16bit float datatype...hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hallo,

Ik wil graag ene hele berg informatie representeren als 16bit floats. Dit heeft te maken met ruimte en bandwith.

Maar bestaat er eigenlijk een "half-float" datatype? Het gaat er om dat het een bereik heeft tussen 0 en 1 met 3 tot 4 decimalen precisie. Maar het moet wel 16 bits zijn.

Is dit mogelijk?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Als het een bereik is tussen 0 en 1, waarom zou je dan nog echt floats willen gebruiken als je 16 bits tot je beschikking hebt? Je kunt het totale bereik in stapjes van 1/2^16 opdelen, wat zonder problemen je 3 tot 4 decimalen precisie oplevert.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In welke taal wil je dit gebruiken?
De x87 ondersteunt volgens mij niet direct ‘Half precision’ floats dus zul je een software oplossing moeten gebruiken.

Kun je niet beter fixed point gebruiken als je waarden tussen 0-1 wilt opslaan?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• jaapstobbe
  • Nu online
hammerhead schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:36:
Als het een bereik is tussen 0 en 1, waarom zou je dan nog echt floats willen gebruiken als je 16 bits tot je beschikking hebt? Je kunt het totale bereik in stapjes van 1/2^16 opdelen, wat zonder problemen je 3 tot 4 decimalen precisie oplevert.
ik wil geen echte 32bit float gebruiken maar juist 16 bits floats, weet alleen niet hoe ik aan dat datatype kan komen!

• jaapstobbe
  • Nu online
Icelus schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:40:
In welke taal wil je dit gebruiken?
De x87 ondersteunt volgens mij niet direct ‘Half precision’ floats dus zul je een software oplossing moeten gebruiken.

Kun je niet beter fixed point gebruiken als je waarden tussen 0-1 wilt opslaan?
fixed point...kun je me dat uitleggen?

Verwijderd

over welke taal spreken we hier eigenlijk? en wat bedoel je met bandwijdte? ga je floats over een netwerk versturen ofzo?

als je een getal tussen 0 en 1 probeert te werken waarom dan niet gewoon een integer tussen 0-9999?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
jaapstobbe schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:41:
[...]

fixed point...kun je me dat uitleggen?
Fixed point is precies het idee wat ik aan het uitleggen was. Aangezien jij je bereik van 0 t/m 1 wilt representeren met 16 bits, kun je het hele bereik opdelen in stapjes van 1/2^16.

Als je dan bijvoorbeeld een getal x wilt doorsturen (wat dus tussen 0 en 1 ligt) kijk je hoeveel stapjes van 1/2^16 je nodig hebt en dat getal stuur je precies door.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, als jij geen programmeertaal noemt, zelfs als daar al om gevraagd is, dan kunnen wij je niet helpen natuurlijk. Bovendien is bij dit soort dingen ook nog eens het platform belangrijk.

Ik stel voor dat je Programming Beleid - De "quickstart" doorleest en dan een nieuw topic opent met voldoende informatie, want dit topic heeft op deze manier geen enkele zin. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.