[AMD] Processorcompatibiliteit en type AMD XP 2400+?

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb thuis twee AMD 2400+ processoren liggen (voor grotere plaatje klikken), maar geen een doet het in mijn MSI K7T Turbo2 met nieuwste BIOS (CPU Support). Niet eens een beep of iets dergelijks (heb de 133FSB pin opengezet).

Weet iemand misschien aan de hand van de plaatjes of er iets mis is met de processoren of zijn ze gewoon niet compatible met de moederbord?

Ik heb ook hier gezien dat ze beiden "M - Mixed CPU of batches which didn't pass QC" zijn (eg MPMW en MPM). Betekent dit nog iets?

Ik heb een hele tijd rondgegoogle-d en gevonden dat type 27648 een Thoroughbred is. Alleen als ik kijk naar de bridges (L2) bijvoorbeeld hier dan is L2[3] open en zou het een AppleBred Duron moeten zijn maar die bestaan niet in 2400+ versie :?

Of haal ik nu allemaal dingen door elkaar en snap ik er niks meer van 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~tfarago/temp/2400_1_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.liacs.nl/~tfarago/temp/2400_2_small.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Darkvater op 13-02-2007 11:15 ]

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

als ik zo even kijk in de links die je geeft blijkt de AXDA2400DKV3C een Thorton core is. en volgens de CPU Support list is de thorton core niet ondersteunt.

kijk maar naar de product codes op: http://fab51.com/cpu/barton/athlon-e23.html#L2
en op de CPU Support lijst: http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=24&kind=1

staat een dike NO achter the thorton core AthlonXP 2400+.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:26:
als ik zo even kijk in de links die je geeft blijkt de AXDA2400DKV3C een Thorton core is. en volgens de CPU Support list is de thorton core niet ondersteunt.

kijk maar naar de product codes op: http://fab51.com/cpu/barton/athlon-e23.html#L2
en op de CPU Support lijst: http://www.msi.com.tw/pro..._detail.php?UID=24&kind=1

staat een dike NO achter the thorton core AthlonXP 2400+.
Ja, dat met de L2[0] is inderdaad een Thorton. Maar op mijn processor is L2[3] open (dus :CCC) en dat zou een AppleBred zijn ? Overigens heeft volgens ID HW de Thorton die een Barton core gebruikt een andere packaging code dan de 27648 die op de CPU staat. Daarom snap ik er niks van.

[ Voor 6% gewijzigd door Darkvater op 13-02-2007 11:34 ]

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 10:11
(jarig!)
De eerste core lijkt mij dusdanig beschadigd te zijn, dat ik het niet vreemd zou vinden als die gewoon niet meer functioneerd.

Verwijderd

inderdaad, in die eerste cpu zit een gewoon een deuk. beetje voorzicht geweest? de oude Athlon's hebben geen heatspreader dus beejte voorzichtig wezen.

over die 2e ben ik nog niet helemaal uit. waren de AthlonMP's niet oranje gekleurd? zou wel eens een MP kunnen zijn.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 21:01
Ook de tweede core is niet helemaal lekker meer volgens mij. Het hoekje linksboven ziet er redelijk afgebrokkeld uit.

smile an everlasting smile

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Die eerste core lijkt me simpelweg kapot te zijn. Check de list van BalusC voor CPU types.

Check daarnaast ook of de elco's op je moederbord niet gaar zijn (dan lekt er bruin spul uit de bovenkant): die serie MSI moederborden staat daar namelijk bekend om.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
lammert schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:45:
Die eerste core lijkt me simpelweg kapot te zijn. Check de list van BalusC voor CPU types.
Ja, op de lijst staat gewoon AXDA2400DKV3C bij en die is volgens zijn specs (en ook MSI) compatible met het moederbord.

Over de groene CPU ben ik ook niet helemaal zeker, de hoek zit er een beetje gaar uit, maar die andere zou je wel wat van verwachten. Het moederbord is zeker goed, heb vrolijk een AMD 800MHz in draaien en de elco's zien er goed uit. Balen van de processoren :(

Verwijderd

RooN schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:41:
Ook de tweede core is niet helemaal lekker meer volgens mij. Het hoekje linksboven ziet er redelijk afgebrokkeld uit.
paar krasjes, daar doet ie het vaak nog wel om. de transistors liggen een paar nm onder het ondervlak. die eerste core is zeker wel dood.

als die MPMW voor mixed types staat zou dit toch best nog wel eens een thorton core kunnen zijn. heb je niet een ander socketA mobo om die cpu in te testen. kun je met CPU-Z meteen even uitlezen wat voor cpu het nou eigenlijk is.

@edit:
ik ben er uit. blijkbaar hebben een aantal sites nogal de AXDA en de AXDC door elkaar gehaald. dit is dus wel een Thoroughbred. en wel met 256Kb L2 Cache en een 133Mhz frontside bus.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 12:19 ]

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:55:
@edit:
ik ben er uit. blijkbaar hebben een aantal sites nogal de AXDA en de AXDC door elkaar gehaald. dit is dus wel een Thoroughbred. en wel met 256Kb L2 Cache en een 133Mhz frontside bus.
Dank je wel :). Mag ik je vragen hoe je eruit bent gekomen? Ben wel namelijk benieuwd. Maar dit betekent dus dat beide CPUs dood zijn. Ik zal nog wel kijken of ik het ergens anders kan testen maar veel hoop geef ik er niet meer aan dan.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Thorton heeft xQxxx als stepping dus is het niet, Tbred B (beide) had je in zowel groen als bruin-geel. Maar deed de turbo2 het nog (met een andere proc) voor je deze twee ging testen?

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 14:42:
Thorton heeft xQxxx als stepping dus is het niet, Tbred B (beide) had je in zowel groen als bruin-geel. Maar deed de turbo2 het nog (met een andere proc) voor je deze twee ging testen?
Ja, ja hij doet het, zelfs ervoor als erna. Er zit een 800MHz TB in en die werkt gewoon perfect. Het is alleen een beetje langzaam en heb deze tween 2400+ gehaald.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Dit zijn inderdaad AMD Athlon XP 'Thoroughbred' processoren. Dit is van afstand al eenvoudig te herkennen aan de grootte van de 'die'. Vergelijk de 'die' maar eens met de processor op deze foto. Op die staat een AMD Athlon XP 'Barton' afgebeeld. Gezien de AMD Athlon XP 'Thorton' een 'Barton' core is (maar dan met minder L2 cache ingeschakeld) zullen 'Thorton' en 'Barton' dezelfde 'die' grootte hebben.

Verder zijn 'AXDA'-processoren 'Thoroughred'-processoren. 'AXDC' lijkt meer op 'Thorton'. ;)
Weet iemand misschien aan de hand van de plaatjes of er iets mis is met de processoren of zijn ze gewoon niet compatible met de moederbord?
Beide hebben beschadigingen opgelopen.
De eerste processor heeft een flinke hap uit de 'die' en zou dus zomaar defect kunnen zijn. Verder weet ik niet of de eerste processor een authentieke processor is. Voor zover ik weet moeten er altijd vier letters aanwezig zijn na de productiedatum. In jouw geval staat er 0344 MPM en 0320 MPMW. Bij de eerste ontbreekt daar een letter wat mij ietwat vreemd lijkt. Verder zijn de bridges op de eerste processor anders. Op de eerste processor lijkt daar een koperen kleur onder te zitten. En uiteraard iets wat je zelf reeds gezien had: De L2 bridges zijn aangepast. Normalitair hebben de processoren die alle beschikbare L2 cache kunnen gebruiken alle L2 bridges open. In jouw geval is dit vreemd genoeg niet zo.

De tweede heeft linksboven en midden onder wat lichte beschadigingen. Deze zijn echter vrij klein en in principe zou zoiets soms nog wel eens kunnen werken.
Ik heb ook hier gezien dat ze beiden "M - Mixed CPU of batches which didn't pass QC" zijn (eg MPMW en MPM). Betekent dit nog iets?
Geen idee of die M daadwerkelijk voor 'Mixed' staat. Ik twijfel hier een beetje aan. Als het inderdaad 'mixed' zou zijn dan verwacht ik dat de overclockbaarheid van de chips slecht is. Mijn ervaring is dat MPMW processoren over het algemeen juist wel aardig overclocken. (Uiteraard is dit ook afhankelijk van andere factoren.)
Ik heb een hele tijd rondgegoogle-d en gevonden dat type 27648 een Thoroughbred is.
Dat is het packaging nummer. 27648 wordt gebruikt voor de 'dies' met de grootte van een 'Thoroughbred'. Dit omvat dus ook 'Applebred' gezien dat simpelweg een 'Thoroughbred'-core is maar dan met cache (a.d.v. L-bridges op de CPU) uitgeschakeld.
Ofwel, aan de hand van dit nummer kun je niet bepalen welke CPU het exact is. Het kan een AMD Athlon XP, AMD Duron maar ook een AMD Athlon XP-M of AMD Sempron zijn :).
Alleen als ik kijk naar de bridges (L2) bijvoorbeeld hier dan is L2[3] open en zou het een AppleBred Duron moeten zijn maar die bestaan niet in 2400+ versie :?
Inderdaad dus vreemd.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1