Volvo 340 of een peugeot 205

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 09:19
Ik ben op zoek naar een auto, alleen ik zit te twijfelen tussen een volvo 340 en een peugeot 205.

Een volvo is hartstikke betrouwbaar en niet kapot te krijgen. Alleen hij is erg zwaar en als het goed is rijden die dingen ook niet echt zuinig.

Het voordeel van een peugeot 205 is dat hij licht is en zuinig.De vraag is zijn deze dingen een beetje betrouwbaar?

Wat raden jullie mij aan?

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11
Volgens mij gaat het nu om auto's van slechts een paar honderd euro.
Een 20 jaar oude 340 is echt niet per definitie betrouwbaarder dan een 20 jaar oude 205.

Wat wel een argument is: hoeveel 340's en 205's zie je nog rijden? Nou zijn er van de 205 natuurlijk veel meer verkocht en is hij langer leverbaar geweest, maar het zegt toch wel iets. Daarnaast zijn er op sloperijen ontzettend veel onderdelen voor te vinden, terwijl de restanten van de Volvo 340/360's zelfs op de sloop al zo'n beetje opgeruimd zijn...

(en misschien is dit meer iets voor VV, maar daar zorgt een modje dan wel voor)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_De2
  • Laatst online: 17-07 16:14

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

Persoonlijke voorkeur: de Volvo. Waarom? Is wat steviger (en dus zwaarder) dan de 205 en ruimer. 4 man kan makkelijk plaats vinden.
205 is in gebruik waarschijnlijk wat goedkoper, minder wegenbelasting en de brandstofprijzen kent iedereen wel ;)
Dus waar ga je voor: gevoel van veiligheid of zo goedkoop mogelijk rijden. (kijk in dat laatste geval eens naar een Daihatsu Cuore of iets dergelijks).
My 2 cents :)

640KB should be enough for everyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
is de peugeot 205 ook betrouwbaar? of kan je om zoveel tijd een dikke onderhoudsbeurt betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou voor de 205 gaan. Een Volvo staat weliswaar bekend om zijn betrouwbaarheid, maar die 205jes zijn ook niet makkelijk stuk te krijgen. Bovendien zijn er van de laatste veel meer gemaakt, dus meer kennis en meer (sloop)onderdelen beschikbaar :)
Plus ze rijden als een trein - 180km/u met een 1.1i (205 XE, standaardbakkie) is haalbaar. Been there, done that ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

isomis schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:40:
Ik ben op zoek naar een auto, alleen ik zit te twijfelen tussen een volvo 340 en een peugeot 205.

Een volvo is hartstikke betrouwbaar en niet kapot te krijgen. Alleen hij is erg zwaar en als het goed is rijden die dingen ook niet echt zuinig.
Euh, hoeveel ANWB 2e hands rapportages heb jij gelezen :?

De Volvo 340 zit structureel tussen de allerslechtste, minst betrouwbare auto's :X

Het zijn de Zweedse Volvo's die doorgaans goed scoren, de Nedcar varianten (340/440/460/480) die als slecht uit te vergelijkingen komen.
Het voordeel van een peugeot 205 is dat hij licht is en zuinig.De vraag is zijn deze dingen een beetje betrouwbaar?

Wat raden jullie mij aan?
Als je lage kosten en betrouwbaar wilt komen kleine Japanners en Koreanen toch iedere keer weer bovenaan uit. Toyota, Mazda, Nissan, Hyundai, Daihatsu, dat soort dingen. Niet sexy, wel betrouwbaar, licht en dus goedkoop. Qua Europese autos komen dingen als Skoda er vaak goed uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Volvo 340? Staat die niet in de top 5 van slechtste auto's allertijden? Hij reed in ieder geval een stuk beroerder dan de 205 kan ik uit eigen ervaring zeggen.

/edit SPUIT ELF aaargghhh

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-07 23:57
dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:54:
[...]

Euh, hoeveel ANWB 2e hands rapportages heb jij gelezen :?

De Volvo 340 zit structureel tussen de allerslechtste, minst betrouwbare auto's :X

Het zijn de Zweedse Volvo's die doorgaans goed scoren, de Nedcar varianten (340/440/460/480) die als slecht uit te vergelijkingen komen.

[...]

Als je lage kosten en betrouwbaar wilt komen kleine Japanners en Koreanen toch iedere keer weer bovenaan uit. Toyota, Mazda, Nissan, Hyundai, Daihatsu, dat soort dingen. Niet sexy, wel betrouwbaar, licht en dus goedkoop. Qua Europese autos komen dingen als Skoda er vaak goed uit.
Wij hebben een 340 en 2x een 440 gehad (nieuw). Nooit problemen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

De 340 heeft een drankprobleem...

Kritiek puntje zal waarschijnlijk de vario zijn, maar ik rijd met de voorloper (volvo 66 dl) en mits de vario goed uitgebalanceerd is rijdt het prima, en met weinig vermogen best vlot mits je een beetje op het gas wil trappen.

Vlot rijden merk je bij de pomp alleen wel terug :( Zoek er eentje die belastingvrij is en bouw er een gastank in ofzo :)

Verder passen renault 5 motoren met een beetje aanpassen ook (motorsteunen van de 340 gebruiken) en dan is er best een pittig wagentje van te maken. Sterker nog, waarschijnlijk ligt er zelfs een renault-motor in ;)

Het ontwerp zoals de schuin opklappende voorstoelen komt van daf af, net als de vario.

Zonder twijfel de 340 dus ;)

[ Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 96160 op 13-02-2007 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:56:
De Volvo 340? Staat die niet in de top 5 van slechtste auto's allertijden? Hij reed in ieder geval een stuk beroerder dan de 205 kan ik uit eigen ervaring zeggen.

/edit SPUIT ELF aaargghhh
Rijdt slecht?? Koop maar eens een 340 2.0 met achterwielaandrijving >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Echt zuinig zal hij inderdaad niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Trouwens even iets anders.

Een Volvo uit 89 ofzo met 100.000 km (altijd door omaatjes gereden enzo ;) ) kost 500 euro. Een gelijkwaardige 205 zeker een paar honderd euro meer. Al zijn die niet met 100.000 km te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
ik ken iemand die bij een garage werkt en die zegt dat juist volvo 340 een stuk beter is qua onderhoud. Ze hebben een paar in onderhoud met liefst 350000 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 18-07 16:12

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Leolinedance schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:01:
[...]

Rijdt slecht?? Koop maar eens een 340 2.0 met achterwielaandrijving >:)
Die bestaan dus niet...

(das een 360 :P) Daarnaast vind ik je helemaal bijzonder als je er voorwielaandrijving op klust.

[ Voor 13% gewijzigd door AkroBatik op 13-02-2007 11:22 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
AkroBatik schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:22:
[...]

Die bestaan dus niet...

(das een 360 :P) Daarnaast vind ik je helemaal bijzonder als je er voorwielaandrijving op klust.
360 dan, allemaal hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Het gaat om deze auto:

http://www.speurders.nl/a...scr0610volvo0210340.87.99

Iemand die veel verstand van autos heeft en in een garage werkt, zegt dat je beter voor die 340 kan gaan dan een peugeot 205. Volgens hem is een peugeot 205 een al ellende qua onderhoud.

Ik zelf vind zo volvo nou niet echt zuinig. Hij rijd 1 op 10 en je betaald 75 euro per kwartaal aan wegenbelasting.

Zou je dat terug verdienen qua onderhoud aan je auto?

[ Voor 0% gewijzigd door isomis op 13-02-2007 11:35 . Reden: foujte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
isomis schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:30:
Het gaat om deze auto:

http://www.speurders.nl/a...scr0610volvo0210340.87.99

Iemand die veel verstand van autos heeft en in een garage werkt, zegt dat je beter voor die 340 kan gaan dan een peugeot 205. Volgens hem is een peugeot 205 een al ellende qua onderhoud.

Ik zelf vind zo volkswagen nou niet echt zuinig. Hij rijd 1 op 10 en je betaald 75 euro per kwartaal aan wegenbelasting.

Volkswagen? Maar deze auto ziet er inderdaad aardig uit :) Denk dat je het risico wel kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien een nuttige link:

http://www.reliabilityindex.co.uk/

Hij gaat helaas niet zover terug als de 340/60 en 205, maar voor nieuwere auto's is het een erg nuttig hulpje. Het is helaas niet echt volledig - mijn Hyundai Excel staat er bijvoorbeeld niet in :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:11
isomis schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:30:
Wat ik dus hierboven bedoelde: bij dit soort oude auto's is er geen peil op te trekken. De 'qua onderhoud zuinige' auto kan een afgeragd hok zijn en de 'qua onderhoud dure' versie kan nog goed zijn voor jaren zorgenloos rijplezier.

(afgezien van het feit dat de 340 een 1.4 automaat is... ben je al 72? :) )

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 205-jes hebben problemen met de versnellingsbak, ze vallen niet / heel slecht in de versnelling, vaak zijn dit de schakelstangen onder de auto.

Maar voor beide auto's geldt dat je er best veel zelf aan kan doen, er zijn ook oudere 340-ers, die belastingvrij zijn. Punt is, dat dezelfde auto vaak ineens duurder wordt zogauw deze belastingvrij is ;)

Is ie dan nog goedkoop, dan zegt het waarschijnlijk wat over de auto ;) Ter indicatie: In november 2006 heb ik mn Volvo 66 DL voor 850 euro gekocht, met APK tot mei 2007

//Edit:

Heb even de foto's bekeken, die laatste foto van de deuk is wel een lelijke volgens mij, daar even goed kijken of ie niet roest en anders bijwerken, anders is het vragen om gezeik.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 96160 op 13-02-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
dreamscape schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:37:
[...]

Wat ik dus hierboven bedoelde: bij dit soort oude auto's is er geen peil op te trekken. De 'qua onderhoud zuinige' auto kan een afgeragd hok zijn en de 'qua onderhoud dure' versie kan nog goed zijn voor jaren zorgenloos rijplezier.

(afgezien van het feit dat de 340 een 1.4 automaat is... ben je al 72? :) )
lol, het blijft een moeilijke keuze. Ik ook deze peugeot ophalen:

http://www.speurders.nl/speurder.php?id=27891100

[ Voor 13% gewijzigd door isomis op 13-02-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dreamscape schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:37:
[...](afgezien van het feit dat de 340 een 1.4 automaat is... ben je al 72? :) )
Wacht maar eens tot je vario hebt gereden ;) En ik denk dat je als student zijnde niet al te kritisch moet zijn, je moet gewoon een auto hebben die zonder al teveel gezeik nog een ton meekan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-07 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

AkroBatik schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:22:
[...]

Die bestaan dus niet...

Heb ik een tijdje in gereden. Best fijne auto. De motor is erg fijn en kan bovendien tegen een kapotte distibutieriem (geen kromme kleppen).
Maar als het geen 2.0 liter is, zou ik hem denk ik niet nemen; ze zijn dan niet vooruit te branden volgens mij.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:43:
[...]Maar als het geen 2.0 liter is, zou ik hem denk ik niet nemen; ze zijn dan niet vooruit te branden volgens mij.
De 66 is 840 kg zonder mij erbij, en heeft een 1108cc / 47 pk motor. Best lekker vlot hoor :) misschien niet de snelste bij stoplichten, maar zeker niet de langzaamste ! Boven de 100 moet je echter geen wonderen meer verwachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Zou ook voor de Peugeot 205 gaan! Hebben we hier echt jaaaaaaaren gehad (nu een Peug 106) en werkelijk een bar auto'tje hoor! Lekker licht, slurpt niet teveel en is erg betrouwbaar hoor! M'n moeder zegt altijd 'Het is een Franse auto en die zijn goed' haha, maar daar heeft ze wel gelijk in! :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52

Wok

Dakloos...

Definitely de 205 ;)

1.4 injectieblok van de TU-series engine. Bij normaal gebruik vrijwel niet stuk te krijgen _O_ (en gaat-ie wel stuk: onderdelen kosten geen drol en de techniek is dusdanig simpel dat je veel zelf kunt doen als je een beetje twee rechterhanden hebt ;) ). Bovendien is-ie met 75pk op een dikke 800kg ook nog eens verrassend vlot. :)

Zo;n 340 heeft ook wel wat maar eigenlijk moet je dan inderdaad voor een 360 gaan (2-liter blok). Als 1.4 heeft-ie niet veel over en het rijdt echt als een dweil :X Tenzij je ervan houdt om bijna letterlijk op één oor de bocht door te gaan :P (echt.. de tering... een simpele uitvoering van de 205 helt al stevig over wegens het niet hebben van stabilisatorstangen, maar een 340 slaat echt alles :X ).

Zo'n 205 is in ieder geval veel lichtvoetiger dan een 340/360. Voordeel van de XS is dat deze wel fatsoenlijke stoelen heeft. In de simpeler uitvoeringen heb je vlakke en kleine zetels, de XS heeft feitelijk dezelfde stoelen als de GTI (alleen een ander stofje) en die zitten doorgaans prima, zeker als je niet al te groot van stuk bent. :)

Het zal je overigens nog verbazen hoeveel ruimte een 205 nog biedt van binnen :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28

SeatRider

Hips don't lie

dion_b schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:36:
Misschien een nuttige link:

http://www.reliabilityindex.co.uk/

Hij gaat helaas niet zover terug als de 340/60 en 205, maar voor nieuwere auto's is het een erg nuttig hulpje. Het is helaas niet echt volledig - mijn Hyundai Excel staat er bijvoorbeeld niet in :'(
Dat zal dan te maken hebben met het feit dat de Excel bijna alleen in Nederland Excel heette, de rest van de wereld kent 'm als Accent: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Accent

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 10:49
Als mij de keuzen zou zijn tussen een 205 en een 340/360 dan zou ik voor de Volvo gaan

wij hebben de volgen volvo's gehad 360,440,740,850 en nu een v70

dus ben gewoon gek van volvo :D en de meest betrouwbare auto was toch de 360 met een 2 liter motor super trek auto maar ook gewoon best wel power in de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou voor een volvo gaan, een dijk van een wagen. Omdat ze kwa design niet bij iedereen in de smaak valt zijn ze over het algemeen goed geprijst. Ik heb zelf een nette volvo 460 1.8i sport, voor een nette prijs kunne kopen met 160k op de teller, ik heb er nog geen omkoste aan gehad.

Me pap rijd ook volvo, ik heb het virus denk ik over genome van hem, ik vind het prachtige wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SeatRider schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:02:
[...]

Dat zal dan te maken hebben met het feit dat de Excel bijna alleen in Nederland Excel heette, de rest van de wereld kent 'm als Accent: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Accent
Woei, als dat zo is heb ik niet te klagen :P

Reliability Index 21.87
The Average of all cars is 112 which means that if the figure for the car you are looking at has a higher than average index (118) it indicates that that car is less reliable than the average, if however there is a lower than average index (60) the reliability is better.
Ter vergelijking scoort de Volvo 440 74.68 en de Peugeot 206 58.64. Dus van de opvolgers van de 340 en de 205 scoort de Peugeot beter - maar in hoeverre dat wat zegt over de oudere modellen is discutabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 16:31

tazzman

a real boardmonkey

Volvo, da's echt mijn vaders merk maar na twee 340s werd het toch wel erg snel duidelijk dat een 340 een DAF is met een Renault motor en geen "echte Volvo". Was de 200-serie letterlijk niet kapot te krijgen, met de 340-ers hebben we toch aardig last gehad.

Eerst een 340 GL 1.7 met de nodige toeters en bellen. De auto zat heerlijk, had de wegligging van een tuinstoel op wielen en met 82 hele pk's kwam de auto vooruit en daar was dan ook alles mee gezegd. Maar mijn vader doet altijd rustig aan, rijdt wel vlot met het verkeer mee maar boven de 140 komt hij zelden. Dus dat ging allemaal prima tot dat de auto letterlijk uit elkaar begon te vallen - versnellingsbak kapot, remmen weigerde ineens dienst, auto wilde tig keer niet starten en uiteindelijk zorgde een motorbrandje voor verlossing. Ook was het erg teleurstellend om te zien dat een auto van nog geen 4 jaar oud toch aardig aan het roesten was.De auto was wel altijd onderhouden door een Volvo dealer en kreeg altijd netjes zijn beurten etc.

Na de ongeplande BBQ onder de motorkap had de dealer "gelukkig" nog een 340 1.4 staan.
Na twee jaar letterlijke ellende (niet willen starten, niet willen afslaan, niet willen remmen, niet .... nou ja alles niet eigenlijk) was mijn vader het beu en trok naar de dealer.

Mijn vader was altijd een goede klant en ze zaten er ook behoorlijk mee in de hun maag - maar een oplossing werd snel gevonden. Men gaf het COMPLETE aankoopbedrag terug en mijn vader kocht ter plekke een bijna nieuwe Volvo 850 2.5i automaat uit 1993 met allerlei toeters en bellen.

Inmiddels zijn we bijna 14 jaar verder en is de 850 de 4-ton al voorbij en rijdt nogaltijd even prima als altijd.

M.a.w. : ik zou zelf geen 340 nemen maar een 205je. Die 340 roest net zo hard (hoewel de 205 niet eens zo roestbak is hoor..de Renault 19 was veel erger), hij zuipt behoorlijk en onze beide 340-ers waren alles behalve betrouwbaar.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• isomis
ik ga nu voor een nissan micra :)

Pagina: 1