Overklokken pentium D915

Pagina: 1
Acties:

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04-2024
Na enig doorlezen hier op het forum ben ik ook maar eens begonnen met overklokken. Super alle informatie die je hier kan vinden hiervoor!!!!!! Thnx daarvoor.

Ik heb de volgende specs;
Pentium D915
4coredual-VSTA
saphire X1600 PRO 512MB
dual channel 2048 DDR400 geheugen (2x1024)
Samsung IDE 200GB harde schijf (8mb)
zalman460 voeding

Grafische kaart ben ik mee begonnen, maar hier haal ik niet veel uit. Dit loopt nu ook op de standaard snelheden, is geen superkaart maar voldoet aan mijn eisen (ben niet echt een hardcore gamer).
Dan nu de processor: Ik heb de FSB verhoogd naar 246 (standaard 200) de snelheid is nu van 2.8 naar 3.4!
Dit is met de standaard intel cooler die niet eens volop toeren moet draaien om de boel op temperatuur te houden. Hij is idle zo'n 45 graden en stressed komt ie nog niet hoger dan 58 graden.

In PCmark05 haalde ik een CPU score die rond de 5500 punten zat (volgens tomhardware is dit meer dan een core2duo E6400!!!!).

Alles loopt tot nu toe heel stabiel, geen enkele foutmelding/vastloper gehad.

verder gaan heeft geen zin denk ik, omdat het geheugen de bottleneck is? Of heb ik dit fout?

iRacing Profiel

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29

Thandor

SilverStreak

verder gaan heeft geen zin denk ik, omdat het geheugen de bottleneck is? Of heb ik dit fout?
Het geheugen het bottleneck? Indien het geheugen geen hogere klokfrequentie kan bereiken of je geen mogelijkheid hebt om de divider hiervan in te stellen dan is het inderdaad mogelijk dat het geheugen de zwakste schakel is. Echter verwacht ik dat je wel de mogelijkheid hebt om het geheugen op 166MHz (PC2700, DDR333)* of 133MHz (PC2100, DDR266) te draaien. Tenminste, dit was volgens mij wel mogelijk met de ASRock 775Dual-880Pro :).

Overigens gaat het geheugen niet op 166MHz (PC2700, DDR333)* draaien zodra je dit instelt. Dit heeft te maken met dividers. Zodra je het geheugen op 200MHz (PC3200, DDR400) zet zal je met een FSB van 200MHz een divider van 1 hebben. Ofwel het loopt 1:1 (1 op 1) van elkaar. Zodra ja het geheugen op 166MHz instelt zul je een divider van 5/6 moeten krijgen. Ofwel, het geheugen gaat op 5 zesde deel van de FSB draaien wat 166MHz is.
* Bepaalde borden zullen het geheugen op 160MHz (DDR320) laten lopen. Dit omdat de divider dan enkel op 4/5 ingesteld kan worden. Of dit ook geldt voor jouw chipset weet ik niet.

Een ander probleem (wat waarschijnlijk het geval is) zijn de dividers. Deze worden ingesteld voor een 200MHz FSB (Immers heb je een CPU welke default een FSB van 200MHz heeft). O.a. de PCI bus zal worden ingesteld op 33MHz. Hiervoor wordt een divider van 6 gebruikt. 200MHz / 6 = 33MHz
Zodra je de MHz-schroef voor de FSB flink aandraait zal de PCI bus ook omhoog gaan. In jouw geval is dat 246MHz / 6 ofwel 41MHz. Niet alle PCI apparatuur (en dat omvat ook de S-ATA controller) zal dit leuk vinden. Als het nu goed draait dan heb je geluk en gaat alles prima. Ga je hoger (41MHz is al vrij hoog) dan kan het zijn dat de PCI apparaten gaan steigeren.

Wil je dus hoger dan zul je de dividers ongetwijfeld aan moeten passen. Voor het geheugen wellicht geen probleem. Bij de PCI bus wordt het wellicht wel een probleem. Grote kans dat jouw ASRock moederbord het niet toelaat om de dividers hiervoor aan te passen. Enige remedie (voor zover ik weet) zou dan een aangepast BIOS (mits dat mogelijk is) of een gemodificeerde processor zijn.

Over dat laatste: De processor moet dan ingesteld worden als een '266MHz-FSB'. Dit is misschien mogelijk door de 'lands' op de processor te verbinden. Op VR-Zone staan guides (voor zowel Intel Pentium D als Core 2 Duo) voor het aanpassen van de voltages. Volgens mij kan de 'default FSB' ook aangepast worden middels dezelfde manier. Echter kan ik daar niet zo 1-2-3 een artikel over vinden.
edit:
Hier zie ik een topicje over een QDR1333 FSB mod op een Intel Core 2 Duo processor.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 14-02-2007 00:04 . Reden: Linkje ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.