Toon posts:

[Photoshop] 2-kleuren druk vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik moet voor de achterkant van een ticket een vernieuwd ontwerpje maken dat bestaat uit slechts 2 kleuren. Het vorige ontwerpje moest ook uit 2-kleur bestaan maar ik had dit in CMYK aangeleverd. Wel had ik er voor gezorgd dat bijna alles in 1 rood en 1 zwart - tint bestond. De drukker vroeg me hierna welk soort rood ik wenste en kon het ticketje toch in 2 kleur drukken.

Ik heb weinig kennis betreft kleurtechnieken enzovoort en heb in photoshop wat getest met grayscale->duotone maar dit lukte mij niet om het gewenste effect te bekomen.

Nu heb ik hetvolgende gedaan om enkel rood & zwart kleur te hebben:
  • in photoshop channels heb ik de Cyaan & Magenta channel verwijderd
  • de Yellow channel heb ik op rood PANTONE 485 C gezet (dubbelklik -> color -> color libraries)
  • de Black channel op zwart PANTONE Hexachrome Black C
Ik veronderstel dat ik nu slechts 2 kleuren gebruik? Maar ik twijfel nog omdat wanneer ik met de color picker over mijn ontwerpje ga, ik nog steeds verschillende CMYK waarden krijg. Dit zie ik ook duidelijk aan m'n ontwerpje omdat de kleuren nog van licht naar donker vloeien. Ben ik correct bezig?
Mijn 2de idee was dat ik iets moet krijgen in de vorm van een gif file gesaved naar 2 kleurtjes, maar dan heb je zo'n echt bitmapgevoel..

Kan iemand hier een beetje klaarheid in geven, of ofdat mijn methode correct is?

Bedankt in ieder geval!

grtjes
Woutje

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een GIF-file moet je echt niet doen.

In principe ben je goed bezig met de kleurkanalen waaraan je een Pantone kleur hebt gehangen. Je moet er wel vor zorgen dat je exporteert in een bestandsformaat die de kleurkanalen behoudt. Dat is een EPS met DCS kleurscheiding, of de laatste versies van PDF (als ik het goed heb, je kunt het controleren in Acrobat Professional).

Met 2 kleuren in het kanalenpalet kun je ook gerasterd drukwerk voorbereiden, dus je kunt de hoeveelheid zwart en rood mengen en zodanig alle kleurtinten ertussenin maken. Werk je alleen met een volle zwart en rood dan kun je eigenlijk net zo goed je ontwerp in een lijntekenprogramma maken zoals Illustrator.

Als je drukker problemen heeft met het verwerken van de kleurgescheiden documenten, kun je inderdaad ook een CMYK bestand aanleveren waarvan ze dan alleen de zwart en de magenta cq. yellow uitdraaien.

Addit: de zwart kun je beter op Process Black zetten of standaard laten staan.

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 13-02-2007 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply. Nu heb ik mijn afbeelding in PS_CS2 gesaved naar EPS (DCS 2.0) en dan in Indesign CS2 geïmporteerd op m'n achtergrond. Daarna tekst toegevoegd. Zwarte tekst bij swatches gelijk gezet aan de pantone kleuren vd EPS, idem voor de rode tekst. Daarna gesaved vanuit Indesign naar PDF.

Kan de drukker hiermee overweg denk je?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 10:58 ]

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:56:
bedankt voor de reply. Nu heb ik mijn afbeelding in PS_CS2 gesaved naar EPS en dan in Indesign CS2 geïmporteerd op m'n achtergrond. Daarna tekst toegevoegd. Zwarte tekst bij swatches gelijk gezet aan de pantone kleuren vd EPS, idem voor de rode tekst. Daarna gesaved vanuit Indesign naar PDF.

Kan de drukker hiermee overweg denk je?
Zou moeten kunnen.

Als je steunkleuren uit verschillende bestanden samenvoegt in één InDesign document moet je er wel op letten dat er niet per ongeluk dubbele kleurnummers in je document komen. Bijvoorbeeld 'PANTONE 485 C' en 'PANTONE 485 CM'. In dat geval komen er dus 3 films uit in plaats van 2.

Je kunt het controleren bij het maken van de PDF, er zit een knop 'ink manager' onder 'Advanced', dan krijg je een venster waarin je de kleurkanalen kunt zien (en eventueel omzetten naar CMYK, maar dat is in jouw geval niet de bedoeling).

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.worldkarts.com/testroom/inkmanager.jpg

Waarschijnlijk mag ik hier enkel de 2 pantone kleuren zien?

• benoni
  • Niet online
Nee, dit is goed zo, die process kleuren staan er altijd bij.

Geef duidelijk door dat je de steunkleuren wilt laten drukken. Hooguit zal je drukker zich afvragen of je Hexachrome zwart met een druktechnische reden hebt gekozen in plaats van de normale Process zwart.

Verwijderd

Topicstarter
Ok super. Ik kan dus evengoed de pantone Hexachrome zwart verwisselen met process black. Als ik goed begrijp K100%?

terug wat bijgeleerd, waarvoor dank!!

• benoni
  • Niet online
Inderdaad. Je kunt het ook zo laten staan hoor, gewoon zeggen dat je het hebt gedaan omdat het voor jou duidelijker was, en dat de drukker geen potje Hexachrome zwart hoeft in te kopen :)
Pagina: 1