Toon posts:

Raar probleem met Western Digital Caviar SE16, 320 GB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een week heeft mijn WD problemen. Na een installatie van Windows Vista 64 bit dit ging de eerste keer met een DATA_INPAGE_ERROR maar de 2 keer ging het goed. wou ik wat mappen overzetten van een IDE hdd. Toen bleek dat de WD niet meet te benaderen was kon niet meer lezen en schrijven naar die schijf. Dus wou ik windows xp er weer opzetten.

Toen gaf hij een schrijf lees fout bij de installatie. Nu heb ik de IDE schijf als primaire schijf en dat werkt prima. En die WD kan ik de eerst wel lezen maar als ik em ga gebruiken om iets te lezen(muziek luisteren film kijken) of te schrijven (Downloaden of kopieren) Dan wordt ie ineens onleesbaar.

Het is dus niet zo dat hij helemaal nix doet maar als er veel moet gebeuren stopt hij ermee. Ik heb de wd test tool gedaan en als de harde schijf geen kuren vertoond vind hij geen fouten. Maar als hij niet goed werkt zegt ie cable test fail. Dus nu dacht ik mischien is het wel dat die sata poort stuk is die heb ik dus ook al in verschillende poorten gedaan. Het probleem blijft.

Ook heb ik 2 maal memtest gedaan en daar vind hij geen fouten. Nu heb ik al contact gehad met azerty die zeggen dat ik rma moet aanvragen.

Nu was mijn vraag waar ligt het nu waarschijnlijk aan ? is het de HDD of mischien toch moederbord
Heeft iemand dit probleem al eens eerder gehad ? Kan ik het beste men hele pc inleveren zodat ze alles kunnen testen ?

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
Hoe staat het nu met de schijf?

Ik heb zelf nu ruim een week een WD5000AAKS (Caviar SE16 500GB SATA) schijf (gekocht bij Informatique).

Ik gebruik Linux (Ubuntu 7.04). Sinds verhuizing naar de nieuwe schijf, blijft het voorheen stabiele systeem op willekeurige momenten hangen. Het bevriest totaal, er verschijnt geen foutmelding, alleen de resetknop biedt resultaat. Vaak hangt het systeem al tijdens het booten, soms in het loginscherm, soms tijdens het werken met een applicatie (of iets simpels als via een commandshell een bestand kopiëren).

Memtest86 11 uur laten draaien: geen fouten gevonden.
SMART short, long en conveyance tests uitgevoerd op de schijf: geen fouten gevonden.

In het SMART status overzicht staat wel UDMA_CRC_Error_Count = 15 (na totaal ca. 24 uur gebruik). Is dit normaal, of is dit een teken dat de schijf niet goed is?

Probleem is dat ik nog niet met 100% zekerheid kan zeggen dat de schijf kapot is, en hem kan gaan omruilen.

Herkent iemand dit probleem?
Welke tests kan ik het beste uitvoeren om uitsluitsel te geven of de schijf het probleem veroorzaakt?