Webpagina's delen met anderen

Pagina: 1
Acties:

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wou graag even weten hoe jullie omgaan met het delen van webpagina's in jullie bedrijf.
Hiermee bedoel ik dat een bepaalde dienst een aantal pagina's maakt die kunnen gebruikt worden in meerdere applicatie's (denk ik aan config-schermen, .. etc).
Je kan deze aanleveren als een assembly, maar dan kan de gebruiker (andere developer) zelf geen functionaliteit toevoegen. Lever je zowel de pagina als de code behind aan, dan is het behoorlijk lastig om later nieuwe versies te implementeren ...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:21

momania

iPhone 30! Bam!

Als je binnen je bedrijf in meerdere applicaties dezelfde schermen hebt zitten, denk ik dat je een ander probleem hebt, nml dat je dingen dubbel aan het doen bent :) Gelijkende functionaliteit zou kunnen, maar dan heb je het denk alleen maar over een gedeelde template, niet de achterliggende code.

Maar leg eens wat meer uit aub. Wat voor omgeving/taal/etc. wordt er gebruikt bv? :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
momania schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 08:06:
Als je binnen je bedrijf in meerdere applicaties dezelfde schermen hebt zitten, denk ik dat je een ander probleem hebt, nml dat je dingen dubbel aan het doen bent :) Gelijkende functionaliteit zou kunnen, maar dan heb je het denk alleen maar over een gedeelde template, niet de achterliggende code.

Maar leg eens wat meer uit aub. Wat voor omgeving/taal/etc. wordt er gebruikt bv? :)
Ik denk dat dit een probleem is dat los staat van de gebruikte omgeving/taal ? In dit voorbeeld gaat het om C#/ASP.NET - pagina's. Het feit dat je zegt dat we dan zaken dubbel doen klopt deels, maar wat doe je met pagina's die je in meerdere applicatie's kan gebruiken ? (vb : een pagina die de gebruiker vragen kan laten beantwoorden). Wanneer je bv in pagina's gebruik maakt van een MasterPage geeft dit al problemen wanneer je je "template" gaat uitdelen aan andere gebruikers.

En waarom zou je achterliggende code ook niet willen delen ?

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
Mijn aanpak zou als volgt zijn:

Indien je er achter komt dat bepaalde functionaliteit op meerdere plekken gebruikt kan worden. Of dit dan binnen dezelfde applicatie of niet is dan even niet relevant. Dan ontwerp en implementeer deze functionaliteit op zo'n wijze dat de variabele aspecten van de functionaliteit configureerbaar en makkelijk uitbreidbaar zijn.

Voorbeeld:

In het geval van een pagina die vragen weergeeft aan een gebruiker:
Het statische gedeelte zou dan het weergeven van de vragen zijn. Het variabele gedeelte zijn dan de vragen. Dus als je het zo ontwikkeld dat de gebruiker van je functionaliteit door middel van bepaalde methodes zelf zijn vragen kan ontwikkelen en aan de pagina kan koppelen dan ben je er in princiepe al.
Je zou ook wat verder kunnen gaan en de algemene manier waarop de vragen worden weergegeven ook variabel maken.

Merk wel dit was even vrij kort door de bocht. Maar de bedoeling was om je even een idee te geven :)

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:05

Patriot

Fulltime #whatpulsert

momania schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 08:06:

Ik denk dat de TS juist bedoeld dat er bepaalde gemeenschappelijke schermen zijn die voor meerdere applicaties geschikt zijn, zijn vraag is volgens mij hoe je de ontvanger zo veel mogelijk flexibiliteit geeft zonder in de problemen te komen bij een volgende versie.

Lijkt mij dat je óf die flexibiliteit op een bepaalde manier in moet bouwen (wat heel goed mogelijk is op de manier die Deathraven aangeeft), of de gebruiker die de scripts wil customizen moet er maar mee leven dat ze bij een nieuwe major versie opnieuw moeten beginnen.

In het laatste geval zou je kleine bugfixes en nieuwe features eventueel op een andere manier aan die mensen kunnen geven, desnoods met een paar instructies. Lijkt mij dat de mensen die mans genoeg zijn om zo'n script te veranderen ook mans genoeg zijn om enkele bugfixes te implementeren ;-)