Goede software voor beginnende (web)radiomaker

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi mensen,

Even een situatieschets. Een goede vriendin van mij heeft de laatste tijd het radio vak ontdekt en zit inmiddels elke vrijdagavond een uurtje radio te maken bij een lokaal radiostation. Thuis wil ze graag beter worden en heeft daarom al een mengpaneel gekocht en een PC speciaal hiervoor. Het enige wat er nog een beetje aan ontbreekt is goede software die ze kan gebruiken om zelf radio te gaan maken via de PC vanuit haar eigen kamer. Dit zou dan moeten gebeuren via SHOUTcast (www.shoutcast.com) en/of via Podcasts.

Nu heb ik zelf ook bij tijd en wijlen de smaak wel te pakken en vind dat soort dingen doen wel erg leuk. Daarom moest ik gelijk denken aan een pakket van Radio 538, Webstation genaamd, wat in 2000 door hen op de markt werd gebracht, maar helaas in 2004 stopgezet werd. Deze software was gekoppeld aan een website waar iedereen die dat wilde zijn of haar radioprogramma kon aanbieden als stream. Ook ik heb hier enkele keren aan meegedaan, en ik heb de software nog steeds. Dit stukje software heb ik vandaag weer eens van het stof ontdaan om te kijken of het nog werkte. En jawel, vrijwel probleemloos. Vrijwel zeg ik, want hoewel het een muziekbibliotheek wil opbouwen en er een hele show op te zetten valt, is het programma geheel gebouwd op de websiteondersteuning. Die is nu weggevallen, dus een stream maken of een show exporteren werkt niet meer.
Jammer, want wat dat programma biedt aan mogelijkheden, begeleiding en overzicht heb ik tot op heden niet weer kunnen vinden. Uiteraard heb ik daar wel naar verder gezocht en kwam diverse "radio automation" softwarepakketten tegen als DRS 2006, en DJ software als Traktor en MegaSeg, maar wat de een mist, heeft de ander en andersom. Geen een werkt zo fijn als dat Webstation. Als ik dan toch een vergelijkbaar product zou moeten aanwijzen, zou het Traktor zijn. Het zou dé vervanger kunnen zijn als iemand mij zou kunnen uitleggen hoe ik microfoon ondersteuning krijg daarin. Bij input krijg ik namelijk geen devices te zien, ik volg de aanwijzingen in de manual gewoon op en krijg via Skype mijn microfoon prima aan te praat.

Mijn vraag is eigenlijk of jullie nog goede radio software weten die een beetje de functionaliteit heeft van Webstation, gericht is op radiostations / webcasts, niet een te steile leercurve heeft en voor ons interessant zou kunnen zijn? Het belangrijkste is natuurlijk dat het meerdere decks heeft, geluid via de microfoon kan opnemen, werkt met libraries/playlists, enkele filters en EQ mogelijkheden heeft, crossfades e.d. aan boord heeft... Voor de beginnende radiomaker dus.

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:05
Wat heel goed werkt en waar ik zelf ook vaak mee werk is Sam Broadcaster van spacialaudio
Ook te vinden op http://www.spacialaudio.com/products/sambroadcaster/

Je kunt daar een trail downloaden en ik adviseer je wel zelf eerst dan Mysql te installeren..

Even wat voordelen op een rij.

Playlisten naar eigen smaak indelen
Sheduler voor als je bijvoorbeeld tussen 10:00 en 22:00 top 40 zou willen uitzenden.
Werken met pal scripten zodat je dan zelf de songs kan aansturen met eventueel daarbij elk uur automatsch het ANP nieuws.
Werkt samen met verschillende sound streams zoals shoutcast, Icecast etc.. ook allemaal tegelijk aan te sturen.
Ook een voordeel bij Sam broadcaster zit standaard een PHP en HTML pakket bij die je online kunt zetten.. luisteraars kunnen dan zien welk nummer er draait en welke er komen.
Ook kunnen ze eventueel in de database kijken en doormiddel van op een nummer te klikken een verzoekje doen.

Tot slot sinds kort heeft Sam broadcaster aaCPlus2 aan boord.
Een hele leuke encoder die er voor zorgt dat je met 24bit het zelfde bereik hebt als met 192bit geluidskwaliteit. (Dit is belangrijk zodat je meer upload snelheid vrij houd en meer luisteraars zou kunnen hebben zonder dat je upload snelheid dicht slipt.)

Ze hebben ook een forum waar je alle pal scripten kan downloaden en ook je eigen vragen kunt stellen..

Ik denk dat dit een heel leuk programma is waar je vriendin heel wat uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Wow dat ziet er goed uit :) Ik ga het eens uitproberen (al bezig in fact ;)) en ik laat nog weten of het iets is voor haar/ons.