Toon posts:

[SuSE 9.2] Installeren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een studie linux basis, hierbij word er SuSE 9.2 gebruikt. Nadat ik deze voor de eerste keer probleemloos geinstalleerd had ging het gewoon goed en het draaide perfect.

Aangekomen bij hoofdstuk van configuratie van de opstart bestanden en dergelijke, ben ik gaan spelen en dingen gedaan waar ik eigenlijk niet precies van wist wat het doet (zo leer je het meest toch?). Dit is fout gegaan en hij wilde niet meer, dus ik wist niet waar het in zat en omdat ik nogal een rotzooitje van gemaakt heb, had ik vanmorgen besloten om hem opnieuw te installeren.

Ik heb dus de installatie opgestart en gewoon zo gedaan zoals bij de eerste installatie, behalve dat ik de partities iets anders gedaan heb (zie hieronder), maar dit ging fout, de ene keer kon hij niet mounten, en de andere keer was hij wel voorbij het partitioneren en formatteren, maar hing hij bij het kopieeren van de bestanden naar de hardeschijf. Hier gaf hij slechts een melding, weet het niet excact meer (zie hieronder), maar het was zoiets dat "glibc-locale-2.3.3" niet gekopieerd kon worden. De dvd die ik heb is wel goed, dit is een originele, en met deze heb ik hem ook al eerder geinstalleerd.

Ook als ik op Retry druk krijg ik dit weer, als ik vervolgens op Ignore druk, gaat hij verder, maar niet langer als een aantal seconde's, hierna begin hij weer opnieuw met de foutmeldingen. Er lijkt geen eind aan te komen, en dit zou ook geen oplossing zijn, want het heeft wel goed gewerkt.

Nu heb ik niet zo erg veel verstand van linux, en weet dus totaal niet waar ik dit in moet zoeken. Dus zou iemand mij hiermee kunnen helpen, of in ieder geval op weg helpen?

Partitie tabel:
code:
1
2
3
4
/dev/hda1    19.5GB    HPFS/NTFS
/dev/hda2    40.0GB    FAT32        /windows/D
/dev/hda3    14.0GB    Reiser       /
/dev/hda4     1.0GB    Swap         swap

Foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ERROR(InstTarget:ErpmDB_subprocess_failed)
---
2007-02-12 22:54:54 perl-PDA-Pilot-0.11.8-123.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:54:55 zip-2.3-734.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:54:58 compat-2004.9.6-2.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:54:59 libieee1284-0.2.8-2.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:54:59 gdbm-1.8.3-229.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:55:00 dos2unix-3.1-302.i586.rpm installed ok
2007-02-12 22:55:18 glibc-locale-2.3.3-118.i586.rpm install failed
rpm output:
error: unpacking of archive failed on file /user/lib/locale/se_ET.utf8/LC_ADDRESS;45d160c8: cpio: link failed - Input/output error

edit:
Foutmelding toegevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 23:09 ]

Verwijderd

Je partitietabel klopt niet. 3x /dev/hda1?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:08:
Je partitietabel klopt niet. 3x /dev/hda1?
C/P en vergeten aan te passen, nu gewijzigd.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Je zou ook een nieuwere versie kunnen proberen natuurlijk ( vragen stellen over Windows 95 doet ook niemand meer ;)). Troubleshooten van zo'n inmiddels antieke versie is natuurlijk leuk, maar even een nieuwe versie in je pc ploppen en je kunt waarschijnlijk weer gaan met die banaan. Ze hebben niet opeens magisch de basis van Suse Linux omgegooid in de tussentijd, dus kun je gewoon je studie voltooien.

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:17:
Je zou ook een nieuwere versie kunnen proberen natuurlijk ( vragen stellen over Windows 95 doet ook niemand meer ;)). Troubleshooten van zo'n inmiddels antieke versie is natuurlijk leuk, maar even een nieuwe versie in je pc ploppen en je kunt waarschijnlijk weer gaan met die banaan. Ze hebben niet opeens magisch de basis van Suse Linux omgegooid in de tussentijd, dus kun je gewoon je studie voltooien.
Maar SuSE is toch niet gratis? Ik heb wel een cd van Ubuntu 6.06 LTS liggen, zou het hier ook mee kunnen?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:28:
[...]

Maar SuSE is toch niet gratis? Ik heb wel een cd van Ubuntu 6.06 LTS liggen, zou het hier ook mee kunnen?
OpenSUSE ;)

edit:
We kunnen niet allemaal de eerste zijn William :P

[ Voor 13% gewijzigd door Jungian op 12-02-2007 23:38 ]

0.0

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:28:
[...]

http://www.opensuse.org/ Kijk eens :)

Ik weet niet in hoe verre de cursus in de voorbeelden afhankelijks is van SuSE 9.2. Maar een nieuwere versie is wat prettiger werken vanwege de ondersteuning. En als je er niet uitkomt zijn we hier ook zeker niet te beroerd om je te helpen tot op zekere hoogte. We zijn immers geen helpdesk ;)

edit:
Dammit Jungian... :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel OpenSUSE aan het downloaden, dus dat komt vast wel goed, maar het zou opzich toch moeten werken, het heeft de vorige keer ook gewoon gewerkt en bij de rest van mijn klas ook, dus waarom zou het hier dan niet lukken? Het moet toch ergens aan liggen.

Ik dacht gister, laat ik even tijdelijk Ubuntu installeren zodat ik toch nog wát kan doen. Cd erin, installatie menu volgen, gaat allemaal goed, totdat hij moet formatteren. Hij stopte bij 30%, dus ik had al het gevoel dat dit niet goed ging komen, maar ik heb hem toch maar aan laten staan, nu zo'n 13 uur later nog steeds hetzelfde. Ik vrees dat ik in het verkeerde forum zit, en dat dit een hardware fout is, of weet iemand nog wat het probleem zou kunnen zijn?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 13:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Installer crashed

We're sorry; the installer crashed. Please file a bug report at -url- and a developer will attend to the problem as soon as possible. To help de developers understand what went wrong, include the following details in your bug report, and attach the files /var/installer/syslog, /var/log/systemlog, and /var/log/partman:
[foutmelding]

Hij geeft dus met elke cd (heb er al 3 geprobeerd) een foutmelding, dan lijkt het me aardig uitgesloten dat het softwarematig iets is, of heb ik het nu mis?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Kan je die logs niet op internet zetten? Daar hebben wij ook meer aan :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Topicstarter
icyx schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:58:
Kan je die logs niet op internet zetten? Daar hebben wij ook meer aan :)
Zou ik graag willen, maar krijg hem niet meer opgestart met live-cd, blijft helemaal hangen. capslock dood, alleen uitzetten werkt.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:00:
[...]

Zou ik graag willen, maar krijg hem niet meer opgestart met live-cd, blijft helemaal hangen. capslock dood, alleen uitzetten werkt.
En de bekende boot opties bij de live cd? noapic, apci=off etc (meestal te zien met f3 ofzo) lukt het dan wel?

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Verwijderd

Topicstarter
icyx schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 18:12:
[...]

En de bekende boot opties bij de live cd? noapic, apci=off etc (meestal te zien met f3 ofzo) lukt het dan wel?
De enige optie die erbij staat is safe graphic mode, bij f3 krijg je keymap kiezen (of iets dergelijks), moet het die safe geval zijn?

Ik heb zelf het gevoel dat het niet aan de cd's en/of linux-versies licht maar eerder aan de harde schijf. Wat denken jullie hiervan?

Safe modus heeft ook geen nut, komt wel iets verder, maar blijft toch weer hangen...

Windows XP cd erin gedaan om te kijken of die wel gewoon installeert, nee dus! BSOD: NTFS_FILE_SYSTEM... Hardeschijf kapoet?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 21:20 ]

Pagina: 1