[Win98SE] win 98 boot niet

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit weekend mijn systeem opnieuw geinstalleerd en heb omdat ik ms dos wou ook even win 98 geinstalleerd en daarna Win XP waardoor een goeie dualboot komt tussen de 2 OS'en...

het enige probleem is dat mijn win 98 niet wil opstarten. tenminste niet in normal mode.

in veilige modus start hij goed op en in normal slaat hij vast bij het laden van de start up bestanden.

om te kunnen achterhalen waar ergens heb ik een stap voor stap opstarten gedaan.

dit resulteerde in een freeze bij het laden/niet laden van de msmouse.vxd. het maakte niet uit als ik die ging laden of niet, hij slaat elke keer daar vast.

ik had al veel gelezen over de grafische kaart problemen en dat je het mss kon oplossen met de win98 drivers te installeren, maar in veilige modus vind hij de nvideo chip niet van mijn ASUS Nvidea 5200 fx 128MB AGP kaart. dus dit is geen optie. onboard heb ik geen grafische kaart dus daarmee kan ik het niet proberen...

in win xp heb ik geen enkel probleem dus het moet ergens toch een conflict zijn met tussen hardware en win 98, maar hoe ik dit moet gaan achterhalen en hoe ik het moet oplossen vind ik nergens terug.

heb een:

asus p5p800 moederbord met een 2.93ghz intel celeron D processor
1gb ram
2 ide harde schijven (80gb en 300gb) waarvan geen enkele fat dus die kan win 98 niet lezen en kan daar dus ook geen probs mee hebben
1SATA schijf (160gb) waar win XP en Win98SE op staan (Win98 op C en win xp op E)
AGP ASUS Nvidea 5200FX 128mb
1PCI ata kaart (momenteel niet in gebruik)
1 soundblaster live audigy
2dvd branders

iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?

merkte namelijk dat er best veel mensen met dit probleem zitten.

ps met win Me had ik hetzelfde probleem dus daarom heb ik win 98SE geinstalleerd omdat ik dacht dat er iets fout was met mijn win me cd en er dus iets verkeerds was gegaan bij de installatie.

mvg en alvast bedankt voor de hulp

F_GOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 22:12
Mischien handig om op XP een Vpc te bouwen en daar 98 te installeren?
Deze zal stabieler zijn dan op je machine 98 te installeren.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat dacht je van een simpele DOS-diskette?

Verder heeft Windows de eigenaardige eigenschap het MBR te willen hebben, zo kun je ook niet eerst Linux installeren en dan Windows (op dezelfde schijf), maar andersom wel.

Ik denk dat je een aparte schijf moet gebruiken, of gewoon met de DOS-diskette moet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mja wou wel gebruik maken van win 98 ook dus vandaar de keuze om niet gewoon een dos diskette te nemen... en omdat hij daar zo irritant mee doet had ik ook eerst 98 geinstalleerd...

ps wat is een vpc en hoe werkt dat precies?

bedoel je een virtual pc?

zo ja hoe doe je dat en hoe ga je daarmee te werk?

greetz

F_GOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat msmouse.vxd... problem.

If I recall correctly, gebruikt gij een illegale cd van 98SE ;)

Die bestandjes waren eruit gelaten :)

Haal ze eens af van internet :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:46:
1SATA schijf (160gb) waar win XP en Win98SE op staan (Win98 op C en win xp op E)
Leest iedereen hier nu overheen?

Windows 98 ondersteund geen SATA drives, en kan daar dus ook niet van booten.

Ik weet niet hoe het precies zit met de mouse.vxd, maar volgens mij loopt Windows 98 sowieso tijdens het bootproces vast wanneer het aankomt op het laden van de 32bits drivers voor de diskaansturing. Dit is in ieder geval wel typisch voor Windows 9x, die laden pas gedurende het bootproces de 32bits aansturing voor de disks, en tja..... geen SATA dus. Voordat de 32bits ATA/IDE drivers geladen worden boot ie in 16bit/DOSmode, wat door de zeer simpele aansturing nog wel kan.

Persoonlijk zou ik een oude IDE schijf opsnorren en die in de PC erbij hangen op een IDE kanaal.

[ Voor 50% gewijzigd door maartena op 12-02-2007 22:42 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb idd een illegale win 98 SE :p wie niet? :p

hmmm bestaat er ook een tranfer kabel om sata op ide te krijgen of had ik opnieuw moeten beginnen en win 98 op een ide zetten en dan nog eens win xp installeren op de sata?

greetz

F_GOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:32:
heb idd een illegale win 98 SE :p wie niet? :p

hmmm bestaat er ook een tranfer kabel om sata op ide te krijgen of had ik opnieuw moeten beginnen en win 98 op een ide zetten en dan nog eens win xp installeren op de sata?
Je hoeft niet echt "overnieuw" te beginnen, je moet alleen als je een IDE schijfje aansluit in de BIOS even aangeven dat de eerste boot schijf aan de IDE controller zit. Op die schijf zal ook je XP boot.ini komen etc, en je bootmenu.

Als je de SATA schijf gepartitioneerd hebt zul je mischien deze moeten herpartitioneren, maar je kunt denk ik ook wel met Partition Magic e.e.a. regelen.

Hou er ook rekening mee dat als je een PCI-Express videokaart hebt dat Windows 98 ook niet meer dan 640x480 met 16kleuren aankan, alleen de "standaard VGA" driver zal werken omdat Windows 98 geen PCI-Express ondersteuning kent.

Windows 98 is ook wel een beetje voorbij natuurlijk. ;)

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet mijn bootschijf enkel in mijn bios aanpassen? en verder kan ik de installaties enzo van xp en 98 op de sata schijf laten staan? mja heb nu mijn sata schijf in 3 delen.

win 98 (c schijf)
win xp (e schijf)
data schijf (j schijf)

en dan heb ik nog paar andere partities van mijn 2 ide schijven (d, f, g, i, k)

zouw el handig zijn als ik dat dan zo kon doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 13:55

DeMoN

Pastafari

@F_GOD, waarom wil je 98 draaien? Ken je dit bijv? http://dosbox.sf.net
TheZeroorez schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:57:
Wat dacht je van een simpele DOS-diskette?

Verder heeft Windows de eigenaardige eigenschap het MBR te willen hebben, zo kun je ook niet eerst Linux installeren en dan Windows (op dezelfde schijf), maar andersom wel.

Ik denk dat je een aparte schijf moet gebruiken, of gewoon met de DOS-diskette moet werken ;)
Windows wil niet 'de mbr hebben', hij wil op de eerste hardeschijf geinstalleerd staan :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja die ken ik, ik had de laatste versie al 2 maand voor die uit kwam om te testen.. maar het probleem met dosbox is dat hij niet alles draait...

bijvoorbeeld het dosspel Swing werkt niet in dosbox maar wel in dos (alhoewel hij met dos van win 98 nu wel aangeeft dat hij geen nieuw spel wilt starten omdat ik het opgestart zou hebben als network client :s maar dat is weer een ander probleem dat volgens mij opgelost is als ik in win 98 het spel opstart...)

maar zo heb je wel meerdere spellen en progs die niet in dosbox werken... jammer genoeg

greetz

FGOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je MB is niet supported met SATA en Windows 98. Om windows 98 normaal te draaien zal je een SATA driver nodig hebben, en die is er niet. Je enige optie is zoals hierboven reeds beschreven een IDE disk er in hangen en daar Windows 98 op zetten. Echt netjes wordt het allemaal niet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee precies maar darom stond er ook dat ik niet 'opnieuw' moest beginnen, maar snap even niet helemaal hoe en wat, want ik heb namelijk geen zin om xp ook weer opnieuw te installeren en dat moet wel als ik win 98 opnieuw erop moet zetten, omdat win 98 enkel werkt als je eerst 98 erop zet en dan pas XP...

en daar heb ik even geen zin in aangezien ik de afgelopen maand 2 keer xp heb geinstalleerd en 1 keer 98...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 13:55

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:02:
nee precies maar darom stond er ook dat ik niet 'opnieuw' moest beginnen, maar snap even niet helemaal hoe en wat, want ik heb namelijk geen zin om xp ook weer opnieuw te installeren en dat moet wel als ik win 98 opnieuw erop moet zetten, omdat win 98 enkel werkt als je eerst 98 erop zet en dan pas XP...

en daar heb ik even geen zin in aangezien ik de afgelopen maand 2 keer xp heb geinstalleerd en 1 keer 98...
Je kunt ook eerst XP erop zetten en dan 98. Alleen moet je daarna met je XP-CD booten aangezien je MBR naar de kl*ten is. fixmbr en fixboot vanuit de recoveryconsole moet het weer laten werken. Dit is alleen als XP en 98 op dezelfde schijf staan uiteraard. Misschien moet je btw ook nog je boot.ini handmatig goedzetten naar 98.
Maar goed, gewoon teveel nadelen dus.

Het moet SATA zijn... en beide OS'en moeten FAT zijn in het geval van eerst XP installeren op dezelfde schijf. Win98 setup ziet anders een bestandsindeling op C: die hij niet herkent en wil eerst een format uitvoeren.
Als je dus eerst XP installeert en daarna Win98 waarna je gaat recoveren met de XP-CD moet je wel goed opletten dat je Windows 98 niet installeert in c:\windows maar in c:\win98 of zo, of een andere partitie, als dat kan, weet niet meer of 98 daar zo soepel in was.

[ Voor 23% gewijzigd door DeMoN op 16-02-2007 17:10 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
win 98 is daar jammer genoeg niet zo soepel in en win 98 moet op de c geinstalleerd zijn en mijn xp staat nu op e wat wil zeggen dat ik dus zowiezo in dat geval beide terug opnieuw moet installeren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:54:
ja die ken ik, ik had de laatste versie al 2 maand voor die uit kwam om te testen.. maar het probleem met dosbox is dat hij niet alles draait...

bijvoorbeeld het dosspel Swing werkt niet in dosbox maar wel in dos (alhoewel hij met dos van win 98 nu wel aangeeft dat hij geen nieuw spel wilt starten omdat ik het opgestart zou hebben als network client :s maar dat is weer een ander probleem dat volgens mij opgelost is als ik in win 98 het spel opstart...)

maar zo heb je wel meerdere spellen en progs die niet in dosbox werken... jammer genoeg
Je kunt dat nog veel simpeler oplossen. Reserveer ergens een Gb of 20 als FAT32 partitie, en maak een mooie BOOTCD met Windows 98SE "DOS" erop, eventueel met een memory manager als QEMM erbij ofzo, en speel dan het spel in NATIVE dos.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-08 20:02

ChangeLife4Ever

owned by above

Waarom zou je geen gebruik maken van Virtual PC (http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx). Kan je gemakkelijk 'n bepaalde grote van je harde schijf opgeven én op welke fysieke harde schijf je deze wilt hebben (voor mij was 3-5GB al voldoende :) ). Je kan, door deze methode, WindowsXP én Windows 98SE tegelijk draaien! 't Werkt bij mij prima en zodoende heb ik nog wel 's van Competitie Manager 2000 (Davilex) kunnen genieten :+

edit:

wat voor spel is 't eigenlijk precies? Virtual PC emuleert 'n PC met 800Mhz, hoeveelheid geheugen is zelf te regelen én een 8MB PCI (SIS dacht ik) videokaart

edit 2:

helpfunctie geeft aan:

Component Virtual machine emulated hardware
BIOS AMI BIOS
Chipset Intel 440BX
Sound card Creative Labs Sound Blaster 16 ISA Plug and Play
Network adapter (multi-function) DEC 21140A 10/100
Video card S3 Trio 32/64 PCI with 8 MB Video RAM

Dit zijn ook specificaties die Windows 98SE standaard aankan, dus geen gezeur met drivers die net beschikbaar zijn voor Windows 98SE etc

[ Voor 45% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 16-02-2007 22:05 ]

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:15
Als je in de bios legacy mode voor s-ata aanzet kun je daar zonder problemen Windows 9x op draaien. Denk dat eerder de 1GB geheugen een probleem oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eerst even de makkelijkste optie kiezen :p

ik ga morgen even met die virtual pc proberen.

werkt dat niet dan ga ik wel kijken voor de meer ingewikkelde opties ;)

maar alvast heel erg bedankt voor de raad allemaal en ik hoop dat het werkt, maar dat krijgen jullie nog te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
win 98 se in virtual pc helpt niet, hij start windows op maar hij wil nog steeds het spel niet opstarten, wat hij in dos wel deed met de orginele setup niet in de virtual pc... alleen wou hij daar geen nieuw spel starten of wat dan ook...

ben nu aan het proberen win me te installeren, maar die doet beetje irritant, maar dat komt vanzelf wel goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 13:51:
win 98 se in virtual pc helpt niet, hij start windows op maar hij wil nog steeds het spel niet opstarten, wat hij in dos wel deed met de orginele setup niet in de virtual pc... alleen wou hij daar geen nieuw spel starten of wat dan ook...

ben nu aan het proberen win me te installeren, maar die doet beetje irritant, maar dat komt vanzelf wel goed :p
Waarom niet gebruik maken van een DOS boot CD?

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
virtual pc lost het probleem niet op, heb met elke windows ( win 95, win 98 en win me ) dezelfde probs en waarvan 1 van de 2 het zelfde prob is als met dosbox...

dat is dan weer jammer.

idd mss is een dos boot cd wel een optie... enig idee waar ik die kan downloaden?

greetz

FGOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, goed nieuws, ik heb het voor elkaar met hiren's boot cd, alleen 1 probleempje, ik krijg mijn geluid niet aan de praat...er zitten geen drivers bij voor dos die mijn soundblaster live ondersteunen...

enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen om bij de drivers van het spel de soundblaster live drivers toe te voegen?

greetz

FGOD

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 18:05 ]

Pagina: 1