Toon posts:

Processor kapot???

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn cpu werd steeds erg warm, er is mij gezegt om de ventilatoor en het koelblok goed schoon te maken,dus ik heb de ventilator losgeschroefd van het koelblok die heb ik helemaal schoongemaakt met een wattenstaafje, daarna heb ik het koelblok losgehaald en alle ribben schoongemaakt, toen heb ik het koelblok weer terug gezet, de ventilator weer aangesloten, pc aan gedaan maar in het eerste scherm van NEC waarin je ook door kan drukken naar de bios, ik hem gereset, maar daarna is er nooit meer een beeld gekomen,, de ventilatoren draaien wel,, naar even draaien begon er iets te stinkenbij de cpu, en toen heb ik hem maar uitgezet. Het is een AMD socket A cpu. Dus mijn vraag is: is mijn cpu kapot, of licht het ergens anders aan?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 20:27 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk CPU.
Dat je na die 1e keer weer aanzetten koeler niet goed had vastgemaakt en hem gekookt heb!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

Topicstarter
koeler zat wel goed vast, hij draaide wel gewoon

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Met wat heb je de processor "schoongemaakt"

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 09:03
je hebt toch wel nieuwe koelpasta erop gedaan? (je weet maar nooit)

Verwijderd

Heb je er wel weer koelpasta opgedaan?

Edit, Hmm iemand was iets sneller:)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 20:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
de processor zelf heb ik niet schoongemaakt. Tussen de ribben van het blok, en de ventilatoor heb ik met een wattenstaafje schoongemaakt

• ShaiNe
dus de koeler heb je nooit van de cpu gehaald?

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 14:26
Het kan nog van alles zijn, je zal het gewoon stuk voor stuk moeten proberen. (moederbord, geheugen, cpu, voeding, videokaart)
Je zal je post even wat uitgebreider moeten maken als je niet een slotje wilt. (ze gaan er hier vanuit dat je zelf ook even wat geprobeerd hebt enzo)

Verwijderd

Heb je hem vaker geprobeert aan te zetten? Je zou namelijk idd denken aan een hitte probleem..

Verwijderd

Topicstarter
nee geen koelpasta erop gedaan. Blijft dat niet gewoon zitten dan?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kom is met wat meer info. Om welke cpu gaat het?

Heb je het koelblok erafgehaalt?
Heb je een bios reset gedaan?
Heb je de stroom eraf gehaalt en jezelf ontladen?

Verwijderd

Topicstarter
ShaiNe schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:14:
dus de koeler heb je nooit van de cpu gehaald?
Jawel ik heb het wel los gemaakt maar niet de processor zelf schoon gemaakt

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:17:
Koelpasta zit tussen de CPU en het contact-punt met het koellichaam van de koeler. Als je de koeler van de CPU afhaalt, moet je de oude koelpasta eraf halen en nieuwe erop doen. Als je dit niet doet heb je kans dat het fout gaat (wil niet zeggen dat het fout gaat, vaak gaat het gewoon goed).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:15:
Heb je hem vaker geprobeert aan te zetten? Je zou namelijk idd denken aan een hitte probleem..
Ja heb ik geprobeerd het is gisteren gebeurt en vandaag doet hij precies hetzelfde, ik liet hem even door draaien maar toen begon hij te stinken en heb ik hem maar uit gedaan

• ShaiNe
heb je de oude koelpasta eraf geveegd? (hopelijk niet)
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:17:
zelf smeer ik altijd nieuwe koelpasta erop als ik de koeler eraf haal. Kwestie van zeker te zijn dat de koelpasta nog werkt als je het koelblok en cpu van elkaar scheidt. Toch best wat meer info geven wat je precies gedaan hebt en welke specificaties je mobo, cpu, koeler heeft

Verwijderd

Topicstarter
bassie_ schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:18:
Kom is met wat meer info. Om welke cpu gaat het?

Heb je het koelblok erafgehaalt?
Heb je een bios reset gedaan?
Heb je de stroom eraf gehaalt en jezelf ontladen?
Koelblok heb ik losgehaald, en de stroom eraf+ mezelf ontladen, maar geen bios reset, en hij beelf hangen op het beeld van NEC waarin je ook kan door drukken naar de bios

• ShaiNe
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:20:
[...]

Ja heb ik geprobeerd het is gisteren gebeurt en vandaag doet hij precies hetzelfde, ik liet hem even door draaien maar toen begon hij te stinken en heb ik hem maar uit gedaan
stinken? en wat stonk er precies? de cpu? kan ook de voeding zijn die gaar werd

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:44
Ok, even voor de duidelijkheid. Wat voor een processor is het? Als je het koelblok van de processor af hebt gehaald en het er daarna weer op hebt geplaatst, zonder de koelpasta te vervangen, dan kom je waarschijnlijk een nieuwe processor aan het kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Joep op 12-02-2007 20:26 ]

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:34
Om wat voor CPU gaat het trouwens?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• ShaiNe
als hij is beginnen stinken, haal dan eens de koeler er terug af. waarschijnlijk ga je dan sporen van schade zien aan de cpu. moet dan wel een oude cpu zijn dat ie verbrandt. Nieuwe doen dat niet, slaan af bij te hoge temps

Verwijderd

Topicstarter
ShaiNe schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:23:
[...]

stinken? en wat stonk er precies? de cpu? kan ook de voeding zijn die gaar werd
iets bij de cpu

Verwijderd

Topicstarter
Jakkus schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:25:
Om wat voor CPU gaat het trouwens?
Om een AMD athlon 1.21 ghz socket A

Verwijderd

Vergeet het dan maar...gewoon een nieuw cputje halen voor een paar 10tjes en je bent klaar...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 20:29 ]

• ShaiNe
ja je cpu is dus gaar!

niet je startpost editen, is verwarrend!!

Verwijderd

Topicstarter
ShaiNe schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:26:
als hij is beginnen stinken, haal dan eens de koeler er terug af. waarschijnlijk ga je dan sporen van schade zien aan de cpu. moet dan wel een oude cpu zijn dat ie verbrandt. Nieuwe doen dat niet, slaan af bij te hoge temps
Niet echt brandsporen te zien, en volgens mij is die CPU al wel wat jaartjes oud

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23
Misschien heb je je core wel vernield met het plaatsen van de koeler. Haal je cpu er eens uit en bekijk de core (het blokje wat uitsteekt in het midden van de processor, waar je koeler als het waren op rust).

• ShaiNe
socket A ga je moeilijk vinden en is prijs/kwaliteit niet aan te raden. best 2ehands zoeken

en aan de onderkant van de cpu? (cpu eruit halen)

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Jonge jonge, geef eens wat beter antwoord op de vragen van de tweakers....

Welke cpu (type, model, kloksnelheid etc)
Welke voeding
Hou oud is je systeem?
Stinken waarnaar? verbrand?

Als je de pc uit hebt, en je ruikt goed, waar stinkt het dan? Voeding? Videokaart? Cpu?

Welkom op GOT trouwens..

Hoi!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 19:10
athlon 1.2ghz's worden heeet, hier ook al eens problemen mee gehad (jaren terug) met fout geplaatste koeler |:(

• Joep
Ervan uitgaande dat je CPU 't niet meer doet (core-crush of toasted), wat links:

Socket A processoren in de pricewatch:
Semprons
Athlon's

AMD processoren in de vraag-en-aanbod-sectie

Suc6 ;)

Edit:
In het vervolg niet zomaar je pc openmaken en vanalles slopen, maar eerst wat informatie vergaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Joep op 12-02-2007 20:41 ]

• EWK
  • Niet online

EWK

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:29:
Vergeet het dan maar...gewoon een nieuw cputje halen voor een paar 10tjes en je bent klaar...
Dat lukt je echt niet!

Ze worden niet meer gemaakt voor Socket A, tweede hands zou je dus moeten kijken...

Marktplaats: Kijk eens hier:

http://kopen.marktplaats....p%3Bosi%3A2;l1:322;l2:343

Edit: bij nader inziens, valt best mee...

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 12-02-2007 20:35 ]

Hoi!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:23
Joep Stoffels schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:34:
Ervan uitgaande dat je CPU 't niet meer doet (core-crush of toasted), wat links:

Socket A processoren in de pricewatch:
Semprons
Athlon's

AMD processoren in de vraag-en-aanbod-sectie

Suc6
Waarschijnlijk moet je gewoon een oude Athlon hebben, omdat die nieuwe je moederbord waarschijnlijk weer niet ondersteund, zit je weer met dat gezeik.

Verwijderd

Topicstarter
Stijnd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:31:
Misschien heb je je core wel vernield met het plaatsen van de koeler. Haal je cpu er eens uit en bekijk de core (het blokje wat uitsteekt in het midden van de processor, waar je koeler als het waren op rust).
Hij ziet er verder goed uit

Verwijderd

Ook ik gok dat t je processor is.....
Maaaaaar zoals al vaker gezegd JE GEEFT erg weinig info!!!
Ik Gok dat deze knutselaar t koelblok 180graden gedraaid heeft, en toen eropgeklikt heeft, waardoor er geen goed contact gemaakt werd tussen proc en koelblok...
Mijn advies is: Pak de computerkast mee, en ga daarmee langs de lokale computerboer, voordat je nog meer kapot maakt :P

• Joep
Heb je alleen het koelblok eraf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst of ook nog iets anders gedaan? Zo niet, dan is het je CPU. Geen twijfel mogelijk.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Ik sluit me aan bij RLZ, ga even langs bij de lokale toko deze heeft vast nog wel wat socket A cpu's liggen (vaak van inruil pc's) Het lijkt er idd op dat je hem gesmoked hebt...

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Joep Stoffels schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:44:
Heb je alleen het koelblok eraf gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst of ook nog iets anders gedaan? Zo niet, dan is het je CPU. Geen twijfel mogelijk.
Ik heb als eerste de ventilatoor van het blok afgehaald en doe schoongemaakt en daarna heb ik het blok eraf gehaald en schoongemaakt, toen het blok weer terug geplaatst en de ventilatoor weer teruggeplaatst

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45

Xof

Wat een verschrikkelijk onoverzichtelijk topic :o

De AMD Thunderbirds hebben geen interne diode en als de temp te heet wordt zal de pc zichzelf niet uitschakelen en verbrand je proc.
Omdat processor al zo oud is zal de koelpasta in een erg slechte staat geweest zijn en dus NIET meer bruikbaar. Jammer maar helaas, je zult of een 2e hands socket a proc op de kop moeten tikken of een nieuwe pc.

Er is ook nog en kans dat je de core beschadigd hebt, maar die kans is iets kleiner omdat de pc het wel even gedaan heeft.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Heel toevallig ook even over de core ge-aaid met je lekker statische handen? Zou ook een oorzaak kunnen zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:50:
Heel toevallig ook even over de core ge-aaid met je lekker statische handen? Zou ook een oorzaak kunnen zijn ;)
Nee ik heb de processor zelf op dat moment niet aangeraakt, maar nu als ik de pc weer aanzet om te proberen begint hij weer te stinken, naar een brand lucht, dus denk ik dan doorgbrand

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43
Klinkt als: http://www.youtube.com/watch?v=NxNUK3U73SI (op ongeveer 38s)

Steam profiel UPlay JirnsumNL

• Joep
Even voor de duidelijkheid, om alle twijfel weg te nemen, om 100% zekerheid te geven en om absoluut, geheid, daar kun je gif op innemen, beslist en gegarandeerd te kunnen zeggen:

Hij doet het niet meer en zal het nooit meer doen. Hij is kapot. (de processor wel te verstaan)

[ Voor 5% gewijzigd door Joep op 12-02-2007 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat dingen gezien van doorgebranden cpu;s maar zo ziet deze er niet uit

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:41:
Ook ik gok dat t je processor is.....
Maaaaaar zoals al vaker gezegd JE GEEFT erg weinig info!!!
Ik Gok dat deze knutselaar t koelblok 180graden gedraaid heeft, en toen eropgeklikt heeft, waardoor er geen goed contact gemaakt werd tussen proc en koelblok...
Mijn advies is: Pak de computerkast mee, en ga daarmee langs de lokale computerboer, voordat je nog meer kapot maakt :P
Ik ben in ieder geval achter de oorzaak, ik heb het blok zo terug geplaats zoals die eruit kwam, en dat was dus verkeerd om, vandaar dat hij al lange tijd zo warm werd, Hij stinkt in ideer geval niet meer nu

• Xof

Xof

Het hoeft er ook niet zo uit te zien.. bekijk de onderkant ook eens die kan ook zwart zijn.
Heb veel verbrande processoren gezien en op lang niet alle procs is het te zien.

Zoals je in het filmpje kan zien is die proc 370 graden oid, maar dat komt omdat er totaal geen koelblok opzit en dat had jij wel.

• EWK
  • Niet online

EWK

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:23:
Ik heb nu wat dingen gezien van doorgebranden cpu;s maar zo ziet deze er niet uit
Hoe ziet ie er dan wel uit? Kom eens met wat meer initiatief!

Hoi!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:13

DataGhost

iPL dev

Oude Socket A... (Elco's?)
CPU wordt heet (Overvoltage? -> Elco's?)
Het stinkt 'rond' de CPU (Elco's?)
PC werkt niet goed meer en CPU ziet er heel uit (Moederbord stuk? -> Elco's?)

Elco's regelen de spanning van o.a. je CPU. Als deze een te hoog voltage krijgt wordt hij best warm. Dat zou dus mogelijk een probleem kunnen zijn, als je koelblok niet enorm stoffig was. Kijk even of ze niet toevallig bol staan...

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
Ik zie net bij V&A een socket A cpu te koop aangeboden staan ;)
Ik weet niet welke cpu jij niet hebt, dus of je er op vooruit of achteruit gaat weet ik niet, maar misschien wel een oplossing :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• Xof

Xof

Lord Bossink schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:51:
Ik zie net bij V&A een socket A cpu te koop aangeboden staan ;)
Ik weet niet welke cpu jij niet hebt, dus of je er op vooruit of achteruit gaat weet ik niet, maar misschien wel een oplossing :)
Thunderbird 1,2 GHz, maar wil niet zeggen dat elke socket A proc past.. Hij zal waarschijnlijk een Athlon XP palomino als hoogste proc kunnen draaien. 'Nieuwere" procs zoals de Barton zal waarschijnlijk niet op zijn moederbord gaan draaien. Heel misschien na een bios update :)

@Dataghost, dan moet het wel heel toevallig zijn dat de elco's het begeven na het schoonmaken van de cooler.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zo werkt het hier niet :+ Er ontbreekt veel te veel aantoonbare basiskennis, inzet en research van jouw kant. Begin hier: PMG Beleid :)

Neem tot slot ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.