MySQL privileges probleem

Pagina: 1
Acties:

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 21:50

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Hallo,

Ik heb MySQL 5.0.27-standard geinstalleerd op mijn OS X machine. Ik heb de documentatie gevolgd. En alles is me tot nu toe nog gelukt.

Waar ik op vast loop is het volgende; ERROR 1044 (42000): Access denied for user ''@'localhost' to database 'rofl'. Deze melding krijg ik als ik een database wil aanmaken. Blijkbaar heb ik hier geen rechten voor. Dit kan ik ook zien als ik phpmyadmin draai. Die geeft ook weer dat ik geen database rechten heb.

Dus ik dacht, ik maak een nieuwe user aan die dit wel kan. De volgende melding krijg ik dan te zien: ERROR 1227 (42000): Access denied; you need the CREATE USER privilege for this operation. Ik heb de documentatie nagelezen op rechten etc, maar ik kom er niet uit.

Het maakt me eigenlijk niet uit hoe ik rechten krijg, met welke gebruiker bijvoorbeeld. Zolang er maar een wachtwoord op zit, en ik als 'root' zijnde bezig kan. Ik start mysql nu gewoon zo ./mysql (vanuit de juiste directory), ik begrijp dat als ik een juiste user heb met een wachtwoord, dat ik het wachtwoord dan daar ook moet invullen.

Blijkbaar zie ik iets over het hoofd? Ik kom er echt (al wat dagen) niet uit. Kan iemand me helpen? Bedankt alvast!

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Lees de documentatie van de mysql commandline tools eens. Daar zit een user argument bij (-u) gevolgd door een wachtwoord argument (-p). Hiermee kan je bepalen onder welke user je inlogt. Standaard kan alleen root databases en database users aanmaken. Met grant kan je rechten uitdelen en users aanmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Creepy op 12-02-2007 21:52 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
De argumenten p en u ken ik wel, en ik weet hoe ik ze moet gebruiken. Maar als ik./mysql -u root (met of zonder -p kom ik er niet in. Ik weet het wachtwoord ook niet? Het wachtwoord is niet mijn unix root wachtwoord. En ook niet van mijn unix account.

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
http://dev.mysql.com/doc/...n/default-privileges.html (en gelinkte post-installation procs)
* If you install MySQL on Mac OS X using a PKG distribution, the installer runs mysql_install_db.
Otherwise, you will need to run mysql_install_db yourself.
Pas als dat script gedraaid heeft is er een user root met leeg wachtwoord. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 13-02-2007 12:45 ]

{signature}

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Bedankt :) het is opgelost! Ik kon eerst het aangegeven script ook niet draaien. Kreeg wat foutmeldingen. Maar nadat ik alles overnieuw had uitgevoerd (incl. installatie) werkte de aanwijzingen perfect.