Gedeeld studentennetwerk, probleem met downloaders

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 16:44

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Beste Tweakers,

De situatie is als volgt: in ons studentenhuis is het internet gedeeld met nog drie aanliggende studentenhuizen. In totaal zitten in deze vier huizen 18 studenten op dit netwerk. Het betreft kabelinternet van Campusnet, de studentenprovider van de Universiteit Twente. Met zoveel mensen gedeeld is dit natuurlijk niet razendsnel, maar het voldoet in de meeste gevallen.

Het probleem is echter dat de laatste tijd de verbinding geregeld ontzettend traag is. Op zulke momenten zijn internetpagina's niet of nauwelijks te openen en duurt zelfs je mail binnenhalen vele minuten. Ons vermoeden is dat iemand op het netwerk op zulke momenten zit te downloaden met Bittorrent o.i.d. Niemand wil dat toegeven, en het is praktisch onmogelijk om de dader te achterhalen.

Nu heb ik twee vragen:

1. Is het mogelijk om via de router, of via specifieke software o.i.d te achterhalen welk IP-adres de verbinding plat legt?

2. Waarschijnlijk is de boosdoener zich niet bewust van het feit dat een downloadclient als Bittorrent de hele internetverbinding dicht kan gooien. Waarschijnlijk is dit met de juiste settings in de downloadclient op te lossen. Iets zegt me dat het met het aantal verbindingen te maken heeft.
Ik wil alle bewoners hierover informeren en ze adviseren over de te gebruiken settings. Maar wat zijn de juiste settings om te voorkomen dat het internet dichtslibt door een downloadclient?

Bij voorbaat dank, ook namens 17 andere studenten :)

Klaar voor de steroorlogen?

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-03 12:29

Hu9o

Schokkend

Mijn ervaring is dat het probleem ontstaat omdat de upstream maximaal belast wordt. Dit kan bijvoorbeeld goed komen door een bittorrent client oid.

Edit:

Oh en het is behoorlijk makkelijk om erachter te komen wie de boos doener is; Gewoon een voor een de stekkers uit de router halen en tussen door kijken of de verbinding al weer snel is ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Hu9o op 12-02-2007 19:41 ]

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Hu9o schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:40:
Mijn ervaring is dat het probleem ontstaat omdat de upstream maximaal belast wordt. Dit kan bijvoorbeeld goed komen door een bittorrent client oid.
Jep.. is je upload vol, dan kan je niets meer downloaden.
Naast bittorrent kan je dus gaan kijken naar alle mogelijk share programma's (limewire, emule, enz.)

Maar om je vraag te beantwoorden..
1. Afhankelijk van je router
2. Afhankelijk van je router is dit doodeenvoudig in te stellen. Alleen jammer dat je bij de meeste routers dit soort instellingen niet eens kan maken.

Wat ik jou aanraad is om een oude pc in te richten als router, en daar een leuke linux distro op te zetten. Met dingen als clark connect (of een andere kant en klare distro) kan je p2p verkeer super simpel blokkeren.
Wil je niet met een oude pc aan de slag, koop een wrt54GL (let op dat je wel de L versie koopt), zet daar tomato op daarmee kan je eenvoudig al het p2p verkeer blokkeren.

edit: begrenzen ipv blokkeren kan ook.. maar met 18 man kan je nog zo'n goede router hebben, als meerdere mensen tegelijk gaan seeden/sharen gaat dat ding alsnog plat.
Daarnaast ben je als hoofdabonnee houder verantwoordelijk wat er met jouw lijn wordt uitgespookt.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 12-02-2007 19:47 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Over puntje 2: hier, met 3 studenten, heb ik de regel ingesteld (doorgedrukt) dat je ingestelde downloadsnelheid maximaal 1/3 van het totaal mag zijn. Lijkt me redelijk, als je graag wilt downloaden ga je gang, maar niet ten koste van de algemene snelheid. :)

Als je 10Mbit deelt door 18 heeft iedereen maximaal 500 70 kB voor Bittorent, en de rest is voor het 'overige' verkeer, is dat redelijk? Vast niet, maar het scheelt zeker. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door TerraGuy op 12-02-2007 19:45 . Reden: rekenfoutje ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Ik zou zeggen: gooi die poort dicht! 6881-6889

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:44:
want?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mwjah, werkt ook lang niet altijd. Bv. Azureus gebruikt standaard alweer een compleet andere poort (40000 ergens)

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties alvast :)
Nee, want het hoeft niet zo te zijn dat downloaden via Bittorrent verboden moet worden op ons netwerk, ik wil het alleen binnen de perken houden.
Het heeft dus met de uploadsnelheid te maken, en niet met het aantal verbindingen dat Bittorrent maakt?
Helaas hebben we geen 10mbit verbinding (was het maar waar). Maar als er een maximale uploadsnelheid wordt ingesteld waar iedereen zich aan houdt moet het probleem opgelost zijn begrijp ik?

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Up- & down een beetje inbinden helpt, maar als iemand 'stiekem' z'n snelheid omhoog zet en bij klachten weer snel naar beneden, dan weet je het natuurlijk nog niet. Als je iedereen kan vertrouwen (zoals hier in huis) werkt het prima.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

Topicstarter
TerraGuy schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:51:
Up- & down een beetje inbinden helpt, maar als iemand 'stiekem' z'n snelheid omhoog zet en bij klachten weer snel naar beneden, dan weet je het natuurlijk nog niet. Als je iedereen kan vertrouwen (zoals hier in huis) werkt het prima.
Ok, duidelijk. Dan rest nog mijn eerste vraag: kan ik er op een of andere manier achter komen wie de schuldige is?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:16
Kijk hier eens naar :http://www.netlimiter.com/

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 20:20
Luuk-Online schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:54:
[...]

Ok, duidelijk. Dan rest nog mijn eerste vraag: kan ik er op een of andere manier achter komen wie de schuldige is?
Door een programma installeren dat de netwerkverkeer snift (moet wel hub hebben)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 13:22

mace

Sapere Aude

Luuk-Online schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:54:
[...]

*kuch*
Hu9o schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:40:
Oh en het is behoorlijk makkelijk om erachter te komen wie de boos doener is; Gewoon een voor een de stekkers uit de router halen en tussen door kijken of de verbinding al weer snel is ;)
:p

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Tis wel handig als je een managed switch zou hebben, je kan per poort regelen hoeveel verkeer/hoe snel het mag gaan.. maar dan ben je eer kosten aan het maken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Silver7 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:00:
Door een programma installeren dat de netwerkverkeer snift (moet wel hub hebben)
En doe de hub dan tussen de router en de pc's (Nee, een switch werkt niet).
packetsniffer erop en dan als het internet langzaam is sniffen.
Pakketjes uitpluizen.. ip adres van de "mis"bruiker koppelen aan de persoon en klagen maar.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 12-02-2007 20:47 ]

Verwijderd

Ik had vroeger dat geetter met mijn huisgenoten totdat ik http://m0n0.ch/wall/ ging gebruiken; een router met traffic shaper.
Die kan de up en download zeer netjes verdelen over alle users en je kan proriteiten aangeven voor verschillende poorten zodat mail en http verkeer voorrrang krijgt boven Bittorrent.
Een pentium1 met 64 mb ram met, of een usbstick of een cdrom en floppy of een harddisk is voldoende.
Pagina: 1