Toon posts:

Zalman VF900-Cu icm ASUS A8N-Sli +fixing nut gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Zalman VF900-Cu Led op mijn ASUS 7800GT gezet. Deze koeler moet je aansluiten op je moederbord (A8N-Sli Deluxe), maar wat is hiervoor de beste plek?
Er zitten 5 aansluitingen hiervoor op het MB, waarvan er een aantal bezet zijn:
CPU_FAN -- CPU Koeler
CHA2_FAN -- Casefan
PWR_FAN -- Koeler voeding
CHIP_FAN -- GPU Koeler: VF900-Cu (chipset is passief gekoeld)
CHA1_FAN -- VRIJ

Ik zou het graag zo willen dat ik vooraf in kan stellen hoe hard hij moet draaien bij bepaalde temperaturen. Dat gebeurt nu ook, alleen ben ik er niet zeker van of dit een goede opstelling is.
Is het nu niet zo dat de koeler voor de GPU harder gaat draaien als de Northbridge warmer wordt?

BTW er zit een fanmate bij, die heb ik niet aangesloten omdat ik anders nog handmatig moet instellen.

BTW2 Ik ben ook nog op zoek naar een fixing nut, er zat een kapotte in de doos. De winkel wil hem niet omruilen omdat ik er niet binnen 8 dagen mee terug kwam. Ik heb inmiddels aan mailtje naar Zalman verstuurd maar iets zegt me dat dat weleens lang kan gaan duren.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Zit er niet gewoon een fan aansluiting op je graka?

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zit er wel, maar dat is een 2pins aansluiting, ik heb een driepins aansluiting nodig voor de koeler (Voor de rotatie).
Bij de standaard ASUS koeler werd die rotatie geregeld door een stukje hardware op de koeler.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik heb hier een VF700 liggen waar dezelfde 3pins connector op zit, maar die kun je zo ver ik weet niet op je moederbord aansluiten. Ik heb hiervoor een speciaal molex > 3pins connector stekkertje bij gekregen waar die in moest.

Wat staat er in de manual die er bij zat?

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 12-02-2007 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even nagekeken, de aansluitingen van de VF700 en VF900 zijn verschillend.
En in het manual staat letterlijk:
"Connect the appropriate 3-pin connector on the cable to the motherboard fan header and the VF900-Cu fan connector." (pagina 6)

Ik zal eens kijken of ik de controller van de originele koeling kan slopen om de zalman koeler uiteindelijk op de graka aan te sluiten en gebruik te maken van de temperatuurregeling van ASUS zelf.

Verwijderd

Waarom wil je de fan perse kunnen bedienen? Als je hem op 5 Volt laat draaien koelt hij nog goed genoeg hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef m niet perse te bedienen (mijn doel is een stille pc), maar met de standaardkoeler van ASUS kon je mooi opgegeven bij welke temps hij harder moet gaan draaien, zodat hij nooit te hard draait.
Deze koeler is al een stuk stiller dus dan is dat idd niet echt nodig misschien, maar ik vroeg me af óf het kan en zo ja hoe.

Maar jij stelt dus voor om m gewoon op het mb aan te sluiten (is 12v btw; kan evt de fanmate nog tussen) en voluit te laten draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plannetje met de originele koeling gaat niet werken trouwens.

Verwijderd

Ik had een 7600GT (tot 'ie vorige week doodging...) met een VF700-alcu, dus duidelijk minder koelcapaciteit dan de vf900-cu. De fan draaide altijd op 5V, en de temeratuur werd, stressed, zo'n 60* C. Het is de meest eenvoudige en doeltreffende oplossing m.i.
Pagina: 1