Toon posts:

PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na een beetje rondvragen kom ik toch weer hier terecht :)
Ik heb een groot probleem, namelijk als ik game dan valt heel onvoorspelbaar het spel uit of de pc loopt hard vast.
-drivers van alles al geupdate
-alle kabels en apparatuur nagelopen

specificaties;
-athlon 64 754 3000+
-msi k8t neo
-1024+512 intern geheugen
-9600xt ati radeon 256mb

|emand een idee?

Vriendelijke groet,
Mathieu

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
welkom op got!
FAQ al gelezen? :)

Maar heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorlopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Kurios op 12-02-2007 19:26 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Welkom op GoT :)

Je zegt dat je 'alle kabels en apparatuur nagelopen' bent, maar heb je ook de temperaturen gecontroleerd? Het doet mij aan als een typisch gevalletje van oververhitting namelijk :) Daarnaast zou het ook een voedingsprobleem kunnen zijn, dus je kunt ook nog een blik werpen op je voltages.

Er zijn diverse tools om dit mee in de gaten te houden.

Daarnaast denk ik dat dit niet met de spellen zelf te maken heeft, maar een hardware-matig probleem met je pc is.

edit: Wat bedoel je eigenlijk met 'pc valt uit'? Wat gebeurd er precies?

offtopic:
groeten en dergelijke hoeft niet op GoT ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cloud op 12-02-2007 19:28 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Hey tnx for jullie reply.
De faq heb ik gelezen ja.
De temperarturen heb ik nagelopen en zie geen rare dingen:
Mobo: 32
Cpu 49
Hdd's 22-26

Mogelijk is er bij de voltages meer aan de hand maar alles lijkt me hier redelijk op de -5v na.
cpu core / 1.5v
cpu aux / 0.03v
+3.3v / 3.26v
+5v / 5.05v
+12v / 11.98v
-12v / -12.03v
-5v / 3.55v (+ ?)
+5v standby / 5.09v
VBAT natterij / 3.58v

De pc valt niet zo vaka uit het is meer het uitvallen van de games. zit ik midden in een spel en valt het spel weg en kom in windows terecht. en is het spel niet meer actief.

Iemand al een idee?

Mathieu

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:15:
Cpu 49
Hdd's 22-26

Mogelijk is er bij de voltages meer aan de hand maar alles lijkt me hier redelijk op de -5v na.
cpu core / 1.5v
cpu aux / 0.03v
+3.3v / 3.26v
+5v / 5.05v
+12v / 11.98v
-12v / -12.03v
-5v / 3.55v (+ ?)
+5v standby / 5.09v
VBAT natterij / 3.58v

De pc valt niet zo vaka uit het is meer het uitvallen van de games. zit ik midden in een spel en valt het spel weg en kom in windows terecht. en is het spel niet meer actief.

Iemand al een idee?
De temperaturen zijn prima in orde. De voltages verder ook al vind ik inderdaad die -5v lijn ook wat apart, maar ik weet dáar niet echt veel van. Misschien dat iemand anders daar meer over weet.

Daarnaast, nu je zegt dat je weer in windows terecht komt lijkt het misschien tóch niet aan de hardware te liggen. Heb je naast het updaten van je drivers ook al een herinstallatie ervan geprobeerd? Dus bijvoorbeeld je videokaartdrivers deïnstalleren, en daarna weer installeren. Dat helpt soms ook wel.

Geeft Windows verder geen melding over wat er gebeurd is? Je zou nog even in de Eventlogs kunnen kijken of daar wat nuttigs voorkomt, onder System of Applications bijvoorbeeld. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Kan jij het merk type en spec van je voeding posten?

Verwijderd

Topicstarter
Sweex 650W (sweex is niet te best i know, maar zal het daaran liggen want bij mijn vorige voeding van een degelijk merk wat het precies hetzelfde probleem.)
http://www.sweex.com/BA000110

• Trigalti
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 07:18

Trigalti

Hmm

waarschijnlijk te warm?

• -Mike-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-11 20:32
Cpu 49
Hdd's 22-26
Welkom op GoT,

Is die CPU temperatuur in idle of full load?

[ Voor 33% gewijzigd door -Mike- op 12-02-2007 22:11 ]

• Kurios
  • Niet online
Cpu 49
Hdd's 22-26

cpu core / 1.5v
cpu aux / 0.03v
+3.3v / 3.26v
+5v / 5.05v
+12v / 11.98v
-12v / -12.03v
-5v / 3.55v (+ ?)
+5v standby / 5.09v
VBAT natterij / 3.58v

Heb je de troubleshooter al doorlopen?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Je geeft wat temps, maar wat zijn de temps idle en wat zijn ze stressed? Wat is bijv temp van GPU?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:56
Kurios schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:13:
[...]

Heb je de troubleshooter al doorlopen?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Je geeft wat temps, maar wat zijn de temps idle en wat zijn ze stressed? Wat is bijv temp van GPU?
Zet er is een log naast, meeste programma's kunnen een log ( van je temps :Y) )om de zoveel seconden opslaan naar een .txt

Als je nou is lekker gaat gamen en juigt als hij weer uitvalt, dan kan je je log bekijken en kijken op welke TEMP hij afsloot.

Try that! :)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-11 04:22
Je hebt nog geen temperaturen van de videokaart gepost. Ik denk ook niet dat je 9600XT een temperatuursensor heeft dus om uit te sluiten dat het een hitteprobleem is kun je het beste even de kast open maken en dan een tafelventilator erop laten blazen. Loopt hij dan niet vast is het geen hitteprobleem.

Heb je misschien op de achtergrond rare programma's lopen die ongemerkt updaten en daardoor je game minimaliseren. Heb je al eens even op spyware en virussen gescand. Ik heb spyware de meest vreemde dingen zien veroorzaken. Het beste is om je pc eens helemaal te formatteren zodat je uit kunt sluiten dat het een software probleem is. (of je zet er even tijdelijk een andere schijf in met verse windows installatie.)

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 21:41
Koppel anders is een andere powersupply er aan.

PC uit tijdens gamen, wijst vaak op powersupply, die aan vervanging toe is.

• Fonzie27
  • Laatst online: 19-09 14:16
bangkirai schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 00:13:
Koppel anders is een andere powersupply er aan.

PC uit tijdens gamen, wijst vaak op powersupply, die aan vervanging toe is.
Tijdens het gamen gaat hij terug naar zijn desktop, is mischien het proberen waard, niet geschoten is missgeschoten ;)

@ TS

Mischien ook handig om te vermelden of het bij alle games is of enkele games, BF2142 heeft bijv dit probleem ook wel eens en dat ligt echt aan de game zelf.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:23:
Beste mensen,

Na een beetje rondvragen kom ik toch weer hier terecht :)
Ik heb een groot probleem, namelijk als ik game dan valt heel onvoorspelbaar het spel uit of de pc loopt hard vast.
-drivers van alles al geupdate
-alle kabels en apparatuur nagelopen

specificaties;
-athlon 64 754 3000+
-msi k8t neo
-1024+512 intern geheugen
-9600xt ati radeon 256mb

|emand een idee?

Vriendelijke groet,
Mathieu
Je hebt dus opnieuw een account aangemaakt? Je mag hier op GOT namelijk maar één account hebben.. :P

_@/'

Verwijderd

Arno E schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:17:
Je hebt nog geen temperaturen van de videokaart gepost. Ik denk ook niet dat je 9600XT een temperatuursensor heeft dus om uit te sluiten dat het een hitteprobleem is kun je het beste even de kast open maken en dan een tafelventilator erop laten blazen. Loopt hij dan niet vast is het geen hitteprobleem.

Heb je misschien op de achtergrond rare programma's lopen die ongemerkt updaten en daardoor je game minimaliseren. Heb je al eens even op spyware en virussen gescand. Ik heb spyware de meest vreemde dingen zien veroorzaken. Het beste is om je pc eens helemaal te formatteren zodat je uit kunt sluiten dat het een software probleem is. (of je zet er even tijdelijk een andere schijf in met verse windows installatie.)
juist de XT variant heeft wel een Temperatuur sensor. de pro versie's niet. deze kun je uitlezen in het CatalistControlCenter of met bv rivatuner. je kunt nadat je een tijdje hebt gegamed, terug springen naar windows en dan eens kijken wat voor temps er staan.

en heb je dit met alle spellen of met een paar specefieke spellen, zoja welke?

• cojones81
  • Laatst online: 01-12 12:02
Mocht je toch willen onderzoeken of het een temp kwestie is: erg simpel truckje: kast open, groote ventilator die je in de zomer gebruikt op de binnenkant van je kast richten en, gamen maar... Als het probleem dan blijft voorkomen is het in ieder geval geen temp. probleem.

trouwens..... Erg sterk dat een overhitte videokaart ervoor zorgt dat je pc gaat rebooten tijdens gamen, je zal eerder artifacts zien en vastlopen dan rebooten. Ik ben het vaker bij vrienden tegen gekomen die daarna aan de pruts zijn gegaan met drivers. Meestal ging het om een conflikt van oude videokaart drivers met nieuwere. Download eens het programma: Drivercleaner en ga als volgt te werk:
1. Deinstalleer je videokaart drivers
2. Start op in veilige modus (f8 meestal??)
3. Start Drivercleaner en selecteer drivers van ATI (let op geen nvidia nforce selecteren anders deinstalleer je je mobo drivers)
4. Na het cleanen opnieuw opstarten en de allerlaatste drivers van ATI installeren.

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 09:10
Had een zelfde probleem. Heb mijn PC ietswat overgeclocked.
Probleem was weg toen ik de CPU en Videokaart iets meer Volts gaf.
Wellicht werkt het ook bij jou.

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Tikje naar SPV aangezien dit een probleem is :)

Verwijderd

Ik wil toch ff inhaken op dit optic, ondanks dat er al twee weken niet meer op gepost is.

Ik heb zelf een nieuw systeem van 2 maanden oud:

AMD 64 3800
Asus A8N 939 Socket moederbord.
Voeding 480 Watt met oververhittingsbeveiliging
2 x 1024 Mb Werkgeheugen
120Gb Harddisk
Audigy geluidskaartje Retail.
Gefoce 7900 GT 256 Mb

Nu heb ik twee weken gelden dat tweede geheugenbankje erin gezet, en nu heb ik dus ook dat na 3 a 4 uur gamen, ineens zonder waarschuwing of piep het systeem helemaal uitvalt. Ik heb Restore after AC power Loss aangevinkt in de Bios, maar zelfs dat doet ie niet. Ik moet hem handmatig weer aanzetten.

tis een midi towertje waar niet veel ruimte in zit en weinig koelmogelijkheden.

Ik denk dat ik eerst maar het nieuwe geheugen ga testen, dan Speedfan installeer om een log aan te maken van de temp tijdens het gamen en als dat niet werkt, dan ga ik met die hele bak terug naar de winkel.

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:44:

Ik denk dat ik eerst maar het nieuwe geheugen ga testen, dan Speedfan installeer om een log aan te maken van de temp tijdens het gamen en als dat niet werkt, dan ga ik met die hele bak terug naar de winkel.
tja, je stelt niet echt een vraag he? :)

Verwijderd

Klopt, puur even de stappen die ik doorloop opsommen, wellicht dat dat helpt. Just my 2 cents.
Maar het blijft een shit probleem! Geef je voro zoveel honder euros uit aan nieuw spul, krijg je dit geemmer.

Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat het niet mijn CPU en VGA kaart temperatuur is, aangezien dit al bijna 2 maanden goed gaat. Voeding is onlangs vervangen, want de oude is eruit geklapt! Dit was een 350 Watt voeding die hoogstwaarschijnlijk het niet meer trok met al dat grafisch geweld van de 7900.

Zou het dan toch die oververhittingsbeveiliging zijn van de voeding die in werking treed?

• Kurios
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:17:
Klopt, puur even de stappen die ik doorloop opsommen, wellicht dat dat helpt. Just my 2 cents.
Maar het blijft een shit probleem! Geef je voro zoveel honder euros uit aan nieuw spul, krijg je dit geemmer.

Ik ben er zelf heilig van overtuigd dat het niet mijn CPU en VGA kaart temperatuur is, aangezien dit al bijna 2 maanden goed gaat. Voeding is onlangs vervangen, want de oude is eruit geklapt! Dit was een 350 Watt voeding die hoogstwaarschijnlijk het niet meer trok met al dat grafisch geweld van de 7900.

Zou het dan toch die oververhittingsbeveiliging zijn van de voeding die in werking treed?
het lijkt erg op een voedingsprobleem. Wat voor voeding is het?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Haal je geheugen eens eruit, en probeer het dan ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Ik heb gisteren Windows Memory Diagnostic gedraaid (deze checkt allebei de geheugenbankejs in1 keer ipv Memtest) en deze kon geen fout vinden.

Ik heb na het opblazen van de 1e voeding een nwe gekocht voor een eurootje of 55, dit is een 500 Watt voeding. Merk moet ik even thuis checken. Tevens kreeg ik een nwe voeding van 480 Watt voor diegene die opgeblazen was, het was tenslotte garantie. Ook hier kan ik even het merk niet zo snel noemen, zal ik als ik thuis ben vanavond even nakijken en hier posten.

Ik heb 2 extra fans gekocht, aangezien er op de achterkant geen aanzuig/afvoer fan zit. Helemaal niets.
Wel een fan op het moederbord/videokaart en voeding uiteraard.

Moederbord kan het niet zijn he?

Verwijderd

Nou, gisteren nog eens naar mijn airflow in de kast gekeken, maar die is echt ronduit slecht.
Dus die 2 fans geinstalleerd en aangesloten op het moederbord. 1 om af te zuigen en 1 om aan te zuigen. Oke, hij maakt wel behoorlijk wat meer lawaai met die enkel-lager ventilatortjes, maar alles blijft een stuk koeler.

Heb nu 3 uur gegamed (BF2 hoogste settings) en niets aan de hand. Ik ga dit weekend eens een game marathon houden om te zien of het nog steeds goed gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor het niet reageren. (had nogal wat andere dingen aan mijn hoofd).
Er is nog een probleem wat ik nog niet vermeld heb: zo nu en dan doet mijn muis het niet. soms kan ik de pc niet met de schakelaar voorop de kast aandoen. dan moet ik eerst de electriciteits stekker op het mobo eruithalen en er weer in pluggen met ene beetje geluk gaat ie dna wel weer aan.
Ik begin steeds emer het vermeoden te krijgen dat het aan het onderdeel ligt wat alles met elkaar verbindt. het Moederbord dus.
Alle spellen (die Fullscrene draaien) hebben het probleem ineens weg te vallen of (na bijv 10min) uit te vallen. van RA2 tot BF2142 zeg maar. C&C Generals geeft bijna altijd een technical error soms kan ik net een potje spelen.
De pc zelf herstart dus af en toe spontaan.
Hoop wat opheldering gegeven te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE
Heb mij pc zo ingesteld dat ik de foutmelding tezien krijg zodra die wil crashen.
Nu 2 meldingen gehad:
1. PFN_UST_CORRUPT
2. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Zou alleen niet weten wat het betekend

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 20:40:
UPDATE
Heb mij pc zo ingesteld dat ik de foutmelding tezien krijg zodra die wil crashen.
Nu 2 meldingen gehad:
1. PFN_UST_CORRUPT
2. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Zou alleen niet weten wat het betekend
Zie Windows XP en 2000 BSOD guide :)
Pagina: 1