Installeren DX9 benodigde games op Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 2.228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 12:49
Nu ik sinds zo'n 2 maanden Vista draai, en ik regelmatig wat games speel is me bij sommige opgevallen dat deze spellen weigeren te installeren zonder de computer van Direct X 9.0c te voorzien.

Als Vista gebruiker wil je natuurlijk niet dat dit gebeurt, want je draaid immers Direct X 10.0

Ik vraag me dan ook af of er een manier is om dit te omzeilen. Hetzij een dll bestandje aanwezig te laten zijn in een directory die ervoor zorgt dat het spel denkt dat Direct X 9.0c aanwezig is.

Mocht dit nu niet het geval zijn en dit technisch gezien niet mogelijk is. Wat kunnen de gevolgen zijn als ik de game Direct X 9.0c laat installeren? Gaat dit parallel lopen, overschrijven, conflicteren?

Ik ben het namelijk nu al bij twee spellen tegen gekomen te weten:
F.E.A.R.
Splinter Cell Double Agent

Iemand.. _/-\o_

discogs

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik speel FEAR gewoon op Windows Vista Premium!
Heb DX9 gewoon mee laten installeren toen en draait hier perfect hoor!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou zeggen maak een Ghost en probeer t eens, BF2142 en C&C Generals doen het in ieder geval, t zou best kunnen dat die bij mij gewoon DX9 hebben geinstalleerd maar ik heb er niet op gelet eigenlijk.

Verwijderd

ik weet dat dx9 een heleboel sub-release (shared libs) kent..

d3dx9_24.dll - February 2005
d3dx9_25.dll - April 2005
d3dx9_26.dll - June 2005
d3dx9_27.dll - August 2005
d3dx9_28.dll - December 2005
d3dx9_29.dll - February 2006
d3dx9_30.dll - April 2006
d3dx9_31.dll - October 2006

om er een paar te noemen, als je nadat je dx9 installeerd op vista (via de installer van een uiteraard)
1 van deze tegen komt..
heb ik wel een pakketje waar de overige (bovenstaande) in zitten

en ben dan best bereid om die even te delen

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 12:49
CLB schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:41:
Ik speel FEAR gewoon op Windows Vista Premium!
Heb DX9 gewoon mee laten installeren toen en draait hier perfect hoor!
Ja maar ben je nu niet mee gedowngrade?

Bedoel als je start>uitvoeren>DXDIAG doet.. staat daar dan dx 9.0c of 10.0

discogs

Verwijderd

onmogelijk om vista te downgraden

aangezien aero hier afhankelijk van is

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Achterlijk dat ze zoiets niet backwards compatible maken... :X

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 03:24
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:08:
onmogelijk om vista te downgraden

aangezien aero hier afhankelijk van is
aero is toch DX9 en niet DX10, anders zou alleen de Nvidia 8800-serie er wat aan hebben. Ik denk zelf dat directx zich zelf wel kopieert maar niets van DX10 overschrijft.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Termi schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:12:
[...]

aero is toch DX9 en niet DX10, anders zou alleen de Nvidia 8800-serie er wat aan hebben. Ik denk zelf dat directx zich zelf wel kopieert maar niets van DX10 overschrijft.
Klopt ja ;) Aero heeft echter wél een geheel Dx9 compatible videokaart nodig.

Ik heb overigens ook met succes gewoon DirectX9.0c geïnstalleerd en alle problemen zijn voor de rest verdwenen :) Wat dat betreft is DirectX10.0 vooral een uitbreiding op, i.p.v. een vervanging van, DirectX9.0c heb ik het idee.
MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:09:
Achterlijk dat ze zoiets niet backwards compatible maken... :X
Aan de ene kant ben ik dat geheel met je eens. Máar soms is dit gewoon noodzakelijk om veel vooruitgang te kunnen boeken. DirectX7.0 was bijvoorbeeld ook niet backwards compatible met 6.0 (als ik me niet vergis!) dus echt nieuw is het fenomeen niet.

Overigens als je de technische beschrijvingen van Dx10 leest zie je daadwerkelijk wat er allemaal intern is veranderd, en dan begrijp je ook beter waarom het niet zo makkelijk backwards compatible gemaakt zou kunnen worden met behoud van de nieuwe functionaliteit.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wolkje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:22:
[...]

Aan de ene kant ben ik dat geheel met je eens. Máar soms is dit gewoon noodzakelijk om veel vooruitgang te kunnen boeken. DirectX7.0 was bijvoorbeeld ook niet backwards compatible met 6.0 (als ik me niet vergis!) dus echt nieuw is het fenomeen niet.

Overigens als je de technische beschrijvingen van Dx10 leest zie je daadwerkelijk wat er allemaal intern is veranderd, en dan begrijp je ook beter waarom het niet zo makkelijk backwards compatible gemaakt zou kunnen worden met behoud van de nieuwe functionaliteit.
Eens... Maar als er op die manier zoveel spellen/applicaties onbruikbaar zouden worden, is het misschien gewoon nog even een brug tever...

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:24:
[...]

Eens... Maar als er op die manier zoveel spellen/applicaties onbruikbaar zouden worden, is het misschien gewoon nog even een brug tever...
Daar heb je ook gelijk in natuurlijk. In dit geval had het Microsoft veel gezeur gescheelt als ze naast DirectX9.0L/DirectX10 ook gewoon 9.0c standaard meegeleverd hadden. Dan was dit hele performance probleem nooit aan de orde geweest :)

Maargoed, das offtopic ;)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 19:42
Denkt niet dat DirectX 9.0L al in Vista aanwezig is :)

Denk enkel DirectX 10

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

loewie-643- schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:03:
[...]

Ja maar ben je nu niet mee gedowngrade?

Bedoel als je start>uitvoeren>DXDIAG doet.. staat daar dan dx 9.0c of 10.0
Direct X10 ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Neuh, heb t zelf bijv. met de installatie van BF2. Wil specifiek DX9 installeren, prima. Vista geeft gewoon aan DX10 in DXDIAG.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Dragunov schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:48:
Denkt niet dat DirectX 9.0L al in Vista aanwezig is :)

Denk enkel DirectX 10
Direct3D 9.0L heet al een tijd 9Ex. Maargoed, een hoop mensen weten het exacte verschil nog niet dus dat zal ik hieronder voor eens en altijd duidelijk maken:

Even een stukje geschiedenis om te beginnen: onder MS-DOS hadden programmeurs directe toegang tot hardware, Microsoft stond dat met ingang van Windows 95 niet meer zomaar toe. Een aantal developers bij MS waren bang dat Windows 95 minder succesvol dan gehoopt zou zijn als gamedevelopers liever games voor MS-DOS zouden blijven maken, dus kwam er een set APIs (application programming interface) die DirectX werd gedoopt waarmee de programmeurs toch makkelijk met de hardware konden communiceren.

Met Vista zijn er aan aantal dingen veranderd ten opzichte van de vorige Windows versies, met name het drivermodel voor grafische kaarten. Het nieuwe model heet Windows Display Driver Model (WDDM), en MS noemt het oude model van Windows XP XPDM. WDDM heeft een aantal voordelen, zoals meer mogelijkheden en betere prestaties en stabiliteit (dit omdat de drivers nu voor een groot deel niet meer op kernelniveau draaien, en een drivercrash dus niet heel Windows met zich meeneemt), de rest staat hier. Qua DirectX betreft is alleen Direct3D (het onderdeel dat het 3D-werk voor zijn rekening neemt) echt veranderd, dit komt natuurlijk door WDDM en het feit dat er steeds meer grafische pracht en praal uit een videokaart kan worden gehaald. In Vista is DirectX 10 aanwezig, en de volgende versies van Direct3D:

Ten eerste heb je gewoon Direct3D 9.0c zoals je die kent van Windows XP. De games die van Direct3D 9 (en oudere versies) gebruik maken onder Vista 'zien' niets van het WDDM om zo achterwaartse compatibiliteit met oude games te garanderen. Dit is ook de enige Direct3D versie de beschikbaar is als er voor je grafische kaart geen WDDM-drivers beschikbaar zijn.

Daarna komt Direct3D 9Ex (voorheen bekend als versie 9.0L waar een tijdje het gerucht van rondging dat dit Direct3D 10 voor XP zou zijn - wat dus niet klopt), een uitbreiding op Direct3D 9 die het wel mogelijk maakt om functies uit WDDM te gebruiken. Onder andere de nieuwe user interface van Vista (Aero) maakt hier gebruik van, zodat de 'oude' hardware die D3D 9 hardwarematig kan versnellen volledig tot zijn recht komt, en dat de nieuwe mogelijkheden van WDDM ook tot hun recht komen (zoals bijvoorbeeld het kunnen afspelen van HD-DVD/Blu-ray films op volledige resolutie die met HDCP is beveiligd).

En dan natuurlijk Direct3D 10 waar zoveel over geschreven en gezegd is. Net zoals 9Ex heeft versie 10 WDDM-stuurpogramma's nodig om te kunnen functioneren, maar ook moet er een videokaart aanwezig zijn die Direct3D 10 compleet ondersteund. Met de oude versies van Direct3D kon er nog prima een D3D 9 spel draaien op oude hardware die slechts de functies van D3D 7 ondersteund, wat de videokaart niet kon werd dan wel door de processor gedaan of weggelaten.
Verder is Direct3D 10 opnieuw geschreven met de huidige en toekomstige technologie in gedachten, en zijn er een hoop dingen veranderd om dit op een nettere (dus makkelijkere) manier op te lossen en gamedevelopers zo veel mogelijk vrijheid te geven in wat ze kunnen maken. Maar voor het allemaal zover is moeten er games zijn die er gebruik van maken, en heb je als gebruiker een videokaart nodig die het aankan. Kortom, op het moment van schrijven gebruikt iedereen over het algemeen nog Direct3D 9 en de overige delen van DirectX 10 wanneer ze gamen ;).

Wat leesvoer van MSDN:
Graphics APIs in Windows Vista
Windows Vista Display Driver Model
The Windows Vista Developer Story: DirectX
Pagina: 1