[Indesign] Afbeeldingen zijn onscherp!

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik werk sinds kort met Indesign CS2 en tekst is geen probleem in de programma, maar als ik met plaatjes ga werken, worden ze onscherp weergegeven in de werkruimte programma. Op zich geen probleem, ik ga van uit dat het wel scherp uitprint....

Bleek niet zo te zijn, het komt ook net zo onscherp uit de printer. Klein onderzoek geeft aan dat plaatjes innerlijk wel in orde zijn, maar programma vertikt ze scherper te weergeven. Het lijkt wel mislukte pixelweergave.
Met Word kan ik al scherp printen, PageMaker heb ik ook eerder scherp kunnen printen. Nu is het allemaal onscherp en zwaar pixelbrij geworden.

Ben ik iets vergeten hier? Je mag me handje helpen want ik zie nergens optie om alsnog scherp te printen.... Of zal het altijd onscherp blijven?

Ik ben aan het rondneuzen, maar weinig informatie over onscherpe afbeeldingen. Ze blaaten alleen maar over lage dpi's en zo, niet over het onscherpte terwijl afbeeldingen zelf in orde zijn. Ik wou het vanavond uitprinten, dus ik heb kleine haast, maar voor zo'n simpel probleem kan ik niet geloven :(

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Antialiasing?

/gokje

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De kleurenkaart is Adobe RGB, vanaf geheugen ingeplakt, vanaf PNG import ingeplakt, alles is net zo zwaar pixelbrij waar je letters niet eens kan lezen. Dit is echt maf. Scherm staat al in hoogste kwaliteitsweergave. De plaatjes zijn eerst groot, en vervolgens verkleind. Antialiasing leek wel uitgezet en wordt het onleesbaar als ze verkleind zijn.

• Stimp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-02-2022
Je zou eens kunnen proberen om bij de print opties de Send Data op All te zetten (in Graphics tab).
Dan wordt alle data doorgezonden naar de printer ipv het geoptimaliseerde plaatje.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Stimp schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:46:
Je zou eens kunnen proberen om bij de print opties de Send Data op All te zetten (in Graphics tab).
Dan wordt alle data doorgezonden naar de printer ipv het geoptimaliseerde plaatje.
Net gedaan, net zo pixelbrij als gewoon printen. Geen verbetering, sorry.

Kom erachter dat kladblok paste heel slecht is in InDesign CS2. Ik moet import functie gebruiken, dat blijkt wel scherper beeld op te leveren.

In Word is copy-paste scherp, maar InDesign doet dat niet. Het is dus eigen imageverminking van programma.

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 12-02-2007 19:28 ]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

En als je het via Place doet?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Niet direct antwoord op je vraag, maar via View>Display Performance kan je zorgen dat de afbeeldingen in de werkruimte scherper weergegeven worden, uiteraard kan dit bij grotere bestanden tot ergerlijke performanceloss lijden.

Bij placen zou er bij afdrukken geen kwaliteitsverlies op moeten treden, Indesign importeert het bestand dan namelijk niet, maar linkt het naar het origineel. Treedt het probleem alleen op bij bijvoorbeeld png's of ook bij andere bestandsformaten? In het tweede geval zou ik alle (afdruk)opties eens nalopen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De afbeeldingen via Place... zijn scherp (scherm performance is al op high gezet) maar ga je copy paste doen via b.v. Afbeelding kopieren in Internet Explorer, of gewone copy in Coreldraw, of copy image in Hypersnap DX, dan zal je zien dat afbeeldingen behoorlijk pixelig en onscherp in InDesign komen. Er valt niks aan te veranderen.

Ik weet dat CorelDRAW en Word dat probleem van onscherpte niet kennen via kladblok geheugen, maar InDesign juist wel. En er zijn geen bijzondere Plakken opties aanwezig om iets anders van kladblok geheugen te verwerken.

Zo zie je maar hoe programma slecht met kladblok geheugen omgaat met data van andere programma's.
Alleen eigen copy / paste is wel scherp.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 20:44
Als je copy paste vanuit een andere bron is de dpi altijd* je scherminstelling, dus 72 of 96 dpi. Via copy paste komt extra info als afmetingen niet mee, alleen de pixeldata.
En ik neem aan dat je met kladblok geheugen het clipboard bedoeld, want kladblok kan geen afbeeldingen weergeven.
Het is eerder een beperking van Windows clipboard (of wat de genoemde applicaties via copy in het clipboard zetten) dat deze de extra info niet meeneemt.
*Vanuit Photoshop of Illustrator is dit nooit een probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 13-02-2007 09:13 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1