Toon posts:

Internet verbinding valt steeds weg

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij hebben nogal een heel vreemd probleem dat ik zelf nog nooit eerder mee heb gemaakt. Onze internet verbinding klapt er om de haverklap en om onbepaalde tijden uit en komt naar 5 á 10 seconden weer terug. De ene keer duurt het 5 minuten, de andere keer 10 minuten en de andere keer 30 seconden.

Wat informatie:
Onze provider is TweakDSL en wij hebben een 10MBit abonnement. Ik heb al diverse malen contact opgenomen met de helpdesk welke het probleem nog aan het onderzoeken zijn, echter hoop ik dat er iemand is met een soortgelijke ervaring die hier de oplossing voor weet.

We zaten eerst bij Demon. Toen hebben wij met een ZyXEL ADSL modem zo'n 2,5 jaar goed gedraaid. We zijn daarna overgestapt naar TweakDSL met een Allieddata Copperjet 816-2P ADSL2+ modem. Dit heeft circa zo'n 7 á 8 maanden probleemloos gewerkt, echter kregen we op den duur het probleem dat de verbinding om de haverklap wegviel. We hebben toen met TweakDSL gebeld, zelf wat logische oplossingen geprobeerd en het oude ZyXEL modem aangesloten. Dit modem had wel continue verbinding. Dus wij dachten het modem zal wel kapot zijn. Toen hebben wij contact opgenomen met TweakDSL, hebben ze ons een nieuw modem gestuurd en toen heeft het inderdaad weer 2 weken zonder problemen gedraaid.

Vandaag zijn de problemen helaas weer terug gekomen. De verbinding vliegt er om de haverklap uit en komt dan weer naar 5 á 10 seconden terug up met het Allieddata Copperjet modem (echt om de 10 seconden knalt het eruit). Dus heb ik weer het oude ZyXEL ADSL modem aangesloten, echter knalt dit modem er nu ook steeds uit. Minder snel dan het Allieddata Copperjet modem, maar het knalt er wel steeds uit (circa om de 3 á 4 minuten) en dan komt het ook naar 5 á 10 seconden weer terug up.

Wat ik ook al heb gedaan is een nieuwe telefoonkabel en telefoonkop aangeschaft en deze vervangen met de andere telefoonkabel, dit heeft echter geen effect. Daarnaast heb ik de boel ook op een ander punt (wat het dichste bij de meterkast ligt) aangesloten, ook dit hielp niets en uiteindelijk heb ik ook nog geprobeerd de splitter er tussenuit te halen, maar dit had ook geen effect.

Iemand die zou weten waar dit nog aan zou kunnen liggen?

Verwijderd

even tussendoor; draadloos of gewoon via de netwerkkabel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:35:
even tussendoor; draadloos of gewoon via de netwerkkabel?
4 computers via de draad, 3 computers draadloos.

PS: Ik ben er ook vergeten bij te melden dat je het lampje op het ADSL modem ook echt weg ziet vallen, en daarna weer terug up ziet komen.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:48:
[...]

4 computers via de draad, 3 computers draadloos.

PS: Ik ben er ook vergeten bij te melden dat je het lampje op het ADSL modem ook echt weg ziet vallen, en daarna weer terug up ziet komen.
Hoe ver woon je vanaf je wijkcentrale? Op welke snelheid traint je modem in?

http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm

[ Voor 6% gewijzigd door Dolan op 12-02-2007 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de site die je me gaf woon ik 2787 meter van de centrale vandaan.
Wat bedoel je verder met het modem intrainen?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zelf heb ik dit probleem ook gehad bij SpeedXS icm verschillende routers. (wel beide van Speedtouch) Sinds ik internet heb van Tiscali met een standaard geleverde ZyXEL modem, heb ik nergens meer last van. Het probleem werd bij SpeedXS wel wat minder als ik de modem op een andere mode instelde. (adsl-plus ivp multi-mode o.i.d.) Maargoed misschien dat je kunt overstappen naar een andere (betere) provider?

• Dolan
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:11:
Volgens de site die je me gaf woon ik 2787 meter van de centrale vandaan.
Wat bedoel je verder met het modem intrainen?
Intrainen is het synchroniseren van de modem met de lijnkaart in de wijkcentrale. Dan zijn ze saampjes de ruis e.d. op de lijn aan het bekijken en spreken een snelheid af.

2787 meter is best veel voor een 10 mbit verbinding. Ik denk dat we de boosdoener gevonden hebben waarom het vaak wegvalt.

Verwijderd

Topicstarter
trolleystad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:17:
[...]

Intrainen is het synchroniseren van de modem met de lijnkaart in de wijkcentrale. Dan zijn ze saampjes de ruis e.d. op de lijn aan het bekijken en spreken een snelheid af.

2787 meter is best veel voor een 10 mbit verbinding. Ik denk dat we de boosdoener gevonden hebben waarom het vaak wegvalt.
Lijkt me stug (ik wil niet zeggen, dat het niet zo is), maar het heeft circa 7 á 8 maanden goed op ADSL2+ gedraaid zonder enige problemen, ik haal alleen maar 850 kb/sec in plaats van 1mb/sec.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 18:23 ]

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:48
trolleystad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:17:
[...]

Hij heeft een 10MBit abonnement, maar dat wil niet zeggen dat het modem op die snelheid intraint.
De ingetrainde snelheid is belangrijk om te weten om er een oordeel over te kunnen geven.

• Dolan
trolleystad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:05:
[...]

Hoe ver woon je vanaf je wijkcentrale? Op welke snelheid traint je modem in?

http://www1.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm
Zoals je ziet was dat ook mijn 1e vraag. Als een modem te hoog wilt intrainen dan die lijn 'aankan' valt ie idd wel eens weg. In sommige modems kan dit aangepast worden.

Kijk eens of je je modem op ADSL1 kan instellen? Je haalt dan max 8 mbit, maar misschien is de verbinding stabieler dan.

Verwijderd

Topicstarter
trolleystad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:27:
[...]

Zoals je ziet was dat ook mijn 1e vraag. Als een modem te hoog wilt intrainen dan die lijn 'aankan' valt ie idd wel eens weg. In sommige modems kan dit aangepast worden.

Kijk eens of je je modem op ADSL1 kan instellen? Je haalt dan max 8 mbit, maar misschien is de verbinding stabieler dan.
Nee dat kan helaas niet. BTW: Met het ADSL1 modem heb ik ook hetzelfde probleem, daar valt de verbinding steeds om de 6 á 8 minuten mee weg voor een paar seconden en komt het daarna weer terug up. Verder haal ik met het ADSL1 modem zo'n 600kb/sec en met het ADSL2+ modem 850kb/sec.

EDIT: Ter verduidelijking een grafiek tijdens het downloaden die weergeeft wat er gebeurt: http://www.corpitsoft.com/inetprob.png (het kan zijn dat de grafiek niet goed laadt, aangezien mijn webserver op m'n internetverbinding zit en deze dus constant wegvalt :P)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 18:37 ]

• Dolan
Controleer in dat geval je ISRA punt is goed. Kun je toch even controleren op welke snelheid je ADSL2 modem intraint?

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:32
Firmware upgrade van je router?

Verwijderd

Topicstarter
trolleystad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:37:
Controleer in dat geval je ISRA punt is goed. Kun je toch even controleren op welke snelheid je ADSL2 modem intraint?
Wij hebben geen ISRA, en hoe train ik een ADSL modem nou in? Als je bedoelt de snelheid zodra ik deze aanzet is dat 806kb/sec, dit loopt (later en soms) langzaam iets op naar max 851kb/sec.
Maxxi schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:39:
Firmware upgrade van je router?
Bedankt voor de tip, maar is al geprobeerd :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 18:41 ]

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:31:
[...]

Nee dat kan helaas niet. BTW: Met het ADSL1 modem heb ik ook hetzelfde probleem, daar valt de verbinding steeds om de 6 á 8 minuten mee weg voor een paar seconden en komt het daarna weer terug up. Verder haal ik met het ADSL1 modem zo'n 600kb/sec en met het ADSL2+ modem 850kb/sec.

EDIT: Ter verduidelijking een grafiek tijdens het downloaden die weergeeft wat er gebeurt: http://www.corpitsoft.com/inetprob.png (het kan zijn dat de grafiek niet goed laadt, aangezien mijn webserver op m'n internetverbinding zit en deze dus constant wegvalt :P)
Oe, grabit gebruiker? :+

Bij ons was dat trouwens ook, maar andere provider enzo, bleek ons modem kapot te zijn ;(

Verwijderd

Topicstarter
de_harde_kern schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:44:
[...]

Oe, grabit gebruiker? :+

Bij ons was dat trouwens ook, maar andere provider enzo, bleek ons modem kapot te zijn ;(
Daar zat ik dus ook aan te denken, aangezien toen we een nieuw modem kregen, dit ook gewoon goed werkte en 2 weken goed gewerkt heeft, maar aan de andere kant lijkt het me raar dat er ineens 2 modems kapot zijn omdat nu zowel het oude ZyXEL ADSL1 modem als het Allieddata Copperjet 816-2P ADSL2+ modem exact hetzelfde symptomen geven. (Alleen duurt het bij het ZyXEL modem wat langer voordat de verbinding verloren gaat.) :?

• Dolan
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:40:
[...]

en hoe train ik een ADSL modem nou in?

[...]
Dat doet de modem zelf als je em aanzet (DSL lampje knippert dan). Kijk IN je modem op welke snelheid hij ingetrained staat. (up/downlink speed heet dat meestal).

Je kunt je modem in door het IP adres van je modem in te tikken in de browser.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:36

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dit probleem hadden wij bij Speedlinq ook, ff gebeld en het modem een mbitje lager laten intrainen. En wonderwel nooit geen problemen meer gehad :)

Absoluut het proberen waard als je het mij vraagt, nog nooit zo`n stabiele lijn gehad :)

[ Voor 23% gewijzigd door HaterFrame op 12-02-2007 19:35 ]

I am the great Cornholio!

• LPiC
  • Laatst online: 08:21
Zit er een splitter tussen? Zoja haal die er is tussenuit en kijk dan eens of de lijn nog steeds "klappert".
Ook is het zo dat de ene chipset beter intraind dan de ander op bepaalde dslam's.

Verwijderd

Topicstarter
LPiC schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:51:
Zit er een splitter tussen? Zoja haal die er is tussenuit en kijk dan eens of de lijn nog steeds "klappert".
Ook is het zo dat de ene chipset beter intraind dan de ander op bepaalde dslam's.
Splitter weggehaald heb ik geprobeerd, maakt geen verschil. Ik zal eens kijken naar het statisch vastzetten van de snelheid in de router, hopelijk lost dat het probleem dan op.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zit inmiddels in het modem, alleen kan ik toch echt nergens een instelling vinden om de snelheid mee aan te passen :? Het gaat hier om een Allieddata Copperjet 816-2P ADSL2+ modem. Iemand die, die optie toevallig weet te zitten?

Verwijderd

Het statisch vastzetten van je snelheid in je modem zal niet lukken. De snelheid van je verbinding wordt bepaald door de snelheid die door je serviceprovider op de DSLAM (wijkcentrale) is ingesteld. En zoals al eerder gezegd werd, is de afstand te ver, of is de lijn slecht, dan gaan modem en DSLAM samen de snelheid bepalen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:03:
Het statisch vastzetten van je snelheid in je modem zal niet lukken. De snelheid van je verbinding wordt bepaald door de snelheid die door je serviceprovider op de DSLAM (wijkcentrale) is ingesteld. En zoals al eerder gezegd werd, is de afstand te ver, of is de lijn slecht, dan gaan modem en DSLAM samen de snelheid bepalen.
Oke, maar hoe kan het dan zo zijn dat het 7 á 8 maanden goed heeft gewerkt en nu al die ellende begint, en als dit het probleem is, hoe kan ik dit dan oplossen, want zoals ik nu internet heb is het niet te doen.

BTW: de gegevens uit m'n modem zoals Tx en Rx bitrate:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10