Toon posts:

[gezocht] Boek voor de gevorderde Linux gebruiker

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb zelf nu een aantal jaren ervaring met verschillende Linux distro's en weet dan ook ondertussen wel hoe de dingen die ik onder windows zou doen kan doen.

Wat ik eigenlijk nu wil is me meer verdiepen in de echte kracht van een UNIX systeem en minder afhankelijk worden van drag n drop. Ik wil dus verschillende dingen leren:

Krachtige commando's en voorbeelden hoe je ze samen zou kunnen gebruiken (bijvoorbeeld cat, grep en sed aan elkaar koppelen om bepaalde dingen in een file te veranderen).
Regular Expressions lijken mij heel belangrijk
Shell scripting

Dit lijken mij 3 dingen die wel eens in 1 boek behandeld kunnen worden. Heeft een van jullie tips?

Ook zou ik graag eens goed willen leren werken met vi en/of Emacs, maar dat is misschien wel uit een tutorial te leren (tips?)

Verder ben ik veel met embedded systems bezig, PICs, ARM processoren, FPGA's.
Ik zou het wel leuk vinden om Linux op bijvoorbeeld een ARM te draaien en daar wat tools en drivers voor te programmeren.
Weet iemand een goed boek over Linux & embedded systems en/of Linux kernel / driver programming?

Mvg,
Berry

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Voor shell scripting is "bash Cookbook" van O'Reilly wel een goede.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11-2025

p@dd0

psychonaut

_/-\o_ Unix Power Tools, Third Edition _/-\o_

Ik heb het onlangs zelf ook aangeschaft. Behandeld alles wat je wilt behalve het ARM en embeded verhaal. Vi wordt ook netjes beschreven.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat ik eigenlijk nu wil is me meer verdiepen in de echte kracht van een UNIX systeem en minder afhankelijk worden van drag n drop.
Als je afhankelijk bent van drag-and-drop heb je nog geen boek voor 'gevorderden' nodig. (Die hebben geen boeken nodig :P)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:25:
[...]
Als je afhankelijk bent van drag-and-drop heb je nog geen boek voor 'gevorderden' nodig. (Die hebben geen boeken nodig :P)
Ben ik ook niet, ik kan best een mapje aanmaken, bestanden verplaatsen, chmodden en dat soort dingen. Wil het gewoon efficienter leren gebruiken :*)

Verwijderd

Kan je niet beter een boek voor beginnend linux gebruiker uitzoeken? :+

Verwijderd

Hij heeft enigzins gelijk, ik zou zeggen pak een leuke tutorial van het internet voor het configgen van een webserver, dan leer je pas, een paar bestandjes drag&droppen kan iedereen. Ik heb nooit een boek gelezen, maar ik kan wel mijn weg vinden door de console. Ik heb alles zelf geleerd, en ik ben pas een (edit: het is al 2007 dus 2 jaar :p ) jaar echt intensief met linux bezig, en elke dag zie ik weer wat nieuws, waar je btw ook wijzer van wordt is een keer een gentoo installatie doen, gewoon via het handbook en je zult veel dingen leren die je weer bijv. in debian niet leert.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 20:41 ]

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
http://www.linuxfromscratch.org/
Daarmee kun je je eigen linuxdistributie maken, alleen als je er echt zin in hebt :P . Ik kan het je iig zeker aanraden, maar er gaat veel tijd in zitten. Komt genoeg cat, grep en sed enzo in voor, alhoewel je dat vrij snel door hebt...

Verwijderd

Beweren dat je door de step-by-step installatie instructies van gentoo of LFS over te typen dingen bijleert over linux is "so 2004"... :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:18:
Beweren dat je door de step-by-step installatie instructies van gentoo of LFS over te typen dingen bijleert over linux is "so 2004"... :|
\0/ weet jij iets beters dan? ;)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Copy-pasten kan iedereen, er daadwerkelijk iets van leren is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.

0.0

• Petok
Jungian schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:23:
[...]

Copy-pasten kan iedereen, er daadwerkelijk iets van leren is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.
Precies. Copy-pasten werkt bijna nooit, omdat er bijna altijd wel iets misgaat. En wat moet je dan als je er niks van snapt?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Petok schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:07:
[...]

Precies. Copy-pasten werkt bijna nooit, omdat er bijna altijd wel iets misgaat. En wat moet je dan als je er niks van snapt?
De documentatie eromheen lezen. Oftewel : RTFM :) . En fyi : het Gentoo Handbook is compleet te copy-pasten op het handmatig configureren van de kernel na.

[Edit]
En als je het dan alsnog niet snapt pak je er een teletubbie-distro (nofi) bij (Fedora, Ubuntu, Kubuntu etc.) en moet je je er bij neerleggen dat CLI niet aan je besteed is.

* Jungian vraagt zich af hoe je dan in godsnaam het DOS-tijdperk doorgekomen bent

[ Voor 43% gewijzigd door Jungian op 12-02-2007 23:29 ]

0.0

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik kan LFS ook van harte aanbevelen, het is saai en eentonig, maar de herhaling zet je mind wel in een bepaalde mode waardoor je iets makkelijker linkjes legt, zeker omdat er in de zeer goede documentatie veel dingen terloops aan de orde komen. Je legt gewoon linkjes die je nog niet had gelegd en je in staat stellen weer wat verder te komen :)

en verder moet je jezelf gewoon een opdracht geven, een mp3tagger oid bij elkaar gaan scripten met bash commando's. Tegen de tijd dat je aan je derde re-write begint heb je best een aardig idee hoe het een en ander werkt hoor ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

UNIX power tools is te gek boek, alleen vrij duur.
* Boudewijn is proud owner.

anders een echte distro proberen?
Check de hele O Reilly serie eens.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 13:20

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik heb een jaar of 3 terug het Unix System Administration Handbookgevraagt voor sinterklaas omdat ik niets anders wist en ik heb er wel veel aan gehad. Zeker omdat het ook echt op de ouderwetse, robuuste methodes ingaat waarbij je echt in files moet kloten en je nooit een tooltje of iets gebruikt. Gewoon VI (of een andere editor naar je keuze) en gaan.

Ook heb ik deze om snel een commando in op te zoeken als ik het ff niet meer weet.

Persoonlijk vind ik het ook veel relaxter om gewoon in je bed een boek te lezen dan een gigantische lap tekst op je monitor.

Wa Doede Nou

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

misschien eens een tweakers wiki opzetten :P

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gentoo wel, want je leert alleen maar Gentoo. LFS is een heel goede leerschool voor Linux in het algemeen. Zeker wanneer het aankomt op compileren (debuggen, compileerfouten oplossen, dependencies, linkers, etc.). En als je niet gewoon copy/paste doet (want daar leer je niks mee), maar ook de aanwijzingen en toelichtingen leest, dan steek je heel wat nuttige info op (gebruik van curly brackets in bash bijvoorbeeld :Y)).

Ik zou voor het LPI Linux certification boek (Linux Professional Institute) van O'Reilly gaan, da's een turf, maar alles wordt erin behandeld :). Alle nifty CLI apps (grep, sed, awk, tr, ...). Noem het op en het wordt behandeld.

En als je een sysadmin bent kan je er ook nog es een erkend Linux-certificaat mee halen ;).

Linux Cookbook is ook goed, maar wel wat beknopter, en de kans is dat je al heel wat ervan weet.
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:54:
[...]

Ben ik ook niet, ik kan best een mapje aanmaken, bestanden verplaatsen, chmodden en dat soort dingen. Wil het gewoon efficienter leren gebruiken :*)
Owkee 8)7 :+ . Toch maar Linux for Dummies dan?

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 13-02-2007 09:50 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Geez...
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:38:
Hij heeft enigzins gelijk, ik zou zeggen pak een leuke tutorial van het internet voor het configgen van een webserver, dan leer je pas, een paar bestandjes drag&droppen kan iedereen.
Heb ik dat gezegt? Ik zeg dat de boeken die ik gezien heb niet verder gaan dan drag 'n drop en misschien wat cp / mv / rm...
Vraag ik om een distro? 8)7
8)7
Borromini schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:36:
Owkee 8)7 :+ . Toch maar Linux for Dummies dan?
Waat slaat dat dan weer op? Ik vraag om een boek voor gevorderden en vervolgens halen jullie mij naar beneden alsof ik een of andere n00b ben :|

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik weet niet welke distro je gebruikt, maar op internet is sowieso al erg veel te vinden. In principe is de documentatie van "Linux" niet zomaar in een boek te stoppen: de ontwikkeling gaat te snel en door de hele opzet vanuit de community is het internet juist dé informatiebron.

Als je meer wil leren over vim kan je bijvoorbeeld deze pagina gebruiken of dit plaatje (wat echt een d:)b uitleg is trouwens). Verder (maar dat wist je waarschijnlijk al) geeft een --help flag al meer informatie, en een manual page al helemaal.
jurian@karlijn:~$ cat --help
Gebruik: cat [OPTIE] [BESTAND]...
Stuur BESTAND(en) of standaard invoer, naar standaard uitvoer.

-A, --show-all           zelfde als -vET
  -b, --number-nonblank    nummer niet-lege uitvoerregels
  -e                       zelfde als -vE
  -E, --show-ends          geef een $ aan het einde van alle regels
  -n, --number             nummer alle uitvoerregels
  -s, --squeeze-blank      nooit meer dan één lege regel
  -t                       zelfde als -vT
  -T, --show-tabs          geef TAB-tekens weer met ^I
  -u                       (wordt genegeerd)
  -v, --show-nonprinting   gebruik ^ en M- notatie, behalve voor LFD en TAB
      --help               toon deze hulptekst en beëindig programma
      --version            toon versie-informatie en beëindig programma

Indien geen BESTAND wordt gegeven, of BESTAND is -, wordt de
standaard-invoer gelezen.
  Stuur BESTAND(en) of standaard invoer, naar standaard uitvoer.

-A, --show-all           zelfde als -vET
  -b, --number-nonblank    nummer niet-lege uitvoerregels
  -e                       zelfde als -vE
  -E, --show-ends          geef een $ aan het einde van alle regels
  -n, --number             nummer alle uitvoerregels
  -s, --squeeze-blank      nooit meer dan één lege regel
  -t                       zelfde als -vT
  -T, --show-tabs          geef TAB-tekens weer met ^I
  -u                       (wordt genegeerd)
  -v, --show-nonprinting   gebruik ^ en M- notatie, behalve voor LFD en TAB
      --help               toon deze hulptekst en beëindig programma
      --version            toon versie-informatie en beëindig programma

Indien geen BESTAND wordt gegeven, of BESTAND is -, wordt de
standaard-invoer gelezen.
      Toon CRC-controlesom en het aantal bytes voor ieder BESTAND.

--help     toon deze hulptekst en beëindig programma
      --version  toon versie-informatie en beëindig programma
      Toon CRC-controlesom en het aantal bytes voor ieder BESTAND.

--help     toon deze hulptekst en beëindig programma
      --version  toon versie-informatie en beëindig programma

Zonder BESTAND, of als BESTAND - is, lees dan van standaardinvoer.

Voorbeelden:
  cat f - g  Uitvoer f's inhoud, dan standaardinvoer, dan g's inhoud.
  cat        Copiëer standaardinvoer naar standaarduitvoer.

Stuur foutrapportages aan <bug-coreutils@gnu.org>;
Meld fouten in de vertaling aan <vertaling@vrijschrift.nl>.
jurian@karlijn:~$ man cat
Reformatting cat(1), please wait...
[hier een speciale pagina met veel info....]
jurian@karlijn:~$ 
Ik weet niet of jij deze opties al kende, maar hiermee leer je al erg veel. Het is makkelijker opzoeken ook, want in plaats van een boek moeten doorbladeren (en bij je hebben) is het op je linux bak (waar je toch al mee werkt) even "[command] --help" en je hebt veel informatie tot je beschikking.

Tot slot: regex is niet iets Linux specifiek ofzo, maar een bepaalde methode. Hier is op internet ook veel te vinden, bijvoorbeeld op http://www.regular-expressions.info.

Ik hoop dat je inziet dat een boek niet altijd het beste kan zijn voor een leerproces. Veel doen en proberen, en met internet proberen te zoeken wat je niet lukt. Samen met /23 moet je er wel uit kunnen komen ;)

Verwijderd

Ik ken geen goed boek specifiek voor de gevorderde linux gebruiker maar uhm..

Hier staat wel een leuk overzicht van reviews, op de rest van de site staan ook links naar o.a. howto's
http://www.unixreview.com/topics/books/more.htm

en de Speaking UNIX artikelen zijn ook wel leerzaam..
http://www-128.ibm.com/de...rch_by=Speaking+UNIX+Part

en de Info pagina van GNU SED is wel een aanrader en natuurlijk de Advanced Bash-Scripting Guide.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee, je wil een man worden. En daar is gentoo of LFS een prima methode voor (mits je netjes de manual leest als je iets doet ipv als een visstick elk commando copy+pasten).
Waat slaat dat dan weer op? Ik vraag om een boek voor gevorderden en vervolgens halen jullie mij naar beneden alsof ik een of andere n00b ben :|
Wel:
Ik heb zelf nu een aantal jaren ervaring met verschillende Linux distro's en weet dan ook ondertussen wel hoe de dingen die ik onder windows zou doen kan doen.
Welke?
ALs jij jaren ubuntu+suse+lindows hebt... dan denk ik dat je toch je wereld eens moet verbreden.
Wat ik eigenlijk nu wil is me meer verdiepen in de echte kracht van een UNIX systeem en minder afhankelijk worden van drag n drop. Ik wil dus verschillende dingen leren:
Knap als je de (stabiele , dus niet die anaconda installer ... want die is erg slecht) gewone gentoo kunt installeren met d&d. Daarbij word je gewoon het diepe in gegooid. Vervolgens stel je al je configs samen met vi (of emacs, maar dat is dan weer niet grappig).

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:44:
[...]
Nee, je wil een man worden. En daar is gentoo of LFS een prima methode voor (mits je netjes de manual leest als je iets doet ipv als een visstick elk commando copy+pasten).
Leuk, maar daar vroeg ik niet om.
[...]
Welke?
ALs jij jaren ubuntu+suse+lindows hebt... dan denk ik dat je toch je wereld eens moet verbreden.
Heb aan vanalles gesnuffeld:
- Slackware -> Wel oke
- Ubuntu / SuSE / Fedora -> Brak
- Debian -> Gebruik ik nu
- FreeBSD -> Ok geen Linux maar wel een Unix
[...]
Knap als je de (stabiele , dus niet die anaconde installer ... want die is erg slecht) gewone gentoo kunt installeren met d&d. Daarbij word je gewoon het diepe in gegooid. Vervolgens stel je al je configs samen met vi (of emacs, maar dat is dan weer niet grappig).
Heb ik dat gezegt?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja je wil je kennis verbreden omdat je atm toch afhankelijk bent van drag and drop:
Wat ik eigenlijk nu wil is me meer verdiepen in de echte kracht van een UNIX systeem en minder afhankelijk worden van drag n drop.
Daarom stel ik dus voor om wat praktijk ervaring op te doen met een distro waar je gewoon minder snel naar grafische tooltjes grijpt.

Sowieso: van gentoo op een sparc draaien met gekke hardware leer je best veel. Domweg omdat veel dingen niet default goed draaien als je hardware een beetje leuk is (zelfde geldt voor alpha en in mindere mate ppc).

Je zegt dat je vi wil leren gebruiken (of emacs)... en je wil leren shell scripten.
Dat kun je prima leren daarmee.

Even ontopic:

UNIX power tools , en The bash shell.
Allebei van O Reilly, zeker die eerste is gewoon duur .... maar best de moeite waard.
Shell scripts+vi+regex'en+fatsoenlijk pipen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah zo:

Dat sloeg dus meer op dingen als tekst editten enzo. Bijvoorbeeld wat tekst in een file vervangen, daarvan weet ik wel hoe het moet maar het efficient toepassen (op een blokje tekst bijvoorbeeld), zuk soort dingen moet ik dan leren. Maar dat zijn maybe ook wel dingen die op het internet goed te vinden zijn, toch is de basis in boekvorm wel lekker.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay dan is het mij ook meer duidelijk.

tsja wen jezelf aan om eens al je documenten in vi te schrijven (latex) en mi leer je daar harder van dan uit een boekje.
Bij een boekje moet je nml ook gewoon veel practische dingen doen om het te onthouden...

Verwijderd

* http://www.debian.org/doc/
* http://tldp.org/
* man-pages

Alle mogelijke documentatie die je maar zou kunnen nodig hebben krijg je gratis en voor niks online.
Honderd maal beter dan eender welk boek.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je veel wil leren over hoe je systeem werkt, hoe je files moet editten e.d. maakt het geen reet uit welke distro je gebruikt. Alle mensen die het hier nodig vonden om de TS af te zagen zouden dit ook moeten weten, onder de motorkap ligt exact dezelfde motor. Dat jullie weer eens je "eigen" distro voorkeur gaan verkondigen en ondertussen de TS naar beneden trappen vind ik daarom ook dieptriest.

TS: Wat een aantal hier al zegt; je leert beter van de up2date info van het internet dan van een boek, al hoe wel ik wel begrijp dat je soms wat naslagwerk wilt hebben. Als je de tijd (en de paar euros) wil investeren dan zou ik eens overwegen om je LPI te halen; niet dat dit een garantie is dat je de dingen _goed_ kan, maar je kennis wordt wel degelijk getest.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:38:
Hij heeft enigzins gelijk, ik zou zeggen pak een leuke tutorial van het internet voor het configgen van een webserver, dan leer je pas, een paar bestandjes drag&droppen kan iedereen.
Heb je misschien ook een linkje van een goede tutorial die verder gaat dan gewoon apache, php en mysql installeren. Maar die ook uitlegd hoe je een webserver kan inrichten voor meerdere afzonderlijke websites?

• Petok
Zwerver schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 01:46:
Als je veel wil leren over hoe je systeem werkt, hoe je files moet editten e.d. maakt het geen reet uit welke distro je gebruikt. Alle mensen die het hier nodig vonden om de TS af te zagen zouden dit ook moeten weten, onder de motorkap ligt exact dezelfde motor. Dat jullie weer eens je "eigen" distro voorkeur gaan verkondigen en ondertussen de TS naar beneden trappen vind ik daarom ook dieptriest.

TS: Wat een aantal hier al zegt; je leert beter van de up2date info van het internet dan van een boek, al hoe wel ik wel begrijp dat je soms wat naslagwerk wilt hebben. Als je de tijd (en de paar euros) wil investeren dan zou ik eens overwegen om je LPI te halen; niet dat dit een garantie is dat je de dingen _goed_ kan, maar je kennis wordt wel degelijk getest.
Daar ben ik het mee oneens. Natuurlijk draait iedere distro op dezelfde linux kernel (bij wijze van spreke) en komt het allemaal op hetzelfde neer. Alleen toen ik Gentoo installeerde, had ik ongelooflijk veel meer geleerd dan wat ik zou leren bij het installeren van Ubuntu. Bij Gentoo was het een vereiste dat je enige verstand van zaken zou hebben, terwijl bij Ubuntu alles het gewoon in 1 keer deed. Je leert in gentoo veel meer dingen waarvan je in Ubuntu het bestaan niet eens vanaf wist, puur omdat het al werkte.
Verder gaf ik al aan dat het bouwen van een linux from scratch systeem heel leerzaam kan zijn, maar ik begrijp echt niet dat de TS hier zo raar op reageert. Ik help hem, ik geef hem een boek waar precies instaat hoe linux nou echt in elkaar zit.(Kijk ff op de LFS site) Wil je geen nieuwe distro, dan gooi je LFS er toch weer vanaf als je klaar bent? ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja laat die knorrige oude man maar.
het is mi. zo dat als je mensen dwingt om een editor te gebruiken ipv een grafisch tooltje, ze het het beste leren.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zwerver schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 01:46:

Maar natuurlijk. :w Van Ubuntu installeren / gebruiken leer je inderdaad evenveel als Gentoo / LFS / FreeBSD installeren / gebruiken :z

Meteen maar een leuke autovergelijking om mijn punt duidelijk te maken : Alle auto's zijn gebaseerd op hetzelfde principe, maar de één rijdt anders dan de andere. Aan de ene auto moet je knutselen om hem werkend te krijgen / houden en met de andere rij je zo de showroom uit (maar is misschien niet even gepolijst als de door de liefhebber opgeknapte en onderhouden Ferrari). :Y

0.0

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

4VAlien

Intarweb!

Waarom wordt het gebruiken van vi altijd zo overschat? Je bent niet productiever dan in een GUI-based editor. Ik werk persoonlijk het liefst in een X sessie en heb daar dan wat terminals rondslingeren, tenzij de hardware dat niet toelaat.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:50

Jimbolino

troep.com

mijn eerste reactie was:
ondersteunt de console drag en drop dan?

Ik heb ook "een aantal jaar ervaring met linux", maar heb nog nooit een window manager gedraait/geinstalleerd.

Als je commandline wilt leren moet je gewoon de gui niet instaleren ;)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

4VAlien schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:09:
Waarom wordt het gebruiken van vi altijd zo overschat? Je bent niet productiever dan in een GUI-based editor.
Het enige wat dat wil zeggen is dat jij persoonlijk weinig tot geen ervaring hebt met vim.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

4VAlien schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:09:
Waarom wordt het gebruiken van vi altijd zo overschat? Je bent niet productiever dan in een GUI-based editor. Ik werk persoonlijk het liefst in een X sessie en heb daar dan wat terminals rondslingeren, tenzij de hardware dat niet toelaat.
IDat moet jij zeggen^]d3bxa is niet helemaal waar, als i^]xaje te maken hebt met ^]6bd$A de meeste GUI editors ondersteu^]dbxa zijn wat minder flexibel de^]xaan vi(m). Vooral als je het hebt over het corrigeren van spelfouten.
:wq!

* psyBSD heeft voor de duidelijkheid zijn tekst eens niet opgeruimd en gewoon door getikt.

[ Voor 1% gewijzigd door psyBSD op 14-02-2007 17:03 . Reden: escapes zichtbaar gemaakt ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Misschien is 4VAlien geen programmeur/techie (om een briefje te typen gaat vim je niet vooruit helpen nee, tenzij het LaTeX is ;)).
Programmeurs zweren bij vim/emacs met een grondige reden hoor.
Je mag mij eens proberen bij te houden, ik met vim, jij met gedit ;)

• Zwerver
  • Niet online
Petok schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:27:
[...]

Daar ben ik het mee oneens. Natuurlijk draait iedere distro op dezelfde linux kernel (bij wijze van spreke) en komt het allemaal op hetzelfde neer. Alleen toen ik Gentoo installeerde, had ik ongelooflijk veel meer geleerd dan wat ik zou leren bij het installeren van Ubuntu. Bij Gentoo was het een vereiste dat je enige verstand van zaken zou hebben, terwijl bij Ubuntu alles het gewoon in 1 keer deed. Je leert in gentoo veel meer dingen waarvan je in Ubuntu het bestaan niet eens vanaf wist, puur omdat het al werkte.
Verder gaf ik al aan dat het bouwen van een linux from scratch systeem heel leerzaam kan zijn, maar ik begrijp echt niet dat de TS hier zo raar op reageert. Ik help hem, ik geef hem een boek waar precies instaat hoe linux nou echt in elkaar zit.(Kijk ff op de LFS site) Wil je geen nieuwe distro, dan gooi je LFS er toch weer vanaf als je klaar bent? ;)
Het gaat niet om de installatie, maar om het onderhouden van je systeem. In principe gaat dat op elke dist het zelfde, sig, zelfs onder gentoo kan je allerlei admin-gui-troep installeren als je dat wil. Het installeren van gentoo is simpelweg een handleiding volgen, LFS is i.d.d. wat lastiger... maar uiteindelijk is elke distro gelijk als het gaat om het op de CLI configgen....
Boudewijn schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:30:
tsja laat die knorrige oude man maar.
het is mi. zo dat als je mensen dwingt om een editor te gebruiken ipv een grafisch tooltje, ze het het beste leren.
Anders ga jij ff leren je gedragen kerel, wat ben je voor achterlijke *** dat je zo in een serieus topic reageert....
Jungian schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:59:
[...]

Maar natuurlijk. :w Van Ubuntu installeren / gebruiken leer je inderdaad evenveel als Gentoo / LFS / FreeBSD installeren / gebruiken :z

Meteen maar een leuke autovergelijking om mijn punt duidelijk te maken : Alle auto's zijn gebaseerd op hetzelfde principe, maar de één rijdt anders dan de andere. Aan de ene auto moet je knutselen om hem werkend te krijgen / houden en met de andere rij je zo de showroom uit (maar is misschien niet even gepolijst als de door de liefhebber opgeknapte en onderhouden Ferrari). :Y
Allemaal leuk en aardig, maar het configgen van bijv. apache gaat op alle distro's hetzelfde, op de CLI... dat jullie je eigen speeltje willen promoten: best, maar kom niet aan met dat ubuntu/debian slechter is om "echt" Linux te leren dan dat distro'tje waarmee je alles vanaf source moet compilen. Als je echt iets wil leren van het compilen van software moet je dat distro'tje juist niet gebruiken, LFS? Ja, als je van pijn hebben houd, je leert er een boel van. Maar het beheer van een Linux-systeem is distro onafhankelijk....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zwerver schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:15:
Allemaal leuk en aardig, maar het configgen van bijv. apache gaat op alle distro's hetzelfde, op de CLI... dat jullie je eigen speeltje willen promoten: best, maar kom niet aan met dat ubuntu/debian slechter is om "echt" Linux te leren dan dat distro'tje waarmee je alles vanaf source moet compilen. Als je echt iets wil leren van het compilen van software moet je dat distro'tje juist niet gebruiken, LFS? Ja, als je van pijn hebben houd, je leert er een boel van. Maar het beheer van een Linux-systeem is distro onafhankelijk....
Untarren, partitioneren, een kernel configureren en nog veel meer leer je bij het installeren van Gentoo (waarom krijg ik het idee dat je als een kip zonder kop maar wat rond loopt te bazuinen ?). Apache hebben we het niet over gehad volgens mij en waar jij het verdwaasde idee vandaan haalt dat systeemconfiguratie bij alle distro's gelijk is is mij ook de vraag. Het was trouwens ook de bedoeling om daadwerkelijk iets te leren, dus is LFS juist een goede optie.Veel plezier in je eigen dimensie verder :w

0.0

• Zwerver
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 11:44:
[...]

Untarren, partitioneren, een kernel configureren en nog veel meer leer je bij het installeren van Gentoo (waarom krijg ik het idee dat je als een kip zonder kop maar wat rond loopt te bazuinen ?). Apache hebben we het niet over gehad volgens mij en waar jij het verdwaasde idee vandaan haalt dat systeemconfiguratie bij alle distro's gelijk is is mij ook de vraag. Het was trouwens ook de bedoeling om daadwerkelijk iets te leren, dus is LFS juist een goede optie.Veel plezier in je eigen dimensie verder :w
Misschien omdat het gene wat ik zeg ondersteund wordt door onderhand 11 jaar Linux/Unix-ervaring? Dat ik alle distro's die hier genoemd worden (van RH/RHEL/Fedora, Debian/Debian varianten, Gentoo, LFS (wat geen distro is....)) al zakelijk gebruikt heb, alsmede arbeidservaring heb met AIX, OpenVMS, Solaris, Free/Open/NetBSD? En ik kan je een ding duidelijk vertellen, als je er 1 weet te configgen op de CLI dan weet je ze allemaal te configgen? Dat er misschien 1 configfile is (zo werkt arch-linux ongeveer) of dat er twintig losse zijn maakt totaal niet uit, het basisprincipe blijft hetzelfde. Het verwijzen van de TS naar gentoo/LFS/whatsoever is dus compleet niet nodig om hem meer CLI bewust te maken, daar heeft hij zijn eigen distro voor.

Maar goed, blijven jullie lekker in je eigen dimensie hangen, ik wacht wel tot er mensen in dit topic langskomen die wel verder kijken dan hun door gentoo-geindoctrineerde-neus lang is :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zwerver schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:10:
[... blaat ...]
Maar goed, blijven jullie lekker in je eigen dimensie hangen, ik wacht wel tot er mensen in dit topic langskomen die wel verder kijken dan hun door gentoo-geindoctrineerde-neus lang is :)
Het gaat hier toch om de leerervaring ? Debian installeren kan zelfs een gehandicapte poedel. Distro-promotie zijn andere topics voor.

offtopic:
Dat lijstje is toch niet bedoelt om te laten zien dat je de opperkoning van UNIX-CLI bent hoop ik ?

edit:
Anders gezegd : bij Gentoo en LFS heb je geen keuze :) Je MOET het zelf doen. Je wordt geforceerd om zelf te partitioneren etc. Je pakt er VMWare, een paar partities of een pc bij en erased het weer als je het gevoel heb genoeg geleerd te hebben of het eraf wilt hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 12:22 ]

0.0

• Zwerver
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:15:
[...]

Het gaat hier toch om de leerervaring ? Debian installeren kan zelfs een gehandicapte poedel. Distro-promotie zijn andere topics voor.

offtopic:
Dat lijstje is toch niet bedoelt om te laten zien dat je de opperkoning van UNIX-CLI bent hoop ik ?
Nee dat lijstje is om aan te tonen dat je nogal onderschat wat ik zoals met Unix/Linux gedaan heb/doe, waardoor je opmerking van een aantal reacties hierboven nergens op slaat. De leerervaring haal je niet uit het installeren van je OS/Distro, die haal je door het zelfstandig beheer ervan.... anyway, blijkbaar zie jij een leerervaring als een eenmalig iets (het installeren van een distro) en ik zie het als een langlopend proces (het beheren van die distro).

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zwerver schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:20:
[...]

Nee dat lijstje is om aan te tonen dat je nogal onderschat wat ik zoals met Unix/Linux gedaan heb/doe, waardoor je opmerking van een aantal reacties hierboven nergens op slaat. De leerervaring haal je niet uit het installeren van je OS/Distro, die haal je door het zelfstandig beheer ervan.... anyway, blijkbaar zie jij een leerervaring als een eenmalig iets (het installeren van een distro) en ik zie het als een langlopend proces (het beheren van die distro).
Beheren is een heel andere sport dan vat krijgen op de CLI imho, omdat je dan meer met programma-configuratie bezig bent dan bijvoorbeeld partitioneren en andere acties die je normaal zelden onderneemt. Om maar een heel simpel voorbeeld te geven : het lijkt me dat je niet zo heel bizar vaak tar gebruikt bij het beheren van een Debian-server (backup-script, maar dan houdt het wel op volgens mij), maar het bij de installatie (en als je ERG ziek in je hoofd bent gebruiken) van LFS word je er compleet kapot mee gespammed.

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 12:28 ]

0.0

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Aangezien er nog niemand geantwoord heeft op de andere vraag van de TS omtrent embedded development:
- "Building embedded linux systems" - Karim Yaghmour (O'Reilly): geeft een vrij uitgebreide inleiding omtrent het opzetten van een embedded systeem dat linux draait. Niet helemaal up-to-date (nog op kernel 2.4 gebaseerd) maar geeft je wel de nodige bagage om van start te gaan.
- "Linux device drivers" - Jonathan Corbet, Alessandro Rubini, Greg Kroah-Hartman (O'Reilly): schijnt zowat de bijbel te zijn voor driver development maar heb er zelf geen ervaring mee.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• Zwerver
  • Niet online
Uit de topic-start:
Krachtige commando's en voorbeelden hoe je ze samen zou kunnen gebruiken (bijvoorbeeld cat, grep en sed aan elkaar koppelen om bepaalde dingen in een file te veranderen).
Regular Expressions lijken mij heel belangrijk
Shell scripting
Is toch echt iets wat je met beheer van een Linux-systeem nodig gaat/kan hebben, helemaal als je tegen problemen aanloopt.
Ook zou ik graag eens goed willen leren werken met vi en/of Emacs, maar dat is misschien wel uit een tutorial te leren (tips?)
Dit heb je toch eerder nodig bij het beheer dan bij de installatie..... wat mijn aller eerste reactie weer naar voren brengt:
Alle dingen die hij in de TS noemt zijn distro-onafhankelijk en hij hoeft daar dus echt geen gentoo/LFS/vuljestokpaardjemaarin voor te gebruiken....

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zwerver schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:30:
Is toch echt iets wat je met beheer van een Linux-systeem nodig gaat/kan hebben, helemaal als je tegen problemen aanloopt.
+
Dit heb je toch eerder nodig bij het beheer dan bij de installatie..... wat mijn aller eerste reactie weer naar voren brengt:
Ik zou die dingen eerder samenvatten als dagelijks gebruik dan beheren eigenlijk. Beheren gaat ook met een simpelere tekstverwerkers (nano bijvoorbeeld) :*) Sed / grep /cat etc. zijn volgens mij ook geen must bij beheer.
Alle dingen die hij in de TS noemt zijn distro-onafhankelijk en hij hoeft daar dus echt geen gentoo/LFS/vuljestokpaardjemaarin voor te gebruiken....
Ik ga hier maar verder niet op in (je schijnt mijn punt niet te willen begrijpen).

</off-topic> nu dus maar ? Zodat de TS misschien nog eens antwoord krijgt op z'n vraag ? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 15-02-2007 12:49 ]

0.0

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik kan je aanraden gewoon alles vanaf internet te leren (en man <command>, info <command> en <command> --help enz), als je dan klaar bent met de basis en een leuk boek wil over Linux (ik heb hem zelf ook) dan raad ik je deze aan: Linux, Hacking Exposed. Ik realiseer me dat dit niet het boek is wat je zoekt, maar als je over beveiliging en dergelijke wilt leren van een Linux systeem is het echt een ontzettend leuk en leerzaam boek.

En verder: dat gezeur over distro's is nou niet echt zinvol he jongens, ik zie het zo vaak dat mensen lopen te zeuren dat distro X beter is dan distroy Y. De kracht van Linux is juist dat IEDEREEN zijn eigen keuzes kan maken. Dat jij X beter vind betekent niet dat iemand anders dat ook vind. Daar heeft de TS ook niets aan in ieder geval.

Edit: er is ook een Nederlandse editie, zie hier (bol.com)

[ Voor 11% gewijzigd door TargetX op 15-02-2007 12:51 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:04:
Ah zo:

Dat sloeg dus meer op dingen als tekst editten enzo. Bijvoorbeeld wat tekst in een file vervangen, daarvan weet ik wel hoe het moet maar het efficient toepassen (op een blokje tekst bijvoorbeeld), zuk soort dingen moet ik dan leren. Maar dat zijn maybe ook wel dingen die op het internet goed te vinden zijn, toch is de basis in boekvorm wel lekker.
Wel kijk... Linux Cookbook blijft een goede kandidaat voor je dan. En vat 'noob' niet negatief op - ik werk nu meer dan anderhalf jaar fulltime met Linux (na het herhaaldelijk te hebben geprobeerd, en het na een paar dagen te hebben verwijderd), als ik zie waar mensen die even lang Linux draaien als mij staan (nofi)...
Uiteindelijk is iedereen die minder dan jou weet op een bepaald gebied noob ;). Net zoals ik 'noob' ben op heel wat subdomeinen van ICT... Niks om je voor te schamen.

Langs de andere kant: zoals hierboven gezegd - het is niet omdat je SuSE en Ubuntu aan de praat kan krijgen (en houden) dat je een ervaren Linux-gebruiker bent ;).

Ik heb in mijn begindagen ettelijke distro's geïnstalleerd of geprobeerd, maar dat is geen garantie op succes - daarom kan je er nog niet mee werken.

Linux Cookbook biedt je de kans om een hoop kennis op een gestructureerde en geconcentreerde manier op te doen. De manier die Boudewijn aanraadt is de manier die het hardst is in het begin, en vraagt ook wat meer initiatief, maar is even goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 15-02-2007 14:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ik kan dit topic nu niet langer aanzien en wil me er nu ook even tegenaan bemoeien... :P
De mensen die hier gentoo/LFS aanraden aan de TS geven naar mijn mening een goed advies aan de TS. En dat heeft weinig met distrovoorkeuren of paradepaardjes te maken. Zelf ben ik een vervent Ubuntu (desktop) / Debian (server) gebruiker, en een ieder die een lekker desktop systeempje wil zonder veel hassle zou ik ook ubuntu aanraden. Echter, de TS zou ik ook aanraden eens gentoo en/of LFS te gebruiken, aangezien je daar heel veel van leert.
Zowel LFS als gentoo heb ik in het verleden ook eens mee zitten kloten, en ik heb daar zo ontzettend veel van geleerd, puur omdat het gewoon veel meer behendigheid op de command line vereist om alles zoals gewenst aan de praat te krijgen. Zeker als je nog exotische hardware hebt. Naar mijn mening leer je van zoiets veel meer dan uit een boekje: gewoon alles met de hand doen. En dat heeft niets met distrovoorkeur te maken.
En als je er dan eenmaal goed mee kan omgaan, kun je weer lekker Ubuntu draaien, wat toch echt wel de fijnste distro is... :P ;)

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 10:53
Ik weet wel een mooi naslagwerk: Zet man voor het commando dat je gebruikt en lees daar de output van. Verdiepen kan ook zonder boek :+

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Hmm, 2004, het jaar dat ik Archlinux maintainer geworden ben na me flink te verdiepen in LFS en vervolgens sturctureel aanpassingen heb voorgesteld in Archlinux :P

Je leert er wel degelijk iets van, maar simpelweg kopieren en plakken zonder de rest te lezen kan je net zogoed niet doen nee.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 14:30:
Ik kan dit topic nu niet langer aanzien en wil me er nu ook even tegenaan bemoeien... :P
De mensen die hier gentoo/LFS aanraden aan de TS geven naar mijn mening een goed advies aan de TS. En dat heeft weinig met distrovoorkeuren of paradepaardjes te maken. Zelf ben ik een vervent Ubuntu (desktop) / Debian (server) gebruiker, en een ieder die een lekker desktop systeempje wil zonder veel hassle zou ik ook ubuntu aanraden. Echter, de TS zou ik ook aanraden eens gentoo en/of LFS te gebruiken, aangezien je daar heel veel van leert.
Zowel LFS als gentoo heb ik in het verleden ook eens mee zitten kloten, en ik heb daar zo ontzettend veel van geleerd, puur omdat het gewoon veel meer behendigheid op de command line vereist om alles zoals gewenst aan de praat te krijgen. Zeker als je nog exotische hardware hebt. Naar mijn mening leer je van zoiets veel meer dan uit een boekje: gewoon alles met de hand doen. En dat heeft niets met distrovoorkeur te maken.
En als je er dan eenmaal goed mee kan omgaan, kun je weer lekker Ubuntu draaien, wat toch echt wel de fijnste distro is... :P ;)
offtopic:
Jeetje, iemand die het begrijpt _/-\o_

0.0

Pagina: 1