De 3800+ X2 naar 3GHz, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:10
Beste tweakers! Ik zit met een probleem, mijn 3800+ X2 is bij het overclocken gestrand op 2.8GHZ. En ik vraag me af waarom, aangezien de temps, geheugen en moederbord mij het probleem niet lijken.

Ik overclock met een Asus M2N-SLI Deluxe bordje, Corsair TWIN2X2048-6400C4, PC6400. Geheugen draait op 4-4-4-12 timings. Resterende hardware; asus 7900gt/maxtor 250gb. Dit alles zit in een Antec Sonata II kast, incl 450watt antec voeding.

De geheugen divider staat op CPU/8, bij 3ghz zou dit dus 375mhz (3000/8) zijn. Wat "veilig" onder de 400mhz stock snelheid zit. 't geheugen draait op 2.1 volt. De vcore voltage staat op 1.55volt (stock 1.20 geloof ik). Op een 1 of andere manier gebruikt de CPU niet meer dan hij nodig heeft, want zoals jullie op de screenshot zien van CPUZ staat de vcore op 1.44 volt.

Dan komen we nu bij de HT, deze staat op 3x (stock = 5x). Heb gelezen dat het verstandig is om onder de 1000mhz HT te blijven, ivm stabiliteit problemen. Bij een FSB van 300 zou dit 900mhz zijn, wat dus ruim daar onder zit. De MP staat op 10x, dit is t maximum van het moeder bord en ook de standaard van deze processor.

Het probleem, als ik de FSB hoger dan 280 zet krijg ik een zwart scherm bij het opstarten. Soms gepaard met piepjes uit de kast luidspreker. Ik geloof niet dat dit aan de videokaart ligt, want PCI-E bus heb ik op 100mhz gelocked staan.

Wat mij brengt bij de vraag, wat doe ik fout? En wat kan ik proberen om er achter te komen wat de blokkerende factor is. Ik wacht met veel ongeduld op jullie reacties;)

screens:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/cpuscreenshot.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/speedfanscreenshot.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 12-02-2007 15:59 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Verwijderd

weet niet of je, je PCI op 33.33Mhz hebt gelockt
wat ook nog kan zijn, is dat je NB het niet aan kan, zou ik zo snel niet weten,

Als ik me niet vergis zijn er niet al te veel X2's die 3Ghz doen . . mijn 4600+ ging ook maar tot 2.7Ghz voor ene 24/7 setup . . 2.8Ghz met 1.55v, maar dan had ik weer temps die te hoog waren.

En als jij in de bios een bepaalt aantal volt insteld kan dit heel goed zijn dat het in Windows minder is . . .
op mijn huidige bord bijvoorbeeld is 1.5065v in de bios, 1.424v in CPU-Z

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 15:06 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

sowieso blijken de AM2 socket X2's niet zo bijzonder goed te clocken als de 939 tegenhangers, 2,8ghz is al heel netjes verwacht dat t op is, mem devider op 1/2 zetten en kijken of hij met wat extra volts al wat verder komt maar Den Mensch dient eensch tevreeden te zeyn, nietwaer!?

Denk dat je al een aardige OC hebt voor t AM2 platform ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• nMad
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:04:
weet niet of je, je PCI op 33.33Mhz hebt gelockt
wat ook nog kan zijn, is dat je NB het niet aan kan, zou ik zo snel niet weten,

Als ik me niet vergis zijn er niet al te veel X2's die 3Ghz doen . . mijn 4600+ ging ook maar tot 2.7Ghz voor ene 24/7 setup . . 2.8Ghz met 1.55v, maar dan had ik weer temps die te hoog waren.

En als jij in de bios een bepaalt aantal volt insteld kan dit heel goed zijn dat het in Windows minder is . . .
op mijn huidige bord bijvoorbeeld is 1.5065v in de bios, 1.424v in CPU-Z
ik kan in mijn bios niks vinden over PCI mhz (lock). en volgens mij hoef je dit ook niet te locken zolang je geen pci sloten gebruikt, maar dit weet ik niet zeker. is NB het zelfde als de chipset, of is chipset SB? ik heb de memory timings beetje hoger gezet, om zeker te zijn dat het geheugen niet t probleem is. heb ook wat foto's gemaakt van me bios, zodat jullie met eigen ogen de settings kunnen kijken:)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/IMG_8804%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/IMG_8805%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/IMG_8806%20(Medium).jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~tomboksma/IMG_8807%20(Medium).jpg

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Verwijderd

ik heb zelf ook een x2 3800+ en haal max 2.7 ghz, dus ik denk dat je aan je limit zit

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 15:44 ]

Verwijderd

Chipset is zowel NB als SB . . maar met overclocken heb je met de NB te maken . . Hoe hoger de FSB, hoe sneller de NB moet werken, hoe heter hij dus word. . . als hij dus te heet word, dan zegt ie STOP ;p

Ik vermoed zelf dat je aan het limit zit, van of je mobo, of je cpu . . .

• nMad
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:35:
Chipset is zowel NB als SB . . maar met overclocken heb je met de NB te maken . . Hoe hoger de FSB, hoe sneller de NB moet werken, hoe heter hij dus word. . . als hij dus te heet word, dan zegt ie STOP ;p

Ik vermoed zelf dat je aan het limit zit, van of je mobo, of je cpu . . .
Ik neem aan dat chipset ook warmer wordt als ik bijv ga gamen, dan stijgt temperatuur in me kast paar graden. Maar dan zegt de chipset niet STOP.. maar dan draait die rustig door. maar als ik FSB van 280 naar 285 zet, waarom zegt die dan ineens wel STOP?

En, het limiet van me CPU. WAT is het limiet dan, ik dacht dat de warmte altijd de grootste limiterende factor was. Maarja, jammer dat jullie het zo snel opgeven om mij te helpen :'(

Verwijderd

tja, soms wil een cpu gewoon niet harder :P

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 15:50 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:22

Format-C

Tracing Rays

Doe normaal...

[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 12-02-2007 15:51 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 13:46
nMad schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:47:
[...]

Ik neem aan dat chipset ook warmer wordt als ik bijv ga gamen, dan stijgt temperatuur in me kast paar graden. Maar dan zegt de chipset niet STOP.. maar dan draait die rustig door. maar als ik FSB van 280 naar 285 zet, waarom zegt die dan ineens wel STOP?

En, het limiet van me CPU. WAT is het limiet dan, ik dacht dat de warmte altijd de grootste limiterende factor was. Maarja, jammer dat jullie het zo snel opgeven om mij te helpen :'(
Je Chipset geeft geen problemen omdat hij die temps blijkbaar aankan.
maar dat een CPu een htt van 280 aankan betekent niet dat hij ook probleemloos 285 aankan.
limiet is gewoon limiet alles heeft ergens zijn grens.

De temperatuur is niet hetgene wat het limiet voor een CPu vormt anders zou elke X2 met goede koeling op 4Ghz kunnen komen.

jouw CPU will gewoon niet verder. hij word verkocht als X2 3800 die 2Ghz draait je kunt hem niet eindloos verder klokken.

de CPu is gegarandeerd stabiel op die snelheid met dat voltage. je kunt hem verder klokken maar er zijn geen garanties.
op een gegeven moment zul je tegen een muur opbotsen vaak kom je dan toch nog verder door het voltage iets te verhogen maar na een tijd zul je tegen een muur botsen waar het voltage verhogen ook niet verder helpt.

Dat niemand hier je verder wil helpen is niet het probleem, het probleem is dat jij denkt dat 3Ghz eenvoudig is maar elke CPU raakt ooit eens die muur.

en voor een 90nm X2 is 2.8Ghz een leuke overclock.
maybe als je een 65nm X2 pakt zal hij de 3Ghz halen, ik heb al diverse mensen de 2.8 op default voltage zien halen met de nieuwe 65nm cores maar die raken vaak ook snel een muur waar voltages verhogen niks helpt.

• nMad
Jammer dat ie niet verder wil, had echt gehoopt dat ik de 3ghz zou halen. Want ik zie op internet aardig wat mensen die de 3ghz wel halen met een 3800+ X2 90nm. Is dat dan gewoon een kwestie van geluk, of betere hardware? :?

Verwijderd

Het is deels een kwestie van geluk (de ene cpu/moederbord/ram klokt beter dan de andere van htzelfde type), maar ook een kwestie van goede hardware (koeling) en verstand van wat je doet (juiste instellingen/voltages e.d.).

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Komt door het bord ik heb hem ook. HIj gaat zonder problemen tot 275 zonder voltage verhoging van nb/sb, maar bij 285 is het bij mij ook afgelopen (al staat hij wel op x4 :P x3 maakt geen zakkie uit ook)
Msschien ook beter als je de geheugen timings op 3 zet en dan het geheugen op 533mhz. Dan heb je overklokt ong 700mhz, wat ze vaak makkie doen op die snelheid. Ook am2 heeft graag lage timings en dan heb je al een bandbreedte van 8500 ofzo.
voltage vind k wel erg hoog die staat dus op auto? Ik heb hem op 1.38/41 voor 2850mhz.
de nb kan je eerst op 1.4 proberen en als dat niet volstaat kan de sb ook nog op 1.5v (scheelde me 10fsb 275 naar 285). Let wel ik heb er waterkoeling op en het ding wordt klereheet.Heb er ff een keer me waterkoeling passief op gehad (d8 dat is net zo goed of beter als de standaard koeling), dat was 2min lol en toen was het een reboot door hitte. Was echt pootjes branden. En dt is een stukkie heftiger koper als dat ze bij Asus er op plakken.

Nukezone FTW

• nMad
Powrskin schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:37:
Komt door het bord ik heb hem ook. HIj gaat zonder problemen tot 275 zonder voltage verhoging van nb/sb, maar bij 285 is het bij mij ook afgelopen (al staat hij wel op x4 :P x3 maakt geen zakkie uit ook)
Msschien ook beter als je de geheugen timings op 3 zet en dan het geheugen op 533mhz. Dan heb je overklokt ong 700mhz, wat ze vaak makkie doen op die snelheid. Ook am2 heeft graag lage timings en dan heb je al een bandbreedte van 8500 ofzo.
voltage vind k wel erg hoog die staat dus op auto? Ik heb hem op 1.38/41 voor 2850mhz.
de nb kan je eerst op 1.4 proberen en als dat niet volstaat kan de sb ook nog op 1.5v (scheelde me 10fsb 275 naar 285). Let wel ik heb er waterkoeling op en het ding wordt klereheet.Heb er ff een keer me waterkoeling passief op gehad (d8 dat is net zo goed of beter als de standaard koeling), dat was 2min lol en toen was het een reboot door hitte. Was echt pootjes branden. En dt is een stukkie heftiger koper als dat ze bij Asus er op plakken.
Hmm jammer, dus met een DFI bordje wil het waarschijnlijk beter of niet? Ik zal maar niet aan de SB/NB voltage komen aangezien ik geen waterkoeling heb 8) Zelf heb ik processor nu weer op 2.6Ghz, voor 24/7. Maar had nog wel een vraagje, welke geheugen settings zijn t snelst?:
  • 4-4-4-12 op 433mhz
  • 5-5-5-18 op 520mhz
strakke timings met 520mhz lukt niet, en ik kan geheugen divider alleen op DDR800 of DDR667 zetten. (geen tussenstapjes).

Verwijderd

Dat is een kwestie van testen. Merk je geen verschil, dan maakt het niet uit. Merk je wel verschil, dan heb je je antwoord! Kan bijna niet missen.

• nMad
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:51:
Dat is een kwestie van testen. Merk je geen verschil, dan maakt het niet uit. Merk je wel verschil, dan heb je je antwoord! Kan bijna niet missen.
Welke programma'tjes raad jij mij aan om dat te testen? Meer mhz geeft natuurlijk wel meer bandbreedte.. Met PI merk ik geen verschil tussen die 2 verschillende settings.

Verwijderd

Er zijn natuurlijk tal van verschillende benchmarks... superpi is vrijwel alleen afhankelijk van de snelheid van de cpu. Maar je hebt natuurlijk ook bijvoorbeeld Cinebench, 3DMark, etc. Kijk bijvoorbeeld eens bij Tom's Hardware | CPU charts. Daar wordt met een grote hoeveelheid benchmarks getest, daar zit vast wel wat tussen dat je kunt gebruiken ;)
Overigens is met het AM2 platform/DDR2 wel iets veranderd wbt snelheden en timings; bij 'lagere' geheugensnelheden maken de timings wel redelijk wat uit, maar een geheugensnelheid van 800MHz ipv 533/667 kan een verschil geven tot zo'n 10%! Bron heb ik zo gauw niet, maar dat bleek uit een review die ik een paar weken geleden las.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je kan het geheugen op 400/533/667/800 zetten. Volges mij wil ie nog steeds zo laag mogelijke timings alleen de 1/2t maakt niet meer zoveel uit. Ik zou het eigenlijk ff moeten opzoeken/testen he :P Maar jij mag dat ook best doen hoor.

Ik zal in elk geval zelf nog wel ff testen of ik verder kan overklokken met cas4 (is minder stress voor de cpu), als ik mezelf ertoe kan bewegen men rams hierop te zetten :9

DFI kan verder overvolten waarschijnlijk, maar ook uit deze setup is vast meer te persen.
Zou in elk geval zelf je cpu voltage regelen en cpu-z geeft volts bij mij ook verkeerd aan (msschien kan jij ook wel met minder toe).
Clockgen is ook wel handig voor de test.

Nukezone FTW

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
nMad schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:48:
[...]
Maar had nog wel een vraagje, welke geheugen settings zijn t snelst?:
  • 4-4-4-12 op 433mhz
  • 5-5-5-18 op 520mhz
strakke timings met 520mhz lukt niet, en ik kan geheugen divider alleen op DDR800 of DDR667 zetten. (geen tussenstapjes).
reken het uit: 4-4-4-12 x 520/433 = 4.8 - 4.8 - 4.8 -14.2
het geheugen werkt dus sneller op 433 mhz. Echter!! 520 levert nog andere snelheidsverhogingen op: CPU, Chipset...

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-01 13:28
2.8 is al een hele mooie snelheid.
Blijven je temps ook gewoon stabiel?

Ik was zelf even een discussie op het asus forum aan het volgen en dan voornamelijk over het voltage probleem.

Heb zelf ook een Asus M2N SLI DeLuxe en als je in de bios de voltage op 1.5 zet en je zou kijken in Hardware monitor in je Bios dan zal je zien dat de voltage nog hoger is.
Terwijl het via CPUz en Everest etc juist weer veel lager zit.
VB 1.45 word in CPUz uitgelezen als 1.38

Ze hebben ook metingen gedaan en het blijkt inderdaad dat de voltage die je als Vcore insteld kan afwijken.. Ik weet ook niet of dat het geval is bij jou moederbord maar dat zou eventueel kunnen zijn waarom je niet boven die snelheid komt.
(Ga geen risico's nemen om anders de voltage nog maar hoger te zetten of laat het eens meten dan weet je het zeker.)

Ondetussen zit ik ook met die raadsel omdat ik toch nog wat terughoudend ben met de voltage op te voeren.. Alleen kom ik nu nog niet boven de 2575.

Wil ik hoger gaan overklokken naar 2600Mhz dan start de pc wel op alleen zie ik een zwart scherm en pas wat later hoor je de beep dat hij door wil starten
Vcore op 1.45 ingesteld
DDR voltage 1.8 daarna 1.9 (echter vraag ik me hier gewoon de voltage opgevoerd moeten worden)
HT3
Multiplier 10x
DDR ingesteld op 533 (keuzes 400,533,667,800 etc) wil ik de geheugen instellen op 400 pakt hij hem niet en hoor een aantal korte beeps

CPU = 64 X2 3800+
Geheugen = 2x Dane Elec 512 667Mhz (5-5-5-15) andere mogelijkheden zijn 4-4-4-12@266Mhz of 3-3-3-9 @200 mhz
Pagina: 1