Windows XP herkent geen schijven bij format

Pagina: 1
Acties:

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-02 10:33
Hallo,

Ik heb een probleem, heb al op diverse sites gezocht maar kan niet het juiste antwoord vinden.

Vond het eens tijd om de laptop te formatteren en opnieuw XP erop te installeren. Gebruik gewoon dezelfde cd als eerst. Ik start de laptop en kies dan voor de optie opstarten vanaf CD/DVD device. Dan kom ik netjes in het blauwe XP scherm.

Maar op de gewone pc, ben ik gewend dat je gewoon de schijven (partities) kunt zien die in de computer aanwezig zijn. Die verwijder ik dan en maak nieuwe partities. Maar op de laptop geeft het installatieprogramma aan dat er geen schijven (partities) zijn gevonden. Terwijl alles perfect draait.

Ik heb de laptop van iemand overgekocht. Wat me opviel is dat bij het opstarten van de laptop er een keuzescherm voorbij komt. Windows XP opstarten of Windows XP (bootscreen) opstarten. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft? En tijdens het zoeken kwam ik vaak RAID termen tegen, en (programma?) staat ook in de taakbalk. Heb eerlijk gezegd geen idee wat het is.

Ik heb dus het vermoeden dat het iets te maken heeft met dat RAID gebeuren. Kan ik dat eraf halen? Of is het echt nodig? En als ik de laptop kan formatteren, staat na de format dat RAID gebeuren er ook nog op?

Thnx!

De specs van mijn laptop

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik kan nergens in de specificaties van de laptop vinden of deze uberhaubt RAID ondersteund. Er zijn ook maar heel weinig highend laptops die het ondersteunen. Vermoedelijk ligt je probleem in het fijt dat er in de laptop een S-ATA schijf en controller zit.

Windows XP kent out-of-the-box namelijk geen S-ATA controllers. Het zou kunnen dat dat je eens in het BIOS van de laptop moet gaan zoeken. Mogelijk dat het BIOS een optie biedt om P-ATA over S-ATA simuleren. Of zoek eens naar opties om S-ATA uit te schakelen. Zo heeft HP namelijk een optie in het BIOS van hun laptops om S-ATA op Disable te zetten de S-ATA schijf wordt dan door de Windows XP setup gezien als een P-ATA schijf.

P.s. Best leuke laptop als ik de specs zo bekijk.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 12-02-2007 22:20 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-02 10:33
Thnx!

Het probleem is opgelost!

Het heeft dus te maken met de RAID drivers. Die drivers moet je, mits je XP wilt installeren in het .ISO bestand van de XP cd laden.

Ik heb het nu anders opgelost, de laptop draait nu op Windows Vista, bij de installatie pakt Vista wel USB-drives. Hier kun je dus de RAID driver vanaf halen. En voila! De partities worden weergegeven.

Bedankt!