[XP] Norton Ghost upgrade functie -> Windows stuk

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hoi,
gisteren heb ik een aantal mooie uren van de dag vergooid met het upgraden van mijn ouders PC.

Ze hebben een 40 GB harde schijf met 4 partities (40-1 t/m 40-4). Partitie 40-4 had bad sectors en alles wat ik erop zette de laatste maanden werd onleesbaar. Omdat de schijf onbetrouwbaar is geworden, heb ik een nieuwe ten tonele gevoerd: een 80 GB. De schijf 'repareren' met Maxtor tools kan namelijk alleen wanneer ik hem compleet formatteer en dat was niet de bedoeling. Als hulpje om wat data op te stouwen heb ik gisteren ook regelmatig mijn 250 GB LaCie via USB aangesloten gehad.

Disk 40 was Master, Windows op 40-1 start hier correct van op. Partities 40-2 en 40-3 bevatten data. 40-4 valt leeg te gooien want alle data erop is corrupt. Ik heb de 80 GB erbij in gehangen en de partities 80-1 t/m 80-4 aangemaakt. Disk 40: letters C, D, E en F. Disk 80: G, H, L en M. Alle partities Fat32 omdat ze dat waren, en ik geen kopieerfouten wilde riskeren.

Disk copy wizard van Norton Ghost uitgevoerd. Volgende mogelijkheden:
• check files before copying
• check files after copying
• make partition active for booting
• disable SmartCopy waarmee hij ogenschijnlijk lege clusters sowieso niet kopieert
• copy MBR (master boot record).

Met dit alles aangevinkt voor 40-1 -> 80-1 kreeg ik deze foutmelding:

E926001F
File cluster chain length does not match file size
requirements.
Run the Windows chkdsk utility on the source drive
before you copy the recovery point or you create a
recovery point. If this is not possible, and you have
confirmed that the recovery point is valid, you can
bypass the error by deselecting the restore option Check
file system after restore. After you have finished
restoring the recovery point, run chkdsk on the drive to
eliminate any file system errors.

Allemaal mooi, ik even een chkdsk gerund op 40-1 voor het kopiëren. Niks geen fouten. Toch maar beide vinkjes afgevinkt en hij kopiëerde. Data stond vervolgens op de schijf, klopte allemaal, leesbaar ook. Geen chkdsk gerund op 80-1.

Prima, pc uit, 40 GB eruit, 80 GB Master gemaakt. Geboot. Windows start op van 80-1, maar ik krijg een grijze desktop (wallpaper niet gevonden) en Explorer start niet op. Muis in beeld en beweegbaar. Geen Task manager ofzo. Grijs vlak, met een muis. Heb je niet veel aan.
Dus, Windows CD erin gestopt en een herstel uit laten voeren. Dit zorgde er voor (na een uur recoveren!) dat Windows opstartte, maar alle verwijzingen niet klopten. Partities 80-1 t/m 80-4 heetten namelijk niet C - F zoals hoorde maar G-H-L-M (I-J = CDrom en DVD).

1) Waarom krijgt deze kersverse schijf, die als énige in het systeem zit, nou geen C,D, E en F?

2) Hoe fix ik dat ze dat wél krijgen?

Toen wat aan het kloten gegaan:
- Geboot van 40 (Slave) (het mobo kan dit, booten van HDD-1 ipv HDD-0): liep als een zonnetje (natuurlijk!) 40-1 t/m 40-4 kregen driveletters C-F aangewezen. Vervelend kreng!
- Geboot van 80 GB (Master) en ook dit systeem liep nu als een zonnetje: alle verwijzingen naar C: die voorheen onvindbaar waren, waren nu namelijk vindbaar! Maar om daarvoor nou 2 HD's te houden leek me niet de oplossing van mijn upgrade. ;)
- Partition Magic 8.0 -> Tools -> Drivemapper: Alle verwijzingen naar de oude schijf om laten zetten naar de nieuwe. Dus alle C's naar G's, alle D's naar H's, alle E's naar L's en alle F's naar M's.
Computer uitgezet, 40 GB afgekoppeld. Opgestart met alleen de 80 GB.
Hij bootte, kwam in Windows welkomstscherm (heb ik uitstaan). Hij meldt 'Bezig met toepassen van computerinstellingen / persoonlijke instellingen / niets meer" en dan blijft hij hangen op een blauw welkomstscherm met logootje. Af en toe knort de harddisk. Dit hebben we een half uur zo laten staan. Wat-ie aan het doen was: geen flauw idee. In één geval startte de Firewall op (service, runt voor het inloggen). Poging opgegeven omdat het al 22 uur was en we naar huis wilden.

Mijn nieuwe poging zal zijn:
• Booten van 40 (Master) met 80 (Slave). 80-1 Formatteren met PM8.0. Met Ghost een disk copy doen van 40-1 naar 80-1. Chkdsk runnen op 80-1. Zien dat dat goed is. Vreemde is dan dat 80-1 G:\ heet en bij een Disk copy dus alle verwijzingen naar C:\ volgens mij automatisch 'hard' op G:\ worden gezet. Maar dat klopt toch niet! Ze moeten relatief blijven want Schijf C:\ is straks niet meer en zal vervangen worden door G:\. Is dus niet handig. Dat is wat ik van die actie begreep althans. Hier loop ik vast, dit was gelijk aan m'n eerste poging en dit had moeten werken.

• Booten van 40 (Master) met 80 (Slave). 80-1 Formatteren met PM8.0. Met Ghost een image maken van 40-1 en deze even op LaCie of op 80-4 dumpen. Schijven omjumperen naar 80 Master en 40 Slave. Zo hoop ik dat 80 C, D, E en F toegewezen krijgt en 40 hogere letters. Booten met Windows CD, Windows vers installeren op 80-1. Bij verse gelukte install booten van 40-1 zodat 80-1 lekker passief en niet geladen is. Gemaakte image van 40-1 terugzetten op 80-1. Booten van 80-1 en bidden dat hij met de teruggezette image gewoon boot.

3) Kan iemand me zeggen of bovenstaande laatste poging zal gaan werken of dat ik gewoon iets fout doe?

4) Eén optie bij de Disk copy wizard is het 'actief' maken van een partitie zodat deze bootable is. Dat heb ik gedaan voor 80-1. Moet ik dat, alvorens 40 los te koppelen, 40-1 'deactiveren' zodat Windows weet dat die schijf weg is en niet meer de eerste 4 letters in de rij zal opnemen misschien?

Bij voorbaat dank...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs