Tikkende Maxtor schijf, CSNcomputers beweert niet defect

Pagina: 1
Acties:

• _se_bas
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05-2025
In november heb ik voor mijn vriendin een 2e hands p4 2,4 ghz / 768mb aangeschaft voor maar 160 euro. Helaas bleek de harde schijf echter niet in orde te zijn, de 40gb hitachi tikte veel en luidruchtig en de pc wilde niet opstarten.

Daarom een splinternieuwe Maxtor 250GB aangeschaft, en hiermee werkte alles als een trein. Begin januari, na anderhalve maand van goed functioneren, toen begon deze schijf ook aardig te tikken en wilde niet meer werken. Er werd niet meer geboot en de enkele keer dat dat wel gebeurde verscheen er na verloop van tijd een critical error in Wxp (een donkerblauw scherm, anders dan het 'gebruikelijke' blauwe scherm).

In mijn ogen is een tikkende schijf een teken van een kapotte kop van de schijf. Ik weet dat volgens de tweakers faq het ook mogelijk is dat de i/o controller, voeding of ide kabel stuk is, maar omdat alles anderhalve maand lang vlekkeloos gefunctioneerd heeft lijkt me dat in dit geval uitgesloten.

Ik heb dan ook een RMA aanvraag gedaan bij CSNcomputers.nl, waar de schijf vandaan komt. op 5/1 heb ik de schijf verstuurd, na weken wachten is deze vandaag eindelijk getest. CSN beweert echter dat de schijf helemaal in orde is.

In mijn ogen kan dat echt niet kloppen, of mis ik iets?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Blijkbaar hebben Maxtors dus nog altijd dezelfde problemen als 5 jaar geleden. Niet meer willen werken na korte tijd, en vervolgens met een cold-boot wel weer willen starten.
Oftewel, even CSN laten weten dat ze die schijf wat langer dan 5 minuten moeten testen voordat ze beginnen te blaten, en geen Maxtor meer kopen. :P

edit:

Misschien wat kort door de bocht van mij, maar ik heb echt zulks slechte ervaring met Maxtor schijven. De meest vage problemen kom ik er altijd bij tegen. Daarnaast is de garantie ook nog ruk, waar Maxtor dan een gerefurbished schijf terugstuurt die na X maanden/weken weer kapot gaat, krijg je bij de meeste andere merken wel gewoon een nieuwe.

[ Voor 36% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-02-2007 12:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• _se_bas
Ze claimen de schijf 48 uur getest te hebben.

Overigens heb ik zelf o.a. een maxtor 60GB schijf die het al 5 jaar probleemloos doet. Vandaar dat ik dit niet verwacht had.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Powermax even eroverheen, die zal zonder enige twijfel (na een full scan, soms zelfs al na een quick scan) zeggen: This drive is dying, please back up. En daarbij ook een foutcode. Als je winkel niet overstag gaat na een uitdraai daarvan, kan je de schijf nog altijd rechtstreeks naar Maxtor sturen tegen betaling van portokosten.

Edit: 48 uur testen is meestal nergens voor nodig, powermax doet er hooguit 1 a 2 uur over. Ik ben voor de statistiek trouwens benieuwd welk model jouw 60GB schijf is. Ik gebruikte en verkocht vroeger veel Maxtor, maar ben nu voor alle niet-RAID configuraties over op Hitachi.

[ Voor 29% gewijzigd door mae-t.net op 12-02-2007 12:10 ]

• _se_bas
Van CSNcomputers:
Bevindingen Technische Dienst:
Maxtor PowerMax Advanced test --> OK (Passed) Windows XP test (bestanden kopieren/verwijderen) --> OK Windows XP test (schijf detectie, +/- 15x) --> OK. Geen probleem gevonden.

Powermax zouden ze dus al gedaan hebben. Maar ik twijfel er nogal aan, het ding moet toch wel stuk zijn?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
_se_bas schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:01:
In mijn ogen is een tikkende schijf een teken van een kapotte kop van de schijf. Ik weet dat volgens de tweakers faq het ook mogelijk is dat de i/o controller, voeding of ide kabel stuk is, maar omdat alles anderhalve maand lang vlekkeloos gefunctioneerd heeft lijkt me dat in dit geval uitgesloten.
Dus de HDD heeft het ook anderhalve maand goed gedaan, waarom kan die dan wel ineens kapot gaan? In mijn ogen kan het dus ook zeker de io controller voeding of kabel zijn, beetje kort door de bocht om nu al csn in het ongelijk te stellen....

• _se_bas
dominator schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:10:
[...]

Dus de HDD heeft het ook anderhalve maand goed gedaan, waarom kan die dan wel ineens kapot gaan? In mijn ogen kan het dus ook zeker de io controller voeding of kabel zijn, beetje kort door de bocht om nu al csn in het ongelijk te stellen....
Nou ja, daarom post ik nu hier met de vraag of ik iets mis en wat ik het beste kan doen.

• mae-t.net
  • Niet online
In dat geval kan je natuurlijk ook zelf even Powermax draaien, als dat echt geen melding geeft is de kans groot dat de schijf ook echt niet stuk is. Maar voordat je dat doet, ik vergat nog 1 mogelijke oorzaak van tikken. Een voedingsmolex die slecht contact maakt in de schijf. Je kan dus even met een ongebruikt stekkertje proberen of even je stekkertje wat bijbuigen.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:32
mae-t.net schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:13:
In dat geval kan je natuurlijk ook zelf even Powermax draaien, als dat echt geen melding geeft is de kans groot dat de schijf ook echt niet stuk is. Maar voordat je dat doet, ik vergat nog 1 mogelijke oorzaak van tikken. Een voedingsmolex die slecht contact maakt in de schijf. Je kan dus even met een ongebruikt stekkertje proberen of even je stekkertje wat bijbuigen.
Moet hij de schijf wel eerst terugkrijgen...
cybersteef schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:15:
Zou hem zelf aan serie tests onderwerpen en als dat resultaat negatief is terug gaan naar de shop met de uitdraai van alle progsels.
Kan, indien hij een foutmelding geeft kan je hem ook gelijk naar Ierland sturen, scheelt gezeur met de shop

[ Voor 218% gewijzigd door Cardinal op 12-02-2007 12:16 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zou hem zelf aan serie tests onderwerpen en als dat resultaat negatief is terug gaan naar de shop met de uitdraai van alle progsels.
Als er wat mis is met je disk moet je dat prima zelf kunnen ontdekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 12-02-2007 12:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mae-t.net
  • Niet online
dominator schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:10:
[...]
Ik ben het met je eens dat de OP zelf uitgebreider moet checken, maar een schijf kan wel degelijk na 1,5 maand stuk gaan, niemand die hem daar van tegenhoudt.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind het idd ook een beetje voorbarig om te stellen dat csn ongelijk zou hebben, zeker als je zelf geen tests gedraaid hebt.. Aandachtspuntje is misschien dat er (blijkbaar kortgeleden) ook al een andere schijf in dezelfde configuratie overleden is. Misschien is er toch iets anders aan de hand met de betreffende pc?
Je kunt beginnnen om de spanningen van de voeding te controleren, anders zou er ook nog wel eens iets met het moederbord niet in orde kunnen zijn... beetje lastige zaak dus, maar het is zeker niet overduidelijk dat er iets mis is met je hdd.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
_se_bas schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:01:

In mijn ogen kan dat echt niet kloppen, of mis ik iets?
Assuming is the mother of all fuckups.

Dus probeer toch eens een andere kabel en voeding...

Verwijderd

Powermax is niet echt betrouwbaar, ik heb meegemaakt dat de schijf volgens powermax 100% was nadat hij ging tikken, een ander programma gaf aan dat het nog 20% was en toen ben ik al enkele dingen gaan backuppen.
Helaas niet alles, de volgende dag was de schijf dood en de garantie was enkele weken verlopen.
Een tikkende maxtor is een waarschuwing dat hij eraan gaat, en dan heb je geluk want soms is het klik en dood.
Ik koop ook nooit geen Maxtors meer, verzenden kost geld en je krijgt meestal een gerepareerde schijf terug zonder dat de garantie is verlengt.

• _se_bas
Ik stel CSN niet in het ongelijk, maar vraag wel wat te doen aan jullie omdat ik het raar vind. Alvast bedankt voor de info tot zover!

Al ik het goed begrijp kan ik het beste:

1. Schijf terug van CSN vragen
2. Testen met Powermax, bij fout de schijf incl rapport naar Maxtor sturen
3. Bij geen fout in powermax is de schijf sowieso goed?
4. Als de schijf goed is moet ik er achter komen of de voeding (kast dus), het moederbord of de ide kabel gaar zijn. Is er een makkelijke manier om dat te doen, of moet ik het in een andere kast gaan proberen met andere ide kabel etc?

• topcad
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-02 09:46
Maxtor schijven die bij mij zijn overleden

- Maxtor Diamondmax Plus 9 200GB
- Maxtor Diamondmax 10 200GB
De derde Maxtor Diamondmax 10 is onderlaatst om onverklaarbare reden opeens zijn partitie tabel kwijt geraakt, deze heb ik dus moeten recoveren.

De enigste maxtor schijf die het nog doet bij mij is een Maxtor Diamondmax Plus 9 120GB als systeemschijf.

Heb nu zelf ook een probleem met mijn Western Digital schijf heeft 2 maanden goed gedraait en gisteren opeens tikken voor het leven en na een reboot draait hij inmiddels weer 12 uur. Ik heb wel de smart data uitgelezen hieruit blijkt dat het aantal bad blocks is opgelopen. Mijn HDDlife programma vertrouwd de schijf niet meer en staat op 0% tevens geeft de Westerndigital software een fail op die schijf omdat het aantal blocks te hoog is opgelopen.

Dus lees je smartdata eens uit.

• _se_bas
Dank voor alle feedback.

Maar wat ik nog graag wil weten, als ik het goed begrijp kan ik het beste:

1. Schijf terug van CSN vragen
2. Testen met Powermax, bij fout de schijf incl rapport naar Maxtor sturen
3. Bij geen fout in powermax is de schijf sowieso goed?
4. Als de schijf goed is moet ik er achter komen of de voeding (kast dus), het moederbord of de ide kabel gaar zijn. Is er een makkelijke manier om dat te doen, of moet ik het in een andere kast gaan proberen met andere ide kabel etc?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb je al SMART-meldingen....? Een SMART -melding is voor Maxtor genoeg voor een 'wissel' bij de winkel. Staat ergens diep verborgen op hun website vermeld.

Er staat ook in hun policy dat een schijf de eerste 30 dagen geen 'kuren' mag vertonen, whatsoever...en dat deze dan zonder pardon omgeruild dient te worden. Jij spreekt over anderhalve maand. Misschien kun je vragen om enige coulance bij de winkel...anders ff kort mailen via Maxtor en die ruilen `m zo om voor je ;) :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 16:25
Zoals hierboven ook al vermeld dacht ik is het geen slecht idee om de schijf ook even in een ander pc'tje te testen. Zeker aangezien je dezelfde problemen eerder ook al met een andere schijf in dezelfde pc had. Ik raad dus aan de schijf terug te vragen, uitgebreid testen in je pc, en dan nog eens als er fouten waren testen in een andere pc.

• _se_bas
Ik heb de schijf netjes binnen 2 dagen teruggekregen van CSN met het advies de voeding van de PC eens na te kijken, te weinig voeding kan volgens hen ook in tikken resulteren.

Ik zal hem dus eens in een andere pc testen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Simpel, terug naar zaak, testen vast stellen van probleem is het HD zaak laten vervangen, zal heus niet de enige Maxtor hd zijn die ze hebben liggen voor RMA (spreek uit ervaring).
Doen ze moeilijk, zelf RMA aanvragen bij maxtor, en ff zaak afzeiken in shop survey.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

_se_bas schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:11:
Ik heb de schijf netjes binnen 2 dagen teruggekregen van CSN met het advies de voeding van de PC eens na te kijken, te weinig voeding kan volgens hen ook in tikken resulteren.

Ik zal hem dus eens in een andere pc testen.
Ik zou inderdaad je voedingslijnen eens controleren, om te kijken of de waarden nog wel voldoen. CSN heeft namelijk gelijk dat dergelijke problemen kunnen omstaan door een slechte voeding.

P.s. Voor de personen die Maxtor zo afzeiken, ik ben een tevreden Maxtor gebruiker sinds 1999 en ik heb al verschillende schijfen van Maxtor gebruikt. Op dit momemtn draai ik met een RAID5 set van 8 Diamondmax 10 schijfen werkelijk zonder enige probleem. Tuurlijk heb ik ook wel eens een uitgevallen schijf gehad, maar daar doe ik niet moelijk over gewoon RMA aanvragen en binnen 10 werkdagen en heb een goede vervangende schijf retour. Als je gelukt hebt zelfs één met betere specificaties.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als twee HD's in hetzelfde systeem beginnen te tikken lijkt het mij logisch om eerst een andere oorzaak te zoeken.
Ik heb al twee voedingen gehad die mijn HD's deden tikken. Toevallig alle twee AOpen (Fortron) 300W voedingen.

• _se_bas
Nieuwe voeding heeft het probleem opgelost. Bedankt voor alle reacties. :)
Pagina: 1