Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

12 Volt licht-systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag jullie advies willen hebben over het volgende.
Ik bezit een garagebox enkele km's van mijn huis vandaan.
Deze box is qua breedte iets breder als de auto, en qua lengte lekker lang om nog te kunnen sleutelen.
Laten we zeggen 1 x een halve auto nog.

In deze box heb ik geen netstroom.
Ik heb er dus voor gekozen om een accu in de box te plaatsen om zo een alarmsysteem van stroom te voorzien. Er staat nu dus een 70A accu die een klein alarm systeem stroom kan geven voor 2 maanden om mijn box te beveiligen. Werkt prima.

Nu wil ik graag wat licht in mijn box krijgen, zodat ik ook 's avonds soms lekker kan sleutelen.
Ik zoek dus een oplossing zodat de gehele box mooi verlicht wordt, en dat dit op een 12V accu kan functioneren. Een arregrator of iets in die zin is helaas geen oplossing, omdat ik onder een "bejaardenflat" zit. Dit maakt teveel herrie en kost ook teveel.

Ik dacht zelf aan een 2e accu te plaatsen van rond de 90/100 A.
Hierop een omvormer en dan 4 TL buizen. Maar of dit gaat helemaal slim is, weet ik niet.
Ik wil graag weten wat jij zou aanraden.
En nee... normaal stroom kan ik echt niet krijgen in mijn box :*)

De eisen:

* Moet op 12Volt werken uiteindelijk (al dan niet via een omvormer)
* Moet veel verlichting afgeven
* De accu thuis opladen vind ik niet erg. Ik wil wel minimaal ongeveer 12 uur gebruik kunnen maken van de verlichting, totdat ik de accu weer moet laden

Bedankt vast :>

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Pak een paar auto-koplampen van de sloop + schakelaar?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een accu levert 12 V alles wat je omvormt geeft dus wat verlies en dat wil je niet. Ledverlichting kan je prima op 12V aansluiten en geeft tegenwoordig ook erg veel licht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf led (buizen) in me auto.
En ik zie mezelf niet hier een hele garagebox mee verlichten.

Koplampen is opzich ook een idee.. maar een tl-balk of iets in die zin geeft toch meer licht af?
En het verlies van een omvormer vind ik niet erg. Zolang ik maar niet elk uur de accu hoeft te laden.
Eens in de 12 uur mag hij best leeg zijn als ik dan lekker veel licht hebt.
Ik heb DAT dan liever dan heel veel uren licht maar met een kleine lichtopbrengst.

I hope you get my point O-)

Verwijderd

hoe doe je dat met gereedschap dan?
ik neem aan dat elektrische gereedschap niet 12 volt is?

http://www.campercenter.com/prodfiles/verlichting.pdf

http://www.nauticshop.nl/...l?lang=nl&target=d86.html

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Manueel gereedschap? :D
Het is gewoon af en toe wat bijsleutelen in me box aan me eigen auto.
Niet veel bijzonders dus hehe.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 11:56:
Ik heb zelf led (buizen) in me auto.
En ik zie mezelf niet hier een hele garagebox mee verlichten.
waarom niet? je hebt hele felle LEDs tegenwoordig, en als je er gewoon heel veel aanzet kan ik je garanderen dat jij met een zonnebril aan het klussen raakt.

En LEDs hebben de beste lichtopbrengst per watt op het moment.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

smokalot schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:05:
[...]

waarom niet? je hebt hele felle LEDs tegenwoordig, en als je er gewoon heel veel aanzet kan ik je garanderen dat jij met een zonnebril aan het klussen raakt.

maar niet qua prijs

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik zou niet voor auto(kop) lampen gaan
Ja je hebt veel licht maar je trekt je accu binnen no time leeg
bovendien heb je maar vanuit een beperkte hoek licht en heb je dus veel kans dat je in je eigen schaduw zit te werken.
Ik zou ook voor de led verlichting gaan. en dan bijv luxon led's in een reflector behuizing.
(en een accu onderspannings beveiliging zodat je accu niet TE leeg trekt.)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Topicstarter
Mr-Beamer schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:16:
Ik zou niet voor auto(kop) lampen gaan
Ja je hebt veel licht maar je trekt je accu binnen no time leeg
bovendien heb je maar vanuit een beperkte hoek licht en heb je dus veel kans dat je in je eigen schaduw zit te werken.
Ik zou ook voor de led verlichting gaan. en dan bijv luxon led's in een reflector behuizing.
(en een accu onderspannings beveiliging zodat je accu niet TE leeg trekt.)
Koplampen
Ik had zelf een idee, van 4 koplampen in de hoeken te plaatsen.
Dan heb je minder last van de schaduwen.
Je zegt dat je de accu snel leeg trek. Hoe snel is snel bij jou?
Een accu van 100 Ampere, en 4 koplampen ? Dit ken toch aardig lang branden lijkt mij?
Als ik iemand zijn lampen laat branden in de auto, dan schijnen ze soms een hele nacht door.
Led
Led's in een reflector behuizing dus ...
Hmmz.. Ik ben alleen maar bekend met auto led's in een flexibele buis hehe.
Toch maar eens googelen wat voor soorten met reflectoren erbij je nog meer hebt.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

12 volt tl buizen misschien een optie? Gloeilampen zou ik niet aan beginnen: die zijn inefficient. Misschien is een stille generator toch een optie? Een generator hoeft geen herrie te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er ook 12 Volt TL-buizen dan?
Die hebben dus geen verlies zonder die omvormer..
Misschien efficienter dan LED ?

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
smokalot schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:05:
[...]

Volgens wikipedia is TL verlichting efficiënter dan LEDs.
De modernste superfelle witte leds van 5mm doorsnee leveren een lichtstroom van 18 lumen. Deze leds verbruiken ca. 0,35W en leveren daarmee 51 Lumen per Watt. Een moderne spaarlamp van 15W levert met gemak 55-60 Lumen per Watt en is daarmee efficienter dan de modernste led. TL-buizen zijn nog beter met ca. 70 Lumen per Watt en Natriumlampen (straatverlichting) leveren zelfs 120 Lumen per Watt. Een led verslaat dus wel de ouderwetse gloeilamp, die maar 17 Lumen per Watt levert en ook de halogeenspot (ca. 20 Lumen per Watt), maar niet de moderne spaarlampen.
Ik weet alleen niet of TL-buizen icm een omvormer nog steeds efficiënter is dan Ledjes.
Een 12V TL-buis zou denk ik het beste zijn.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Elektronica-experts komen zowiezo wel op EL-topics af, ik heb de tag dus maar weggehaald uit de titel.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:48:
Bestaan er ook 12 Volt TL-buizen dan?
Die hebben dus geen verlies zonder die omvormer..
Misschien efficienter dan LED ?
http://www.nauticshop.nl/...l?lang=nl&target=d86.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even zitten rondneuzen, om te beginnen naar LED's
Ik denk dat dit wel een leuke is onder de led's.
LED GX5.3 3 Watt 12V AC/DC

* High power LED 3 watt
* 50mm Ø
* 6000K warm wit
* 60Lm
* stralingshoek 35°

21.50€

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroshop.nl/verlichtingsshop/contents/media/powerled%201w.jpg
Gevonden op: http://www.elektroshop.nl...?lang=nl&target=d433.html
60 Lm.. toch best aardig voor 3watt denk ik zo?
Als ik er hier 4 van plaats, dan zal dit toch een mooi verlichte box opleveren?

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:20:
[...]

Ik had zelf een idee, van 4 koplampen in de hoeken te plaatsen.
Dan heb je minder last van de schaduwen.
Je zegt dat je de accu snel leeg trek. Hoe snel is snel bij jou?
Een accu van 100 Ampere, en 4 koplampen ? Dit ken toch aardig lang branden lijkt mij?
Als ik iemand zijn lampen laat branden in de auto, dan schijnen ze soms een hele nacht door.
stel je pakt H1 lampen
H1 = 12V 55W
I=P/U = 4,6A
4,6A x 4 lampen = 18A
100A per uur /18 A = 5,5 uur

Aardig snel dus ;)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Topicstarter
Haha bedankt :)
Ik ben nu een wereld aan het verkennen in LED's hehe.
Wat een soorten enzo zeg.. niet normaal.

Ik noemde net dus de:

LED GX5.3 3 Watt 12V AC/DC

* High power LED 3 watt
* 50mm Ø
* 6000K warm wit
* 60Lm
* stralingshoek 35°

En kwam zojuist ook deze tegen:

MR16
18 Ultra Bright LEDs
12V AC/DC
Ø 50mm
270 cd (candela*)
1,2 watt
Build-in constant current module for constant Led current between 11 and 17 Volt

===============

Wat is nou het verschil tussen deze 2?
De 2e is dan beter toch? Hij heeft 270 cd (= 270 Lm?)
En werkt op minder watt.

Of zeg ik nu iets doms? :/

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me aub helpen? :'(
Ik wil ze morgen aan gaan schaffen namelijk .
Ik weet echt even niet welke ik nu het beste aan kan schaffen.
Als ik die van:

MR16
18 Ultra Bright LEDs
12V AC/DC
Ø 50mm
270 cd (candela*)
1,2 watt
Build-in constant current module for constant Led current between 11 and 17 Volt

Neem.. En hier 4 van ophang.. zou dat voldoende zijn?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Even ter info,
Er zijn wel degelijk TL buizen op 12V, denk maar eens aan de looplamp met 8W tl buisje en sigaretten plug stekker ;). Hiermee houd je accu het veeeeeeeeeeeel langer uit en heb je voldoende verliching als je er een paar gebruikt. Tevens te koopc die bij de halfords e.d. Losse tl bakken bij diverse kampeer/caravan spullen zaken, zijn wel wat duurder. (Vervat in Rotterdam)

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 12-02-2007 18:34 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
op www.conrad.nl onder autostyling & accessoires - toebehoren voor werkplaats en garage
staat op de 3e pagina een tl looplamp 12v 10 watt

schaf er 5 aan en je hele garage is verlicht, miss 6 om er eentje als losse handlamp te gebruike.
is wel wat knutselen maar dan heb je wat en geeft veel meer licht dan 2 van die ledlampjes voor die prijs

edit: weet niet of deze lampjes hetzelfde zijn maar heb bij de multimate 2 inbouwspotjes gekocht pas geleden met ook ledspotjes erin voor 16 euro per stuk, die zijn 1,3 watt per lamp en de lichtopbrengst valt tegen vind ik.
zaten eerst 2x40 watt lampen in en nu die ledlampjes maar valt echt tegen, en met 2x 40 watt in je garage is net te weinig om de juiste sleutel of bitje te zoeke.

die looplampen verdelen het licht veel beter dan gewone lampen en zijn daarom fijner/beter in een garage want die zijn niet zo hoog dat normale lampen goed verspreiden

[ Voor 44% gewijzigd door hellmonder1986 op 12-02-2007 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hellmonder, bedankt voor je reactie.
Ik heb even gekeken. Zo'n TL looplamp is een centimetertje of 20.
Zo'n lamp is makkelijk voor onder de auto. Maar om aan het plafond te hangen in een box van ongeveer 6 meter lang lijkt me wel wat weinig licht. Ook al koop je er 6, dan nog lijkt het me zwakjes.
Of zie ik dat fout?

Zo'n led van

MR16
18 Ultra Bright LEDs
12V AC/DC
Ø 50mm
270 cd (candela*)
1,2 watt

Als ik er hier 6 van ophang moet ik toch bijna een zonnebril op?
En hij verbruikt maar 1.2 watt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat de TS het beste af is met een paar 12V TL-buisjes. Te koop bij Caravan/Camper winkel (losse units). Of looplampen zoals die van Halfords o.i.d :)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
heb niet echt veel verstand van leds en weet ook niet wat voor type leds er gebruikt zijn in de lampjes die ik heb.

wat betreft die looplampen: heb je wel een punt maar het licht is verspreid over de hele garage en met leds heb je puntverlichting als ze 35 graden uitschijnen.

maar denk zelf dat je met 6 looplampen meer verlicht krijgt dan met 6 van die ledjes.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:27
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:53:
Hellmonder, bedankt voor je reactie.
Ik heb even gekeken. Zo'n TL looplamp is een centimetertje of 20.
Zo'n lamp is makkelijk voor onder de auto. Maar om aan het plafond te hangen in een box van ongeveer 6 meter lang lijkt me wel wat weinig licht. Ook al koop je er 6, dan nog lijkt het me zwakjes.
Of zie ik dat fout?

Zo'n led van

MR16
18 Ultra Bright LEDs
12V AC/DC
Ø 50mm
270 cd (candela*)
1,2 watt

Als ik er hier 6 van ophang moet ik toch bijna een zonnebril op?
En hij verbruikt maar 1.2 watt.
TL balken geven meer licht per watt dan LED lampen. LEDs zijn meer bedoeld als spot, terwijl TL alle kanten op schijnt.

In jouw geval zou ik dus voor TL gaan. 6 TL balken verlichten de werkplaats egaler dan de LEDs.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even 1 looplamp gepakt net en getest in me box.
Het schijnt echt maar een klein beetje .. wat ik al dacht dus :'(
Ik moet er 20 ophangen wil ik een echt goede verlichte box hebben hoor.
Ik geloof wel dat die TL beter zijn.. maar een loop lamp is veelste kort.. daarom bereikt hij geen groot oppervlakte.

Ik ga morgen even bij de kampeerzaak langs.
Hopen dat hun grotere TL balken hebben op 12 Volt.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
hmmmmmm ik zou toch voor leds gaan.

als je deze neemt:
http://www.samenkopen.net/action_product/187349/980622

en er daarvan telkens 3 in serie zet. Heb je een behoorlijke spot licht. Voor verlichting van je hele box heb je er wel 10 a 20 nodig. Maar dat zou best nog eens goedkoper en zuiniger kunnen zijn dan TL

Verwijderd

in principe werken de binnen-halogeenlampen ook op 12 volt dus dat is ook mogelijk, geeft zeker genoeg licht voor een zachter prijsje als een bak LEDs.

verbruikt wel aanzienlijk meer maargoed...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 17:36 ]

Verwijderd

Lichtelijk offtopic,

Verf al de wanden + het dak van je box wit.
Dek eventueel aanwezige troep af met (oude) witte lakens.
Oftewel maak van je garagebox een zo groot mogelijke reflector.
Ik kan je verzekeren dat je dat heel wat lampjes gaat schelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou tot slot nog 1 ding willen weten:
Als ik een 230Volt TLbalk neem met een stekker eraan.
Ik steek deze sterker in een 12 naar 230v omvormer, en zet de omvormer op een accu.
Gaat dit gewoon werken dan? (even afgezien van het stroomverbruik) ?

Verwijderd

Ik zou gaan voor een combinatie van. Enkele van die looplampen (geweldige tip trouwens, je wil niets anders dan TL verlichting in een werkruimte, zoek maar es dat gevallen moertje in een ruimte van 6 meter met 6 puntspots...) en een of een paar LED's maar dan bv op een magneetbasis, die je dan kan bv ergens op je blok zetten zodat je doelgericht kan verlichten.

Vergeet trouwens niet dat met TL verlichting het kan lijken alsof een bewegend deel stilstaat! (ik doel bv op je ventilator van je motor als je eraan aan het sleutelen bent)

kan je geen geothermische generator plaatsen ofzow? :p

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik zal ook iig 2 loop lampen gaan gebruiken,
maar ik zou toch graag nog een antwoord willen hebben op me bovenstaande vraag :D
Reden hiervoor is dat ik op marktplaats een aantal leuke TL bakken heb zien staan.
2 lange buizen van 36W in een bak met reflector.
Als ik deze ophang met een omvormer heb ik geweldig veel licht.
En als ik dit omreken, kan dit 15 uur branden.

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 08:54:
Ik zou tot slot nog 1 ding willen weten:
Als ik een 230Volt TLbalk neem met een stekker eraan.
Ik steek deze sterker in een 12 naar 230v omvormer, en zet de omvormer op een accu.
Gaat dit gewoon werken dan? (even afgezien van het stroomverbruik) ?
Jazeker. Het zal minder efficient zijn dan 12volt tl buizen maar het werkt gewoon wel.

Verwijderd

Dat heb ik ook eens gehad een mooie box maar geen spanning.
Dit is een hele andere manier om aan spanning te komen.
De dichtsbijzijnde bewoner vragen of je een gaatje mag boren (om de kabel door te voeren) en tegen vergoeding stroom mag verbruiken. Dit is mij wel gelukt..........wieweet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:16:
Dat heb ik ook eens gehad een mooie box maar geen spanning.
Dit is een hele andere manier om aan spanning te komen.
De dichtsbijzijnde bewoner vragen of je een gaatje mag boren (om de kabel door te voeren) en tegen vergoeding stroom mag verbruiken. Dit is mij wel gelukt..........wieweet.
hehe was het maar zo'n feest.
Ik kan ook gewoon een lantaarnpaal aftappen hehe.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 09:22 ]

Verwijderd

Hebt helemaal geen speciale 12V tl lampen nodig trouwens, gewoon een omvormer die dan je ballast/starter vervangt. Een gewone TL lamp heeft ook een 600-tal volts nodig om te ontsteken.
Vind je bv hier

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:47:
Hebt helemaal geen speciale 12V tl lampen nodig trouwens, gewoon een omvormer die dan je ballast/starter vervangt. Een gewone TL lamp heeft ook een 600-tal volts nodig om te ontsteken.
Vind je bv hier
Huh? Dit zou dus DE oplossing moeten zijn?
Maar het is toch een normale omvormer eigenlijk? alleen iets effecienter? 8)7

Verwijderd

Het is een omvormer zoals je een gewone omvormer zou kopen, alleen dan met ingebouwde TL lamp ballast/ starter.
Lijkt me wat efficienter dan apart een omvormer en gewone standaard ballasten, tenzij je natuurlijk ook andere 230V apparaten wil gaan gebruiken.
But hey, als je 10 TL lampen wil gebruiken kan je idd goedkoper uitkomen met een gewone omvormer, je moet maar een beetje rondkijken, ken de rendementen van zo'n dingen namelijk niet echt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 2 besteld :)
In het weekend maar het e.e.a solderen hehe.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24
Je hebt veel low-level aggregraten die echt weinig geluid maken, evt kan je eentje maken die binnen staat en dmv een slang zn gassen kwijt raakt oid naar buiten... Dan heb je teminste ook 220 voor evt ander spul..

Verwijderd

mss een beetje duur maar ook een mooie oplossing
http://www.conrad.nl/goto/?product=110520

Verwijderd

Zat ook even mee te lezen in dit topic ..... maar waarom wordt je geen vriendjes met een van de bejaarden boven je garage ..... en legt even een snoertje uit wanneer je wilt klussen.
Ik heb een vergelijkbare situatie en heb een "vast" lijntje weten te regelen met opa die pal boven mijn hokkie zit ..... vier normale TL pijpjes aan de muur ..... en ik ben er wel fijn zoet hoor ..... ;o)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Als je geen LED-verlichting wilt, kun je ook nog eens kijken naar spotjes (halogeen) op 12V. Trekken wel iets meer (2-6A/spotje) maar geven zonder omvormen enorm veel licht (en verwarming). Autoverlichting is in principe ook halogeen, maar iets sterker dan (10-20A/lamp) en waarschijnlijk ook overkill. Er bestaan ook TL-buisjes en floodlights zoals je die ziet in noodverlichting, die op een interne 12V werken.

Ik zou zowiezo wegschuwen van een omvormer voor verlichting vanwege de verliezen en verlichting is gewoon een resistieve belasting, dus je batterij kan dat zeker trekken en je kunt gemakkelijk uitrekenen hoeveel je ongeveer zult krijgen. Neem wel een deep cycle (lood)batterij als je zo gaat werken want zulke batterijen zijn niet gemaakt om constant te worden leeggetrokken en terug opgeladen. Zet er misschien ook een kleine regelschakeling tussen die constant 12V geeft aan je lampen want als een autobatterij opgeladen is krijg je 14V en als hij leeg is 9V, iets wat de levensduur van gelijk welke schakeling die er achterligt niet ten goede komt.

Nog een waarschuwing. Gelijk wat je bouwt, zet er altijd een (snelle) zekering tussen. Een (zware) autobatterij kan gemakkelijk stromen geven van 1000 Amperes alvorens door te branden, tegen dan ben jij al lang een paar keer doodgemaakt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kun je niet nog beter een mijnwerkers lamp op de kop tikken en die gebruiken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraagje..
Stel ik sluit 2 stuks 36W lampen aan op 230V via een omvormer.

De omvormer is deze:
Microprocessor gestuurde 12 of 24V - 230V omvormer, geschikt voor aansluiten van Notebooks (Laptop), Radio, TV, DVD-speler, Video, Koelkast, Lampen, Ventilatoren, Powertools etc.
MET AFSTANDSBEDIENING LEVERBAAR!!
- Uitgangsvermogen gedurende 30min.: 1200W
- Uitgangsvermogen continu: 1000W, piekvermogen 2000W
- Ingangsspanning: DC 10V - 15V (resp. 20-30V), uitgang: 230V
- Uitgangs golfvorm: gemodificeerde sinus, 50 Hz
- Voorzien van aan/uit-schakelaar en 2 x randaarde stopcontact
- Stand by stroom: < 0.40A (resp. <0,20A), rendement: ca 85-90 %
- Voorzien van 3 x 30A zekering, koeling d.m.v. fan
- Afmetingen: 310 x 210 x 85 mm, gewicht 3,3 kg.
- Voorzien van E-keurmerk (verplicht in voertuigen!) en CE-certificering
- Beveiliging tegen: te hoge ingangsspanning, uit- en ingangskortsluiting en overbelasting d.m.v. micro controller
- Uw accu wordt beveiligd tegen te lage spanning door een waarschuwingssignaal bij DC 10,5V (resp. 21V). De omvormer schakelt zichzelf uit bij een accuspanning van 10,0V (resp. 20V).
- 24 Maanden Garantie
Hoelang kunnen de 2 tl lampen branden op deze omvormer voor dat de accu opgeladen moet worden? De accu is 70 ampere.

• Cassettebandje

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Er vanuit gaande dat die 70 ampere 70 ampere-uur is (Ah) heb je 70 * 12 = 840 Watt-uur.
840/ ( 2 * 36) = 11.7 uur bij 100% rendement van je omvormer.

Je omvormer heeft een rendement van 85 tot 90 procent. Uitgaande van 85% kom je op 11,7*0,85=9,9 uur.

Verwijderd

Misschien nog een tip: weet niet hoe het momenteel zit, maar als je de box binnenin gans wit verft, gaat het al veel klaarder zijn bij eenzelfde hoeveelheid vermogen aan licht, dan wanneer je grauwe grijze beton behoudt.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Kunnen 12V-220V omvormers eingenlijk overweg met de zeer zwaar inductieve belasting van een TL lamp (met klassieke ballast)? En zoja, wat gebeurt er met al het reactieve vermogen (ik veronderstel dat een gewone omvormer dit niet terug in de batterij zal kunnen steken, waardoor het volledig als warmte verloren gaat, de omvormer verhit en de batterij veel minder lang meegaat?)

Ik heb in mijn garage gewoon TL lampjes van een campeerwinkel gezet. Voor 14EUR lampen inbegrepen (een stuk goedkoper dan de link naar de omvormer die niet meer vermogen aankan) had ik een blokje van 2x8W dat rechtstreeks op 12V aangesloten wordt. Ondanks dat de 8W lampjes niet echt lang zijn geven 2 van die die dingen toch al redelijk veel licht (zou te verglijken moeten zijn met 1 gewone 36W TL lamp) en het is een zeer simpele, schoon uitziende en vrij goedkope oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen 12V-220V omvormers eingenlijk overweg met de zeer zwaar inductieve belasting van een TL lamp (met klassieke ballast)? En zoja, wat gebeurt er met al het reactieve vermogen (ik veronderstel dat een gewone omvormer dit niet terug in de batterij zal kunnen steken, waardoor het volledig als warmte verloren gaat, de omvormer verhit en de batterij veel minder lang meegaat?)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar,
is het niet gewoon aansluiten en kijken hoe het gaat?
Ik denk dat niemand dat antwoord zal weten.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Ik heb (zojuist pas) gelezen hoe zware omvormer je hebt; Omdat die 100W met een rendement van 90% kan omvormen moet die er dus tegen kunnen van 100W aan warmte zelf op te stoken. Ik denk dus dat je het vrij veilig kunt proberen...
Het is waarschijnlijk wel beter van alleen armaturen met 2 lampen te nemen omdat die een hogere cos-phi hebben dan armaturen met maar 1 lamp.

Een andere oplossing (voor mij was dat een tijdelijke oplossing tot ik mijn 12 lampen had) is spaarlampen (of veel van de vrij dunne/kleine buislampen, maar dan zijn er ook veel nodig om genoeg licht te krijgen) te gebruiken: die hebben een elektronische ballast en zijn dus veel minder belastend dan TL lampen met een klassieke ballast. Als je een aantal 25W spaarlampen neemt zal dat ook wel genoeg licht geven denk ik... (en een 25W spaarlamp werkt op een goedkoop 60W omvormertje zonder problemen te geven)
Pagina: 1