Toon posts:

[CSS] IE6 stylesheet wordt niet altijd geinclude

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem op www.startrij.nl:
In IE6 wordt af en toe de stylesheet niet weergegeven. Dit gebeurd geheel willekeurig en op alle paginas komt het wel eens voor.

Ik heb op de dochterpaginas (bv http://ingelove.startrij.nl/) de link naar de stylesheet veranderd van:
code:
1
/inc/css/pageStyle.php?page=17

naar:
code:
1
http://www.startrij.nl/inc/css/pageStyle.php?page=17

Dit heeft geen effect gehad. Verder heb ik de rechten van de file pageStyle.php veranderd naar 644.

Het vreemde is dat andere gebruikers met dezelfde IE versie het probleem niet hebben. Daarom dacht ik dat het misschien aan de firewall van een gebruiker kon liggen en dat de firewall de .php file tegenhoud. Echter na het uitschakelen van de firewall blijft het probleem bestaan. Ik heb nu 2 gebruikers die het probleem aangeven.

Ik weet op dit moment niet zo goed meer wat ik nog kan proberen om dit probleem op te lossen.
Komt iemand dit probleem ook tegen met IE6 en wie heeft er suggesties om dit op te lossen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hebben de mensen wel weer een stylesheet als ze op je pagina een CTRL+F5 of F5 doen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dan wordt de stylesheet wel goed weergegeven.
Maar als ze dan naar een andere pagina gaan op startrij, is de stylesheet weer verdwenen en moeten ze weer ctrF5 indrukken.
ik heb ze al gevraagd om de cache te verwijderen (heb ze ook even Disk cleaner laten draaien voor de zekerheid: http://www.snapfiles.com/..._Cleaner/diskcleaner.html)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je statische CSS gebruikt heb je het probleem dan ook?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik even goed testen, kom ik later op terug.

Ik krijg net ook te horen dat wanneer iemand de stylesheet niet ziet en hij de pagina codering op west-europees zet, de stylesheet wel goed werkt. Is dit iets waar ik het probleem in kan zoeken? Of staat het veranderen van de pagina codering gewoon gelijk aan het ctr_F5'en van de pagina en kan de pagina codering dus geen oorzaak van het probleem zijn?

--- edit ---
Kan het zijn dat ik de files via mijn editor als UTF-8 moet opslaan en dan op elke pagina:
code:
1
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">

moet plaatsen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 13:03 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09

crisp

Devver

Pixelated

Feit is dat je ook geen cache-headers meegeeft met je dynamische CSS. Vergelijk de headers eens met een statische CSS. IE heeft nog wel eens moeite met non-cacheable stylesheets...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt. Ik heb even gegoogled daarop en kwam op deze topics:
http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/64604
http://www.phpfreakz.nl/forum.php?forum=1&iid=839492

Deze bug in IE6 zou dus opgelost zijn door de stylesheets te veranderen van:
code:
1
http://www.startrij.nl/inc/css/pageStyle.php?page=17

naar:
code:
1
http://www.startrij.nl/inc/css/uniekedochterpaginanaam.css

?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

IE kijkt vziw enkel naar de extentie bij gebrek aan een content-type header. Dat heeft verder ook niets met cacheable te maken.

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
dus een media="screen" toevoeging zou genoeg moeten zijn om het probleem op te lossen?

Toegevoegd:
<link rel = "stylesheet" type = "text/css" href ="/inc/css/pageStyle.php?page=12" >

Geen effect op de bug> De stylesheet wordt nog steeds niet altijd juist geinclude...

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 14:41 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
hij heeft ook nog steeds een .php extentie.

wat als je een mapje maakt 'ie' in je /css/ folder, daar een index.php in zet (met de inhoud van pageStyle.php) en dmv $_SERVER['REQUEST_URI'] je url gaat splitten

je komt dan op ongeveer zoiets:
<link rel = "stylesheet" type = "text/css" href ="/inc/css/ie/index/12/boe.css" >

de file die apache dan pakt is index.php met het argument '/12/boe.css' zo lijkt het alsof je file een extentie .css heeft, maar dit is in de praktijk niet zo.

(eventueel kan het hierboven beschreven verhaal ook met mod_rewrite, maar das nog lastiger)

mocht dit allemaal te ver gezocht zijn:

pas simpelweg je stylesheet aan zodat je niet meer een argument mee hoeft te geven. (dus laat je CSS niet genereren)

zo lastig hoeft het niet te zijn om een stylesheet te bouwen die gewoon voor al je pagina's werkt

[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 12-02-2007 14:59 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• akaIDIOT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:33
Volgens mij doet FF iig ook moeilijk als je een php-stylesheet gebruikt, maar dit is makkelijk op te lossen door in de http-header te zeggen dat het om een css-bestand gaat, zo uit me hoofd:

<?php
header("Content-type: text/css");
?>

*stu!ter* *boink*

• BasieP
akaIDIOT schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:45:
Volgens mij doet FF iig ook moeilijk als je een php-stylesheet gebruikt, maar dit is makkelijk op te lossen door in de http-header te zeggen dat het om een css-bestand gaat, zo uit me hoofd:

<?php
?>
correct, alleen IE snapt dit niet

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De content-type is al goed van dat bestand, en als er een juiste content-type wordt meegegeven boeit extentie geen ene moer, ook voor IE niet. IE snapt text/css prima

[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 12-02-2007 15:52 ]

Intentionally left blank

• BasieP
mm ik heb het idd even getest, en het werkt ook in IE prima..
vroeger ook ooit eens gedaan toen werkte het niet (of ik deed wat fout) zodoende mijn gedachte..

sorry voor desinformatie iig

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

IE5.0 had daar inderdaad nog wel issues mee, maar tegenwoordig kan je zelfs van IE wel verwachten dat ze dergelijke fundamentele zaken redelijk op orde hebben :P

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
akaIDIOT schreef op maandag 12 februari 2007 @ 15:45:

<?php
?>
Dit heb ik nu toegevoegd, alleen ik blijf de error houden in IE6.
In IE7, FF2, Opera9 gaat alles zonder problemen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Die content-type was al goed, kijk nu eens naar je cache-headers: 'Expires', 'Last-Modified', 'Cache-Control'

Intentionally left blank

• BasieP
hier staat mijn testcase misschien heb je er wat aan.
Hij werkt ook in IE6

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:49:
hier staat mijn testcase misschien heb je er wat aan.
Hij werkt ook in IE6
bedankt voor je hulp.
op deze manier doe ik het nu ook.
kun jij bevestigen dat je in IE6 ook de stylesheet error op www.startrij.nl hebt?

ik heb nu 2 mensen met IE6 die het niet hebben en 2 die het wel hebben.

----edit ----
ik heb de stylesheet nu zo aangeroepen:
code:
1
2
3
  <style type = "text/css">
    @import url(/inc/css/pageStyle.php?page=12);
  </style>

maar nu zijn de dochters heeel erg traag in IE6: http://gratis.startrij.nl/
Dit is dus geen oplossing denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 17:47 ]

• BasieP
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:18:
[...]

bedankt voor je hulp.
op deze manier doe ik het nu ook.
kun jij bevestigen dat je in IE6 ook de stylesheet error op www.startrij.nl hebt?

ik heb nu 2 mensen met IE6 die het niet hebben en 2 die het wel hebben.
ik zie in zowel firefox als IE6 een wit/blauwe site.

bij ingelove...nl heb ik een roze/zwart geblokt design in zowel IE als Fx
* BasieP ziet dus geen bug (ook niet na F5 en ctrl F5)

trouwens.. @import ziet er niet echt uit als een w3 certified html tag ding..
heb hem wel vaker gezien, maar vraag me af of ie 'toevallig' werkt of daadwerkelijk in de specs staat

[ Voor 34% gewijzigd door BasieP op 12-02-2007 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
het probleem komt ook na een aantal keren op home gedrukt te hebben.
dus niet als je rechtstreeks naar een pagina gaat.

maar nu is het probleem met de @include uit de wereld, alleen is de site heel erg traag.
dus er moet een andere oplossing zijn...

• BasieP
ik heb IE het boeiende verschijnsel dat als je 1x op home klikt alles goed gaat (hij refreshed gewoon)
de tweede keer lijkt een eeuwigheid te duren...
(zit nog te wachten op of er daadwerklijk nog iets gaat komen)

edit: ah halve code..
ik zie nu alleen een achtergrond.. als je view->source doet zie ik dat hij halverwege het .html bestand gekapt is..

mag ik weten wie je hostings provider is?
dan weet ik wat ik mensen iig niet moet aanraden :o

[ Voor 36% gewijzigd door BasieP op 12-02-2007 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, dit heeft met mijn host te maken zeg je?

dit probleem van de snelheid doet zich bij mij voor naardat ik de stylesheet met de @include heb aangeroepen en alleen met IE6, verder met geen enkele browser.

Dus dat lijkt me zeker geen probleem bij de host.....

• BasieP
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:12:
hmm, dit heeft met mijn host te maken zeg je?

dit probleem van de snelheid doet zich bij mij voor naardat ik de stylesheet met de @include heb aangeroepen en alleen met IE6, verder met geen enkele browser.

Dus dat lijkt me zeker geen probleem bij de host.....
ik kan me niet voorstellen dat een browser gaat besluiten zijn files langzamer te downloaden wanneer html code anders is.
tenzij je zelf hele ranzige (verkeerde) headers meestuurd zou ik toch zeggen dat het met de server te maken heeft.
Wat nog wel zou kunnen is dat IE verkeerde headers stuurt bij die @import.

waarom heb je trouwens gekozen voor @import? je had het net opgelost met php.. toch?

Verwijderd

Topicstarter
nee, het probleem is opgelost door de @import, maar dit geeft dus het probleem met de snelheid. (kan niet anders dat het daar aan ligt, want precies vanaf het moment dat ik de @import gebruik geven 3 users de snelheids klachten inclusief jij )
en in FF gaat alles prima.

• BasieP
ik zou eerlijk gezegt van die @import afstappen. Lijkt meer problemen te geven dan het alternatief.

voor je eerste probleem zijn prima oplossingen te bedenken (zoals crisp bijv. aangaf met no-cache headers)
ik snap de keuze voor '@import' niet helemaal

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

nulkommanuleuro: je zit nu dingen te doen die in feite weinig tot niets met je probleem te maken hebben. Of de traagheid verklaard kan worden door de @import (BasieP: dat is valid CSS) kan ik niet direct zeggen, maar traagheid kan zeker wel verklaard worden door het feit dat je nog steeds niet gekeken hebt naar mijn suggestie om dat ding cacheing headers mee te geven zodat de client 'm lokaal kan cachen.

Zoals ik al eerder zei heb ik ervaring met dergelijke verschijnselen in IE en die konden altijd verklaard worden door het feit dat de dynamische CSS niet gecached kon worden (door non-cacheing headers of iig de afwezigheid van expliciete cacheing headers) - IE kan dan blijkbaar de CSS niet altijd op tijd inladen (ws een race-condition in de parser van IE).

Het kan best zijn dat je nu dankzij die @import die race-condition omzeilt, maar de traagheid blijft komen van het feit dat de browser elke hit die stylesheet opnieuw moet ophalen.

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 12-02-2007 22:58 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1