Ampere meten 1,5v batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 13.834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 23:50

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik zoek me suf maar kan nergens vinden hoe ik het aantal (overgebleven) ampere kan meten van een batterij. Ik kan wel zien bij een voltmeting dat de waarde zakt maar dan weet ik nog steeds niet hoeveel ampere ik over heb?

Als ik een multimeter op de batterij zet en dan ampere meet maak ik (denk ik) kortsluiting. Dit aangezien het aantal ampere erg snel af neemt. Volgens mij moet er een weerstandjes of iets tussen?

Iemand een tip... of een rekenmethode om het amperage te achterhalen?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Je moet er een weerstand tussen plaatsen.. als je dat niet doet trek je inderdaad direct de batterij leeg, waardoor het aantal amperes rap daalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 13:53

TheZoo

Animals Behind Bars

Call me stupid, maar ampere is de stroomsterkte. De stroomsterkte is toch ook afhankelijk van de weerstand van het apparaat waar je het op aan sluit?
In een batterij zit geen ampere, imho.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kan alleen meten hoeveel ampere een apparaat uit de battery haalt.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Nou, de resterende hoeveelheid energie kun je alleen maar meten door de energie op te gebruiken... niet zo nuttig dus; de kortsluitstroom en de daling daarvan over een korte period (pakweg één a twee seconden) geven je echter wel een indicatie, vooral in combinatie met de resterende spanning.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jij bedoelt ampèreuur (Ah, of meestal aangeduid als mAh). Ampère (beter gezegd de stroom) is afhankelijk van de weerstand die je er op aansluit dus dat zegt niks. Tis net alsof je zegt, "ik kan op deze tank nog 75 km/h rijden" ;)

Als je een ampèremeter aansluit op je batterij maak je inderdaad (bijna) kortsluiting. De weerstand van zo'n meter is namelijk heel klein (een ideale stroommeter heeft geen weerstand) en daardoor krijg je dus een hoge stroom, wat niet bepaald bevordelijk is voor je batterij en misschien ook niet voor je multimeter.

Echt een goeie manier om te meten hoeveel energie er nog in een batterij zit ken ik niet, zelf meet ik altijd maar gewoon de spanning op de batterij, dat geeft wel een aardig indicatie. Verder heb je van Duracell ook batterijen waar zo'n metertje in zit (een geel balkje), maarja of die nou zo betrouwbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Het enige is dus even heel snel/kort meten wat het amperage is in de batterij is. Of anders aansluiten op een apparaat en dan op het apparaat zelf meten wat het amperage is. Maar dan zie ik alleen wat het verbruik van het apparaat is.

Stomme vraag misschien? Maar hoe meet een Li-on accu het overgebleven percentage, dus van bijvoorbeeld je laptop. Hij kijkt toch naar het overgebleven amperage en niet naar het overgebleven voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

Caveman

whahoehaha

ZyMoTiC schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:48:
Stomme vraag misschien? Maar hoe meet een Li-on accu het overgebleven percentage, dus van bijvoorbeeld je laptop. Hij kijkt toch naar het overgebleven amperage en niet naar het overgebleven voltage?
Hier heb je wel een punt... maar naar mate de energie in de accu afneemt, veranderd ook de klemspanning van de accu. Niet veel welliswaar, maar het is meetbaar (bv volle accu 12v en een halfvolle 11,8v , dit is slechts een voorbeeld) Zo meten laptops hoeveel energie er nog in een accu zit. Overigens is dit niet zo'n betrouwbare methode, de energie afname is niet liniear, vandaar dat de energiemeters in een laptop wel eens heel rap naar beneden gaan.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Om een schatting te kunnen geven van je batterij zou je de ontlaadcurve moeten hebben.

Dit is bijvoorbeeld de ontlaadcurve van een GP2500 AA batterij:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/ontlaad.jpg

Gevonden op: Deze site.

Door de uitgangsspanning te meten bij een bepaalde belasting kan je kijken waar je zit op de grafiek, en kan je dus ongeveer zien hoe leeg/vol de batterij is. Dit is niet altijd eenvoudig, want hoe beter de kwaliteit van je batterij, hoe minder het spanningsverschil. Er bestaan speciale IC's voor het 'monitoring' van batterijen (zoals van laptops). Ik dacht dat Maxim en Microchip deze hebben, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt, dus ik weet het niet zeker.

Maxim/Dallas
Microchip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik zit even de site te bekijken van de drop curve, maar ik snap de as tijd niet helemaal? Ik neem aan dat dit minuten zijn. Maar dan nog zit ik hard te denken wat ik moet berekenen met het Wh en mAh?

Als ik W / V = A (P=U*I) heb dan zou ik dus 2.58403Wh / 1.3V = 1,92 A uit? Maar ik snap niet echt wat ik nu doe :) behalve een vreemde invuloefeneing...

Hoe kan ik nu terugrekenen vanuit het voltage wat het overgebleven amperage is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:17
ZyMoTiC schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:03:
Dat kan je denk ik zo niet weten van je batterij. Je moet eerst weten hoe de ontlaadcurve van jouw batterij eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

ZyMoTiC schreef op maandag 12 februari 2007 @ 14:03:

Als ik W / V = A (P=U*I) heb dan zou ik dus 2.58403Wh / 1.3V = 1,92 A uit? Maar ik snap niet echt wat ik nu doe :) behalve een vreemde invuloefeneing...
Let op dat je P (het elektrisch vermogen) en W (de elektrische arbeid) niet dooreenhaald, want dit zijn 2 verschillende dingen.

W = U * I * t en aangezien P = U * I is W = P * t

De electrische lading die een batterij bevat kan je vinden door A * t , in Ah (of in mAh)

Een batterij van 2500mAh wil zeggen dat deze batterij 1 uur lang een stroom van 2500 mA kan geven voor ze leeg is. 1 uur lang 2.5A dus. (dat wil nog niet per se zeggen dat je batterij 2,5 A KAN geven, maar als je je stroomverbruik weet kan je omrekenen hoe lang de batterij mee zal gaan).

Bv:
Je batterij is vol (2500mAh), en je voed een lampje die constant 100mA verbruikt.

2500 mA = 1 uur
1mA = 2500 uur
100mA = 25 uur

Je batterij van 2500 mAh zal dus ongeveer 25 uur meegaan.
Dit is de ontlaadcurve van één of andere duracell batterij:

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/ontlaad_d.jpg

Afbeelding komt hier uit.

Er zijn 3 metingen op te zien:

ontladen via 3.9 Ohm (aan 275mA)
ontladen via 24 Ohm (aan 50mA)
ontladen via 62 Ohm (aan 20mA)

Stel je hebt een batterij van 2500mAh die voor een deel opgeladen is, maar je weet niet hoeveel.
De bovenstaande grafiek is de ontlaadkurve van je batterij.

Om te weten hoever je batterij nog opgeladen is sluit je en weerstand aan van bv. 62 Ohm, en meet je de klemspanning van de batterij. 1,3V is, dan kan je gaan aflezen in de grafiek hoelang het nog zou duren voor de batterij die belast is met 62 Ohm, leeg zou zijn.

In ons geval is dat 140 uur - 40 uur = 100 uur.
Dit is 71% van de totale ontlaadtijd met 62 Ohm

Als de batterij vol was zou de elektrische lading nog 2500mAh zijn. Onze batterij is maar 71% meer vol dus => 2500 mAh * 0.71 = 1775 mAh.

Nu kan je weer met die 1775mAh gaan uitrekenen hoe lang het zou duren voor de batterij leeg is als we de stroom weten. (zie vorig voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamiHap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-05 15:09
Ik heb stage gelopen bij een elektro-winkel en daar hadden ze ook een metertje waarmee je kon meten hoe 'vol' die nog was. Zo'n wijzertje sloeg dan uit in een rood deel, geel of groen deel. Kostte geloof ik een paar euro, dus misschien kan je die een gaan halen?

Dit is er bij mij allemaal met de paplepel ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
BamiHap schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:20:
Ik heb stage gelopen bij een elektro-winkel en daar hadden ze ook een metertje waarmee je kon meten hoe 'vol' die nog was. Zo'n wijzertje sloeg dan uit in een rood deel, geel of groen deel. Kostte geloof ik een paar euro, dus misschien kan je die een gaan halen?
Zoiets is AFAIK een stroommetertje, dat kijkt hoeveel stroom de batterij door een bepaalde weerstand krijgt, wat ongeveer een indicatie geeft van de lading (maar voor elk type batterijen moet dat eigenlijk aangepast worden, omdat de ontlaadkarakteristiek anders ligt).
En die teststrip's op duracell batterijen, dat was als ik me niet vergis op warmte gebaseerd, de stroom uit de batterij warmt het zwarte strookje op waardoor de hittegevoelige prut erin geel wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
naftebakje schreef op maandag 12 februari 2007 @ 20:39:
En die teststrip's op duracell batterijen, dat was als ik me niet vergis op warmte gebaseerd, de stroom uit de batterij warmt het zwarte strookje op waardoor de hittegevoelige prut erin geel wordt.
Klopt, het was een strookje dun metaal wat taps toe liep. Het dunne gedeelte wordt al bij een lage stroom warm (en dus geel), het dikkere gedeelte pas bij hogere stroomsterktes. Omdat een volle batterij meer stroom kan leveren dan een lege geeft een dergelijk systeem een indicatie van de ontladingstoestand. Niet echt nauwkeurig, maar dat boeit in de meeste gevallen ook niet echt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Opzich is zo'n batterijmeter prima van een paar euro. Het gaat om ongeveer 250 baterijen die wisselend in mobilie appartaten worden gebruikt. Voor gebruik moet even getest worden of ze het nog een dag vol houden. Het verbruik is ongeveer 250mAh per dag.

Enige wat dan gedaan moet worden is de batterijmeter afstemmen om het batterijtype (Varta AA 1.5V Mignon LR6. No.4106 AM3 MN1500) Of weten wat de afwijking is :)

Waar kan ik zo'n batterijmeter vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
"Bij je lokale elektroboer" of "even googelen" lijkt me een gepast antwoord...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Als dat accu cellen zijn gaat zo'n standaard metertje ook al niet op ... zonder laad / ontlaad controller is daar geen goede oplossing voor.

Repareren doe je zo.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Zoiets zou ik dus nodig hebben:

http://www2.produktinfo.c...-01-nl-Batterietester.pdf

Maar deze test net als de andere gewoon voltage, maar ook mA? Maar volgens mij belast dit apparaat gewoon de batterij met x mA om een vergelijking te doen met V?

Want als alle goedkopen apparaten gewoon V lezen kan ik net zo goed een multimeter aansluiten, die heb ik toch al liggen.

• naftebakje
Die tester zal een bepaald weerstandje op de batterij zetten, waardoor een stroompje eruit wordt getrokken. De rest is een gewone voltmeter, die de spanning over de batterij meet.
Je kan em idd erg gemakkelijk namaken, alle gegevens staan in die PDF of zijn met de wet van ohm eruit af te leiden.

Pagina: 1