Toon posts:

Extern Bureaublad: wat ziet werkgever?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.623 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk heb ik toestemming gekregen om via Extern Bureaublad op mijn server thuis in te loggen.
Wat kan de systeembeheerder op mijn werk zien?

- Kan hij ook op mijn computer meekijken?
- Worden de websites die ik bezoek via mijn compuer thuis, zoals hotmail en tweakers (niet toegankelijk op mijn werk) op de server (werk) opgeslagen, als cookies of url?

• kartoenweb
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 19:47
zo ver ik weet. kan de systeembeheerder helemaal niets.
en er worden ook geen cookies of iets opgeslagen..
dus wees niet bang.

zorg er alleen voor dat hij niet in eens achter je staat anders kan hij toch alles zien ;)

ps. als het wel kan ben ik benieuwd hoe en wat ;)

[ Voor 12% gewijzigd door kartoenweb op 12-02-2007 09:13 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-12 11:53

Stoffel

Engineering the impossible

De enige verbinding die jij open hebt staan is die van Remote Desktop, er worden dus zeker geen cookies of history opgeslagen op de server van je werk.

Wat betreft het meekijken, sommige bedrijven hebben services draaien waarmee de IT dienst (wellicht ongevraagd en ongemerkt) kan meekijken op de pc van een werknemer. Indien dat bij jouw bedrijf aan de orde is dan kan een systeembeheerder alles zien wat jij ziet, inclusief je scherm thuis.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:28
Of hij mee kan kijken hangt van de verbinding af, vaak zijn deze wel gecodeerd, dus dat is het gevaar niet. Hij zou wel mee kunnen kijken via Extern Bureaublad op jou pc op je werk, als je dan bij je thuis zit te kijken kan hij dat zien.

Cookies en url's blijven gewoon op je PC thuis, doordat er elke keer een screenshot wordt verstuurd(met VNC/Radmin). Het zou echter kunnen dat Windows Extern Bureaublad wel zulke gegevens achterlaat, maar het lijkt me erg sterk.

Sowieso geen gekke dingen tijdens werk doen natuurlijk ;), hij zal altijd kunnen zien dat jij remote een verbinding hebt en eventueel kan hij die blocken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

lier

MikroTik nerd

- Afhankelijk van welke software er op jouw computer draait, kan hij niets/gedeeltelijk/alles zien.
- De sites die jij op jouw server bekijkt, worden niet geregistreerd op het werk, tenzij je gebruik maakt van een vpn verbinding waarbij de default gateway verwijst naar de gateway van je werk.

Let op, want het lijkt er net op alsof je dingen wil doen die door de werkgever niet toegestaan zijn...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• lizardking77
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 10:37

lizardking77

----------------

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:08:
Op mijn werk heb ik toestemming gekregen om via Extern Bureaublad op mijn server thuis in te loggen.

- Worden de websites die ik bezoek via mijn compuer thuis, zoals hotmail en tweakers (niet toegankelijk op mijn werk) op de server (werk) opgeslagen, als cookies of url?
Hij kan niks zien van je locale computer thuis.
Ik neem aan dat je een verbinding maakt met VPN, als je dan internet, gebruik je wel het internet van je werk. Je moet dus als je gaat internetten voor prive doeleinden je vpn verbind verbreken.
Je systeem beheerder zal volgens mij ook niet mee kunnen kijken op je systeem op je werk, mits jij daar toestemming voor geeft.

i am the lizardking, I can do anything

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:08:

RDP verkeer is encrypted, dus de systeembeheerder kan helemaal niets zien, behalve *dat* er een verbinding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-12 16:42
Als je zeker wilt weten dat hij niks ziet, maak dan een remote desktop verbinding via een SSH tunnel?

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08

DinX

Motormuis

StevenK schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:16:
[...]

RDP verkeer is encrypted, dus de systeembeheerder kan helemaal niets zien, behalve *dat* er een verbinding.
Ik denk dat hij het letterlijk bedoelt. Als systeembeheer VNC op de pc's heeft staan (of een alternatief) kunnen ze gewoon meevolgen op het scherm.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 19:51

DeMoN

Pastafari

DinX schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat hij het letterlijk bedoelt. Als systeembeheer VNC op de pc's heeft staan (of een alternatief) kunnen ze gewoon meevolgen op het scherm.
Echter moet de werknemer hier imho wel van de hoogte zijn..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 21:57

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Met een pakketje als Epop (http://www.wiredred.com/), of andere monitoring tools kun je gewoon zien wat iemand doet op zijn PC, vaak hebben dat soort programma's een stealth optie waarmee je ze als gebruiker niet eens in de gaten hebt. Het moet je in Nederland altijd door de werkgever gemeld worden officieel, maar soms doen ze dat toch niet lijkt me.
Die remote desktop verbinding kan nog zo goed encrypt zijn, met dit soort tools zie je als beheerder gewoon letterlijk het scherm en kun je ook controle over de pc overnemen, met sommige tools kun je zelfs het normale toetsenbord en muis uitschakelen zodat je de PC op dat moment alleen nog op afstand kunt besturen. Stealth Keyloggers heb je natuurlijk ook bij de bosjes, dus dan kan een (enigszins gestoorde) werkgever ook nog de inloggegevens van je eigen computer bemachtigen als ie dat wil, inclusief passwords die je via remote desktop op hotmail en dergelijke intypt. Als je reden hebt om aan te nemen dat je werkgever je op een dusdanige wijze in de gaten zou willen houden, laat dan die remote desktop verbinding maar uitstaan als je het mij vraagt ;-)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan om er dingen mee te doen die niet mogen op het werk. Wil alleen zeker weten dat wanneer ik thuis inlog om mijn gegevens te bekijken die ik ook voor mijn werk nodig heb en ik mijn mail check (die wel prive is) er niet meegekeken wordt.

Overigens heb ik toestemming van onze systeembeheerder om op deze manier thuis in te loggen.
Vroeg me alleen af wat er allemaal op de server op werk blijft hangen :)

Verwijderd

Topicstarter
Het meekijken vind ik persoonlijk niet zo erg, aangezien ik niets van plan ben dat verboden is. Alleen geeft het mij altijd een vervelend gevoel wanneer er dingen als cookies blijven hangen op mijn werk.
Dat schijnt dus niet het geval te zijn.

Verwijderd

Stoffel schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:13:
De enige verbinding die jij open hebt staan is die van Remote Desktop, er worden dus zeker geen cookies of history opgeslagen op de server van je werk.

Wat betreft het meekijken, sommige bedrijven hebben services draaien waarmee de IT dienst (wellicht ongevraagd en ongemerkt) kan meekijken op de pc van een werknemer. Indien dat bij jouw bedrijf aan de orde is dan kan een systeembeheerder alles zien wat jij ziet, inclusief je scherm thuis.
Het is volledig encrypt en zolang je systeembeheerder geen supercomputers heeft om die encryptie te kraken, ziet de systeembeheerder niets behavle dat er een verbinding is gemaakt (als tie dat al ziet).
Over wat je werkelijk doet kan die niet zien.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-12 11:53

Stoffel

Engineering the impossible

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 13:18:
[...]

Het is volledig encrypt en zolang je systeembeheerder geen supercomputers heeft om die encryptie te kraken, ziet de systeembeheerder niets behavle dat er een verbinding is gemaakt (als tie dat al ziet).
Over wat je werkelijk doet kan die niet zien.
Jawel hoor, de services waar ik het over heb (zoals bijvoorbeeld SMS, al weet ik niet of dat nog bestaat) laten gewoon zien wat de gebruiker op zijn scherm heeft staan, letterlijk. Hoe het daar komt is niet relevant.
Pagina: 1