Hoeveel range extenders als maximum?

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:59
Hallo

ik zit met en probleem of en vraagje, ik moet met en planning komen (voor mijn werk)om paar grote gebouwen met wifi verbinding te verzinnen
het te dekkende oppervlakte is ongeveer 4000m2

twee hoofd gebouwen in L vorm van a 150m lang en 3 verdiepingen (oude bejaarden thuis)
en in het midden 6 huisjes a 50m2

ik wou in elke verdieping 2 range extenders neer zetten x 3 verdiepingen dus 6 voor een vleugel van het gebouw en weer 6 voor het andere gebouw +2 voor het zekerheid van dode punten, dus het L gedeelte 14 stuk, nu het huisjes.
ik dacht zelf aan 6 stuk, dus en totaal 20 stuk extenders
nu is mijn vraag is dat überhaupt mogelijk; zoveel extenders achterelkaar te hangen?
Of heeft iemand en betere idee?
Alvast bedankt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangenomen dat er ook een bekabeld netwerk komt - of al ligt: Waarom hang je niet gewoon her en der AP's op :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• soheilmd
helaas liegt er helemaal geen bekabeling, geen tv, geen telefoon, niets (jawel stroom) :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46
Gewoon 2 AP's per verdieping ofzo, en die bekabeld aansluiten.

20 repeaters wil je niet wireless doen, je houd dan totaal niets aan snelheid over.

Veel repeaters gebruiken WDS. Dat houd in dat je per extra node 50% snelheidsverlies hebt.

Bij 20 nodes wordt dit dus vrij weinig: 0.06kbit ;)

Als je 6 nodes pakt in totaal (dus beide vleugels 1 AP) dan zou je zo'n 800kbit overhouden.
Dat is dus wel onder de voorwaarde dat er maximale snelheid is tussen de AP's, ik heb dus 54mbit gerekend. In de praktijk zal het eerder 24-36mbit zijn.

Met die snelheid kun je iig wat internetten enz. Werkstations erop: no-go

Aangezien je het over een bedrijf hebt ga ik uit van systeemplafonds. Ideaal voor je AP en de bekabeling.
soheilmd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:03:
helaas liegt er helemaal geen bekabeling, geen tv, geen telefoon, niets (jawel stroom) :P
Ik weet niet voor hoe lang het is, maar ik raad je ten zeerste aan om een zooi UTP neer te gooien. "gewoon" een zooi wandgoot langs de ruimtes, of boven systeemplafond in kabelgoten met enkele kokers naar beneden (werkplekken).

Wireless wil je niet. Om de hierboven genoemde snelheid niet, de betrouwbaarheid ook niet. Daarnaast wil ik er niet aan denken als je ook nog eens met roaming profiles wilt gaan werken.

Telefonie en ander dataverkeer komt er ook nog bij. Telefoon zou nog draadloos kunnen (dect), maar zoveel draadloos = nog meer kans op gezeik. Daarnaast komen er nog extra datalijnen: isdn, fax, digiaccess (alarm/pin) enz, die toch snoertjes moeten hebben.

Geef je baas 2 opties: Wireless, goedkoop, geen gezeik met kabels, moeite doen voor speciale apparaten (fax enz) en een brak, instabiel netwerk.
Optie 2: de hele meuk bekabelen. Kost wat, maar stabiel, en uitbreidbaar tot gigabit, ook bruikbaar voor telefonie enz.

Eventueel nog een extra optie: ADSL. Gezien de relatief grote afstanden zul je toch een aantal "locaties" moeten inrichten voor netwerk (cat5 is tot 100m lengte)

Vaak is er wel een telefoonlijn aanwezig per kamer (of een soort hulp-alarmsysteem, of desnoods de deurbel misbruiken). Draytek heeft leuke DSLAMS op de markt, zodat je een eigen ADSL providertje wordt. Je moet dan alleen een zooi modempjes scoren per "huis".
Kosten zijn dan zo'n 2000-3000 eur voor DSLAM, en +/- 50 eur per "aansluiting" (modem). Scheelt je wel aanleg van UTP overal, maar telefonie enz blijft dan het probleem.

Moet er ook nog TV? Dat is namelijk een 2e probleem, met zulke afstanden moet je GOEDE kabel gebruiken, en idem aan versterkers (regelbare per freqentiebereik, demping op hogere frequenties scheelt enorm tov de VHF band bij vrijwel alle kabels)

Mijn tip: laat een installatiebedrijf een prijsopgave doen voor UTP + eventueel TV. Plaats op 2 plekken een patchkast (ivm lengte van kabels) en gebruik 4 UTP per werkplek (dan ben je ook toekomstgericht, 1x tel, 1x computer, 1x fax en 1x laptopje zit je al vol mee, ook soms nog analoge 56k nodig voor specifieke zaken enz, dus 4x per werkplek is heel niet overdreven)

[ Voor 72% gewijzigd door DJSmiley op 12-02-2007 01:18 ]

• soheilmd
het probleem is, ik mag juist geen kabels trekken, het is in en soort test project voor een AZC's (asiel zoeker centrum) het bedoeling is dat de bewooners voor en antaal euros per maand en internet verbinding op kamer hebben iets van 50kb down (just surfing)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Test het eerst op kleine schaal en rol 't daarna (als 't goed gaat) uit met een fatsoenlijke infra erachter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:46
soheilmd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:20:
het probleem is, ik mag juist geen kabels trekken, het is in en soort test project voor een AZC's (asiel zoeker centrum) het bedoeling is dat de bewooners voor en antaal euros per maand en internet verbinding op kamer hebben iets van 50kb down (just surfing)
Bij mijn weten zoeken mensen asiel omdat ze in hun eigen land een probleem/gevaar hebben. Het lijkt me dan toch niet dat ze hun PC mee nemen om in een ander land in een AZC te kunnen internetten. Budgettair lijkt het me ook niet de bedoeling om van ons belastinggeld elke kamer te voorzien van een complete PC.

Is een gezamelijke PC ruimte geen optie? is een stuk handiger te realiseren. Dan blijft nog steeds de TV openstaan, dat zal toch ook met kabels moeten (of iedereen moet een schotel / digitenne krijgen)

Geen kabels trekken vind ik vreemd, tenzij het pand binnenkort tegen de vlakte gaat of een monument is. De "besparing" tov de ellende die je ervoor terugkrijgt....

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Azc's zijn over het algemeen niet de mooiste gebouwen, je kan ook overwegen om via de buiten kant van het gebouw met kabel te werken .Dan naar binnen toe een stuk met kabel naar Ap´ s. Buiten kan je middels kabel naar de huizen toe en per huis bijv. een Ap neer zetten. dat je een stuk bekabeling nodig zult hebben is onvermijdelijk naar mijn idee. Op de begane grond de verdere infrastructuur opbouwen.

Heel veel repeaters is vanwege de overhead op zeker niet aan te raden, dan blijft er haast geen werkbaar signaal over nl . :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• soheilmd
@DJSmiley

nou blijkbaar zijn er punten die je niet helemaal weet over AZC's
er zijn mensen die meer dan 11 jaar hier WACHTEN op hun procedure!, (de gemiddelde asiel zoeker wacht hier meer dan 5 jaar! (niet de verhalen geloven die op de TV verschijnen dat het binnen 3 manden rond is!)dus geloof me ze hebben pc's in hun kamer.
wat ons belastings geld aangat, het wordt 3 keer zoveel terug verdient, stel voor 400 mensen die 10 euro per maand voor hun internet betalen.
punt 3 heb je wel recht het is nooit duidelijk hoelang zo en centrum blijft draaien, want de contrakten worden per jaar verlengd. daroom geen zware kosten voor bekabeling
wat TV betreft heeft het centrum aantal schotels, die worden gebruikt voor de TV

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Dus je wilt met nul-bekabeling dat enorme gebouw voorzien van Internet?
Ik denk dat als er al telefoon is, dat de ADSL oplossing het gunstigste is.

Als de bewoners een PC kunnen betalen, kunnen ze ook wel een ADSL modem betalen en zou je al redelijk snel klaar kunnen zijn.

De draadloze aanpak voor zo'n gebouw is niet te doen, tenzij je voldoende APs mag neer zetten en verbinden via de gallerij naar 1 swich (bekabeld).

@Cyber: Het was 2:22 (am) en als ik Nederlands had willen studeren dan zat ik waarschijnlijk niet op Tweakers en achter het bureau waar ik nu zit.

[ Voor 36% gewijzigd door VisionMaster op 12-02-2007 09:09 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VisionMaster schreef op maandag 12 februari 2007 @ 02:22:
De draadloze aanpak voor zo'n gebouw is niet te doen, mits je voldoende APs mag neer zetten en verbinden via de gallerij naar 1 swich (bekabeld).
tenzij, is het woord dat je zoekt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Je kunt ook gaan voor internet via het electra, hangt van de kwaliteit van de kabels en verdelers af hoe ver je komt.

[ Voor 21% gewijzigd door ODF op 12-02-2007 03:44 ]

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Actie is gewoon onmogelijk wil je snelheid en betrouwbaarheid hebben. Je zal flink wat AP's nodig hebben die je moet bekabelen. Extenders zijn geen oplossing omdat je gewoon niet uitkomt met je roundtrip time en interferrentie. Je zou eens een test moeten doen wat er aan performance overblijft met 100 WiFi clients in een zeer kleine omgeving. Is gewoonweg niet te doen of je zoekt problemen.

Wat jij wilt is misschien mogelijk door:
Per verdieping 3 AP's. Wanneer je het goed uitkient dan zou je in een L-vormig gebouw de volgende opstelling kunnen maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Begane grond:
+---------------------------------+
|AP     50m        AP             |
|     +---------------------------+
| 50m |
|     |
| AP  |
+-----+

Eerste verdieping:
|      AP      50m        AP      |
| 25m +---------------------------+
|     |
| AP  |
|     |
+-----+

Tweede verdieping:
|AP     50m        AP             |
|     +---------------------------+
| 50m |
|     |
| AP  |
+-----+

Op de eerste verdieping zet je een switch neer die alle APP's met elkaar verbind.

En de huisjes sluit je aan door naar dichtbijzijnde huisje een 100m kabel te leggen en daar een switch neer te zetten die naar de overige 5 huisjes gaat met een UTP kabel en in ieder huisje een AP neer te zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• soheilmd
VisionMaster schreef op maandag 12 februari 2007 @ 02:22:

Als de bewoners een PC kunnen betalen, kunnen ze ook wel een ADSL modem betalen en zou je al redelijk snel klaar kunnen zijn.
probleem is bewoners komen en gaan misschien wil de ene wel internet en de andere niet, en je vergeet dat er geen telefoon aansluitingen, bedrading zijn.

@Wim-Bart

ik zal ze proberen te overtuigen om naar AP's te overstappen want zover is het, het eenige manier om het stabiel te houden en geen kabels naar kamers te trekken.

• soheilmd
ik heb hier nog voor duidelijkheid het plattegrond van:
Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/6658/image1kn9.th.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door soheilmd op 12-02-2007 14:55 ]

Pagina: 1