[17" Notebooks]Game/School/Design puter

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 21:45
Introductie:
Beste mede-GoT'ers. Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe 17" notebook. Ik wil per se een 17" hebben omdat ik slechtziend ben en een 15.4" mij net een pietsie te klein is ivm de resolutie en dergelijke.

Eisen:
Zoals ik al in de topictitel vermeld moet deze laptop wel met een paar dingen om kunnen gaan. Ik moet wel wat games kunnen spelen op een niet al te lage resolutie en details. Geintegreerde grafische oplossingen (Intel GMA, Radeon X200, Geforce 6100) zijn dus geen optie. Daarnaast wordt hij ook voor school - maar dat hoeft geen probleem te zijn. Het enigste is ook, dat ik deze laptop dus dagelijks mee naar school ga nemen, dus daarvoor moet hij dus wel een beetje durable zijn. Het gewicht telt ook mee en hij mag niet zwaarder zijn dan 4KG.

Ik wil er ook Photoshop op draaien en dus is 1GB RAM zeker geen overbodige luxe, aangezien ik het nog wel volgestauwd (spelling :P?) krijg. Daarnaast ben ik ook niet vies van een dual core. Ik wil daarnaast ook GEEN MSI hebben. Ik heb hier slechte ervaringen mee gehad (met 2 laptops) en wil deze dus niet meer hebben.

Als laatste heb ik nog 1 eis en dat is de prijs. De laptop mag ook niet duurder zijn dan 1200,-, wat ik zelf toch wel een mooi budget vind voor een laptop.

Wat ik zelf al gevonden heb:
Mijn oog is in eerste instantie gevallen op de HP Pavilion DV9055EA (deze wordt overigens sinds 30-1-07 officieel niet meer geleverd volgens HP en is vervangen voor de 92xx serie). Korte specs:
Processor: Intel Core2Duo T5500
Geheugen: 1GB (2x512MB)
Harde schijf: 160GB (2x80GB)
Videokaart: Geforce Go 7600 256MB Dedicated (en 256MB TurboCache/Shared)
Goedkoopste prijs @ pricewatch: € 1.140,-

De Acer Aspire 9411AWSMi_GF, ik ben zelf ook niet zo'n fan van Acer maar met nieuwe Acer's blijkt niet zoveel meer mis te zijn - oude hadden nogal wat problemen. Het nadeel van deze is dat hier geen Core2Duo inzit en maar een Geforce Go 7300.
Processor: Intel Core Duo T2050
Geheugen: 1GB
Harde schijf: 120GB
Videokaart: Geforce Go 7300 128MB / 256MB TurboCache/Shared
Goedkoopste prijs @ pricewatch: € 892,-

De Asus A7T-7S007C-A (of de A7T-7S007M-A, dit is dezelfde maar dan met Windows XP). Hier zit een AMD proc. in, wat niet erg is maar deze blijkt wel langzamer te zijn dan een Core2Duo. Daarnaast is het gewicht van deze laptop nogal hoog (4.1Kg) en heeft deze maar een 120GB hdd.
Processor: AMD Turion X2 TL-52
Videokaart: Geforce Go 7600 256MB Dedicated (en 256MB TurboCache/Shared)
Goedkoopste prijs @ pricewatch: € 1.105,20

De HP Pavilion DV9202EA. Dit is van dezelfde 9000 serie als hierboven maar dan met Core Duo, Windows Vista en 120GB HDD ipv een Core2Duo, Windows XP en 2x80GB HDD. Dit is dus zeker wel een mindere voor een hogere pijs. Maar aangezien de DV9055EA eruit gaat, heb ik deze er toch bijgezet.
Processor: Intel Core Duo T2250
Videokaart: Geforce Go 7600 256MB Dedicated
Goedkoopste prijs @ Kieskeurig (geen pricewatch vermelding): € 1.173,-

De HP Compaq NX9420 (RH442ET). Deze heeft een betere Core 2 Duo (T5600) en 1GB, dus makkelijker uitbreidbaar. Verder is hij heel licht (3.35KG) voor een 17" en heeft een batterijduur van 3 - 4u. Daarnaast zit er een Radeon X1600 grafische kaart in, die zich kan meten met de Geforce 7600.
Processor: Intel Core2Duo T5600
Harde schijf: 100GB @ 5400RPM
Videokaart: Ati Mobility Radeon X1600 256MB
Goedkoopste prijs @ pricewatch: € 1.238,30

Meer 17" laptops op Kieskeurig en in de Tweakers Pricewatch.

Voorlopige conclusie:
De Acer is wel beduidend goedkoper, maar heeft wel mindere specs. Is dit te verwaarlozen of niet? De HP bevalt me het meest omdat het toch echt een A++ merk is (in mijn ervaring) en deze is ook qua uiterlijk het mooiste. Als er iemand nog andere suggesties heeft, laat ze dan maar vallen hier. Alvast heel erg bedankt voor de tijd en de moeite !

Edit:
Ik heb nu meer oog gekeken voor de HP Compaq NX9420. Het nadeel hiervan is dat hij wat duurder is dan ik eigenlijk in gedachte had. Hij lijkt me daarintegen wel steviger gebouwd dan de andere laptops. De enige vraag waar ik nog mee zit bij die laptop is of er Dedicated of Shared video geheugen in zit, dus als iemand dat kan bevestigen, graag !

-- Overigens als iemand een 15" 4:3 kan vinden met deze eisen, mag die dat hier ook plaatsen ! Ik heb ze nog niet kunnen vinden. --

[ Voor 21% gewijzigd door alex3305 op 13-02-2007 22:11 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hmm de drie laptops die je aandraagt zijn 't pour moi net niet helemaal...

De HP heeft 'maar' 1GB RAM! Opzich nog wel te overzien maar ze hebben er 2 modules
ingepropt van 512MB wat upgraden naar 2 x 1024MB echt heel irritant maakt qua kosten!

De Acer is zoals je zelf al zegt de minste van de drie en deze zou ik ook zeker niet nemen dan! De hardware die erin zit ten opzichte van de andere twee genoemde laptops is gewoon niet van dat niveau en dus ook niet te 'verwaarlozen'. Ook staat Acer idd niet bekend om z'n goede laptops!

De Asus heeft een 64 bits processor die wel weer meer stroom opslurpt dan de Intel processoren! Ook is hij idd weer een stukje langzamer dan de Intel processoren. Voor de rest is dat een hele nette laptop! Asus staat bekend om z'n goede service, 2 jaar garantie en z'n goed afgewerkte producten! Maarja heeft wel weer de minste processor van alle drie de genoemde laptops...

Wat ik ook niet begrijp..!? Eerst moet je perse een 17" en later mag het ook een 15" zijn
als die maar een 4 staat tot 3 verhouding heeft!? Waarom dan toch niet de middenmoot: 15,4" ?

Ik zal even wat laptopjes opzoeken die in mijn ogen ook goed zijn voor onder de 1200,- Succes!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• alex3305
Tjah het 2x512 nadeel van de HP is ook meteen een voordeel, omdat het nu dual channel draait (toch?), en waardoor het misschien een stukkie sneller is.

De Intel C2D is ook een 64bits proc, maar datr maakt me eigenlijk toch niet uit. Ik zal voorlopig toch geen 64bit spul gebruiken denk ik.. De Asus blijkt ook nog wel de zwaarste van de 3, en ondanks hun goede service wil ik in verband met mijn rug een hoog gewicht eigenlijk vermijden.

Ehm omdat ik visueel gehandicapt (slechtziend) ben, is een 15.4" met een 1280x800 resolutie net te klein voor mij, terwijl 1440x900 weer wel goed gaat. Een 15" 4:3 met 1024x768 is dan ook weer goed te zien voor mij, maar zijn bijna niet te vinden.

Overigens maakt het me niet uit qua batterijtijd omdat ik op een school zit met genoeg stopcontacten overal. 1.5u is volgens mij wel te halen met een laptop (internetten) en dat is ook echt genoeg voor mij, meer mag altijd natuurlijk!

En alvast bedankt natuurlijk voor het opzoeken ;)

• CLB
  • Niet online

CLB

Alex3305 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 16:06:
Tjah het 2x512 nadeel van de HP is ook meteen een voordeel, omdat het nu dual channel draait (toch?), en waardoor het misschien een stukkie sneller is.
Scheelt echt heel weinig hoor! Ik zou toch 'n laptop proberen op te zoeken met 1 1GB module!
De Asus blijkt ook nog wel de zwaarste van de 3, en ondanks hun goede service wil ik in verband met mijn rug een hoog gewicht eigenlijk vermijden.
Okee okee dan moet je dat natuurlijk niet doen!
Een 15" 4:3 met 1024x768 is dan ook weer goed te zien voor mij, maar zijn bijna niet te vinden.
O excuus! Wist niet dat een 15" op 1024 x 768 draaide!
Dacht 1280 x 960, dus zodoende vond ik dat ook 'kleintjes'

EDIT: Ik dacht dat Lenovo / IBM nog wel 15" laptops maakte..
En alvast bedankt natuurlijk voor het opzoeken ;)
Nja ik heb de website van iComputers en Yorcom doorgespit, maar zag geen leuke 1200,- laptops! Of ze hadden nog een Intel processor uit de T2xxx serie, of 2 x 512MB (wat in mijn ogen echt 'n nadeel is) of een geintergreerde videokaart, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is! Ik ga nog even verder zoeken!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• alex3305
Wat ik echt niet wil inderdaad is een geintegreerde Intel kaart..

Lenevo heeft wel 15" laptop inderdaad, dat is de R60e, deze heeft dacht ik weer wel een geintegreerde graka. Je hebt dan wel weer duurdere versie, R60 maar die is dan weer te prijzig voor mijn budget.

Misschien kijk ik ergens overheen maar hier staan nog meer 17" laptops op Kieskeurig en op de Pricewatch, beide gesorteerd op prijs.

Overigens heb ik ook nog de DV9202EA van HP gevonden. Ik weet niet of de Core duo zoveel scheelt met de Core 2 duo.

• CLB
  • Niet online

CLB

Nja de Core Duo scheelt uiteraard wel met de Core 2 Duo, hier zijn genoeg benchmarks over te vinden!
De Core Duo is ook 32 bits ready en de Core 2 Duo processoren zijn 64 bits ready!

Die laatstgenoemde HP is ook een erg mooie laptop moet ik zeggen!

• alex3305
Ik heb nu nog de HP Compaq NX9420 gevonden. Het enige nadeel is dan weer dat hij iets over het budget heen gaat en eigenlijk alleen voor MKB (Midden- en kleinbedrijf) is.

Specs:
Processor: Core 2 Duo T5600 @ 1.83Ghz
Geheugen: 1x1GB (1GB)
Videokaart: Ati Mobility Radeon X1600 PCI-e 256MB
Harde schijf: 100GB 5400RPM.

Overigens worden er verschillende resoluties voor deze laptop op verschillende sites aangegeven. Het type wat ik eigenlijk dan op zit te kijken heeft wel de 1440x900 resolutie en heet de RH442ET, als ik het goed heb.

EDIT:
Overigens, is die 256MB videogeheugen dedicated of 'hypermemory'/shared. Dat is niet helemaal duidelijk voor mij 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door alex3305 op 13-02-2007 18:55 . Reden: Errorcode 248, wat een RAMp ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:45

Shiro

Serenity

Specs gezien zeg ik de HP. beste processor en goede videokaart. Nadeel zie ik wel de 2x 512... Want als je wil upgraden zal het 2x 1gb zijn waardoor die 2x 512 niet meer nodig zijn. Verder snap ik ook niet waarom ze 2x 80GB erin pleuren... is het in Raid setup ~~ ? Zou persoonlijk de laptop wat duurder duurder maken en 2x 120gb erin gooien ofzo... maja das persoonlijk.

Maar qua kwaliteit en prijs zal ik zeker de HP nemen. Heb zelf een Asus en ik vind zelf de behuizing nog wat te wensen laten. En verder is het me 2de scherm al dat erin zit en mja.. dode pixels alweer. Alleen grappige is dat alleen ik die problemen heb... dus mja.. kan pech zijn.

Juniper RWD

• alex3305
Shire zo heb ik een laptop van MSI gehad en daarom ben ik nu ook opzoek naar een nieuwe. De eerste waren verscheidene dingen niet goed waaronder het scherm, geheugenkaartlezer en de DVD+/-RW schijf. Hier heb ik toen een vervangende laptop voor gekregen en sommige van deze laptops hadden een chipset probleem, toevallig ook weer een die ik dus had... Njah en omdat ik nu mijn geld terug krijg, zat ik te kijken naar een andere.

2x80GB kan dacht ik in RAID 0 of 1, maar ik geef niet zo heel veel om opslag. 80 - 100GB heb ik meer als genoeg aan. Kennis van mij had op het HP forum voor partners gelezen dat de DV9xxx-serie slechte schermen hadden, ik ga morgen even naar de Dixons (die ze dacht ik ook hebben) om dit te bevestigen of te ontkrachten.

Overigens lijkt mij die HP Compaq NX9420 ook wel een mooie computer, het enige nadeel is dan weer dat deze alleen voor MKB te krijgen is (zie 2 posts hierboven) en dat deze wat duurder is...

Ik heb voor beide HP laptops al lovende reviews gelezen en weet nu eigenlijk niet meer wat ik moet kiezen. Daarnaast heb ik nog wel even de tijd omdat mijn geld van MSI/Zercom nog niet binnen is en ik hierop nog moet wachten. Dit hoop ik wel binnen niet te lange tijd rond te hebben.

Heeft er eigenlijk iemand anders nog goede laptops geovnden vanuit mijn Kieskeurig/Pricewatch lijstje? Waar ik misschien zelf overheen heb gekeken. Ik zet het ook meteen even in de TS trouwens.

[ Voor 0% gewijzigd door alex3305 op 13-02-2007 22:12 . Reden: Errorcode 248, Startpost/TS geëdit :) ]

• alex3305
Kickje... binnen 24u ja :P

Weet iemand of de HP Compaq NX9420 (RH442ET) shared video geheugen heeft of dedicated video geheugen bij de Mobility Radeon X1600. Dit is vrij onduidelijk omdat er op sommige websites 256MB staat, terwijl er op andere 'tot en met 256MB' staat, wat dus wijst op Hypermemory (shared).

Overigens zijn er ook meerdere versies van de MR X1600, dus het gaat specifiek om deze laptop.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:45

Shiro

Serenity

Heeft sowieso dedicated of het nou 256 is of 128 weet ik niet aangezien ik het er niet echt staat. Maar ik zou zeggen dat die 256 dedicated heeft en nog 256 hyper. Alhoewel het ook 128dedicated of 128 shared kan zijn.. Niet zo duidelijk weergeven...

Zou nog steeds voor de HP gaan met z'n 256 dedicated 7600. Vind sowieso geforce wat betere compatability hebben dan ATI. Alhoewel het scheint dat ati drivers voor vista beter zijn atm...

Juniper RWD

• alex3305
Jah ik wil eigenlijk voor de HP Compaq gaan ivm de hogere batterijtijdsduur, het gewicht en omdat er blijkbaar - volgens HP support forum / partner forum (?) - veel klachten zijn voor de DV9000-serie beeldschermen. Verder lijkt me de build kwaliteit van de HP Compaq beter tov de HP. Ook omdat hier nogal wat klachen over zijn en ik deze laptop toch elke dag mee naar school neem!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-02 21:29
Klachten? Wat voor klachten? Ik bezit zelf een HP 9055 en ik krijg van iedereen te horen hoe mooi het scherm er wel niet uit ziet 8)7 Ik deel overigens zelf ook die mening, verder een degelijk apparaat dat snel is en stil.

• alex3305
Oom van mijn had het erover, die is ivm zijn werk HP partner en die zei dat het er vol van klachten stond. Maargoed, ik denk dat de build kwaliteit van een business notebook ook wel beter zal zijn dan van een HP notebook die voor normaal en thuis gebruik is. Maargoed daarin kan ik het ook mis hebben...

Maar ik ga denk ik nu even naar de Dixons ofzo, die hebben de DV9xxx-serie binnen staan, dus dan post ik hier nog wel mijn bevindingen.

Verwijderd

Gisteren de Hp nx9420 besteld ... waarschijnlijk maandag geleverd.
Aantel specs.:
- intel core 2 duo T7200
- 1 Gb ram (nog 1 slot vrij)
- WSXGA 17" scherm
- ATI X1600 met 256 ded. VRAM
- 100 Gb 5200 rpm HD
- nog wat 'toeters en bellen': WiFi, BT, Fingerprint, Card-reader enz...
- prijs: 1400 euro (btw incl)

Dit ding zal vooral gebruikt worden als desktop vervanger (foto- en videobewerking) + grafische GIS programma's (en misschien zal er wel af en toe eens een game op draaien).
Ik ben trouwens van plan een foto-review op te starten (best een nieuwe topic starten)

• alex3305
bucketp, leuk voor je man ! Vooral die T7200 is wel relaxed ! Als je een review wilt maken is dat kewl en je kunt dan misschien een 'ervaringen' topic ervan maken. Zou je wel zo vrij kunnen zijn een link naar dat topic hierin te zetten en/of naar mij toe te PM'n/mailen ?

Verder ben ik dus gister bij de 'vriendelijke' Dixons geweest. Waar ze de DV9202 hadden staan maar de NX9420 lijkt me toch een stuk beter ! Daarnaast had ik ook om een mening gevraagd op het Notebookreview forum (http://forum.notebookreview.com) en die raadde mij ook de NX9420 aan dus deze ga ik zeker halen !

Bedankt voor jullie meningen en inzichten allemaal :)

Verwijderd

@Alex en de rest
De nx9420 werd mij al vrijdagavond geleverd !!! (donderdag besteld, vrijdagavond geleverd ... nogal een service hé !!!)
De review moet ik nog maken (heb wel al wat foto's gemaakt)
Het ding doet (voorlopig toch althans) alles wat ik vraag. Ik heb er wel de Norton en wat HP security "rommel" moeten afgooien voor dat hij op snelheid kwam.
Mijn reden om voor de nx9420 te kiezen:
Wel, was ik begin dit jaar al op zoek gegaan naar een laptop dan had ik de HP DV9064EA gekocht (ongeveer dezelfde specs en met WXP). Maar ik was te laat --> niet meer te krijgen. Dan maar wachten op de vervanger (DV9285EA) maar deze heeft een mindere CPU (T5600) en vista + ook een GPU met 512 Mb. Dit vond ik persoonlijk jammer: ik had liever een T7200, WXP en de ATI X1600 (die ongeveer te vergelijken is met de GeForce G7600) is voor mij ook zeker goed !!
En toen vond ik die nx9420. Voor diegene het allemaal een beetje volgen kan ik zeggen --> DIT IS EEN SUPERDEAL !! Je krijgt een HP business notebook met een goede CPU, "slechts" 1Gb RAM (maar wel één latje van 1Gb), een 17" scherm met wSgxa (betere resolutie) en tenslotte nog een MXM based ATI X1600 ... als ik het goed voor heb kun je deze dus zelfs upgraden (en dat in een notebook) met bijvoorbeeld de nvidia G7900. Voor een (naar mijn mening) matige prijs.
Ik heb al een review gelezen die verteld dat alle stukken van de nw9440 uitwisselbaar zijn met de nx9420 (dit zegt al genoeg)
Eén klein detail: het is de enige notebook in het ganse gamma van HP business notebooks met WXP Home ipv WXP Pro (misschien dat daardoor de prijs wat gedrukt wordt)
En nog en laatste tip: momenteel zijn er bij de leveranciers in België nog 15 voorradig en ik heb zo het vermoeden dat HP deze serie met WXP Home niet gaat verlengen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CLB schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:09:
De HP heeft 'maar' 1GB RAM! Opzich nog wel te overzien maar ze hebben er 2 modules
ingepropt van 512MB wat upgraden naar 2 x 1024MB echt heel irritant maakt qua kosten!
SODIMM modules liggen goed in de markt. Je kunt 2x 512MB bijna voor de prijs van 1x 1GB verkopen.

Verwijderd

Oh ja, ik heb het videogeheugen even gechekt ... 256 Mb dedicated Ram en al de rest zal shared zijn
En wat ik al zei in een vorige post: fingerprintreader, die zit er dus NIET op. Nu ja, ik heb er eigenlijk geen idee van of ik dat zal missen 8)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 08:59 ]

• alex3305
Helaas moet ik nog steeds wachten totdat ik van MSI en Zercom mijn geld terug krijg. DIt duurt ook allemaal alweer lekker lang, ben al weer voor de 3e week aan het bellen/mailen met hun en altijd van die rot smoesjes IMHO. Maargoed kan er helaas bar weinig aan doen...

@BalusC, bedankt voor de info maar ik ga toch voor de NX9420 aangezien deze beter qua bouw, gewicht en accuduur is imho

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:00:
Gisteren de Hp nx9420 besteld ... waarschijnlijk maandag geleverd.
Aantel specs.:
- intel core 2 duo T7200
- 1 Gb ram (nog 1 slot vrij)
- WSXGA 17" scherm
- ATI X1600 met 256 ded. VRAM
- 100 Gb 5200 rpm HD
- nog wat 'toeters en bellen': WiFi, BT, Fingerprint, Card-reader enz...
- prijs: 1400 euro (btw incl)

Dit ding zal vooral gebruikt worden als desktop vervanger (foto- en videobewerking) + grafische GIS programma's (en misschien zal er wel af en toe eens een game op draaien).
Ik ben trouwens van plan een foto-review op te starten (best een nieuwe topic starten)
waar heb je dat geregeld??
WSXGA scherm en een T7200... laat maar horen!

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:29:
[...]

waar heb je dat geregeld??
WSXGA scherm en een T7200... laat maar horen!
Zo bijzonder is dat toch niet..
Zepto/ Compal levert dat ook voor die prijs :)

Verwijderd

@Paul Scheffers
Zoals je wel weet zijn er altijd verschillen tussen aanbiedingen in verschillende landen. Ik heb mijn nx9420 hier in België gekocht (ik wilde een AZERTY) en je kunt hem vinden bij:
2Compute in Gent-Brugge: http://www.2compute.net/shop.aspx?prod=HPXX109506
en bij Conxion in Deerlijk:http://conxion-shop.e-nitiative.be/BIA_Products/BIA_ProdDetailsL1.ASP?ref=11648681
De prijzen zijn wel al wat gestegen (waarom ... zou ik niet weten) en ik heb ook gezien dat er momenteel geen meer op voorraad zijn.
Ik heb de mijne gekocht bij Elansystems in Ingelmunster. Vriendelijke kerel waarmee je nog eens kan discusciëren over een prijs !!!
Tenslotte nog dit: het toestel voldoet aan al mijn verwachtingen: nadat ik er de Norton en de HP credential manager af gegooid heb gaat die als een speer. Het is scherm is haarscherp (je moet wel voorstander zijn van een glossy scherm) en de batterij gaat zonder problemen zeker 3 uur mee (geen al te zware grafische toepassingen)
Pagina: 1