minimale linuxdistributie: hoeveel mb's nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wslagendijk
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil graag een router maken met linux.
Daar heb ik een 486-dx 33 voor.
Er zit wel genoeg geheugen in: 20 mb. Maar ik weet niet of ik genoeg hardeschijf ruimte heb om een distributie zo te installeren dat ik beschik over IPchains en de overige dingen die ik nodig heb (wat heb ik nog meer nodig wat niet standaard in kernel zit?).

Er zit nu een harde schijf in met zo'n 160 mb. Heb eventueel nog een schijf liggen met ongeveer 100 mb die ik kan gebruiken.

Kan ik af met 160 mb of zal ik die 2e schijf gebruiken als /swap?

P.S.
Ik wil eigenlijk niet zo'n minidistro maar gewoon een "normale" distributie gebruiken (slackware of iets anders).

alvast bedankt

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Met een minidistro zoals Freesco is het geen enkel probleem. Als je beide schijven erin zet en m goed klein houdt dan moet het met slackware ook wel lukken denk ik.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
base install van debian is ca. 50 MB, moet dus wel lukken met zelfs een schijf. Denk ook aan de grootte van je swap partitie. Controleer ook tijdig je /var/log op enorme logfiles.

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Ik denk dat je geen 100mb voor swap moet gebruiken, meestal gebruik je ongeveer het dubbele van je ram. 100mb swap wordt wel traag.

• balk
Op zondag 04 februari 2001 17:29 schreef thunderbird2k het volgende:
Ik denk dat je geen 100mb voor swap moet gebruiken, meestal gebruik je ongeveer het dubbele van je ram. 100mb swap wordt wel traag.
Als het is dat ik denk dat jij bedoelt dan heb jij mij verkeerd begrepen. Ik bedoel iig niet dat je 100 MB swap moet nemen :P
Maar dat ie er ook aan moet denken dat linux wil swappen en daarvoor een eigen partitie nodig heeft.

Maar waarschijnlijk lopen we langs elkaar heen te l*llen :+

• wslagendijk
  • Niet online
Op zondag 04 februari 2001 17:29 schreef thunderbird2k het volgende:
Ik denk dat je geen 100mb voor swap moet gebruiken, meestal gebruik je ongeveer het dubbele van je ram.
De vuistregel "swap ongeveer 2x ram" ken ik ook.
Wat ik eigenlijk bedoelde was:
als ik aan die 160mb een beetje te krap zit, is het dan verstandig om de /swap op een andere hardeschijf te zetten?

btw, thnx voor het meedenken :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Heb je al gedacht aan de mogelijkheid om linux op een diskette te gebruiken?

Zoals dus:
www.freesco.org
www.linuxrouter.org
www.coyotelinux.com

Benodigdheden:
486 DX (inclusief copro, vandaar DX) met diskdrive(1,44) en 12MB geheugen.
En natuurlijk 2 netwerkkaarten.

Ik dacht zelfs dat coyote een 486sx nodig had, omdat die copro-emulatie aan had staan. Maar je hebt al een DX, dus dat boeit niet.

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Ik gebruik zelf

op mn P75 , met 16 MB en 2x 3c509

De Eiger Disk image van Charles Steinkuehler

lrp.steinkuehler.net/

is ook gebaseerd op LRP

niet al te moeilijk te configureren ...
al 95 dagen up nu ..

wel heb ik er ssh op geinstalleerd , lekker makkelijk om em remote te beheren ...

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

260 MB (beetje erg krap lijkt me voor een normale distro, maar misschien debian of slackware?)

of deze?
http://tiny.seul.org/en/

(die is gebaseerd op slackware)

Verwijderd

Debian kan al met 8mb geinstalleerd worden.
Veel meer dan een inlog prompt en een console heb je dan nog niet :)

Met een paar compilers en programma'tjes kom je er dan wel.
Alleen als je een kernel wil gaan compilen zul je de nodige ruimte nodig hebben.

• balk
Op maandag 05 februari 2001 16:38 schreef Eating Elpie het volgende:
Debian kan al met 8mb geinstalleerd worden.
Veel meer dan een inlog prompt en een console heb je dan nog niet :)
Volgens mij vergis je je dan. De baseinstall is downloaded al 14 MB geloof ik en moet dan nog uitgepakt worden. Wellicht kan je daarna dingen wegslopen maar of je dan nog van functionaliteit kan spreken?

Verwijderd

Ik heb vaak genoeg iets in de vorm van 8mb gezien.

Pakketjes blijven nog wel ff staan. Maar die flikker je dan natuurlijk weg :)

Verwijderd

Geplaatst door Optical - zondag 04 februari 2001 20:46

--------------------------------------------------------------------------------
Ik gebruik zelf
op mn P75 , met 16 MB en 2x 3c509

De Eiger Disk image van Charles Steinkuehler

lrp.steinkuehler.net/

is ook gebaseerd op LRP

-----------------------------------------

Jongens deze heb ik ook geinstalleerd het lukt mij echter niet om hem draaiende te krijgen met een statisch ip op eth0 ...
iemand dit al werkend?? (met een dhcp server die een ip aan eth0 geeft lukt het wel)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb laatst redhat6.2 zeer minimaal geinstalleerd...
Complete tape-backup server...
Met apache, wuftpd, vim, sendmail en nog redelijk veel andere dingen.
Was iets van 140MB.
Als het een router had moeten worden, dan zou het waarschijnlijk wel met ~100MB gelukt zijn. Nadeel is wel dat ik achteraf nog een aantal dingen had weggegooid (linuxconf a 15MB bv). Maar met 260MB past zelfs redhat makkelijk.
Dan heb je zelfs zat ruimte voor swapping.
Zet dan bv swap, /var en /tmp op je tweede HD, en de rest op de eerste.
Alleen een kernel compile kan wat lastig worden (2.4.x kernel wil al gauw 100MB) maar dat kan je altijd nog op een andere linux bak doen, dat zal ook ietsje te lang duren op die 486 :)
Succes

[edit]Ohja
Dat ding heeft dus ook alle benodigdheden voor het compileren van kernels en andere software. Dat heb je wellicht ook niet nodig, dan kan je bv redhat in 80MB krijgen dacht ik.

• wslagendijk
  • Niet online
OK, ik heb nu wel een redelijk beeld van wat me te doen staat.

Ik begrijp dat het dus best wel goed mogelijk is om linux klein te installeren, maar dat vergt dus wel wat werkt. En daar ligt voor mij het probleem....ik ben nog niet zo heel erg goed bekend met linux.

Ik weet dus ook niet of het me gaat luken om de kernel zelf te compileren.
Een aantal van jullie waren behoorlijk enthousiast over Debian.
Uhm...
Als ik daar de binairies van download...hoe compileer ik daar dan een kernel mee waar alleen inzit wat ik nodig heb (ipchains, ipmasque en andere netwerk software)???
:?

Ik heb tot nu toe alleen maar ervaring met het installeren van linux vanaf bootable cd (maar dat is in dit geval dus geen optie).

Ik heb wel al eens slackware geinstalleerd met de bootfloppys en daarna de rest van cdrom gehaald. Is het ook mogelijk om alle benodigde modules op flop te zetten met rawrite (of vraag ik nu iets stom :? )

Ik hoop dat jullie me nog wat tips kunnen geven.

In elk geval bedankt voor de reactie tot nu toe! *D
Pagina: 1