Ervaring gevraagd met Quadcore cooling / te hoge temps

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 19:55
Ik heb onlangs een Quadcore systeem aangeschaft (zie hieronder de specs) en na een paar dagen knutselen de boel aangeslingerd. Na een paar keer een blauw scherm wat zaken getuned (geheugen wat beter klokken / timen en nieuwste drivers plus nieuw bios mobo) en alles draait als een tierelier. Er is echter 1 ding dat me vanaf het begin zorgen baarde, nl. de temp uitlezing van de CPU. Ik weet domweg niet welke getallen ik moet geloven. Asus zelf geeft alleen de CPU temp aan.

Getallen voor resp. CPU/core1/core2/core3/core4

Speedfan
Idle 28/34/35/34/33
Load 42/50/51/46/45

Everest
Idle 28/50/50/48/48
Load 66/67/59/61

Coretemp
Idle ../49/50/48/48
Load../68/67/59/59

Load is een uurtje boinc manager (seti@home) plus superpi, getallen blijven vrij constant.
Dan ook nog een aux temp van 128 graden (Celcius), maar dat is een niet aanwezige sensor geloof ik. Maar zoals je ziet, Speedfan wijkt totaal af maar leest volgens mij wel dezelfde sensors uit: Hoe kan er zo’n verschil in zitten?? Wat me zorgen baart is dat de max temp volgens intel 65 graden mag zijn.

De koeler zelf voelde al die tijd niet warm aan (aan de base).
Omdat ik vermoedde dat ik teveel koelpasta had gebruikt (zat bij mijn zalman koeler) heb ik de boel er weer afgeschroefd en opnieuw pasta aangebracht. Dat heb ik gedaan met de pasta die op de boxed koeler zat: er af schrapen en op de cpu smeren, zodat het iig niet teveel kon zijn. Resultaat was hetzelfde. Daarna wat spul van mijn werk er op gesmeerd, uitstekend spul waarvan ik de naam zo niet weet, maar….geen veranderingen.
Uitgeblazen lucht: koud tot lauw, Ruimte genoeg in de kast en 2 zijkoelers 120 mm.

Nu heb ik natuurlijk her en der gekeken op forums, google, maar duidelijker wordt het me niet, vandaar dat ik hier naar ervaringen vraag betreffende quadcore temps.

CPU: Intel Quadcore QX6700 (kentsfield . stepping B3)
MoBO: Asus P5B Deluxe
Cooling: Zalman 9500AT (geen fancontroller)
Geheugen: 2x1 Gb Kingston DC
Behuizing: CM Stacker 830
Voeding: CM iGreen 600 Watt
GPU: 1x 8800 GTX
2x WD Raptor 150Gb raid 0
1x Samsung Spinrite 500 Gb
Plextor DVD brander

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Vcore? Valt vrij weinig tot niets van te zeggen zolang je die niet noemt..

• NeBuCADnezar
Standaard, dus geen overclock op geen enkel onderdeel. was ik vergeten te vermelden.
1.3 Vcore, CPU 2660 (10x266), FSB 266.

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 03:55

PKN

Powered by cosmic energy

Als de koeler gewoon goed gemonteerd zit en hij voelt niet warm aan, of niet overdreven warm in elk geval, dan kan je zoieso al wel aannemen dat het gewoon in orde is, die sensors zitten ook wel eens mis, of de uitlezing in elk geval.
Ik heb externe sensors tegen de base van de core en het koelblok aanzitten (Een Arctic Freezer Pro), dat is een stuk betrouwbaarder, over het algemeen worden die Kenstfields niet zo super warm eigenlijk, ik heb er hier 1 staan die slechts tegen de 50 graden aantipt op 3.45Ghz (onder stress), dus je hoeft je niet zo veel zorgen te maken denk ik. en die hier staat draait niet op stock voltage.

Controleer gewoon nog eens of je koelblok goed vastzit, zo ja, gewoon je huid geloven wanneer je de koeler aanraakt, dat is betrouwbaar.

Edit: Die van mij draait trouwens op een kamer temperatuur van 28 graden, wat in Nederland eerder een graad of 18 is, het zal dus wel meevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door PKN op 12-02-2007 07:10 ]

Dost thou even hoist?

• NeBuCADnezar
Er kleeft nog een nadeel aan die te warme (dus verkeerde hoop ik) uitlezing, en dat is dat asus qfan de hogere waarden gebruikt om de cpu koeler mee aan te sturen. tot ongeveer 1900 o/min is het qua geluid te doen, maar daar gaat ie dan overheen en is het storend (dat is subjectief).
Ik wil eerst graag wat meer ervaringen horen als die van jou PKN (dank daarvoor) zodat ik voldoende vertrouwen heb om qfan uit te zetten en dan de boel met een fancontroller aan te sturen.

Mijn boerenverstand zegt me ook dat ie niet zo warm wordt, maarja...het kost wel wat zo'n quad hè :)
vandaar mijn voorzichtigheid....

kamertemp is 18 graden idd.

• murtoz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
De woodcrest (en andere nieuwe intel cpu's) gebruiken een andere manier om de interne temperatuur te meten dan voorheen. De cpu geeft aan het systeem het verschil tussen het thermal throttling point (waarbij de cpu zichzelf omlaag gaat klokken) en de huidige temp. Dan krijg je een waarde van bv -29 (dwz 29 graden C beneden het throttling point).
BIOS en temp. uitlees software moet dus gaan berekenen wat de eigenlijke temp is van de cpu. Het probleem hierbij is dat de thermal throttling point niet makkelijk uit te lezen is (en ook tussen verschillende steppings kan verschillen). In mijn ervaring wordt er vaak een vrij arbitrair throttling temp gekozen door software wat niet altijd klopt. Ik denk dat dit de grote variatie in temperatuur tussen veschillende bronnen kan verklaren.
Mee info: zie hoofdstuk 4.2.10 in http://download.intel.com...sor/designex/31559402.pdf

Zoals hierboven reeds gezegd: gewoon je huid geloven!

• NeBuCADnezar
Dank voor de info murtoz, heb het intel stuk aandachtig gelezen. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om a: een sensor juist te plaatsen en b: te bepalen wat die precies meet.
Maar ik blijf me verbazen over de gebrekkige normalisering in deze high tech tijden.

Ik zal eens kijken of ik een sensortje bij kan plaatsen. Meten is weten, maar ja, WAT meet je :)

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 10:20
NeBuCADnezar schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:40:

bla..............

Getallen voor resp. CPU/core1/core2/core3/core4

Speedfan
Idle 28/34/35/34/33
Load 42/50/51/46/45

Everest
Idle 28/50/50/48/48
Load 66/67/59/61

Coretemp
Idle ../49/50/48/48
Load../68/67/59/59

bla........
Twee dingen, wat is de idle temp in je bios? En kijk eens goed naar de cijfers van zowel Everest als speedfan. Beide geven ze een CPU temp. aan van 28 graden, dus een gelijke waarde. Vervolgens schelen de core1 t/m core4 temps wel veel. Mijn beredenatie is dat everest er flink naast zit. Hoe kan je CPU namelijk maar 28 graden zijn als alle vier je cores 50 graden zijn. Dat het iets lager is zou moeten kloppen, maar geen 20 graden.

Overigens ben je de CPU temp LOAD van everest vergeten te vermelden.

• NeBuCADnezar
Idle temp in Bios: 28 graden bij startup, na 2 minuten draaien is ie 32 graden en dat blijft ie dan ook (heb dat 10 minuten laten draaien).

Als everest er flink naast zit met zijn core temps dan is dat mooi, dat zijn nl. niet de waarden die ik wil zien. Dan zou coretemp er ook naast zitten en dat is dan ook mooi.
Ik heb de getallen nu niet bij de hand, zal vanavond nog eens naar de cpu-load van everest kijken.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Het lijkt soms net of je maar 2 core's stressed. Misschien kan eens proberen een multicore bench te draaien? Cinebench is multicore, maar deze duurt erg kort. Er was ook nog iets van een schaakbench, Rol-co heeft het daar eens over gehad, misschien kan je daar even naar kijken.

Verder gebruik ik de temp programma's zelf meer als een indicatie, de temps kloppen nooit helemaal 100%, maar je hebt wel een mooie indicatie. Ik zou er vanuit gaan dat je temps goed zijn, zeker na je een aantal maal je koeler opnieuw hebt gemonteerd.

Wat je nog zou kunnen doen, is weer opnieuw monteren. Strijk nu met een bankpasje een zo dun mogelijk gelijkmatig laagje op je cpu. Na het monteren van de koeler haal je deze er weer af, en kijk je hoe het contact opppervlak is. Is deze goed, kan je zonder zorgen slapen verder :+

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Viss
Inderdaad Extera..... Probeer prime95 v251 eens. Die belast alle 4 de cores volledig.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 10:20
Je zou ook naar de idle temps kunnen kijken in je bios, schrijf deze vervolgens op. Start dan windows op en vervolgens everest. Daar schrijf je ook de temps op.
Vervolgens draai je een benchmark en kijk je hoeveel graden de temps zijn gestegen in everest. Nu tel je dat verschil op bij de temps van je bios, dat moet je toch een redelijk goede indicatie geven.

Voor het stressen van je cpu kun je ook CPU Burn-In (klik) gebruiken. Start deze vier keer op en je hebt een 100% load van je processor.

Succes!

• Viss
Versie 25.1 prime 95 voor 2 cores en meer..

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
helemaal vergeten dat je natuurlijk ook gewoon kan primen, of sp2004 /orthos meerdere keren kan starten 8)7

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Je temps zijn gewoon goed hoor, heb zelf ook een Quadcore met idle temp van 50~55 en stressed 80~85 8)7

Maar goed, ik draai op 3Ghz, 1.3vCore en boxed koeler ATM

Ik gebruik altijd Coretemp ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Reg-Edit op 13-02-2007 12:18 ]

www.jaxxx.nl

• NeBuCADnezar
Mijn load everest temp in bovenstaande tabel: 42 graden, overeenkomstig speedfan dus.

Zozozo...nou, uurtje stressen met prime95: 100% load 4 cores, 2Gb geheugen belast. lekker testje moet ik zeggen :)

loadtemps cpu - core1/core2/core3/corer4:

Speedfan: 42 - 51/52/47/47
Everest: 42 - 66/67/62/62
Coretemp:- -66/67/63/62

Nu komt de grap: Ik startte de test met mijn cpu fan voor de zekerheid op 100% (das ongeveer 2700 o/min). Na een tijdje testen maar eens geprobeerd wat ie doet als ik hem omlaag zet (AI gear van Asus). 1318 o/min en nou, nou, nou:

Speedfan: 36 - 44/44/43/42
Everest: 36 - 60/60/58/58
Coretemp:- -60/60/58/58

Na een tijdje gaan ze weer omhoog: dan maar de fan harder zetten…gaan ze nog verder omhoog…everest en core temp max 72 graden, speedfan max 57 speedfan.

Uitgeblazen lucht: lauw at the most.
Kast open, even voelen aan de koelribben: koud.
Heatpipes: lauw
Base: lauw, lauwwarm.

Fan weer lager zetten: Temps zakken weer…Doet me denken aan een na ijlend /ongedempt 2e orde systeem (hoe zat dat ook alweer…)
Ik weet het ff niet meer. Maar goed, als ik de 80-85 van reg-edit kan aanhouden dan laat ik het hier eerst maar bij, hoewel ik er niet blij mee ben (Het is leuk voor de hobby, maar een proc van 1000 euri mag imho wel wat beter / eenduidiger uitgelezen worden).

• murtoz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb inmiddels denk ik wat meer uitgevogeld...

hier is mijn theorie (let op, theorie, kan het niet bewijzen :) )
- Zoals boven reeds gezegd is de makkelijkst uitleesbare temperatuur het aantal graden onder het throttling point van de cpu. Op basis hiervan wordt dan de temp per core uitgerekend.
- Voor gewone core 2 duo's is het throttling point ~85 graden celsius
- Voor de QX6700 en Q6600 (?) is het throttling point ~100 graden celsius (zoals aangegeven door coretemp ->Tjunction)

De theorie is dan dat speedfan niet door heeft dat quadcores een ander throttling point hebben dan dual cores, dus gaan ze van 85 graden uit, min het aantal graden onder throttling point. Het gevolg is dat alle temps ongeveer 15 graden lager worden gemeld door speedfan, dan ze echt zijn. Dat blijkt uit zowel jouw als mijn temperaturen wanneer je coretemp en speedfan vergelijkt. Hier komt dan nog bij dat de verschillende programmas een ander poll interval aanhouden, wat de paar graden verschil tussen de cotres kan verklaren.

Dus coretemp/everest geeft de echte temperatuur aan... en dit lijkt HOOG vergeleken met wat we gewend zijn. Maar... aangezien op de conroes/kentsfields een nieuwe manier van tempratuur meten wordt gebruikt is dit minder erg dan het lijkt. :)
Wat we gewend zijn van voorgaande generaties is een thermal diode temperatuur die bovenop de core (tussen chip en heatspreader als ik het goed heb) wordt gemeten.
Wat coretemp & everest rapporteren is de nieuwe digitale temperatuur, die intern IN de core (voor zover ik doorheb zelfs op het heetste punt van de core) wordt gemeten. Dat die dan hoger ligt dan de oude diode temperatuur is heel goed verklaarbaar :-)

Een forum post op tomshardware geeft wat meer uitleg over de oude en nieuwe manier van meten, en wat gemiddelde temperaturen (helaas niet duidelijk voor de QX6700, volgens mij geven zij ook de QX6700 een Tjunction van 85, ipv 100).

Verder staat er daar nog een link naar de Intel Thermal Analysis Tool (TAT), die ook de temps uitleest en vrijwel gelijk is met coretemp op mijn systeem. Ook een goede manier om je cpu te stressen, maar helaas nog niet quad-core aware (is ontworpen als een tool voor laptop cpu's).

Wat handig is aan TAT is dat hij aangeeft of de cpu zichzelf omlaag klokt om oververhitting tegen te gaan (thermal monitor active). Al je je 4 cores voor langere tijd kan stressen (orthos, prime) zonder dat de thermal monitor geactiveerd word, kan je er van uitgaan dat het koel genoeg is.

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09-2025
Helaas werkt Intel's TAT software bij mij niet. Heeft volgens mij iets te maken met dat ik geen Intel chipset maar Nvidia 680i gebruik.

Als ik mijn case fans van mijn Antec P182 op medium zet wordt er redelijk veel lucht bij de proc koeler weg genomen. Als ik dan de proc koeler op 60% zet is mijn maximale temperatuur in coretemp 87 graden! Maar eigenlijk wil ik dan mijn systeem stil is dus zet ik de proc koler op 40% en de case fans op low. maar dan bereik ik zelfs temperaturen tot 93 graden!
Ik weet wel dat dit nog niet op het trottle punt van 100 graden komt maar ik maak me toch wel zorgen om de levensduur van de proc op deze manier.

Komende week komt mijn Thermalright 120 extreme met S-flex fan binnen en dat zou zo'n beetje het beste op gebied van luchtkoeling moeten zijn. Ben benieuwd wat er dan gebeurd met de temperaturen.

www.lenswork.nl

• FlameBoy
Even een update:

Ik heb inmiddels een Thermalright Ultra 120 Extreme met Scythe S-flex fan (f versie) op mijn Q6600 geplaatst en de stressed temps komen nu nog maar op 60 graden terwijl het systeem nog stiller is dan voorheen. Dit scheelt dus bijna 30 graden!

Mijn conclusie is dus eigenlijk dat de standaard stock koeler gewoon niet echt geschikt is. Tenzij je genoegen neemt met een fikse herrie uit je kast.

www.lenswork.nl

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Ik maar denken dat je al een andere koeler had :P
Je draait zeker ook nog @ stock ?

www.jaxxx.nl

• FlameBoy
Ik draaide @ stock ja maar nu niet meer. Ik draai nu op 3,0Ghz. en 3,2 is ook haalbaar maar ik weet niet hoe ver ik met de voltages kan gaan voor de CPU, FSB en MCP.

www.lenswork.nl

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Ik zeg altijd, zo hoog als je kunt gaan totdat het zaakje te heet wordt :+ :P :)
BTW mijn ouwe trouwe Quad :D http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=179791

www.jaxxx.nl

• FlameBoy
Ja maar hoe weet ik of de FSB/MSP voltages te hoog worden en dat ze oververhit raken?

En hoe koel jij een Q6600 op 4,2Ghz.??

www.lenswork.nl

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
tjah die van reg-edit is een enginering sample dus die heeft een unlocked multiplier :p en ik denk dat hij een waterkoel setupje of iets dergelijks

ps. ik heb zelf een q6600 op 3ghz draaien met een artic freezer 7 pro en die komt niet boven de 65 graden uit naar 4 uur 3d marken :D

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Zoals op mijn Validation page te zien is, gebruik ik een MP van 9x.
Niet alle ES CPU's hebben unlockte MP, mijne niet iig ..

www.jaxxx.nl

• NeBuCADnezar
Ik d8 dat dit topic zo dood als een pier was :)

Ik heb inmiddels mijn zalman vervangen door een scythe infinity. Qua temps maakt het geen donder uit (alla, zo rond de 65-70 graden stressed met coretemp), qua geluid zeker wel. Omdat de sqythe fan maar 1200 omw/min draait produceert ie veel minder geluid. Enige nadeel is dat ie niet regelbaar is op mijn MoBo, maar ik heb geen zin meer in die herrie.
Wat wel een nadeel is is dat mijn systeempje warmer wordt. Dat massieve scythe blok zorgt toch wel voor wat minder flow in de kast.
Daarnaast past ie alleen in mijn coolermaster als ik wat plastic aan de zijkanten weg haal...
ben nu een adaptertje in elkaar aan het knutselen om een extra casefan op te monteren.

• NeBuCADnezar
Zo dood als een pier dit topic...

Ik ga toch nog eens wat anders proberen: schuurpapier. Heatsink en base afvlakken, misschien dat die (of 1 van beide) convex of concave is. omdat ik toch die zalman heb liggen ga ik die als proefkonijn gebruiken. Wellicht nuttige info:

http://www.overclockingwiki.org/forums/showthread.php?t=828
http://www.overclockingwiki.org/forums/showthread.php?t=827

• NeBuCADnezar
ik heb het toch weer anders aangepakt. ik heb er een waterkoeling op gezet (gigabyte galaxyII).
er zijn betere (schijnt het), maar wat de koelprestaties betreft ben ik niet ontevreden. scheelt zo'n 10-12 graden.

nadeel is de geluidsproduktie van de waterpomp en de fan op de radiator. met enig sleutelwerk is die wel te vervangen door een andere 120 mm denk ik.
de radiatorfan hoor je bij iets hogere toerentallen al, full speed kan ik niemand aanbevelen, maar dat scheelt maar een graad of 2.
de waterpomp wordt vreemd genoeg wel stiller na een dag of 3 en valt dan niet meer op. dezelfde ervaring had een reviewer (ben de bron ff kwijt).

de grootste heethoofd in mijn systeem is nu de 8800gtx. je moet ook met waterkoeling een goede airflow houden, anders is dat ding gewoon bezig je water in de leidingen op te warmen (hoewel ik het vermoeden heb dat dat wel zal meevallen gezien de stroomsnelheid (en dus korte opwarmtijd) van het water. ik heb nu 3 zij-intakes gemonteerd (3x 120 mm).

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

FlameBoy schreef op zaterdag 30 juni 2007 @ 19:30:
Ja maar hoe weet ik of de FSB/MSP voltages te hoog worden en dat ze oververhit raken?

En hoe koel jij een Q6600 op 4,2Ghz.??
mischien als je wat minder volt door je cpu gooit? Ik heb daarmee welliswaar op een amd door de Vcore 0.15 te verlagen, 15 graden gewonnen :)
Pagina: 1