Ik heb onlangs een Quadcore systeem aangeschaft (zie hieronder de specs) en na een paar dagen knutselen de boel aangeslingerd. Na een paar keer een blauw scherm wat zaken getuned (geheugen wat beter klokken / timen en nieuwste drivers plus nieuw bios mobo) en alles draait als een tierelier. Er is echter 1 ding dat me vanaf het begin zorgen baarde, nl. de temp uitlezing van de CPU. Ik weet domweg niet welke getallen ik moet geloven. Asus zelf geeft alleen de CPU temp aan.
Getallen voor resp. CPU/core1/core2/core3/core4
Speedfan
Idle 28/34/35/34/33
Load 42/50/51/46/45
Everest
Idle 28/50/50/48/48
Load 66/67/59/61
Coretemp
Idle ../49/50/48/48
Load../68/67/59/59
Load is een uurtje boinc manager (seti@home) plus superpi, getallen blijven vrij constant.
Dan ook nog een aux temp van 128 graden (Celcius), maar dat is een niet aanwezige sensor geloof ik. Maar zoals je ziet, Speedfan wijkt totaal af maar leest volgens mij wel dezelfde sensors uit: Hoe kan er zo’n verschil in zitten?? Wat me zorgen baart is dat de max temp volgens intel 65 graden mag zijn.
De koeler zelf voelde al die tijd niet warm aan (aan de base).
Omdat ik vermoedde dat ik teveel koelpasta had gebruikt (zat bij mijn zalman koeler) heb ik de boel er weer afgeschroefd en opnieuw pasta aangebracht. Dat heb ik gedaan met de pasta die op de boxed koeler zat: er af schrapen en op de cpu smeren, zodat het iig niet teveel kon zijn. Resultaat was hetzelfde. Daarna wat spul van mijn werk er op gesmeerd, uitstekend spul waarvan ik de naam zo niet weet, maar….geen veranderingen.
Uitgeblazen lucht: koud tot lauw, Ruimte genoeg in de kast en 2 zijkoelers 120 mm.
Nu heb ik natuurlijk her en der gekeken op forums, google, maar duidelijker wordt het me niet, vandaar dat ik hier naar ervaringen vraag betreffende quadcore temps.
CPU: Intel Quadcore QX6700 (kentsfield . stepping B3)
MoBO: Asus P5B Deluxe
Cooling: Zalman 9500AT (geen fancontroller)
Geheugen: 2x1 Gb Kingston DC
Behuizing: CM Stacker 830
Voeding: CM iGreen 600 Watt
GPU: 1x 8800 GTX
2x WD Raptor 150Gb raid 0
1x Samsung Spinrite 500 Gb
Plextor DVD brander
Getallen voor resp. CPU/core1/core2/core3/core4
Speedfan
Idle 28/34/35/34/33
Load 42/50/51/46/45
Everest
Idle 28/50/50/48/48
Load 66/67/59/61
Coretemp
Idle ../49/50/48/48
Load../68/67/59/59
Load is een uurtje boinc manager (seti@home) plus superpi, getallen blijven vrij constant.
Dan ook nog een aux temp van 128 graden (Celcius), maar dat is een niet aanwezige sensor geloof ik. Maar zoals je ziet, Speedfan wijkt totaal af maar leest volgens mij wel dezelfde sensors uit: Hoe kan er zo’n verschil in zitten?? Wat me zorgen baart is dat de max temp volgens intel 65 graden mag zijn.
De koeler zelf voelde al die tijd niet warm aan (aan de base).
Omdat ik vermoedde dat ik teveel koelpasta had gebruikt (zat bij mijn zalman koeler) heb ik de boel er weer afgeschroefd en opnieuw pasta aangebracht. Dat heb ik gedaan met de pasta die op de boxed koeler zat: er af schrapen en op de cpu smeren, zodat het iig niet teveel kon zijn. Resultaat was hetzelfde. Daarna wat spul van mijn werk er op gesmeerd, uitstekend spul waarvan ik de naam zo niet weet, maar….geen veranderingen.
Uitgeblazen lucht: koud tot lauw, Ruimte genoeg in de kast en 2 zijkoelers 120 mm.
Nu heb ik natuurlijk her en der gekeken op forums, google, maar duidelijker wordt het me niet, vandaar dat ik hier naar ervaringen vraag betreffende quadcore temps.
CPU: Intel Quadcore QX6700 (kentsfield . stepping B3)
MoBO: Asus P5B Deluxe
Cooling: Zalman 9500AT (geen fancontroller)
Geheugen: 2x1 Gb Kingston DC
Behuizing: CM Stacker 830
Voeding: CM iGreen 600 Watt
GPU: 1x 8800 GTX
2x WD Raptor 150Gb raid 0
1x Samsung Spinrite 500 Gb
Plextor DVD brander