geen hotplug in kde na update udev

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken ruzie met udev/dbus...
sinds een tijdje herkent m'n pc geen hotplug hardware meer zoals usb-sticks, ipod en sd-kaartjes...

In dmesg zie ik ze wel netjes verschijnen als ik ze inplug, dus hotplug werkt opzich goed.

Ik zit er een beetje mee vast en weet niet hoe ik het op kan lossen...

specs:
AMD 64bit dual core
Gentoo Linux
2.6.19 kernel
udev 087-r1
hotplug 20040923-r2
coldplug 20040920-r1
dbus 1.0.2
kde 3.5.6

verdere potentiele daders weet ik zo niet...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

revdep-rebuild al op je pc losgelaten ?

[ Voor 95% gewijzigd door Jungian op 11-02-2007 21:44 ]

0.0

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ja, geen problemen gevonden

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

Misschien eens kijken of pmount nog netjes functioneer. Het hotpluggen gaat namelijk goed (anders gebeurt er in dmesg ook niets). Waar het dus fout gaat, is bij het mounten. pmount zorgt daar tegenwoordig voor.

Edit: herstel: Opeens valt mijn oog op het woord coldplug in de TS. Hotplug en coldplug zijn al maanden (zoniet, jaren) depricated. Zowel hotplug als coldplug kun je unmergen. Ze zijn allebei vervangen door de combi udev/dbus/hal/pmount (voor jouw doelen iig, zo te zien). Voor het automatisch mounten van USB-drives e.d. heb je geen hotplug meer nodig en waarschijnlijk zitten hotplug en coldplug die combi zelfs in de weg.

[ Voor 53% gewijzigd door wzzrd op 11-02-2007 23:11 ]

Verwijderd

Ik had ook zoiets op gentoo. Na een upgrade van dbus werkte de automount niet meer.

Waarom, omdat er na 0.92 of zo geen qt-bindings meer zitten in dbus en daardoor de hal-backend van kde niet meer wordt gecompileerd.

Nadat ik een dbus-qt3-old pakket had geemerged en kdebase opnieuw gecompileerd werkte het weer.
Dat pakketje is geloof ik een rip van de qt-bindings uit een oude versie van dbus die werkt met de nieuwe.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Twee verschillende dingen: automount en automatisch USB-drives op je bureaublad bij het inpluggen. Automount moet je configureren en mount drives pas als je via een commando het mountpoint aanspreekt (door bijv. 'cd /mnt/usb' te typen). udev/dbus/hal/pmount mounten een USB-drive direct, zodat 'ie op je desktop verschijnt, zonder veel verdere configuratie.

Trouwens wel een aardig idee: even een emerge -pv doen en naar de useflags kijken.

Verwijderd

Niet hetzelfde misschien, maar de dbus/hal/pmount combinatie zorgt voor het zien van de usb drives en het laden van een cd/dvd. Ennuh misschien bedoelde ik hetzelfde, want ik ontdekte het probleem toen ik mp3's op m'n speler wilde zetten.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben laatst wel aan het proberen geweest om hotplug en coldplug helemaal weg te halen, maar dat leverde een systeem op wat nog maar gedeeltelijk m'n hardware herkende en waar ik alle modules voor bijv. netwerk weer speciaal in /etc/modules.conf moest opgeven... niet echt de bedoeling dus.

Automount is ook niet wat ik zoek/bedoel. KDE heeft een eigen automount functie, gebasseerd op HAL/dbus... deze gaat dus fout.
dbus-qt3-old is geinstalleerd bij mij, en ik gebruik als USE-flaggen o.a. usb, dbus, hal (de relevante voor dit probleem).

Verwijderd

Zijn het niet erg oude versies die je hebt? Met kernel 2.6.19 heb ik udev 105, terwijl jij nog op 087 zit. Daarnaast heb ik geen hotplug en geen coldplug op mijn systeem, wel weer dbus (1.0.2). Hal staat niet in jouw lijstje, heb je die wel geinstalleerd? Volgens mij is die ook vrij essentieel hiervoor. Ik heb zelf versie 0.5.8.1.

Overigens heb ik geen Gentoo maar ArchLinux, en geen 64-bit maar 32. Maar ik denk dat je een te oude udev hebt voor je kernel, en dat je hotplug en coldplug eraf kunt gooien en hal erbij moet installeren.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

En pmount dus.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb hal erop staan (wordt ook gestart, net als dbus).
Voor gentoo is op het moment udev-104 de laatste die stabiel is gemeldt voor de AMD64 (blijkbaar pas, want voor het weekend was 087 nog de laatste).

Ik ga vanavond verder met het update van m'n systeem en pak dan ook hal, dbus, pmount en udev opnieuw mee (o.a. eerst de oude configs weggooien, wat bij udev nog wat probleempjes oploste). Hopelijk blijft dan alles werken en herkent KDE m'n usb apparaten weer, want dit is vrij waardeloos...

even een update, dit staat op het moment geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
roodhaar init.d # emerge pmount hal dbus udev dbus-qt3-old -atv

These are the packages that would be merged, in reverse order:

Calculating dependencies... done!
[ebuild   R   ] sys-apps/pmount-0.9.13  USE="crypt hal" 0 kB
[ebuild   R   ] sys-apps/hal-0.5.7.1-r3  USE="acpi crypt dmi -debug -doc -pcmcia (-selinux)" 0 kB
[ebuild   R   ] sys-apps/dbus-1.0.2  USE="X -debug -doc (-selinux)" 0 kB
[ebuild   R   ] sys-fs/udev-104-r9  USE="(-selinux)" 0 kB
[ebuild   R   ] dev-libs/dbus-qt3-old-0.70  USE="-debug" 0 kB

Total: 5 packages (5 reinstalls), Size of downloads: 0 kB

Dit zijn de laatste stabiele versies voor de AMD64. Coldplug stond er wel op, maar draaide niet, Hotplug is nu ook uitgeschakeld.

Overigens zonder effect... ook in een schoon profiel werkt het niet...

Dit is de dmesg output als ik een sd-kaartje in m'n kaartlezer stop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SCSI device sdc: 1000448 512-byte hdwr sectors (512 MB)
sdc: Write Protect is off
sdc: Mode Sense: 03 00 00 00
sdc: assuming drive cache: write through
SCSI device sdc: 1000448 512-byte hdwr sectors (512 MB)
sdc: Write Protect is off
sdc: Mode Sense: 03 00 00 00
sdc: assuming drive cache: write through
 sdc: sdc1

Dat klopt dus ook gewoon...

Overigens had ik zonder hotplug net geen keyboard tot ik hem opnieuw inplugde... :|

[ Voor 61% gewijzigd door deepbass909 op 13-02-2007 00:04 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
dom vraagje, maar draaien dbus en hald wel?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

kde-base/kde-libs al eens opnieuw gedaan? Meestal breekt de HAL-support wanneer je HAL upgrade. En revdep-rebuild is ook niet al te betrouwbaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
kde-base/kdelibs is toevallig gister geupdate. Daarna zijn er geen versie veranderingen meer geweest in dbus/hal. Dat kan het dus ook niet zijn.

@laurencevde
dbus en hald worden netjes gestart bij het opstarten van linux. Ze geven beide geen fouten bij het opstarten...

Het lijkt mij vrij duidelijk dat de koppeling tussen kde en udev/hal/dbus fout gaat... maar hoe kan ik nou ontdekken waar het fout gaat? Welke logs zouden mij clue's kunnen geven?

Verwijderd

dbus 0.70 is ook al vrij oud, en van mailing lists begrijp ik dat de api nogal behoorlijk gewijzigd is. dbus 1.0 is een tijdje terug uitgekomen en stabiel verklaard. Ik raad je aan die te installeren, desnoods zelf compileren als dat niet al te lastig is met gentoo.

Wat dbus verder betreft: er moet een daemon draaien, maar per user moet je ook een dbus-sessie hebben draaien. Wat geeft `ps aux | grep dbus` bij jou? Bij mij
code:
1
2
3
4
5
[arvind@pussycat ~]$ ps aux | grep dbus
dbus      3493  0.0  0.1   2204   944 ?        Ss   20:37   0:00 /usr/bin/dbus-daemon --system
arvind    3591  0.0  0.1   2684   652 ?        S    20:38   0:00 /usr/bin/dbus-launch --sh-syntax --exit-with-session
arvind    3592  0.0  0.1   2204  1024 ?        Ss   20:38   0:00 /usr/bin/dbus-daemon --fork --print-pid 4 --print-address 6 --session
arvind    3714  0.0  0.1   3064   780 pts/0    R+   20:47   0:00 grep dbus

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 20:51:
dbus 0.70 is ook al vrij oud, en van mailing lists begrijp ik dat de api nogal behoorlijk gewijzigd is. dbus 1.0 is een tijdje terug uitgekomen en stabiel verklaard. Ik raad je aan die te installeren, desnoods zelf compileren als dat niet al te lastig is met gentoo.
Zelf compileren
edit:
buiten Portage om
zal geen issue zijn -> Klik mij <-

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 13-02-2007 21:21 ]

0.0

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb dbus 1.0 al draaien

overigens lijkt het nu opgelost te zijn... Ik heb mezelf aan de groep haldeamon toegevoegd en dat lijkt de oorzaakt van het niet willen werken te zijn geweest...
Ik heb sowieso wat vage gebruikersrechten problemen... lid zijn van een groep die schrijfrechten heeft, maar toch niet kunnen schrijven bijvoorbeeld...

Pagina: 1