Waar wordt de layout van je desktop bewaard?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StijnH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 13:51
Het moet een bestand zijn op je pc. Het enige dat in het register werd veranderd na het verplaatsen van een icoon, is HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Cryptography\RNG\Seed
Naast Standaard is het de enige waarde in RGN.

Weet iemand waar dit opgeslagen wordt?
Het enige wat ik vind met Google zijn progs om de layout op te slaan.

Mvg,
Stijn

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows gaat het hier over?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
-Stijn- schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:51:

Het moet een bestand zijn op je pc. Het enige dat in het register werd veranderd na het verplaatsen van een icoon, is HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Cryptography\RNG\Seed
En dat is volgens mij inderdaad waar het wordt opgeslagen. RNG staat voor Random Number Generator.
Deze seed wordt gebruikt om allerlei informatie op te slaan, waaronder het aantal ticks sinds de laatste boot (voor het bepalen van de uptime), de huidige datum en tijd, de positie van de cursor, de hoeveelheid vrije en toegewezen geheugenruimte, etc.

Bronnen:
Microsoft Windows CE Enhanced Cryptographic Provider
CodeProject.com - A Survey of Pseudo Random Number Generators

Interessante vraag overigens. Iemand die bovenstaande kan bevestigen? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik gok dat ze de positie van desktop icons voor een user niet in de HKLM opslaan eigenlijk ;)

Ik zou op zoek gaan naar Stuckrects2 :)

Verwijderd

Kijk hier ff: HKEY CURRENT USER\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags\1\Desktop

Ik geloof echter niet dat het de bedoeling is dat je deze keys direct leest/schrijft, er is genoeg code te vinden die dit op de correct manier doen (via api, messages).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 10:53 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:49
Die seed slaat niet allerlei gegevens op, die seed wordt aangepast zodra je wat doet om een zo random mogelijk getal te kunnen genereren als iemand daar om vraagt :) Uit die seed valt dus helemaal niets terug te halen.

"desktop.ini" is een van de bijzonder goed verstopte bestanden die Windows over je directories verspreid, mogelijk dat het daar in staat? Aan de andere kant, op deze pc (XP Pro) krijg ik desktop.ini wel gevonden in c:\recylced maar niet op het bureaublad, dus het kan zijn dat er daar geen staat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 12 februari 2007 @ 10:52:
Die seed slaat niet allerlei gegevens op, die seed wordt aangepast zodra je wat doet om een zo random mogelijk getal te kunnen genereren als iemand daar om vraagt :) Uit die seed valt dus helemaal niets terug te halen.
Ah, dan heb ik dat stuk tekst verkeerd begrepen. Dat verklaart ook waarom het RNG heet en waarom het verandert na het verplaatsen van een pictogram. :)
"desktop.ini" is een van de bijzonder goed verstopte bestanden die Windows over je directories verspreid, mogelijk dat het daar in staat? Aan de andere kant, op deze pc (XP Pro) krijg ik desktop.ini wel gevonden in c:\recylced maar niet op het bureaublad, dus het kan zijn dat er daar geen staat.
Daar dacht ik eerst ook aan. Ik gebruik desktop.ini namelijk om achtergronden in te stellen in een aantal mappen, maar deze instelling werkt alleen indien de betreffende map het attribuut 'Systeem' heeft.
Dit is bij C:\...\Bureaublad standaard niet het geval. Bovendien is het resultaat hiervan alleen in Explorer zichtbaar en niet op het daadwerkelijke Bureaublad.

edit:
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 10:50:
Kijk hier ff: HKEY CURRENT USER\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags\1\Desktop
Dat is hem inderdaad.

[ Voor 12% gewijzigd door Rone op 12-02-2007 11:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Waarschijnlijk wordt de informatie van de desktopiconen tijdens een sessie runtime bjgehouden, en bij afsluiten/opstarten van windows ingelezen/weggeschreven vanuit/naar de registry.
Vandaar dat je weinig vind over de registry sleutel hiervan, omdat ie eigenlijk niet van belang is dan.
(opvragen zorgt voor "verouderde" data)

• elevator
  • Niet online

elevator

Precies - volgens mij is het iets dat je alleen kan aanpassen door je explorer te killen - je zou dan ook voor de grap je Explorer eens kunnen afschieten, regmon starten, en dan explorer starten om te zien welke HKCU\* keys Windows allemaal leest :)

• StijnH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 13:51
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik dacht dat de Windows versie er niet toe deed, ik was mis. De betreffende sleuten staat niet in Win2k, zie ik juist (zit op school).
Even met VMware zien, in XP.
Pagina: 1