Toon posts:

[Compaq armada]1590DT piept bij boot.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oi.

Sinds een week ligt hier een laptop, waarvan ik dacht beter af te zijn met een nieuwere schijf (10GB tov 2GB). Ook had ik wat extra geheugen (128MB SoDimm cl2) liggen om het beestje toch nog wat extra's te geven. Vanzelfsprekend als het om compaq merken gaat, pikte hij het nieuwe geheugen niet. De oudere 64MB module heb ik dan ook weer teruggezet (in totaal dus 82MB, 16MB onboard). Vervolgens had ik nieuwere schijf, erin geplaatst en aangezet, waarop het bios aangaf de schijf te herkennen (Fixed disk type 65), vervolgens gaat de laptop alleen nog maar piepen, en het lijkt erop dat een toets van de keyboard vastzit, maar dat is dus niet.

Om echt rare redenen blijft hij dan ook hangen, piepend en wel, maar laat het floppydrive nog wel oplichten (seeken), vervolgens blijft hij hetzelfde doen.

Ik heb de schijf natuurlijk weer teruggezet, en stap voor stap onderdeel erin / eruit om uit te sluiten wat het probleem nu precies is. Zover ik weet (vermoedelijk), slaat de compaq armada (zeker deze series) het bios op de harde schijf op een verborgen partitie? En doordat ik toen de nieuwe schijf erin deedt, zonder die verborgen partitie met de bios, start hij nu niet meer op :?

De config is als volgt:

Pentium 1 166MMX, 2160MB HD, 82MB ram, 24x Cd-Rom speler, 1.44MB floppydrive, een in goede staat accu + eigen voeding aan boord.

Ik heb dezelfde componenten liggen, met een andere Armada, die overigens wat ietsjes zwaarder is, maar daarvan de accu + voeding ontbreekt (de accu uit deze werkt er wel overigens op).

Heeft iemand een idee waarom mijn laptop zo raar doet?

Ik heb net even gezocht, er schijnen HP / Compaq floppys in omloop te zijn (geweest) waarmee je op je schijf zo'n nieuwe hidden partitie kan aanmaken. Helaas kan ik die nergens vinden, en is de support van HP ook niet echt helpend.... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 20:33 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Oudere compaqs hebben inderdaad hun bios tool op de harddisk staan, maar het is niet absoluut nodig om die er ook op te zetten. Zonder werkt het ook ook.
Van deze Armada serie weet ik dat ze gewoon een ROM Bios hebben, dus geen floppies om een kleine diagnostics partitie te maken.

Als het ding begint te piepen, kan hij gewoon niet overweg met de harddisk.
Oudere Pentium systemen hebben sowieso vaak een 8.4GB harddisk limiet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ik meende dat piepen het geheugen was, heb het ook wel eens gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de HD er al terug ingezet, gestart Met & Zonder HD, zonder Flop drive, Zonder CD-Rom drive, gecombineerd met & zonder randapparatuur, de keyboard er zelfs uit gehaald, het geheugen eruit / erin (zit 16MB fixed onboard).. maar tevergeefs. Ik zal nog eens een extern keyboard proberen, het is wel een vaag probleem want voordat de andere HD erin ging, starte hij vrolijk door naar Windows 2000.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Let erop dat deze serie alleen _EDO_ sodimms slikt. Voorzover ik nog weet was er ook een maximum van 64 MB bovenop het onboard geheugen.

De service partitie is alleen nodig als je de BIOS settings wil wijzigen. Als die niet aanwezig is verschijnt het knipperende blokje rechtsboven niet en boot ie als het goed is gewoon door naar Floppy/CD/HDD.

De constante piep is echter geen goed nieuws, dan is er wsch. iets mis met je mobo. Wat je nog kan proberen is je CMOS batterijtje loshalen, een paar uur wachten en dan opnieuw inpluggen of vervangen.

This can no longer be ignored.

Verwijderd

Topicstarter
Oops.. dat verklaart waarom hij niet de 64MB aldanwel de 128MB wou slikken.

Hij start dus helemaal niet door. Das het gekke. De piep klinkt alsof er een toets vastzit. Doe maar eens bij boot een reeks keys opzettelijk inhouden, en dan dat gepiep daar lijkt het op. Het gekke is is dat dit gewoon vrolijk doorgaat al verwijder ik het keyboard. Zelfs een ander keyboard van het ander model, doet hetzelfde.

Het ziet er naar uit dat ik 'm morgen toch nog mag gaan openhalen dan, want deze weer dichtmaken is vooral het lastigst vanwege de kleine draden + afstand.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eb5aaf07e58fb2fedc013225f78c8edb/thumb.jpg

Helemaal gestript , alles gecontroleerd en hij blijft maar piepen / hangen na de memtest (floppy seek doet nog wel).

Is het nu einde oefening?

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Denk het wel, als je echt alle power (accu/voeding/CMOS batterijtje) er een tijdje af hebt gehaald, en h'm daarna hebt aangezet zonder batterijtje, zou ie 100% in originele (en werkende) staat moeten zijn :)

Toch apart dat het je gelukt is, over het algemeen zijn die Compaqs niet kapot te krijgen :P

This can no longer be ignored.

Pagina: 1