[Wave] Sinusvorm naar beneden halen

Pagina: 1
Acties:

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Beste allemaal,

Hier een beetje een rare vraag. Voor school moet ik de frequentieanalyse van een drumstel bepalen. Dus heb ik thuis met een standaard singingstar microfoon samples opgenomen. Deze klinken goed genoeg voor de analyse. Uit de mastersample haal ik de verschillende samples voor alle onderdelen eruit en ik zorg ervoor dat ze goed eruitgefilterd zijn. Echter is er een probleem. De sinusvorm zit niet precies in het midden. Schaal 0-100 zit de sinusvorm op 2,5. Hieronder een voorbeeld van de hi-hat, waarvan het volume is verhoogd (waardoor het beter zichtbaar wordt).

Afbeeldingslocatie: http://foto.pcmencia.nl/got/wavedit.JPG
(excuses dat er geen thumbnail is)

Zoals je ziet loopt de sinus-vorm na een tijdje volledig boven het midden en ik weet niet hoe mijn frequentieanalyse programma werkt (Autosignal demo), maar ik vermoed dat hierdoor de analyse verkeerd uitvalt.
Dan dus de hoofdvraag: is er een manier om die sinusvorm terug naar het midden te krijgen, zodat het midden van de sinusvorm ook daadwerkelijk in het midden van het wav-bestand ligt (dus bijvoorbeeld via een formule "hihat.wav-0.0025")?

Alvast ontzettend bedankt! _/-\o_

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik weet niet welke audio editor apps voor windows dat kunnen, maar Soundtrack Pro (van Apple, dus mac-only) noemt dat een DC offset en kan 't fixen. Ik neem aan dat als je op zo'n soort term zoekt dat je voor windows ook wel iets kan vinden :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt wat DC in je opname. Zou eigenlijk niet moeten mogen, maar is op zich geen probleem. Vaak kun je bij het normalizen aangeven dat er een DC correctie uitgevoerd moet worden (meestal gewoon een vinkje). Jou proggie zal dat ook wel kunnen. Probeer anders Audacity (die kan ook een FFT frequentieanalyse doen).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 14:03
Ik denk ook dat hierdoor je analyse verkeerd uitpakt, maar het zou goed zijn om te weten wat dit veroorzaakt voordat je met je data gaat "schuiven". Anders is straks misschien je analyse nog steeds niet in orde, alleen laat je grafiek dit eenvoudigweg niet meer zien. Als je je sample in een ander pakket laadt, wat zie je dan? Er zijn verschillende (gratis) alternatieve audio-editors, kan me er alleen even geen herinneren.

http://en.wikipedia.org/wiki/DC_offset suggereert dat je idd je DC offset mag aanpassen als je je sample al hebt -mits- deze constant is gedurende je gehele sample.

[ Voor 20% gewijzigd door Recursio op 11-02-2007 19:54 ]

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Die term kende ik dus ook niet, nu wel.
De DC offset is gedurende de hele sample gelijk.
In Nero Wave Editor staat bij Enhancements een knop "DC Offset correction", maar als ik, nadat ik alles heb geselecteerd, daarop druk, gebeurt er met de sinuwvorm helemaal niks... :(

Edit: bij Creative Wavestudio (zat bij Audigy 4 drivers) heb ik nog niks gevonden...

[ Voor 13% gewijzigd door masser120 op 11-02-2007 20:29 ]