[pc] Nieuwe allround computer

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Huidige configuratie en de geplande veranderingen:

Ik ben sinds kort van plan om mijn 2e pc te vervangen en ik wil hiermee:
- De meeste games op de hoogste resolutie draaien.
- Veel (zware) programma's tegelijk kunnen draaien.
- Er een 64-bits OS (Vista Ultimate) op kunnen zetten.
- Snel bestanden kunnen overzetten.
- Een makkelijk naar quadcore upgradable pc creëren.

Budget: Zo rond de 800 euro voor het moederbord, processor, geheugen en videokaart.

Reeds in bezit:

Een mooie gemodde behuizing (LianLi PC7B) met DVD branders/spelers, een fancontroller, floppydrive, cardreader en een Tagan 580Watt voeding heb ik nog over van de upgrade van mijn andere pc dus hier kijk ik verder ook niet naar. Ik heb ook nog wat harddisks over maar daar kom ik later op terug.

Processor Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) @ € 188,75:

Leuke processor voor weinig geld. De reden dat ik niet naar een AMD systeem kijk is omdat ik graag vastzit aan een makkelijk naar quadcore te upgraden systeem. AMD maakt weer nieuwe sockets daarvoor met veel te dure processors. Een goede vraag: kan ik met de gekozen 8800GTS niet beter de E6600 nemen?

Moederbord Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) @ € 103,15:

Kan een Quadcore cpu aan wat ik erg belangrijk vind. Ziet er verder compleet uit met een uitgebreide RAID controller (RAID 0, 1, 0+1, 5, JBOD). Iemand anders betere suggesties?

Geheugen 1GB x 4 (4GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) @ € 250,02:

Dit geheugen is momenteel zo goedkoop dat ik wel 2 setjes van 2GB durf te nemen. Of jullie moeten me voor gek verklaren dat het echt geen zin heeft. PC5300 is opzich snel genoeg lijkt me.

Videokaart Club3D GeForce 8800 GTS, 320MB DDR3, (PCI-e, Dual DVI) CGNX-GTS8820 @ € 272,26:

Volgensmij is er geen betere videokaart voor dit geld te vinden. :)

Harddisks:

Hier twijfel ik erg over. Ik heb 2 WD 160GB 8MB SATAII schijfjes over welke ik dan in RAID0 wil zetten. Echter krijg ik binnenkort ook nog een WD Raptor 36GB ADFD 16MB SATAII binnen. Geeft die 2e een grote prestatieboost als ik daar het OS op laat draaien? Of kan ik beter dit alles doorverkopen en 2 nieuwe Seagate 320GB 16MB SATAII @ RAID0 nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Barre_Code op 11-02-2007 20:09 ]

• Barre_Code
Mensen post eens een reactie. Normaliter zie je meestal zo al een paar paginas vol staan :P

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zou Windows gewoon op die Raptor zetten en die twee WD's kan je in RAID0 zetten voor snelle data opslag. Twee Seagates 7200.10 zijn wel sneller dan die WD's, maar voor Windows is die Raptor handiger.

Verder vergeet je de licentie van Vista mee te rekenen ;)
Dat 64-bit zou ik niet doen, heeft eigenlijk alleen maar nadelen. ([Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie)

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 12-02-2007 16:08 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Die 4GB lijkt me nogal overdreven, 2 GB zou meer dan genoeg moeten zijn.
- De meeste games op de hoogste resolutie draaien.
- Veel (zware) programma's tegelijk kunnen draaien.
Welke games en zware programma's?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

hello_moto schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:27:
Die 4GB lijkt me nogal overdreven, 2 GB zou meer dan genoeg moeten zijn.
[...]
Mmm 4 Gig is handig als je veel photoshopped! Dat zuipt namelijk geheugen en toen ik van 1 naar 2 Gb overging hielp dat enorm. Maar zoals gezegt wat bedoelt TS nou eigenlijk met "zware programma's"

There is no place like ::1

• Barre_Code
Goede vraag. Wat ik meestal o.a. standaard tegelijk heb aanstaan:

Server/downloading: COD2 gameserver/LFS gameserver, QTorrent.
Security: Norton IS 2007.
Web/communic: Firefox/Iexplore meerdere pagina's.
Programma's: Word, Photoshop CS2.
Muziek: CreativeMediaSource.

Dan speel ik nog Oblivion, F.E.A.R, Doom 3. De pc gaat ook als full-time muziekserver dienen. Ik wil alles soepel kunnen draaien zonder telkens wat af te hoeven sluiten. Bovendien moet het nog een tijdje de nieuwste games soepel kunnen draaien. Ik draai al ruim een half jaar 64-bit en bevalt me eigenlijk prima. Binnen een paar maanden zal het meer voordeel dan nadeel hebben, zeker op langere termijn.

Het moederbord ben ik nog niet zeker van. Iemand een andere suggestie? Is die E6400 te langzaam voor de 8800GTS? Ik ben natuurlijk wel vanplan die flink te overclocken.

Verder heb ik momenteel een Audigy SE. Nu zat ik te twijfelen of ik die er weer inzet ofdat ik toch overga op een XFI. Nu zijn hier weer heel veel versies in:

Creative X-Fi XtremeMusic € 69,-
Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro € 99,-
Creative X-Fi Xtreme Gamer € 65,-
Creative X-Fi Xtreme Audio € 43,35

Het zal wel zo zijn dat hier de regel hoe duurder hoe beter geld maar waarom zijn er nou zoveel types? Merk je echt het verschil?
Pagina: 1