XP ziet tweede core niet

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mike643
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 16:32
Ik heb een nieuwe pc aangeschaf met de volgende specificaties:
MSI P965 Neo-F
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
Corsair TWIN2X2048-5400C4, 2048 MB, DDR2, PC5400, 675 MHz, 2 x
Seagate DiamondMax 21, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300

Het probleem ligt in het feit dat windows maar één core ziet ipv 2. Ook in de taskmanager wordt er maar 1 weergegeven. Nu heb ik al vele topics doorlopen, en er komen verschillende oplossingen zoals bios update, windows opnieuw installeren ect.

Nu heb ik windows al 3 keer opnieuw geinstalleerd en elke keer zie ik in de device manager dat ie niet staat op acpi multiprocessor. Tijdens het opstarten zie ik 2x2.33 staan dus dat betekent dan toch dat hij het wel herkent in de bios? Of moet ik nog bepaalde dingen wijzigen voordat hij werkt?
Ik heb ook al de nieuwste updates gedaan maar dat mocht niet baten.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Welk windows versie gebruik je?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
TS gebruikt Windows XP. (Vermeld in de titel)

Verwijderd

Draai eens CPU-Z of een ander cpuid programma. Of hij daarin wel word gevonden of dat het een CoreSolo is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Druk eens bij het installeren van windows op F5 (waar staat dat je op F6 kunt drukken). Dan kun je kiezne om het ding als acpi uniprocessor of multiprocessor te installeren.

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 11:38
Home edition ondersteunt geen dual-core dacht ik zo (vista home basic ook niet), dus als je die hebt ligt het daaraan...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Home ondersteunt geen 2 CPU's, maar wel 2 cores of HT. Daar kan het dus niet aan liggen. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Gek ik heb het zelfde moederbord, en heb geen problemen hiermee...

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
check http://www.hardware.info/...r_dualcore_CPU_Niet_meer/

daar kan je HALu downloaden, een tool waarmee het mogelijk is je HAL te wijzigen zonder alle rompslomp die dat normaal gezien met zich meebrengt. Ik heb het reeds een aantal malen succesvol gebruikt, zowel op fysieke machines als onder VMware. Supertool!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 12:50
Fijn als de TS ook vlotjes reageert ;)
Rataplan_ schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:38:

daar kan je HALu downloaden, een tool waarmee het mogelijk is je HAL te wijzigen zonder alle rompslomp die dat normaal gezien met zich meebrengt. Ik heb het reeds een aantal malen succesvol gebruikt, zowel op fysieke machines als onder VMware. Supertool!
Daar staat btw dat opnieuw installeren van Windows zou moeten werken en de TS zegt dat dat niet werkt, denk ook niet dat dat proggie dan wel werkt...

[ Voor 89% gewijzigd door plofkip op 11-02-2007 18:41 ]

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:22
FaNtJuH schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:39:

[...]

Daar staat btw dat opnieuw installeren van Windows zou moeten werken en de TS zegt dat dat niet werkt, denk ook niet dat dat proggie dan wel werkt...
Etenstijd heet zoiets ;)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:00
Je hebt wel, als taskmanager in het tab performance staat, VIEW->CPU HISTORY->ONE GRAPH PER CPU aangevinkt?

Whatever

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Rataplan_ schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:38:

Fnx, die had ik ook nodig.

• mike643
Voor de helderheid, ik heb windows xp pro.

Als ik tijdens de installatie F5 gebruik dan kom ik op een scherm waar alleen het systeem "overig" kan selecteren daarna vraagt ie om een cd of flopy

Dat tooltje op hardwareinfo heb ik gebruikt maar helaas nu heeft ie me hele windows kapot gemaakt en start hij ook niet meer op.

Ben nu een beetje ten einde raad, heb volgens mij alles al geprobeerd.

• Rataplan_
FaNtJuH schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:39:

[...]

Als door wat voor reden dan ook windows tijdens de setup zn dual-core/HT niet ziet (bv rotte bios-versie of weetikveelwat) en men ervan verzekerd is dat er wel degelijk meerdere logische CPU's zijn, kan deze tool uitkomst bieden. Ik had zelf ooit een abit VP6, dual P3, en daar moest ik echt handmatig een SMP HAL selecteren, zelf detecteerde hij hem niet...

[edit op post hierboven]
Als je na de HAL update helemaal niet meer kan booten, ziet Windows dus ECHT niet dat je 2 cores hebt. Weet je zeker dat je moederbord up to date is? (BIOS)

[ Voor 12% gewijzigd door Rataplan_ op 12-02-2007 12:55 ]

• mike643
Maar zijn er bepaalde dingen die ik in de bios moet inschakelen?

• Rataplan_
mike643 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 11:59:
Maar zijn er bepaalde dingen die ik in de bios moet inschakelen?
Ken het bios van jouw PC niet, maar een Core Duo hoef je volgens mij niks voor in te schakelen, dat 'zijn' gewoon 2 cpu's. Anders dan bij Hyperthreading, die zou je aan en uit kunnen zetten. Dat is hier echter niet van toepassing. Wat zegt bv CPUz ervan? (mits je nou uberhaubt nog in Windows kan). Je zou verder kunnen proberen te booten van Hiren's BootCD, link mag hier niet, googlen dus, daarop staan een aantal diag-tooltjes, die je kunnen vertellen hoeveel CPU's zij zien.

Ik heb nog gekeken bij MS of Home nou inderdaad 2 cores zou zien maar ben eigenlijk niet helemaal zeker; HT zou geen prolbeem moeten zijn, maar 2 cores? Then again, Dell, HP enzo leveren ook pc's en laptops met Core(2)Duo's EN XP Home, dus lijkt me dat dat wel ondersteund wordt...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou inderdaad eens in het BIOS gaan kijken of toevallig niet de tweede core uitgeschakeld staat. wij gebruiken hier een aantal HP/Compaq 7700 werkstation, welke een optie in het BIOS hebben om één core uit te schakelen en ik meen deze optie ook al eens tegengekomen te zijn bij de laptops van HP. Dus best mogelijk dat meer fabrikanten/merken deze optie hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mike643
Ik heb ook windows vista geinstalleerd om te weten komen dat het zeker niet aan windows xp cd ligt. Ook in vista ziet hij de tweede core niet.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 15:59
Rataplan_ schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:59:
[...]
Ik heb nog gekeken bij MS of Home nou inderdaad 2 cores zou zien maar ben eigenlijk niet helemaal zeker; HT zou geen prolbeem moeten zijn, maar 2 cores? Then again, Dell, HP enzo leveren ook pc's en laptops met Core(2)Duo's EN XP Home, dus lijkt me dat dat wel ondersteund wordt...
Kom op mensen deze discussie is al zo vaak gevoerd; XP Home ondersteunt 1 processorvoetje, maar of op die processor nou 1, 2 of 4 cores zitten doet er niet toe.
En inderdaad, waarom zouden alle grote leveranciers anders Dual Core-PC's leveren met XP Home erop geïnstalleerd?

NB: servicepack 2 geïnstalleerd?

• mike643
Daaaaf schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:26:
[...]

Kom op mensen deze discussie is al zo vaak gevoerd; XP Home ondersteunt 1 processorvoetje, maar of op die processor nou 1, 2 of 4 cores zitten doet er niet toe.
En inderdaad, waarom zouden alle grote leveranciers anders Dual Core-PC's leveren met XP Home erop geïnstalleerd?

NB: servicepack 2 geïnstalleerd?
Ja service pack 2 geinstalleerd

Verwijderd

mike643 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:15:
[...]

Ja service pack 2 geinstalleerd
ik heb de Intel D975XBX2 , en dit mobo heeft in de bios de mogenlijkheid om de 2e core uit te schakelen. Heb je met jouw bios al load optimized defaults gedaan? en gekeken of alle cpu settings goed staan? Check even je manual die bioj het mobo zat, wie weet ;)

Verwijderd

Check eens met Knoppix/Puppy/..., wat die ziet? Dan weet je meteen waar het aan ligt. (Windows en Linux zullen het wel niet allebei fout hebben)

• mike643
Oké dan ga ik dit proberen. Waar kan ik controleren in knoppix of hij ook daadwerkelijk op 2 cores draait ipv 1?

• [micro]
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 00:38
in de console of in een terminal venster de volgende instructie uitvoeren:
cat /proc/cpuinfo

[ Voor 69% gewijzigd door [micro] op 13-02-2007 12:27 ]

• mike643
Oké ik heb knoppix gebruikt, ook daar geeft ie aan dat er maar 1 core in zit en dus op 2.13 gig draait

• Rataplan_
En dus moet je in je Bios gaan kijken, of die 2e core uitstaat. Weet je wel heel zeker dat het een Core2Duo is?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:47:
[...]

ik heb de Intel D975XBX2 , en dit mobo heeft in de bios de mogenlijkheid om de 2e core uit te schakelen. Heb je met jouw bios al load optimized defaults gedaan? en gekeken of alle cpu settings goed staan? Check even je manual die bioj het mobo zat, wie weet ;)
Dat al geprobeerd? :)

Verwijderd

Ik heb die hardwareid app van Intel gedownload en toen werd mijn 6600 wel herkent als een dual-core.

• mike643
Dank je wel jongens, de bios terugzetten naar default was de oplossing!
Pagina: 1