Toon posts:

[SBS 2003 Standard] Installatie tips/trucs

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment hebben we een Windows 2000 server in ons netwerk. Nu is er een HP Proliant ML350 (waarop SBS 2003 gaat draaien) aangeschaft en deze gaat binnenkort de Windows 2000 Server vervangen. Het gaat niet om veel gebruikers, op dit moment ongeveer 7. Er is sprake van 1 server in het bedrijf.

Het hoeft verder allemaal niet zo spannend te zijn qua inrichting en installatie, denk ik, maar toch wil ik vragen of jullie als professionals mij nog tips kunnen geven of bepaalde dingen waar je op moet letten tijdens installatie/inrichting e.d.

Hoor het graag.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 16:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb bij een SBS installatie een keer gemerkt dat schijflimieten standaard AAN staan, hier kun je in de problemen komen na verloop van tijd als er data wordt overgezet.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Smart start cd er in rammen en rest is appeltje eitje.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

CAP-Team schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:57:
Ik heb bij een SBS installatie een keer gemerkt dat schijflimieten standaard AAN staan, hier kun je in de problemen komen na verloop van tijd als er data wordt overgezet.
Ook de limieten in Exchange staan standaard aan, waardoor je gebruikers erg snel de melding zullen krijgen dat hun mailbox vol is.

Gebruik de wizards die in SBS zitten (dus niet denken. Bah wizards...). Die wizards maken het leven een stuk gemakkelijker, geloof me.

Btw. Zorg dat je een SBS 2003 R2 krijgt. Die heeft o.a. ten opzichte van de 'oude'versie out-of-the-box ook al WSUS aan boord.

[ Voor 24% gewijzigd door LordMorgoth op 11-02-2007 20:30 ]

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de reacties tot zover.

Qua Active Directory inrichting e.d. kan ik het beste op het moment dat de Windows 2000 server is afgekoppeld, dcpromo op de SBS server runnen? Of kan je dat beter anders aanpakken?

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 13:42

Marientjuh

Fullstack developer

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 00:02:
Ok, bedankt voor de reacties tot zover.

Qua Active Directory inrichting e.d. kan ik het beste op het moment dat de Windows 2000 server is afgekoppeld, dcpromo op de SBS server runnen? Of kan je dat beter anders aanpakken?
DCpromo word standaard uitgevoerd als je de installatie wizards volgt :) Wat normaal enkele wizards kost is het in SBS 1 pagina van een wizard :D

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• CAP-Team

CAP-Team

SBS moet de primary domain controller in een netwerk zijn, je kunt hem niet als tweede domain controller in een bestaand domein hangen. Je kunt als de SBS PDC is wel meerdere DC's gebruiken, zolang de SBS maar het baasje is zeg maar ;)

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 13:42

Marientjuh

Fullstack developer

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de tips & tricks!

Nog even een vraagje. In de SBS server zit een RAID 1 schijfcombinatie voor het OS en een aparte RAID 1 combinatie voor de data.

Is er nog iets zinnigs te zeggen over een optimale schijfindeling ? (partities/performance/e.d.)

Voor de Windows 2000 Server heb ik daar destijds (lang geleden) eigenlijk niet zo diep over nagedacht.

Grtz

• CAP-Team

CAP-Team

Wat wij vaak bij klanten installeren is een RAID1 oplossing met een hotspare. Dus 3 schijven, gemirrord, en als er dan een stuk is dan wordt de hotspare aangesproken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

CAP-Team schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:09:
Wat wij vaak bij klanten installeren is een RAID1 oplossing met een hotspare. Dus 3 schijven, gemirrord, en als er dan een stuk is dan wordt de hotspare aangesproken.
Wel een beetje dubbelop nietwaar? Wel safe, maar beetje dubbel op :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Je OS in RAID 1, en je data in RAID 5?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo nog even een vraagje,

De nieuwe server heb ik nu binnen. Kan ik deze gewoon thuis installeren met de settings zoals de andere server nu heeft. De huidige server heeft bijv ip-adres 10.0.0.150 en bepaalde naamgeving en instellingen. Deze wil ik zoveel mogelijk overnemen op de nieuwe server.

Thuis heb ik ook een netwerk, maar met een hele ander subnet en ip range e,d, Kan het dan kwaad als ik in die omgeving de nieuwe server ga opzetten of maakt dat totaal niet uit?

Grtz

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Besef je wel dat je nu dan een clean & pristine install doet?
Met andere woorden:
Je begint met een kale AD, en moet alle users, groups, en andere reut allemaal weer opnieuw doen.
Is een migratie dan niet handiger?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:36:
Besef je wel dat je nu dan een clean & pristine install doet?
Met andere woorden:
Je begint met een kale AD, en moet alle users, groups, en andere reut allemaal weer opnieuw doen.
Is een migratie dan niet handiger?
Ja besef ik wel. Maar heb toch liever een clean install volgens mij, weet niet of dat perse beter is maar goed. Qua werk is het opzich niet zo heel erg schokkend omdat het geen mega groot bedrijf is.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05
Weet je al hoe je de mailstore van Exchange 2000 gaat overzetten naar exchange 2003? Globaal zijn er 2 mogelijkheden:
1 -> met Exmerge alles exporteren vanuit de exchange 2000 store, bestanden kopieren naar nieuwe server en met Exmerge importeren naar Exchange 2003
2 -> als je een backup programma hebt met geavanceerde Exchange cliënt dan kun je met dat programma een backup maken en vervolgens restoren op de Exchange 2003 server

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag over configureren van E-mail en Internet Connection Wizard.

Je kan dan kiezen voor
- Broadband
- Dial-ip

Ik kies dan voor Broadband.

Vervolgens krijg je de volgende opties:

Select a broadband connection type...
- A local router device with an IP adress
- A connection that requires a username and password (PPPoE)
- A direct broadband connection

Wij gebruiken op ons netwerk een Alcatel SpeedTouch Pro (router, firewall) via XS4ALL.

Mijn vraag is nu kan ik het beste voor de optie ' A local router device with an IP adress' kiezen (krijg je dus Internet - SpeedTouch - Switch - SBS server + clients) OF de optie 'A direct broadband connection' (krijg je dus Internet - SpeedTouch - SBS server - switch - clients).

Ik heb op dit moment maar 1 netwerkkaart in de server zitten.

Hoor het graag.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Beste Pinoo2000, de vragen die je stelt zijn met een minimale eigen inspanning makkelijk te vinden. Voorbeeld de connectie-info over je internetverbinding krijg je gewoon mooi in een brief van je isp bij het afsluiten van je abbonnement. GoT is GoT juist vanwege dat stukje eigen inspanning. Het is niet de bedoeling om al je eenvoudig vragen hier te dumpen, en vervolgens op elk detail een exact antwoord te verwachten. Dit is niet mogelijk, en zoals je in Registratievoorwaarden / korte FAQ leest gaat dat ook tegen onze regels in.
Inhoudelijk:
Watvoor verbinding moet die speedtouch maken, ik gok PPPOA. Geef dan bij je broadbandconnection that is always on, tenzij je de PPPOA op je pc moet maken, dan kies je broadband for which user/pass is required.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:30:
Beste Pinoo2000, de vragen die je stelt zijn met een minimale eigen inspanning makkelijk te vinden. Voorbeeld de connectie-info over je internetverbinding krijg je gewoon mooi in een brief van je isp bij het afsluiten van je abbonnement. GoT is GoT juist vanwege dat stukje eigen inspanning. Het is niet de bedoeling om al je eenvoudig vragen hier te dumpen, en vervolgens op elk detail een exact antwoord te verwachten. Dit is niet mogelijk, en zoals je in Registratievoorwaarden / korte FAQ leest gaat dat ook tegen onze regels in.
Inhoudelijk:
Watvoor verbinding moet die speedtouch maken, ik gok PPPOA. Geef dan bij je broadbandconnection that is always on, tenzij je de PPPOA op je pc moet maken, dan kies je broadband for which user/pass is required.
Waarschijnlijk begrijp je mij verkeerd. Die 'mooie brief van de ISP' waar jij het over hebt gaat niet in op de configuratie icm SBS 2003. Verder 'dump' ik niet zomaar vragen op het forum, ik heb hier wel degelijk over nagedacht. Er zijn echter verschillende inrichtingsmogelijkheden waar je voor kunt kiezen, bijvoorbeeld een opzet met 1 netwerkkaart of met 2.
Pagina: 1