Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topicstarter
Na een paar honderd pagina's lezen op verschillende websites, ben ik geen antwoord op wat vragen tegengekomen.

Achtergrond
Na een vast dienstverband van >10 jaar bij een WG die onder de CAO Metaalnijverheid (garagebedrijf met tankstation = BOVAG) viel, wordt het garagedeel van de BV afgesplitst en een nieuwe BV voor het tankstation opgericht. De mensen van het garagebedrijf blijven in de oude BV van de WG, die van het tankstation gaan over naar de nieuwe BV van de oude werkgever. Na een aantal jaren sluit de garage en wordt de BV daarvan verkocht. Verdere info hiervan is niet van belang.

Na enige tijd deelt de WG (van het tankstation) mee niet langer meer te zijn aangesloten bij de BOVAG maar bij de BETA. De BETA heeft geen CAO afgesloten met het FNV en andere vakbonden dit in tegenstelling tot de BOVAG. De BETA heeft alleen met de vakbond LBV een tankstation-CAO afgesloten die daarnaast bindend is verklaard.

De volledige CAO is nergens op internet na te lezen. De LBV is i.m.o. een wat vreemde "vakbond". De laatste CAO voor tankstations liep bijv. van 1 juli 2001 tot en met 30 juni 2006 en kende géén loonsverhogingen. In de nieuwe CAO die hierna schijnt te zijn afgesloten (nauwelijks iets over te vinden) is ook niets van een loonsverhoging te vinden maar wél van een beperking van de vakantiedagen, extra-vakantiedagen en de VUT.

Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Het LBV lijkt méér op te hebben met de WG's ipv. de WN's. Ik ken geen andere vakbond die 6 jaar lang géén loonsverhoging voor zijn leden eist en daarnaast akkoord gaat met mindere arbeidsvoorwaarden.

Vragen waar ikzelf geen antwoord op heb noch kon vinden.
1.
Kan een WG zomaar of onder voorwaarden veranderen van CAO? En zoja, onder welke voorwaarden?

2.
Heeft iemand ervaring met de vakbond LBV of kent iemand die daar ervaring mee heeft en deze wil delen?

ARME AOW’er

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

http://www.nrc.nl/opinie/article153965.ece
Commercieel crimineel clubje als je het mij vraagt.
Als de meerderheid van jullie branche lid is van een andere vakbond kun je de rechter die cao laten terugfluiten.

Beperking vakantiedagen etc is een aanpasing van de werktijdregeling die instemmingsplichtig is v.w.b. de ondernemingsraad. Misschien hebben jullie daar te weinig medewerkers voor maar de rechter zal ongetwijfeld iets vinden van deze verslechterde arbeidsvoorwaarden.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Dank. Dat artikel kende ik ook. Eigenlijk zou de FNV een lid moeten steunen om de vage praktijken van o.a. het LBV door de rechter te laten beoordelen.

Ik denk dat er nauwelijks mensen in de branche zijn die lid zijn van LBV en het aantal FNV'ers is mij helaas onbekend. Misschien dat ik de FNV maar eens bel om te zien wat zij er nu eigenlijk aan willen of kunnen doen.

Een probleem met de kleinere tankstations is dat ze vaak maar een paar mensen in dienst hebben. De grotere stations zijn vaak eigendom van de grote maatschappijen en die hebben óók weer een eigen C.A.O.

Ik zou weleens een lid van dat LVB willen spreken. Dat dit dan een directielid van het een of andere bedrijf blijkt te zijn zou mij niets verbazen.

Helaas nog geen antwoorden op mijn vraag.

ARME AOW’er

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Een CAO is een minimum. Het staat je volledig vrij om daarboven te vragen. Sterker nog, in genoeg sectoren is er geen CAO, en zijn er dus geen verplichte loonsverhogingen tenzij je anders onder het wettelijk minimumloon valt. Als je daar dus een marktconforme loonsverhoging wil, dan moet je bijna wel vragen - of de markt opgaan. Er is tenslotte een reden dat "marktconform" met "martk" begint.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

edit: sorry verkeerde topic ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 21:29 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
MSalters schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:26:
Een CAO is een minimum. Het staat je volledig vrij om daarboven te vragen. Sterker nog, in genoeg sectoren is er geen CAO, en zijn er dus geen verplichte loonsverhogingen tenzij je anders onder het wettelijk minimumloon valt. Als je daar dus een marktconforme loonsverhoging wil, dan moet je bijna wel vragen - of de markt opgaan. Er is tenslotte een reden dat "marktconform" met "martk" begint.
Voor mij is dit oude, gesneden koek en daarnaast niet van toepassing op mijn vraag die dus vooralsnog onbeantwoord blijft.

ARME AOW’er

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:55
Guardian Angel schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:09:
Na een paar honderd pagina's lezen op verschillende websites, ben ik geen antwoord op wat vragen tegengekomen.

Achtergrond
Na een vast dienstverband van >10 jaar bij een WG die onder de CAO Metaalnijverheid (garagebedrijf met tankstation = BOVAG) viel, wordt het garagedeel van de BV afgesplitst en een nieuwe BV voor het tankstation opgericht. De mensen van het garagebedrijf blijven in de oude BV van de WG, die van het tankstation gaan over naar de nieuwe BV van de oude werkgever. Na een aantal jaren sluit de garage en wordt de BV daarvan verkocht. Verdere info hiervan is niet van belang.

Na enige tijd deelt de WG (van het tankstation) mee niet langer meer te zijn aangesloten bij de BOVAG maar bij de BETA. De BETA heeft geen CAO afgesloten met het FNV en andere vakbonden dit in tegenstelling tot de BOVAG. De BETA heeft alleen met de vakbond LBV een tankstation-CAO afgesloten die daarnaast bindend is verklaard.
Wat bedoel je met bindend verklaard? Als in algemeen verbindend verklaard zoals omschreven in de wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten (WAVV)? Ik zie deze CAO namelijk niet staan tussen de avv CAO's
De volledige CAO is nergens op internet na te lezen. De LBV is i.m.o. een wat vreemde "vakbond". De laatste CAO voor tankstations liep bijv. van 1 juli 2001 tot en met 30 juni 2006 en kende géén loonsverhogingen. In de nieuwe CAO die hierna schijnt te zijn afgesloten (nauwelijks iets over te vinden) is ook niets van een loonsverhoging te vinden maar wél van een beperking van de vakantiedagen, extra-vakantiedagen en de VUT.
Het lijkt me dat de werkgever wel een CAO tekst voor je heeft?
Ik heb hier zo mijn bedenkingen bij. Het LBV lijkt méér op te hebben met de WG's ipv. de WN's. Ik ken geen andere vakbond die 6 jaar lang géén loonsverhoging voor zijn leden eist en daarnaast akkoord gaat met mindere arbeidsvoorwaarden.
Daar lijkt het wel op idd
Vragen waar ikzelf geen antwoord op heb noch kon vinden.
1.
Kan een WG zomaar of onder voorwaarden veranderen van CAO? En zoja, onder welke voorwaarden?
Nee, dat kan niet. Het lidmaatschap van een werkgever bind niet per definitie de werknemer. Op een dergelijk sitautie is dit stukje van toepassing lijkt me:
Een niet-cao-gebonden medewerker is niet verplicht om met de cao akkoord te gaan, tenzij de cao-bepalingen algemeen verbindend zijn verklaard (1.5.2.5.). Mocht de medewerker vinden dat de cao voornamelijk verslechteringen met zich meebrengt, dan is het mogelijk dat de medewerker weigert met de (nieuwe regeling overeenkomstig de) cao in te stemmen. Naast uitdrukkelijk instemming met een nieuwe regeling is het mogelijk dat de medewerker stilzwijgend heeft ingestemd met de nieuwe regeling. Dit doet zich bijvoorbeeld voor als de medewerker zich gedurende enige tijd, niet verzet tegen het toepassen van de nieuwe regeling.

Het nadeel van deze situatie is dat er in de organisatie twee groepen medewerkers kunnen ontstaan, namelijk medewerkers die wel en die niet volledig onder de cao vallen. Daarbij is het moeilijk na te gaan wie er wel of juist niet lid is van een werknemersorganisatie.

Het is aan te raden om bovenstaande situatie te voorkomen en te vervangen voor de situatie zoals behandeld bij 1.5.2.3., waardoor de cao voor iedereen van toepassing wordt (1.5.2.3.). De werkgever moet dan proberen om met iedere medewerker (gebonden of niet-cao-gebonden) in de individuele arbeidsovereenkomst overeen te komen dat de cao op de arbeidsovereenkomst van toepassing is. Met iedere medewerker aangezien een gebonden medewerker later niet-cao-gebonden kan worden. In de arbeidsovereenkomst wordt bijvoorbeeld de volgende clausule opgenomen.

"Op deze arbeidsovereenkomst is de cao van toepassing die zou gelden indien de medewerker lid is van ..., ... of ... (enkele werknemersverenigingen) en de werkgever lid is van .......... (een werkgeversvereniging), ook al bestaat dit lidmaatschap niet of niet meer".

Bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst zal dit beding vaak zonder problemen overeengekomen kunnen worden. Na het aangaan van de arbeidsovereenkomst kan het ook goed lukken indien de cao een goede regeling bevat (1.5.2.3.).
2.
Heeft iemand ervaring met de vakbond LBV of kent iemand die daar ervaring mee heeft en deze wil delen?
Nee, gelukkig niet

..:: ::..

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Topicstarter
Kijk, hier heb ik wat aan. Nu nogmaals goed lezen.

aanvulling cao:
http://www.beta-tankstations.nl/index.cfm/4,78,26,1,html

[ Voor 44% gewijzigd door Guardian Angel op 14-02-2007 22:05 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1