Tutorial: Wake Up On Cellphone!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.993 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het?
Een WUOC-device (Wake Up On Cellphone) is een schakeling van een aantal onderdelen waarmee je je pc kunt laten booten en afsluiten als gevolg van het bellen naar een bepaald nummer. Zo kun je dus op afstand je pc gebruiken voor Remote Desktop of voor een FTP-server.

Hoe op het idee gekomen?
Ik ben een tijdje bezig geweest om Wake on Wan (Wake on Lan over Internet) werkend te krijgen bij mij thuis. Hoewel Wake On Lan (dus alleen binnen het netwerk) wel prima werkt, is het niet gelukt om dit te doen door een Magic Packet te sturen vanaf een website (WoW). Het probleem ligt bij de router, bij mij een Sweex dingetje. De precieze oorzaak weet ik niet, omdat mijn kennis over routers niet verder gaat dan wat basisinstellingen in de router. Van enkele kanten hoorde ik dat de router na een tijdje het MAC-adres van de desbetreffende computer ‘vergeet’, wat op zich wel mogelijk is: WoW werkte bij mij een paar keer, maar niet nadat de pc een tijd uit stond. In mijn router stonden echter nog wel de gegevens van de pc (intern IP, MAC-adres etc). Feit is echter wel dat het bij velen niet (goed) werkt.

Op tweakers.net vond ik een topic over het opstarten met behulp van een mobiel. Het probleem was echter dat je hierbij al gauw een paar tientjes kwijt zou zijn en dat je dan maar moest afwachten of het je ook echt zou lukken.

Toen kwam ik op een idee om dit erg goedkoop te doen, maar toch op een hele effectieve manier. Voor minder dan een euro (oude mobiele telefoon + oplader en adapter niet meegerekend) kun je nu zelf je pc laten opstarten via je mobiel! Samen met een vriend ben ik aan de slag gegaan en hebben we een schakeling ontworpen en gemaakt. Je hier dus je pc mee laten booten en afsluiten (erg handig voor FTP server of Remote Desktop).

De werking:
Om de werking van WUOC goed te begrijpen, is het belangrijk dat je het volgende goed snapt:
- de powerknop van je pc verbindt de power- en de groundpin van je moederbord, waardoor de pc opstart. Dit kun je zelf testen door bij je eigen pc de powerknop los te koppelen en met bijvoorbeeld een schroevendraaier de pinnetjes met elkaar te verbinden. Een korte verbinding is al voldoende om de pc op te laten starten.
- bij een mobiele telefoon zit op de printplaat een speaker aangesloten. Als de telefoon over gaat wordt er een klein stroompje doorgestuurd naar de speaker, waardoor deze geluid maakt.
Het is dus de bedoeling dat het kleine stroompje van de telefoon zorgt dat de power- en groundpin van je moederbord direct met elkaar worden verbonden.
Dit is mogelijk met een relais.
Het stroompje van de telefoon is echter zeer zwak: bij een meting van mijn telefoon kwam ik op een spanning van 50 tot 80 mV. De speaker zou een weerstand hebben van 8Ω: via de Wet van Ohm kwam ik op een stroomsterkte van 10 mA. Hierdoor is naast het relais ook nog een transistor nodig. Met de transistor en een extra adapter wordt het stroompje versterkt, waardoor het groot genoeg is om het relais in te schakelen.
Een relais en een transistor kun je voor minder dan een euro halen bij een goede elektronicashop.

Mijn schakeling:
De volgende schakeling heb ik gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://img158.imagevenue.com/loc17/th_32157_schakeling_122_17lo.JPG

Ik heb een Sagem MC912 gebruikt. Belangrijk voor de keuze van de telefoon is dat de ringtone een beepje moet zijn. Het beste is als er één of twee beepjes worden gegeven tijdens het overgaan en dat de telefoon daarna stil blijft. Anders wordt de pc tijdens het opstartproces ook gelijk weer uitgeschakeld. Ook is het verstandig om te zorgen dat er een SIM-kaart gebruikt wordt waarop je niet gebeld wordt.
Ik heb even gekeken wat de + en de – pool was op de printplaat van de mobiel: de speaker kan er vanaf gehaald worden en er kunnen draadjes opgesoldeerd worden. Wel moet je de adapter in de telefoon steken, zodat deze continu aan blijft (de accu raakt dan niet leeg).

De transistor (PNP) is in mijn geval een BC160.
Het relais is bij mij een JW1AFSN-DC12V.
De adapter die de stroomsterkte versterkt, is een 6V, 450mA. Een 9Volts batterij is ook mogelijk, maar deze zijn erg snel leeg (er wordt wel continu een klein stroompje gebruikt en de batterij moet helemaal vol zijn, anders werkt het niet: een adapter is dus aan te raden).

Als er nu gebeld wordt, gaat er een stroompje van de Collector naar de Basis (primaire stroomkring). Hierdoor kan een grotere stroom lopen van de adapter naar de Basis naar de Emitter. Hierdoor wordt het relais ingeschakeld (secundaire stroomkring). Door het inschakelen van het relais worden de ground en de power met elkaar verbonden (tertiaire stroomkring) en de pc start op.
In Windows kun je instellen (bij energiebeheer) welke actie er ondernomen moet worden wanneer je de power knop van de pc indrukt. Wanneer je daar de optie ‘afsluiten’ aanzet, kun je door nog een keer te bellen je pc ook weer uitzetten.
Het is verstandig om de tertiaire schakeling parallel te maken met de powerknop, zodat je ook nog zonder problemen de powerknop kunt gebruiken.

Verder kun je natuurlijk zoveel extra dingen toevoegen als je zelf wilt: leef je uit!
Zelf hebben we alles gemonteerd op een onderplaat van een diskettestation, zodat alles eenvoudig in de pc geschroefd kan worden. Ook hebben we een schakelaar gemonteerd (in de primaire schakeling, tussen de + en de transistor) zodat we de WUOC-functie ook uit kan zetten zonder dat de mobiel uit moet. De antenne hebben we aangesloten op de behuizing.

Mijn WUOC-device (de 9 Volts batterij ga ik nog vervangen voor een adapter. Daarnaast is de aansluiting rechts onderin wel interessant: de kabel gaat op het moederbord en de powerknop wordt op de witte aansluiting gezet):
Afbeeldingslocatie: http://img45.imagevenue.com/loc198/th_32148_DSC00699_122_198lo.JPG

Succes met je eigen WUOC-device!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Erg vet maar het probleem vind ik altijd dat iedereen die het nummer kent je pc kan laten opstarten...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

je kan natuurlijk een telefoon nemen die per nummer in kan stellen of ie wel of niet piept. en dan alleen jouw eigen telefoon natuurlijk aan een piep koppelen? problem solved...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als niet gelijk je hele telefoon wilt slopen kan je ook een schakelingetje maken met een LDR, deze plak je dan tegen je schermpje aan, als het licht van je scherm aangaat dan wordt de pc ook opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

EnnaN schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:31:
je kan natuurlijk een telefoon nemen die per nummer in kan stellen of ie wel of niet piept. en dan alleen jouw eigen telefoon natuurlijk aan een piep koppelen? problem solved...
Vele nokia telefoon's zijn in staat contactpersonen toe te kennen aan een groep. je kan dan per groep een beltoon instellen (of volledige stilte wanneer de persoon niet in een groep zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk ideetje, zorg er iig voor dat het geluid voor berichten uitgeschakeld staat. Het komt wel eens voor dat providers ongevraagd reclameberichtjes naar je mobiel versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
heb je het ook geprobeerd met en optocoupler? die dingen werken zeg maar als relais en gebruiken bijna niets. kosten nog geen 20 cent ;)

verder wel een goed idee!

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik een SIM-kaart van Orange erin gedaan die al 5 of 6 jaar niet meer gebruikt wordt: ik heb nooit last van ongewenste telefoontjes of reclame-smsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Zoiets heb ik ook een tijdje gebruikt, alleen had ik mijn telefoon niet op de power connector aangesloten maar op de WOL aansluiting van mijn moederbord,
Voordeel is dat je daar gelijk 5 volt kan aftappen voor je schakeling en je bij een tweede telefoontje of een langere beltoon niet meteen weer uit gaat.

Ik heb het er weer uit gehaald omdat ik geen goed ontvangst had en we hier in en flat een server hebben die een pakketje naar mijn computer kan versturen via een webpagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadeel bij jou systeempje is dat je moederbord een Wake On Lan aansluiting moet hebben. Dit zit niet op elk moederbord, dus voor anderen werkt het misschien niet.

Dit kun je op elke pc aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 19-09 01:03
EnnaN schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:31:
Das wel een leete oplossing ja \o/

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Laatst online: 14-04 13:35
Als je iets meer stroom wilt hebben kan je ook proberen om de spanning van de trilmotor te stelen, (enkel als je de motor zelf verwijderd natuurlijk) zou dit genoeg moeten zijn om een relais te laten "klikken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 13:53
Je bent toch binnenin een computer aan het werk? Waarom niet 5V uit een molexje halen? met een beetje geluk kun je hier zelfs je telefoon mee opladen. Indien geen vrije molex zou je ook nog de spanning van de oplader van de telefoon kunnen gebruiken.

Zou je niet een soort van identificatie systeempje hierachter kunnen hangen, dmv dtmf toontjes ofzo?
je zet je telefoon op automatisch opnemen, het signaal van de speaker stuur je via een chippie een microcontrollertje in,. Chippie geeft binair aan welk cijfer ingedrukt wordt, en dan kan je uC heel makkelijk checken. Dan nog een manier om een soort status terug te sturen naar de beller, en je bent een heel eind.

Verder wel een leuk projectje, ga ik ook maar eens maken denk ik, hoef ik tenminste niet iedere keer naar boven te klimmen als ik de server wil rebooten. Ik zal, als ik nog eens tijd heb, eens kijken naar die chipjes, en dan probeer ik wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
kingjotte schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 00:53:
Je bent toch binnenin een computer aan het werk? Waarom niet 5V uit een molexje halen?
Gaat moeilijk als je pc uitstaat he :)

Leuk idee, maar zou je niet beter een optocoupler kunnen gebruiken? Ze vreten minder stroom en doen hetzelfde werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:56
Een simkaart is vaak gratis ;) hij kost altijd €10 mar je krijgt vaak €15 beltegoed, dat ff opbellen onder geheim numemr uiteraard.

Verder zou ik inderdaad een optocoupler gebruiken.

EN als tip (ik ga dit ook namaken) zou ik die batterij vervangen dooe een molex connector ;) EN zorgen dat je telefoon ook poweren via de 12V lijn van je molex (desnoods ene spanningsregelaar ertussen)

Wel een strak project. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

luccie schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 01:24:
Een simkaart is vaak gratis ;) hij kost altijd €10 mar je krijgt vaak €15 beltegoed, dat ff opbellen onder geheim numemr uiteraard.

Verder zou ik inderdaad een optocoupler gebruiken.

EN als tip (ik ga dit ook namaken) zou ik die batterij vervangen dooe een molex connector ;) EN zorgen dat je telefoon ook poweren via de 12V lijn van je molex (desnoods ene spanningsregelaar ertussen)

Wel een strak project. :D
Je moet er wel rekening mee houden dat je voeding nog uit staat op dit moment... een molex heeft dus weinig nut

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Oguz286 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 01:06:
[...]

Gaat moeilijk als je pc uitstaat he :)
Dan pak je toch gewoon +5VSB?

[ Voor 23% gewijzigd door DataGhost op 13-02-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 17:50
Je kunt ook gewoon je router instellen en zorgen dat de pakketjes wel aankomen. Bij mij heeft het gewerkt... Maar je idee is wel een goede.. Heb hier nog een paar oude foontjes liggen waar ik ook maar eens mee ga fiedelen.

P.S. Over het connecten via een molex....

Er staat altijd spanning op het mobo. Koop een velengkabeltje voor je atx connector en ga hier mee aan de slag. Als alles gesoldeerd is kun je hem er zo tussen steken en later eventueel weer verwijderen. Over de spanning zou ik me niet al te druk maken een telefoon gebruikt maar een paar mA dus dat moet dat zwakke lijntje wel trekken.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
kingjotte schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 00:53:
Je bent toch binnenin een computer aan het werk? Waarom niet 5V uit een molexje halen? met een beetje geluk kun je hier zelfs je telefoon mee opladen. Indien geen vrije molex zou je ook nog de spanning van de oplader van de telefoon kunnen gebruiken.

Zou je niet een soort van identificatie systeempje hierachter kunnen hangen, dmv dtmf toontjes ofzo?
je zet je telefoon op automatisch opnemen, het signaal van de speaker stuur je via een chippie een microcontrollertje in,. Chippie geeft binair aan welk cijfer ingedrukt wordt, en dan kan je uC heel makkelijk checken. Dan nog een manier om een soort status terug te sturen naar de beller, en je bent een heel eind.

Verder wel een leuk projectje, ga ik ook maar eens maken denk ik, hoef ik tenminste niet iedere keer naar boven te klimmen als ik de server wil rebooten. Ik zal, als ik nog eens tijd heb, eens kijken naar die chipjes, en dan probeer ik wel wat.
Je moet dus na het opnemen een code intoetsen?
op die manier zou je dus met verschillende codes verschillende apparaten kunnen aansturen :)

leuk idee dit trouwens

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De batterij is al vervangen door een adaptertje, dus daar heb ik geen omkijken meer naar. Het aftappen van de 12V lijn wil niet, omdat daar geen spanning over staat als de voeding uit staat.
Verder wil ik liever niet teveel aftappen van het moederbord (er zou dan namelijk wat afgetapt moeten worden voor de mobiele telefoon en voor de secundaire stroomkring).
Een mogelijkheid is nog wel om wat af te tappen van een USB poort: daar staat immers continu een spanning van 5V over (ook als de voeding uit staat).

Dat met een microcontroller is ook een leuk idee, maar mijn streven was om het zo simpel mogelijk te maken. Het is nu functioneel en werkt perfect! Ook mensen met weinig kennis van elektronica kunnen dit zo inelkaar zetten...

Een optocoupler is inderdaad ook mogelijk, maar een relais en een transistortje had ik voorhanden ;)

Wat betreft het motortje voor de trilfunctie: deze aansluiting kon ik ook gebruiken, maar dat heb ik niet gedaan vanwege het signaal dat continu door blijft gaan. Bij het overgaan blijft hij (met korte pauzes ertussen) trillen: dit zorgt tijdens het booten ervoor dat de pc direct weer wordt uitgeschakeld. Nu maakt het niet uit hoelang ik hem over laat gaan: er worden niet meer dan 4 beepjes (2 zachte en 2 harde) gegeven, waardoor de pc tijdens het opstartproces niet uitgeschakeld wordt.

Maargoed, er zijn ontzettend veel manieren om je pc door middel van een mobiel te laten booten, maar dit vind ik zelf een van de eenvoudigste. Zelf kun je uiteraard nog allerlei dingen aanpassen en het zo gek maken als je zelf wilt :)

Ik vind het in ieder geval erg tof dat er zoveel interesse naar is! Mocht iemand het zelf ook nog gaan maken, dan hoor ik het natuurlijk graag! :) (of als je zelf dingen hebt aangepast en het ook werkend hebt gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Laatst online: 19-09 18:29
Erg goed idee, en leuk om te maken. Ik zit (zat) met hetzelfde probleem als jij. Ik denk dat ik ook eens een poging ga wagen richting WUOC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Anders kan je nog altijd wake on lan via internet doen :p (zoals ik doe), werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
tokesnugerd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:12:
Anders kan je nog altijd wake on lan via internet doen :p (zoals ik doe), werkt perfect :)
Bij mij dus niet, ligt aan mijn router. Na een tijdje 'vergeet' hij mijn pc om het zo maar te stellen. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Mjah, de lease time van je DHCP server kan je best wel lang genoeg zetten, dan herinnert je router zich de pc nog. maar hier werkt het ook zo (lease time van 24 uur).
Dan poort 9 geforward naar een externe poort op de router, en vie een client gewoon naar het Internet IP en het mac van de pc een wakeup signaal sturen.
Veel meer ken ik er ook niet van, maar hier werkt het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het werkt dus als ik het goed begrijp alleen als je de pc binnen 24 uur 'wakker maakt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Normaal niet, wat je moet opgeven is het MAC adres van de netwerkkaart in die pc (werk trouwens alleen met vast netwerk, wireless ondersteunt dit niet) ik denk dat de volgende stap is dat er een signaal wordt gestuurd naar dat mac adres (en dat veranderd dus nooit)
Ik zou eens moeten proberen de pc langer af te laten, maar daar ligt het normaal ook niet aan, want de pc vraagt geen IP aan de DHCP server (statisch ip vanuit windows)

Dus een kort antwoord: Neen, het zou altijd moeten werken. Werkt het bij jou binnen 24 uur ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
tokesnugerd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:46:
Normaal niet, wat je moet opgeven is het MAC adres van de netwerkkaart in die pc (werk trouwens alleen met vast netwerk, wireless ondersteunt dit niet) ik denk dat de volgende stap is dat er een signaal wordt gestuurd naar dat mac adres (en dat veranderd dus nooit)
Ik zou eens moeten proberen de pc langer af te laten, maar daar ligt het normaal ook niet aan, want de pc vraagt geen IP aan de DHCP server (statisch ip vanuit windows)

Dus een kort antwoord: Neen, het zou altijd moeten werken. Werkt het bij jou binnen 24 uur ,
Hmm dat ga ik dan meer eens proberen. Ik heb mijn pc regelmatig langer dan 24 uur uitstaan dus dat ga ik even uitvoerig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al in de startpost te lezen is: ik heb me zelf ook een tijdje beziggehouden met Wake On Lan Over Internet, maar het werkte bij mij gewoon niet goed. Ik heb het een paar keer werkend gehad: de pc (laptop) bootte door de Magic Packet van een site, maar wanneer ik dit enige tijd (15 minuten) probeerde, bleef de laptop in diepe coma (Wake On Lan werkte dan nog wel).

Omdat ik op fora ook al las dat het vaak gewoon niet werkt, heb ik me er verder ook niet mee bezig gehouden en ben dus op dit idee gekomen ;)

Het voordeel hieraan is dat het in ieder geval ALTIJD werkt! Daarnaast kan ik de pc ook gewoon laten opstarten/afsluiten als ik zelf niet achter een andere pc zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Daar heb ik 2 antwoorden op :D
En wat op nieuwjaarsavond ?:D wat ben je nu met een pc die je opzet als je er zelf niet aan kan via een andere pc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 162% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Jet hebt idd een +5Vsb (standby), doorgaans een paars draadje op de ATX stekker. Die wordt gebruikt om je netwerkkaarten te voeden (zodat wake-on-lan werkt), (een stukje van) je bios te voeden (zodat drukken op de powerknop iets kan doen), eventueel tobo en muis te voeden als je PC kan opstarten daarmee.
Wel kan je die lijn niet echt sterk belasten, ik lees hier op mijn voeding dat je er 2A uit mag halen, lijkt me dat je dan zonder probleem tot 500mA mag trekken eruit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van mij ook even offtopic:
Engineer schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 02:31:
Hehehe zou je ook dynamiet aan dat relais kunnen hangen :P :+
Was bij mij ook al opgekomen, maarja, het is hier geen Midden-Oosten hè :P

Om mijn reply ook nog even van erg nuttige info te voorzien:
Er staat continu (ook als de pc is uitgeschakeld) een spanning van 5V over elke USB poort: je kan dus een USB-kabeltje op de schakeling aansluiten, waardoor je geen externe voeding meer nodig hebt. Of deze spanning ook over de interne USB staat (de pinnetjes op het mobo voor bijv. cardreader) moet ik nog even kijken. Dat zou nog mooier zijn (geen USB kabel achter in de pc die naar binnen gaat).

Dan vraag ik me alleen af of ik de adapter van de telefoon dat zonder problemen achterwege kan laten. De adapter levert namelijk 4,5V met een stroomsterkte van 400 mA. Het lijkt me niet dat dit een probleem zal vormen, maar ik ga liever nog niet gelijk mijn kabel doorknippen voordat ik het hier gevraagd heb :P

[Edit]
Na het overzetten van een jumper heb ik nu ook op de interne USB aansluiting continu een spanning van 5V. Ik ben nu even bezig om een adaptertje te maken die ik er gemakkelijk op kan zetten zonder dat mijn card reader zijn aansluiting verliest.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga deze schakeling ook namaken, maar dan met behulpt van een LDR en een opamp en een 5v relais, die al schakkelt op 3,5v

Ik ben alleen nog opzoek naar een simkaart.
Heeft iemand er toevalling nog 1 ligge? of is er nog een leuke actie op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zie hier:
http://www.samenkopen.net/action_products/390210/653955

Heb vandaag geprobeert om het af te tappen van de internet USB, maar met dit relais werkt het niet helemaal goed: het voltage wat ervan af kwam was te weinig om het relais in te kunnen schakelen.

Ik ga er binnekort maar eens een wat lichter relais opzetten (lagere drempelspanning)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eey, mis is ;Reed Relais 5V 1xmaak 0,5A; dickbestklik

Relais wat voor jou, ik heb deze besteld, hou me op de hoogte van je project
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:36:
Zie hier:
http://www.samenkopen.net/action_products/390210/653955

Heb vandaag geprobeert om het af te tappen van de internet USB, maar met dit relais werkt het niet helemaal goed: het voltage wat ervan af kwam was te weinig om het relais in te kunnen schakelen.

Ik ga er binnekort maar eens een wat lichter relais opzetten (lagere drempelspanning)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:23
Iets soortgelijks heb ik tijden terug gedaan door gebruik te maken van de RI(Ring Indicator) pin op een seriele poort. (RS232). Vervolgens een instelling in de bios "wakeup on iets in die richting" en het werkte :) Echter kan ik me voorstellen dat niet ieder moederbord daar aan meedoet.

Verder nog een kleine opmerking: Op de USB poorten staat, als de boel uit staat, alleen spanning als je wake-up on (usb) keyboard aan hebt staan. Dat is soms standaard en soms een jumpertje op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Stephan:
Je linkje verwijst naar een 12V relais, maar ik zal daar eventjes kijken of er nog wat voor mij tussenzit :)

[Edit]: foutje van mij: er staan er nog veel meer onder (fijn hoor, op die site rondkijken met Firefox :( ).
Echter kan ik me voorstellen dat niet ieder moederbord daar aan meedoet
En dat is nou het leuke hiervan: dit werkt altijd, ongeacht wat voor moederbord je hebt (elke pc heeft een power-knop, dus mijn manier van WUOC werkt sowieso :) )
Verder nog een kleine opmerking: Op de USB poorten staat, als de boel uit staat, alleen spanning als je wake-up on (usb) keyboard aan hebt staan. Dat is soms standaard en soms een jumpertje op het moederbord.
In mijn geval is dat dus doormiddel van een jumper, maar het is eigenlijk alleen maar extra 'luxe' als je het van de USB aftapt. Je kunt anders ook gewoon twee adapters aansluiten: dat werkt altijd (zo heb ik het nu weer eventjes draaien).

[Edit]:
Dan lijkt het telecom relais (product code P99) me nog iets geschikter: schakelt tussen 3V en 6V (max 1A). Ik ga er binnenkort maar eentje bestellen: dan kan ik waarschijnlijk alles van 2 USB aansluitingen aftappen (1 voor de telefoon, 1 voor de secundaire stroomkring).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu besteld bij dick best, kheb een bevestigings mailtje gekregen, neemt hij nu contact met mij op of hoe gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein vraagje hierover, is het namelijk neit mogelijk om met behulp van transistor een soort van switch te maken, dan heb je helemaal geen relais nodig namelijk... of is dit niet mogelijk???

Oja en om te voorkomen dat je de computer uitzet is het dan niet mogelijk om het pinnetje te gebruiken van het aanlampje, hiermee zou je dan kunnen kijken of je pc aanstaat. Of zit ik hier ook weer te eenvoudig te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie vraag of je nou een relais nodig heb of niet.

hier een schakeling met relais, ik moet hem nog wel zelf in het echt maken

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.a.vanleusden/foto'sfilmpjes/licht%20schakeling.JPG

Rechter schakeling is met licht op de LDR dat de relais schakeld
Linker schakeling is als de LDR in het donker staat dat ie schakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het zou dus mogelijk zijn zonder relais of niet, het lijkt mij tenminste mogelijk met een enkele transistor en een weertstandje om een schakelaartje te maken, dan is de hele relais overbodig.
En waarom zou je met een LDR werken? Kan je niet beter een schakeling maken waar direct wordt getapt van het pinnetje van het lichtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Stephan:
Waarom zou je een LDR gaan gebruiken? Je hebt meer componenten nodig (niet alleen transistor en relais) waardoor je gehele schakeling duurder wordt. Daarnaast moet je ook zorgen voor een niet-transparante case zodat je pc niet ongewenst inschakeld als er per ongeluk licht op komt. Mijn methode is goedkoper, eenvoudiger en efficiënter (lijkt mij tenminste).

@fregoth:
Als jij een idee hebt om een schakeling te maken zonder dat je een relais gebruikt, maar waardoor het nog eenvoudiger/goedkoper is, let me know! Enigste eisen zijn dat de powerknop nog steeds moet werken en dat het systeem wordt ingeschakeld door een mobiele telefoon die afgaat (daarnaast moet het ook veilig zijn: niet dat je je moederbord op welke manier dan ook kan beschadigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:51

GieltjE

Niks te zien...

is er niet iets van een simpele timer tussen te bouwen? Zodat zodra de schakeling naar de pc aan word gezet b.v. de komende 60sec geen nieuwe activatie van dat circuit word toegestaan?

Dit om te voorkomen dat hij meteen weer uitgaat als je hem 2x over laat gaan.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit om te voorkomen dat hij meteen weer uitgaat als je hem 2x over laat gaan.
[/quote]
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:56:
@Stephan:
Waarom zou je een LDR gaan gebruiken? Je hebt meer componenten nodig (niet alleen transistor en relais) waardoor je gehele schakeling duurder wordt. Daarnaast moet je ook zorgen voor een niet-transparante case zodat je pc niet ongewenst inschakeld als er per ongeluk licht op komt. Mijn methode is goedkoper, eenvoudiger en efficiënter (lijkt mij tenminste).

@fregoth:
Als jij een idee hebt om een schakeling te maken zonder dat je een relais gebruikt, maar waardoor het nog eenvoudiger/goedkoper is, let me know! Enigste eisen zijn dat de powerknop nog steeds moet werken en dat het systeem wordt ingeschakeld door een mobiele telefoon die afgaat (daarnaast moet het ook veilig zijn: niet dat je je moederbord op welke manier dan ook kan beschadigen).
Ik wil liever niet mijn telefoon openmaken, en als dat mogelijk is met een schakeling die 1 euro duurder is doe ik dat liever.
Een een LDR is altijd wel makkelijk:)

[quote]GieltjE schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:03:
is er niet iets van een simpele timer tussen te bouwen? Zodat zodra de schakeling naar de pc aan word gezet b.v. de komende 60sec geen nieuwe activatie van dat circuit word toegestaan?

Zeker goed, maak jij dat even >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 16:51

GieltjE

Niks te zien...

Ik opper het alleen, heb hellaas veel te weinig ervaring met electronica bouwen.
Maar als iemand dit voor elkaar krijgt ben ik zeker wel geintereseert, als eerste zelfbouw projectje ofzo _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door GieltjE op 20-02-2007 10:32 ]

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Stephan:
Sja, maar als je een oude telefoon gebruikt, maakt het toch niet uit of ie open gaat of niet? (er is vast wel iemand in je directe omgeving die zijn/haar telefoon weg doet)

@Gieltje:
Dit is zeker wel mogelijk om te maken, alleen moeten er dan componenten bij zoals geheugencel, een binair klokje en enkele &-poorten.
Alleen is dit helemaal niet nodig: als je een telefoon hebt zit daar meestal wel de optie op dat ie alleen 1 of 2 keer biept en daarna stil blijft (moet je wel mijn manier gebruiken: aansluiten op de speaker). Dit heb ik zelf ook: ik kan hem zo lang over laten gaan als ik wil, maar hij gaat nooit automatisch weer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:18
Ik heb het laatst ook een keer geprobeerd, helaas me oude telefoon gesloopt. Maar ik vind het hier wel interresant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dat is juist wat we niet willen hebben: 1 grote lange puls. Bij een grote puls blijft het relais een tijdje open (zolang als de puls duurt), wat hetzelfde effect heeft als je powerknop ingedrukt blijven houden bij het opstarten (de pc zal dan weer uitgaan).

De bedoeling is om één of enkele pulsen te krijgen die niet langer duren dan een seconde of 3. Het eenvoudigste is gewoon om te zorgen (indien mogelijk) dat je de ringtone instelling van je telefoon aanpast (ik heb bij alle telefoons hier, Sagem MC912, Nokia 3310 en 5140, de optie kunnen instellen om 1x te piepen). En bij een telefoon die .wav of .mp3 ondersteunt kun je natuurlijk zelf even een ringtone maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Owke ik heb even getekend wat ik bedoelde, voor zover mijn electronica kennis rijkt (dit is nog niet zo heel ver) heb ik begrepen dat je op de volgende manier ook een schakelaar kan maken. Links bij de schakelaar en batterij moet dan je telefoon komen en A en B moeten dan de pwr en gnd pin voorstellen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tenbookum.nl/dave/schakel_trans.GIF
Nu vraag ik me dus af of dit ook zou werken en zo niet, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De schakelaar in jou tekening stelt de + en - pool van de telefoon voor?

Dan zal het geloof ik niet gaan werken omdat je telefoon niet zomaar in serie kunt schakelen met een batterij (het wil dus niet net zoals twee 1,5V batterijen serie schakelen waardoor je een spanning van 3V krijgt....).
Daarnaast zit je ook met het moederbord: ik weet niet of het moederbord kapot kan gaan als er een te grote spanning over de power en ground pin staat... (relaistje ertussen is wel zo veilig).

Ik denk dat het dus niet gaat lukken, maar de beste manier om het te controleren is natuurlijk om het te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het batterijtje en de schakelaar stelde gezamelijk de telefoon voor, die moeten dan namelijk worden vervangen voor de telefoon, het enige is idd dat ik neit weet of het met wisselspanning werkt, daar had ik nog niet over nagedacht.

En dat uitproberen... tja ik weet niet of ik dat zo veilig vind voor mn moederboard :P maargoed dan zou je dus moeten weten wat de spanning is tussen de pwr en gnd pin en kijken of je die mbv de schakeling kan reproduceren. Of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu snap ik je bedoeling met de schakeling :)

Ik heb even een voltmetertje aan mijn moederbord gehangen: er staat een spanning over de pinnetjes van ongeveer 3,3 V. Aangezien je in jou schakeling geen aparte voedingsbron nodig hebt, zal de stroom van de mobiel (enkele mA's) geen probleem opleveren voor je moederbord ;)

Of het daadwerkelijk lukt moet je gewoon uitproberen (theoretisch zou het geloof ik wel moeten lukken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ooooke, er staat dus spanning over die Power pinnetjes op het moeder bord:P
Ik dacht dat het Spannings vrij was,
Maar dat maakt natuurlijk niet uit voor deze schakeling.
Ik heb mijn onderdelen binnen, ldr enzo.
Maar kreeg het net niet aan de praat, ga het morgen nog is proberen.
Als ik hem werkend krijg, zal ik hem hier posten en foto's maken.
En mis ets ik er wel een print voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Stephan:
Hoe kan er anders een stroom lopen van de power naar de ground als er geen spanning over staat 8)7

Als het je lukt via de LDR, wil je me dan even mailen hoe je hebt gedaan (schakeling + beschrijving): dan plaats ik die in de startpost :)

@fregoth:
ik heb jou methode even hier uitgeprobeerd, maar het is niet gelukt (ik heb eventjes bij mijn device de power pin met de basis verbonden en de ground pin met de emitter en de adapter eraf gehaald. Dat er nog een relais is aangesloten maakt niks uit: de stroom zoekt de weg van de minste weerstand).

De reden waarom het niet werkt weet ik niet precies, daar moet ik eerst nog even voor kijken. Misschien dat het met een ander transistortje wel werkt (wat me niet logisch lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Relais lijkt me toch een pak handiger! die pinnetjes moeten enkel verbonden worden, meer niet.. waarom er dan (meer) spanning op zetten ?

code:
1
2
3
4
Klein schematje :D
        /---------\     /-----------\
Telefoon          Relais            "Wake on connection"
        \---------/     \-----------/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus ook mijn mening :) Een relaistje kost vrijwel niets, maar zorgt wel dat de stroomkring van je moederbord strikt gescheiden blijft. Enigste nadeel is wel dat er even een extra spanningsbron moet komen om het relais in te schakelen: het stroompje van de telefoon is daar te zwak voor.
(het geklik van het relais klinkt me trouwens al vertrouwelijk in de oren als ik 's ochtends mijn pc aanzet met mijn telefoon vanuit mijn bed :) )

Zoals jij in je code de opstelling schematisch weergegeven hebt, zo was ik ook begonnen met het idee :P
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het stroompje van de telefoon veeeeeel te zwak is om het relais in te schakelen, maar daar is de transistor weer voor (samen met de extra spanningsbron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:11
zou er geen solid state relais te vinden zijn die met zo'n lage stroom zou kunnen schakelen? die klikken ook niet, en zijn net zo makkelijk aan te sluiten (2 pinnetjes voor de "spoel", en meestal 2 pinnen voor de schakelcontacten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

of je kan altijd met lego/knex een constructie bouwen die een metalen draadje vasthoud, met een motortje wordt er dan contact gemaakt met de 2 pinnetjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@nick_haak:
Daar zou het ook mee moeten lukken, maar dan moet je er wel eentje hebben om het te proberen (ik heb er wel eentje gezien op internet: ik ga binnenkort nog wat bestellen dus kan die makkelijk meebestelt worden).

En tokesnugerd, ga jij maar lekker met legoR spelen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:12:
@Stephan:
Hoe kan er anders een stroom lopen van de power naar de ground als er geen spanning over staat 8)7

Als het je lukt via de LDR, wil je me dan even mailen hoe je hebt gedaan (schakeling + beschrijving): dan plaats ik die in de startpost :)

Komt heel vaak voor dat er geen spanning op staat hoor, op puls contacten
potentiaalvrij.
dus 0v ==>ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat is nieuw voor mij :)

Heb je hier op internet wat info over voor me?

Maargoed, bij het moederbord loopt er dus gewoon een stroompje omdat er een spanning over de pinnetjes staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha ja idd, ik wist het ook niet hoor, maar ik loop op dit moment stage bij Besam, van automatische dueren.
En daar kwam ik er achter, dat de inpulse potentiaalvrij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mMark we kunnen overigens samen wel een startpost maken.
Met mijn manier erin, en de jouwe.
Dat is natuurlijk helemaal top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat wij een deal hebben ;)

Is het inmiddels al wel gelukt om het helemaal aan de praat te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag een breadboard besteld.
Ik hoop dat ik hem morgen heb, ga ik hem daar eerst op testen.
Layout voor print al wel gemaakt.
Dus als ie werkt op de breadbord, ga ik hem gelijk etsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

huppa

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 19:26 . Reden: mail aders verwijderen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Mooie starters post :) alleen denkik dat de markt vrij beperkt is van mensen die hun pc willen opzetten met hun gsm :) misschien ook nog een linkje naar het portforwardingstopic ?
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:58:
En tokesnugerd, ga jij maar lekker met legoR spelen _O-
offtopic:
Met 'met lego spelen' ben ik wel 4des geworden op een wedstrijd tussen robotjes die wél uit 'echte' electronica bestond (4des van de 12 denk ik). achja, je hebt altijd zo'n mensen die iets moeten afkeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik ook even offtopic:
offtopic:
Met 'met lego spelen' ben ik wel 4des geworden op een wedstrijd tussen robotjes die wél uit 'echte' electronica bestond (4des van de 12 denk ik). achja, je hebt altijd zo'n mensen die iets moeten afkeuren
Jouw opmerking over Lego inbouwen in de pc was (geloof ik) als geintje bedoeld, net als mijn reactie daarop ;)
Ik keur het niet af dat je met Lego en dergelijke 'aan het spelen' bent: Lego vind ik zelf ook nog interessant (hoewel het hier op zolder ergens onder het stof ligt), zeker als er wat elektrotechniek bij komt kijken.

Vat het daarom dus ook niet al te persoonlijk op ;) (verder natuurlijk heel knap dat je in een wedstrijd een aardige prestatie hebt weten te bereiken :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

offtopic:
Deels als grap, maar er zijn altijd zo van die zotten die zoiets echt proberen :D, wie houd er zich nu ook bezig om een plotter te maken met lego + mindstorms ?

Misschien moet er eens een overkoepelend topic komen "Alle manieren om je pc aan te krijgen"
* De knop
* WOL (wake on lan)
* WOC (wake on cellphone)
* what else ? :D

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-08 10:39

Cablekevin

CCCP Baby!

tokesnugerd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:31:
offtopic:
Deels als grap, maar er zijn altijd zo van die zotten die zoiets echt proberen :D, wie houd er zich nu ook bezig om een plotter te maken met lego + mindstorms ?

Misschien moet er eens een overkoepelend topic komen "Alle manieren om je pc aan te krijgen"
* De knop
* WOL (wake on lan)
* WOC (wake on cellphone)
* what else ? :D
offtopic:
WOW Wake on wan.

Verwijderd

Topicstarter
tokesnugerd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:31:
offtopic:
offtopic:
Ik dus niet en ik denk dat het overgrote deel van de lezers van dit topic gewoon hun pc willen aanzetten via hun mobiel zonder andere poespas erbij ;)

Maargoed, om maar weer ontopic te gaan en te blijven:
dan zou er een topic komen waarin uitgelegd staat hoe WOL werkt en hoe WUOC werkt: WOW werkt gewoon (bij bijna iedere router) niet goed en daar gaan we dus ook geen aandacht aan besteden ;)

Volgens mij is er wel genoeg te vinden over WOL, maar als er behoefte aan is, wil ik er best even iets over schrijven....

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Wikipedia... :D maar WOW werkt hier wonderbaarlijk maar waar, WEL.. ik heb het nog niet vaak gebruikt, maar het lukt dus wel. Misschien met een ander programmaatje proberen? ik heb er één waar je het MAC adres en IP in kan geven (en subnet mask).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het via een site (http://www.dslreports.com/wakeup)geprobeerd, maar tevergeefs. Het lukte wel enkele minuten nadat ik mijn laptop had uitgeschakeld, maar na een langere tijd gebeurde er helemaal niets meer. Daarnaast vind ik het handiger om het via een telefoon te doen (heb je er niet een pc voor nodig: kun je dus op school je pc laten opstarten terwijl je naar de mediatheek loopt).

Maar als jou methode van WOW wel gewoon werkt bij anderen, wat ik me niet kan voorstellen, is het handig om er wat over te schrijven (als het toevallig alleen bij jou werkt heeft de rest er dus niks aan).

Verwijderd

stomme wake on lan, pc start vaak op als je t niet wilt, omdat de router een byte stuur naar de pc, en dan gaat ie gelijk al aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@tokesnugerd:
Ik wacht eigenlijk nog steeds op jouw oplossing voor WOW: ben namelijk erg benieuwd of het dan wel werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

ik heb amper iets gedaan! gewoon geactiveerd in de bios, ik moet enkel nog eens testen of het na langere tijd nog werkt. maar aangezien ik de server (waarop WOL moet werken) elke dag wel een keer opstaat, heb ik nog niet kunnen testen of het nu wel werkt.
BTW: ik gebruik Wake On LAN Ex v0.95 by www.TNK-BootBlock.co.uk . met dat programmatje is het tot noch toe altijd gelukt;
Ik kom alleen niet veel ergens anders waar ik internet heb dan hier thuis. Ik zal een van de komende dagen proberen. De pc staat nu bijna 24 uur af, morgen doe ik wel eens via pa z'n werk (vpn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen onbeveiligd draadloos netwerk in de buurt waarmee je het even kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

nop 2 bad.. ook omdat we vroeger soms over datalimiet gingen :D
Maar over paar uurtjes is pa thuis, dan zal ik het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gestopt met het ldr schakelingetje.
Gezeik, het zou moeten werken, maar het lukte toch niet.
Ik heb nu de trilmotor uit de telefoon gehaald, en 2 draden op die connectors gesoldeerd, waarmee ik direct een relais kan opensturen.
Die schakeld mijn pc in
Dus heb alllen 1 relais nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel spanning staat er normaal over het trilmotortje ? Wat is de stroomsterkte ?

Ben ik alleen wel benieuwd hoe je het hebt gedaan: zit er soms op jou telefoon de functie 1x trillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik heb daarjuis eens geprobeerd met van die websites, maar dat werkt niet; ik wil met m'n programma proberen.. maar pa komt maar niet thuis ! die moet nog ergens naartoe. ik zal zo snel mogelijk proberen :)

EDIT: maar es gevraagd of een vriend het zou doen.. resultaat; Doodse stilte. Het werkt hier dus ook niet. maar aangezien ik de pc 1 keer per dag wel opzet is dat normaal geen probleem hier. sorry jongens, ik kan jullie niet verder helpen met WOW

[ Voor 37% gewijzigd door Phalox op 27-02-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:56:
Hoeveel spanning staat er normaal over het trilmotortje ? Wat is de stroomsterkte ?

Ben ik alleen wel benieuwd hoe je het hebt gedaan: zit er soms op jou telefoon de functie 1x trillen?
Piek spanning is 3,7 volt
Dat is genoeg omdat relais van mij te schakelen.
Alleen nu gaat ie steeds aan uit aan uit.
Dus kan ik de telefoon maar heel kort over laten gaan.
Maar dat ga ik nog oplossen, dmv condensator parralel over het relais te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dus heb je weer meer onderdelen nodig :)

Maargoed, het lijkt me leuk als het je lukt: scheelt in ieder geval weer een extra spanningsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het dus nu gewoon op de trilfunctie.
Zonder een spannings bron, ja alleen het opladen van de telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het gelukt met een condensator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is alweer even geleden dat er gereageerd is op dit topic maar,

Stefan welke relais (type, spanning etc) heb je daarvoor gebruikt ? Om aan te sluiten op dat trilmotortje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Relais zijn niet zo kritisch hoor; zolang hij omklapt en niet stukgaat van de stuurstroom zit je goed :)
Hij hmoet dus min 5V kunnen hebben aan de primaire kant en al omklappen vanaf enkele V.
De secundaire kant van een relais kan meestal min 12V hebben (en vaak 250), ruim genoeg dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben ook van plan om een mobiel op mijn pc aan te sluiten. Heb een oude telefoon te voorschijn gehaald nokia 3310 en deze wilde ik hiervoor gebruiken. Voor het aan en uitschakelen wilde ik een relais te schakelen wilde ik het trilmotortje van het mobiel gebruiken. Zoals in de vorige post dit beschreven was moet het kunnen. Alleen nu wil ik natuurlijk het mobieltje continu een voeding hangen en niet meer naar omkijken. Maar als het mobieltje extern spanning krijgt dus aan de lader hangt dan trilt deze niet meer.. Zonder voeding wel met niet.

Begrijp ik het nou verkeerd ?? Iemand wat verheldering?

Heeft iemand enig idee hoe ik dit handig kan oplossen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan voeding uit je pc halen om de telefoon te laden:
PC af => gsm laadt niet => trilfunctie werkt.
PC aan => gsm laadt => trilfunctie werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 20:34
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2008 @ 17:38:
je kan voeding uit je pc halen om de telefoon te laden:
PC af => gsm laadt niet => trilfunctie werkt een dag of twee (oude accu) => telefoon leeg => naar huis rijden om de telefoon op te laden en aan te zetten (en dat is niet de bedoeling )
PC aan => gsm laadt => trilfunctie werkt niet.
En je wil misschien ook de computer uit zetten via hetzelfde systeem, dus het lijkt me niet erg handig :P.

Mathijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad ik zou het ook uit willen kunnen zetten .. Zou eventueel ook remote kunnen maargoed liefst ook de mogelijkheid met mobiel. :). Kan ik dan direct de 5 volt gebruik om de mobiel op te laden ? Adapter is 3,6 meen ik.

Maar ik heb nu al meerdere forums doorgelezen en ben nog nergens iemand met dit probleem tegen gekomen ?! Hoe kan dat gebruiken zij allemaal een mobiel waarbij de tril het wel gewoon doet als er een adapter aanhangt?
Pagina: 1