A7N8X Deluxe, onboard Raid probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Sinds kort geeft mijn pc kortje piepjes/tikjes bij het opstarten en geeft dan een menu van WinXP dat je krijgt als windows niet normaal is opgestart.

Ik dacht eerst dat de tikjes van een van de hardeschijven kwam maar het komt (gelukkig) uit de onboardspeaker. Hier begint hij mee tijdens de initialisatie van de raid controller en daarna stopt het en krijg ik dus het bootmenu van winXP.

Als ik nu 'normaal opstarten' kies doet start hij ook daadwerkelijk normaal op :P Als ik reboot kies herstart hij normaal, dus zonder tikjes of menu. In windows rebooten geeft ook geen problemen dus het probleem doet zich alleen voor bij een cold boot.

Ik heb de volgende hardware:
A7N8X Deluxe
AthlonXP 2600+
2x512MB DDR400
Diamondmax 200GB
Diamondmax 300GB
9700 Pro

De hardeschijven staan dus niet in raid, dit is gewoon de enige mogelijkheid om s-ata schijven aan te sluiten op dit bord :)

Heeft iemand dit probleem al eens meegemaakt? Ik heb zelf het BIOS al gereset maar dit mocht niet baten. Is de Raid controller aan het overlijden?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou schakel je RAID controller eens uit in de bios, en start opnieuw op. Als alles dan werkt lijkt me duidelijk dat je RAID controller gaar is.

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Sommige A7N8X Deluxe hebben hitteproblemen op de north/south bridge.

Zelf heb ik dik 2 jaar lang de A7N8X Del PCB 2.0 gehad, en deze had de nare kuurtjes (tijdens het cold booten) om via de "POST Speech reporter" de raarste meldingen te geven. Compleet random dingen als "CPU Fan Failed" "Memory Test Failed" en ga zo maar door.

Ik heb nooit compleet begrepen waarom dit soort dingen gebeurden tijdens een cold boot, maar toen ik hier op GoT verschillende topics tegenkwam van mensen die de "zelfde" rare kuren met de A7N8X hadden en dit terug konden voeren op hun (te warme) north/south bridge heb ik het maar opgegeven.

Mijn systeem was super stabiel, ik kan mij in de 2 jaar van gebruik geen enkele BSOD of reboot herrineren.

Het is waard om te proberen wat Kawaii zegt, maar mocht dit niet werken dan is er weinig wat je kunt doen, of jou probleem ook toe te schrijven valt aan de mysterieuze A7N8X Bugs die velen van ons meegemaakt hebben weet ik niet, maar mocht het zo zijn dat je systeem voor de rest stabiel is, dan zou dat wel kunnen.

... MMORPG Addict.

• Cheezus
Ik heb de Raid controller even disabled (met jumper, geen bios optie) en ik krijg nog steeds een paar tikjes, daarna boot hij niet omdat er nu dus geen bootdisk is :)

Het lijkt dus niet de Raid controller zelf te zijn, misschien een van de bugs waar CRiMiNaL het over had maar over het algemeen is de koeling wel in orde en heb ik er 3 jaar zonder problemen mee gewerkt.

Iemand nog een andere tip? Het is toch wel een beetje vervelend zo :P

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
How about onboard speaker er af halen?
echte oplossing is het niet maar goed

404 Signature not found

• Cheezus
Ten eerste zit die op het moederbord gesoldeerd en ten tweede is het probleem niet dat het moederbord tikjes geeft (dit duurt maar <2 seconden) maar dat ik het bootmenu van winXP elke keer krijg, de pc start dus niet in een keer normaal op.
Pagina: 1