Toon posts:

Premium of Business, upgrade/OEM/Microsoft

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Recentelijk heb ik een nieuwe laptop gekocht, waar Windows XP Home Edition op staat
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025069

Nu ben ik bezig voor het kiezen voor een juiste Windows versie, en heb al besloten dat ik de basic niet wil. Nu heb ik de keuze tussen verschillende versies en mogelijkheden:

Microsoft Windows Vista Business Upgrade
Via Surfspot: 50-60 Euro

Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit NL OEM
Via 4Launch 92,50

Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit NL OEM
Via 4Launch 91,00

Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit DVD
Via Microsoft Upgrade page, 93,50

Het wordt dus op mijn laptop gezet, welke ik gebruik voor school doeleiden: Office, muziek luisteren, film kijken, internette, DVD's en CD's branden, foto's erop zetten vanaf camera, draadloos internet

Welke versie is nu het beste voor mij?
http://www.websonic.nl/pc...schillentussenversies.php
heb hier gekeken en volgende dingen vielen mij op:
CPU's ondersteund Fysiek - ik heb hier toch gewoon 1 van? (Turion 64 x2)
Extern bureaublad - heeft toch niks te maken als ik eventueel beamer wil aansluiten?
PC Image backup - backup maken, maar dat heeft denk ik niet al te veel zin zijn ook DVD's voor

naast de keuze tussen Premium en Business, moet ik dus nog een andere keuze maken;
koop ik een OEM, een 'upgrade' of via de Microsoft site waarbij ik dan dus een volledige versie zou krijgen?

Windows Vista Upgrade Advisor
Er zijn geen systeemproblemen bekend die een upgrade naar Windows Vista verhinderen.
Hebben verder zelfde apparaat 'problemen'
Realtek High Definition Audio - moet ik update voor downloaden
802.11g MiniPCI Wireless Network Adapter - nieuw stuurprogramma nodig

Norton Internet Security (Symantec Corporation) - zou volgens upgrade tool niet goed werken (is nog een oude versie) dus kan ik via Sufspot NOD32 kopen voor 10 euro

Kan geen informatie over deze apparaten vinden
Staat een grote lijst, Bluetooth, NVIDIA GeForce Go 7600, Canon iP1700 maar mocht dit problemen opleveren zou ik altijd updates kunnen downloaden

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 09:41 ]

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:41
Dan zou ik lekker voor Premium gaan. Business heb je niet nodig, is alleen leuk in een bedrijf. Beamer kan je altijd op je VGA poort aansluiten.

OEM is eigenlijk alleen als je een nieuwe PC aanschaft. Upgrade is dus de goedkoopste (echt legale) oplossing, maar je hebt dan wel altijd je XP CD erbij nodig als je je laptop opnieuw wilt installeren.

Verwijderd

Heb ergens geleze dat xp geinstalleerd en gevalideerd moet zijn als je een upgrade versie wil instaleren.

nieuws: Upgradeversie Vista vereist gevalideerde XP-installatie

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:40

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Cafun schreef op zondag 11 februari 2007 @ 09:42:
Dan zou ik lekker voor Premium gaan. Business heb je niet nodig, is alleen leuk in een bedrijf. Beamer kan je altijd op je VGA poort aansluiten.
Buiten het feit dat business echt niet alleen leuk is voor een bedrijf (lekker op de naam af gaan, argumenten zie ik niet :z) verkies jij er dus voor om home premium aan te bevelen terwijl de TS compleet legaal voor minder geld een completere versie van Vista kan krijgen? Ben benieuwd naar je motivatie hierachter :)
OEM is eigenlijk alleen als je een nieuwe PC aanschaft. Upgrade is dus de goedkoopste (echt legale) oplossing, maar je hebt dan wel altijd je XP CD erbij nodig als je je laptop opnieuw wilt installeren.
Allemaal niet correct. OEM kan je ook prima los kopen en dit is zelfs toegestaan en legaal. En ook voor de upgrade versie kan je d.m.v. een truukje zonder XP CD prima je laptop opnieuw voorzien van een vista installatie

Mijn advies: haal bij surfspot. Beste versie, goedkoopst en zelfs als je student af bent is de licentie nog compleet geldig :) Zal je nog wel even moeten wachten aangezien het pas eind april wordt dat surfspot vista zal gaan aanbieden

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 11-02-2007 09:52 ]

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-03 20:14

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Wat noem je recentelijk? 1 maand geleden of 4 maanden geleden?
Je hebt nl. kans dat je via https://upgradeweb.moduslink.com/Vista een "gratis" upgrade naar Vista kunt krijgen als je laptop in de periode 26 oktober - 15 maart is aangeschaft. Zie hier.

[edit zoveel]
Ow crap.. Ik zie nu pas dat je XP Home hebt. Wat daar de kosten van zijn om via moduslink die upgrade te doen weet ik niet. Ik heb laatst voor iemand met een XP MCE laptop de upgrade besteld voor € 5,50.

@hieronder: Whoops.. Tis nog vroeg.. Ik slaap nog wel even verder denk ik :+

[ Voor 60% gewijzigd door FlipFluitketel op 11-02-2007 10:08 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op zondag 11 februari 2007 @ 10:01:
Wat noem je recentelijk? 1 maand geleden of 4 maanden geleden?
Je hebt nl. kans dat je via https://upgradeweb.moduslink.com/Vista een "gratis" upgrade naar Vista kunt krijgen als je laptop in de periode 26 oktober - 15 maart is aangeschaft. Zie hier.
Een weekje geleden
@ hierboven; weltrusten :z
Die "gratis' upgrade is dus
Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit DVD
Via Microsoft Upgrade page, 93,50
Buiten het feit dat business echt niet alleen leuk is voor een bedrijf (lekker op de naam af gaan, argumenten zie ik niet ) verkies jij er dus voor om home premium aan te bevelen terwijl de TS compleet legaal voor minder geld een completere versie van Vista kan krijgen? Ben benieuwd naar je motivatie hierachter
Het geld is niet echt het euvel, maar ben meer op zoek naar het 'nut'.. Weet ook niet of Business zoveel zwaarder is en giga veel dingen bevat waar ik als 'consument' niks aan heb... Als Business zoveel zwaarder is en dus de prestaties verslechterd, dan wil ik het liever niet..
Allemaal niet correct. OEM kan je ook prima los kopen en dit is zelfs toegestaan en legaal. En ook voor de upgrade versie kan je d.m.v. een truukje zonder XP CD prima je laptop opnieuw voorzien van een vista installatie
Ik heb dus GEEN Windows XP CD-rom bij mijn laptop gehad, alleen een CD voor een complete her-installatie

EDIT ZOVEEL:
Is het bij het kopen van een OEM ook niet zo dat je systeem niet mag veranderen? het is wel een laptop dus toch 'gevoeliger' voor hardware problemen

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 10:13 ]

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:41
We Are Borg schreef op zondag 11 februari 2007 @ 09:50:
[...]
Buiten het feit dat business echt niet alleen leuk is voor een bedrijf (lekker op de naam af gaan, argumenten zie ik niet :z) verkies jij er dus voor om home premium aan te bevelen terwijl de TS compleet legaal voor minder geld een completere versie van Vista kan krijgen? Ben benieuwd naar je motivatie hierachter :)
Ok, ikzelf ga ook voor de business versie, gewoon omdat ik thuis een domeintje heb. Wat voor voordeel heeft Business nou voor wat hij met zijn laptop wilt doen? Alles kan met de Home Premium.

De prijs via Surfspot die had ik even niet gezien. Qua kosten is hij daar dan beter mee natuurlijk. Mijn fout.
[...]

Mijn advies: haal bij surfspot. Beste versie, goedkoopst en zelfs als je student af bent is de licentie nog compleet geldig :) Zal je nog wel even moeten wachten aangezien het pas eind april wordt dat surfspot vista zal gaan aanbieden
Ik had altijd begrepen dat OEM eigenlijk alleen bij nieuwe PC mocht zitten. Dat mensen dat toch kopen en gebruiken op een niet-nieuwe pc, dat werd dan voor lief genomen. Maar ik dacht dat he strikt genomen niet mocht. Hier zal ik dan misschien wel fout mee zitten.

Dat truukje om het zonder de XP CD Vista te installeren, is/was mij niet bekend. Dus daar heb je dan zoiezo een punt.

Er zullen altijd mensen zijn die over betere informatie beschikken dan een ander persoon. Dit blijf je toch houden. Ik had mijn mening gegeven zoals ik dacht dat het was. Ik kan uiteraard ook fout hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Prijs technisch ben ik dus beter af met Sufspot

Qua product (Business VS Premium) en wijze (OEM / upgrade / DVD via Microsoft)?

Verwijderd

Topicstarter
http://www.laptops4u.nl/i...emium-64-bit-nl-1237.html

129 voor de 64bit Premium

http://www.laptops4u.nl/i...iness-64-bit-nl-1243.html
149 voor de Business 64bit

Dit zijn dus de 'echte' versies en geen upgrades?
Ik dacht dat Vista veel duurder was?

Edit; sorry voor dubbel post |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 13:52 ]

Verwijderd

Cafun schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:37:
Ik had altijd begrepen dat OEM eigenlijk alleen bij nieuwe PC mocht zitten. Dat mensen dat toch kopen en gebruiken op een niet-nieuwe pc, dat werd dan voor lief genomen. Maar ik dacht dat he strikt genomen niet mocht. Hier zal ik dan misschien wel fout mee zitten.
ze hebben de regels weer eens veranderd:
http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx
Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd, behalve als de klant zelf zijn eigen pc bouwt. In dat geval wordt de klant ook als systeembouwer beschouwd en heeft deze dus geen recht op support van Microsoft, maar uitsluitend van de system builder.
tsja, wat is "zelf bouwen"? een accu in je laptop klikken?

Verwijderd

Topicstarter
[...]

ze hebben de regels weer eens veranderd:
http://www.microsoft.com/...tsoftwaregebruik/faq.aspx

[...]

tsja, wat is "zelf bouwen"? een accu in je laptop klikken?
[/quote]

Daar ben ik dus wel 'bang' voor.. Zo veilig en stabiel is Windows Vista geloof ik nog niet echt, en als ik een OEM installeer en het gaat fout ben ik geloof ik de sjaak :?

Verwijderd

neuh, ook een OEM kan je best een paar keer installeren, en de activatie-helpdesk bellen valt niet onder de support.

de vraag is, is het nou eigenlijk wel legaal of niet? als het dat niet is moet je er ook niet voor willen betalen :)

Verwijderd

Topicstarter
De manier waarop ik hem zal gebruiken komt neer dat het gebruik illegaal zal zijn, aangezien ik al een laptop heb met een andere OEM??

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 14:46:
De manier waarop ik hem zal gebruiken komt neer dat het gebruik illegaal zal zijn, aangezien ik al een laptop heb met een andere OEM??
je mag zoveel OEM-windows draaien als je zelf wilt, denk maar aan een dual boot. dat staat er los van.

punt is alleen dat je OEM blijkbaar alleen maar mag gebruiken als je zelf je eigen pc bouwt. maar wat dan precies bouwen is, geen idee. juristenvoer denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ach ik heb er nog even over nagedacht en heb besloten om maar geen Vista te nemen.

Het heeft geen voordelen voor de manier waarop ik de laptop ga gebruiken en vreet alleen meer 'stroom'

Ik ga wel naar Vista over als het 'moet'
Pagina: 1