toevoeging en vervanging case fans: input gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Beste Tweakers,

Aangezien ik de airflow in mijn kast (Antec SOLO) onder handen wil nemen wil ik graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring. Ik heb gemerkt dat de specs die de fabrikanten opgeven bij de fans niet te geloven zijn dus daarom dit topic als aanvulling op mijn bevindingen.

Momenteel heb ik drie fans: 120mm Antec TriCool voor outtake, 120mm Scythe op m'n Scythe Ninja koeler, en de 120mm fan op m'n OCZ ModStream. De TriCool moet vervangen worden, want die maakt behoorlijk veel geluid. De Scythe fan lijkt me wel ok qua geluid, ik weet de specs er niet van, en ook niet wat de officiële geluidsproductie ervan is.

Ik wil voornamelijk een nieuwe front intake fan die richting geheugen en cpu blaast. Ik heb op 1 na alle 5,25" bays uit m'n kast verwijderd en heb gemeten dat er precies een 140mm fan in zou passen, recht onder de DVD brander. Deze moet ik dus creatief zien te monteren. Er zou zo'n 2mm speling zijn dus de fan zou sowieso niet kunnen omvallen, maar misschien wel trillen en/of schuiven en dat zorgt denk ik ook weer voor het nodige geluid. En ook de 120mm Antec TriCool fan wil ik vervangen hebben, dus heb ik er twee nodig met de volgende eisen;

1) Front fan: idealiter een 140mm fan, maar het aanbod hierin is zeer gering, anders 120mm. Ik ben niet zo creatief met casemodden dus kan wel wat tips gebruiken voor de bevestiging aan de ondergrond en een filter voor de stof. Stel ik zou 'm aan de kast lijmen, ik noem maar wat, gaat dit dan hinderlijk trillen, en is er een stillere manier? En zou het gewoon prima lukken om een stuk nylon kous over de fan heen te spannen en deze aan de zijkanten vast te maken, of lopen de bladen dan aan?

2) Rear fan: dit moet een 120mm fan zijn, als de front fan 120mm wordt wil ik het liefst twee dezelfde hebben. Het zou wel handig zijn als deze met een fan controller komt die ik buiten m'n case kan hangen. Géén fan die zich aanpast aan temperatuur of stroomverbruik o.i.d., ik wil een constante airflow hebben met een constant geluidsniveau (went makkelijker ;))

Beide fans moeten meer dan 80cfm verspreiden tegen een geluidsniveau van zo'n 25dB of lager. Ik ben niet zo thuis in het energieverbruik van de fans, 5v, 7v, 12v... Ik wil ze op m'n voeding aansluiten of op het moederbord (liefst niet dubbelop) en dat ze gewoon de gespecifieerde luchtverplaatsing kunnen waarmaken, hoeveel stroom ze verbruiken zal me dan een zorg wezen. Ik heb gezocht en gevonden dat Papst en Nexus goede, stille fans zijn, maar of ze de luchtverspreiding kunnen waarmaken, weet ik niet. En van model tot model verschillen deze merken ook weer enorm, dus aanvullingen zijn gewenst.

Voor de front fan zou het leuk zijn als er een blauwe LED op zit maar dit is absoluut geen vereiste. Is het zo dat LED fans meer geluid maken omdat de ventilator doorzichtig moet zijn, en dat deze dus van ander materiaal wordt gemaakt dat meer geluid maakt?

Bedankt en gegroet. :)

hoi

• psycix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
ik raad je de Silent Eagle LED fan aan

link:
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TL9S22

er is ook een 80mm versie

deze fan is zeer stil en goed en der zitten ook nog eens LEDs in