SCART splitten etc.

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Hallo,

Bij ons thuis hebben we het volgende staan:
  • DVD-speler, een Pioneer DV-444-K
  • Video-recorder, een Philips VR540
  • UPC MediaBox
Aangesloten op een 'Grundig Elegance MW - 170 / 8' met 2 SCART-aanslutingen achterop.

De video-recorder en de mediabox delen een kanaal, en de dvd-speler heeft een eigen kanaal.

Nu ben ik van plan een Wii aan te schaffen en deze ook op dezelfde TV aan te sluiten. Aangezien ik dan moet delen met de DVD-speler ben ik benieuwd hoe dat moet. De UPC MediaBox heeft achterop een SCART-aansluiting met VCR erbij en één met TV erbij. De wijze waarop deze UPC MediaBox een kanaal lijkt te delen met de videorecorder is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/5959/opstellinguh2.th.jpg
Just for the record: SCART-1 en SCART-2 zijn dus de aansluitingen op de TV

Dus, de video-recorder zit niet direct op de TV aangesloten, maar via de UPC-MediaBox. De verbinding tussen de UPC MediaBox en de videorecorder is ook een soort kabel, ik weet alleen niet wat voor één, vandaar dat '(SCART-)'.

Dit principe wil ik dus ook toepassen op de combinatie tussen de DVD-speler en een toekomstige Wii. Maar hoe? Moet ik dan ook zo'n soort kabel hebben? En is deze methode wel toepasbaar tussen een Wii en onze DVD-speler (Pioneer DV-444-K dus)?
Ik hoop dat jullie mij hierbij vooruit kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
Zinu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt ook een scart verdeel switch kopen. zijn zowel handmatige als automatische versie's van. daar sluit je dan alle scart kabels op aan en dan gaat er 1 kabel naar je scherm.

deze kun je vaak wel krijgen in tv&video zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45
ik kon niet veel informatie over je tv vinden (het is ook al laat geworden) maar misschien heeft je tv een component ingang? dan kun je eventueel je Wii ook daaraan aansluiten. Ik verwacht echter niet dat je tv het heeft en dan moet je toch echt een scart switch kopen vrees ik. Niet dat dit zo erg is maar als je handmatig moet switchen is het soms wel irritant, vooral als je er niet goed bijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier op conrad nog wel wat gevonden:
http://www1.nl2.conrad.co...+switch&fh_refview=search

ik denk dat dit de beste oplossing is, ook met het ook op de toekomst. mischien komt er straks nog wel een hdd-recorden bij die ook een scart wil, of je pc of laptop op je tv verbinden. weer een scart nodig(tenzij je composite of s-vhs op je tv hebt).

daarnaast, tenzij je ook een compleet met afstandbediening bestruurbare robot-arm er bij hebt zul je toch moeten opstaan om je dvd of videoband er te drukken en dan druk je ook meteen het knopje op je switch in.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
@ Docey: Maar krijg ik dan niet alle apparaten op één kanaal? Of is het dan de bedoeling dat ik zo'n splitter tussen de SCARTs van de Wii en de DVD-speler hang?
En is het dan inderdaad, zoals jozy zei, met een knopje dat je telkens om moet zetten?

@ jozy: Het is ook een vrij oude, dus misschien is er inderdaad niet veel over te vinden. En voor zover ik het gehoord heb maakt component geen bal uit op een gewone CRT(?)-TV.

@Puch-Maxi: Nee, nog een grote kast erbij is een no-go voor mij.

EDIT:
@ Docey (2): Die links werken niet.
Ik moet sowieso al telkens een knopje omzetten bij een DVD, want hij hebben een bepaalde verdeling van het geluid voor DVD en voor radio :) Dus daar ben ik al 'aan gewend'.

[ Voor 18% gewijzigd door Zinu op 11-02-2007 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinu schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:25:
@ Docey: Maar krijg ik dan niet alle apparaten op één kanaal? Of is het dan de bedoeling dat ik zo'n splitter tussen de SCARTs van de Wii en de DVD-speler hang?
En is het dan inderdaad, zoals jozy zei, met een knopje dat je telkens om moet zetten?

@ jozy: Het is ook een vrij oude, dus misschien is er inderdaad niet veel over te vinden. En voor zover ik het gehoord heb maakt component geen bal uit op een gewone CRT(?)-TV.

@Puch-Maxi: Nee, nog een grote kast erbij is een no-go voor mij.
er zitten op de handmatige modellen, zoals ik hier heb gewoon 4 knopjes. je sluit gewoon alle 4 de apperaten op dat ding aan en dan 1 kabel gaat dan van dat kastje naar je tv.

je zet dan gewoon je dvd-speler aan, drukt er een dvd in, druk op het knopje van de dvd en dan wordt het singaal van de dvd doorgestuurt. als je dan op het knopje van de videorecorder drukt wordt dat singaal doorgestuurt. heel simpel eigenlijk.

edit, ik zocht gewoon op 'scart switch' op de conrad site. maar de lokale tv&video boer zal er ook wel een hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Dus een optie (de beste optie) zou zijn om een SCART switch te nemen voor alle SCART-apparaten (of voor alleen de Wii en de DVD-speler, dat bekijk ik nog wel even)?

EDIT:
Dit ding zit er tussen de UPC Mediabox en de videorecorder:
klik

Enne... bedoelen jullie dit ding? Zo ja, zitten er soms SCART-aansluitingen aan alle kanten? En wat doen die audio/video uitgangen bovenop?

[ Voor 107% gewijzigd door Zinu op 11-02-2007 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hangt er van af omdat je 2 aansluitingen hebt op je tv. maar omdat je ook die upc box hebt kun je denk ik het beste de upcbox op je ene scart aansluiten en dan de rest op zo'n scart switch.

zodat je tijdens je dvd bijvoorbeeld nog wel met je afstandbediening naar je tv-kanaal kunt zappen. ik zou dan voor een handmatig model met 4 of 5 aansluitingen gaan. daar sluit je dan je video-recorder, je dvd-speler en je wii op aan, en dan kun je later altijd nog een hdd-recorder of je pc op aansluiten ofzo.

ik had meer deze in gedachten:
http://www.conrad.nl/goto/?product=351270 (simpele versie, twijfel een beetje)
http://www.conrad.nl/goto/?product=350727 (handmatige versie, aanrader)
http://www.conrad.nl/goto/?product=356666 (autmatische versie, klikt goed, zelfde prijs)

(deze zijn voor 3 apperaten, ik zoek nog even verder naar 4 of 5 poort versies).

en die audio-uitgangen kun je gebruiken om het geluid ook naar je stereo door te sturen. alleen is dit wel vaak stereo, 2 kanalen dus. goed voor je video maar minder voor je dvd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

update:
http://www.conrad.nl/goto/?product=302373 (3x scart +1 composite=4ingangen)
http://www.conrad.nl/goto/?product=350836 (zelfde als hierboven, maar dan handmatig)
http://www.conrad.nl/goto/?product=350287 (4x scart +2x composite=6ingangen +afstandbediening)

kortom keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ook die links werken niet :( Weet je hoe ik het heb gedaan?
In dat zoekscherm rechtermuisnop op degene die je wilt en dan in een nieuw venster openen. En dan die link hier plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Hmm, aangezien ik de huidige opstelling, qua videorecorder en Mediabox, gewend ben wil ik het zo gaan doen:
  • De huidige configuratie tussen de UPC Mediabox en de videorecorder behouden.
  • Een splitter met twee (of meer, met oog op de toekomst) SCART-ingangen, mogelijk met switch (even bij de plaatselijke elektronicaboer kijken).
  • Op deze splitter de DVD-speler en de Wii aan te sluiten zodat die het voormalige dvd-kanaal delen.
Toch wil ik nog graag even die producten zien die jij gevonden had, Docey.

EDIT: Hier is de gebruiksaanwijzing van onze DVD-speler te bekijken. Als je kijkt naar blz. 11 (Achterpaneel), denk je dat er dan net zo'n SCART-verbindingskabel mogelijk is zoals dat nu is bij de UPC Mediabox en de videorecorder (deze dus)?

[ Voor 43% gewijzigd door Zinu op 11-02-2007 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Schopje, deze is nogal ver naar beneden geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinu schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:01:
Schopje, deze is nogal ver naar beneden geraakt.
...nou, "ver naar beneden"...dat valt nogal mee denk ik, aangezien je vanmiddag reeds 2 maal gereageerd hebt. Is daarmee wel een wat onzinnige "kick" imo.... :|

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 21:15:
[...]
...nou, "ver naar beneden"...dat valt nogal mee denk ik, aangezien je vanmiddag reeds 2 maal gereageerd hebt. Is daarmee wel een wat onzinnige "kick" imo.... :|
Nou nu dus wel... bijna helemaal onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinu schreef op maandag 12 februari 2007 @ 17:41:
[...]Nou nu dus wel... bijna helemaal onderaan.
Toch nog niet helemaal de bedoeling volgens de policy van GoT. Even ter info voor je, overgenomen uit de GoT regels, Het algemeen beleid :
Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen;
Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.
Vandaar mijn eerdere goed bedoelde opmerking over je 'schop actie'. Het gaat er niet om hoever je weggezakt bent op de index lijst die jij op je scherm ziet, maar over het tijdstip wat er zit tussen 2 reacties... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Oh, ok, sorry dan, dan weet ik dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens bij de Mediamarkt afgelopen weekend een scartsplitter gekocht. Gewoon een snoer met een scart die je achter in je tv aansluit, en waaraan aan de andere kant 2 scart aansluitingen zitten voor 2 apparaten (soort T-splitsing zeg maar). Geen gedoe met allerlei kastjes enzo....Kinderlijk eenvoudig als je het mij vraagt...
Afbeeldingslocatie: http://www.cableuniverse.co.uk/catalog/images/medium/M-SB18_MED.gif
De mijne is iets anders. Op het plaatjes zie je 3 "mannetjes" als scart. Bij mij gaat er een "mannetje" in de TV, en de 2 losse zijn dan "vrouwtjes" voor de apparaten aan te hangen.
Voldoet dat niet voor jou ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinu schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:14:
Ook die links werken niet :( Weet je hoe ik het heb gedaan?
In dat zoekscherm rechtermuisnop op degene die je wilt en dan in een nieuw venster openen. En dan die link hier plakken.
vaag :? ik heb de link gepost door op 'directe-link' te klikken. volgensmij is dat de manier hoe conrad het bedoelde om direct naar een product te linken.bij mij doen ze het perfect. gebruik zelf firefox.

zo'n Y-split kabel zal ook wel werken maar dan kun je dus nog steeds maar 2 apperaten aansluiten. verder zou ik die upc mediabox mooit laten zitten en waar of hoe je de videorecorder aan wilt sluiten moet je zelf weten. echter mijn ervaring met het doorschakelen van een scart aansluiting via een andere speler is ronduit slecht. vaak moet je dan bv. de dvd-speler onodig aanzetten voordat het werkt en het is gewoon vere van ideal.

bottom-line is: dat er genoeg te vinden is aan apperaten om scart aansluitingen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webby_143
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11-2023

Webby_143

1 Omhoog

Let wel op wat je aan kwaliteit wilt. Ik heb nu een scartbox, waarbij er maar 1 apparaat tegelijk ingeschakeld mag zijn. De aankoop motivatie was goedkoop, maar alle 3 de aansluitingen zijn non rgb. De tv heeft 1 rgb scart en een andere. Scart switches heb je in variaties van geen rgb, 1 rgb, tot 5x rgb en aparte audio. Ik heb juist voor de wii, de ps2 en de dvd speler rgb scarts, die wil je dan ook wel gebruiken. Alleen kom je al snel op 100 euro uit voor 5x rgb.

:: Game Over ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webby_143 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 00:02:
Let wel op wat je aan kwaliteit wilt. Ik heb nu een scartbox, waarbij er maar 1 apparaat tegelijk ingeschakeld mag zijn. De aankoop motivatie was goedkoop, maar alle 3 de aansluitingen zijn non rgb. De tv heeft 1 rgb scart en een andere. Scart switches heb je in variaties van geen rgb, 1 rgb, tot 5x rgb en aparte audio. Ik heb juist voor de wii, de ps2 en de dvd speler rgb scarts, die wil je dan ook wel gebruiken. Alleen kom je al snel op 100 euro uit voor 5x rgb.
hoe kom je daarbij :? ik heb hier zelf een handmatige scart-switch voor 3 aansluitingen, koste 2 tientjes. dus een 5-poort model zal echt niet in eenkeer 80 euro duurder zijn 8)7

en als een scart geen rgb singaal doorgeeft wat is het dan? een vereedelde stereo audiokabel?

het is wel zo dat er verschil is in kwaliteit. ik heb eerdere zo'n 5euro plastic ding gehad wat erg veel singaal verlies gaf. nu heb ik een metalen versie wat veel beter singaal geeft dus dat is mischien iets om op te letten alleen kun je aan sommige van die dingen niet goed zien wat er aan isolatie aan de binnenkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik denk dat ik zo iets als LOST ga halen (ik begrijp wat je bedoelt met 'vrouwtjes', dat de gewone 'mannetjes' daarin kunnen). Alleen heb ik dan wel graag dat die RGB ondersteunt, omdat ik zo'n kabel ook voor de Wii ga halen (SCART met RGB dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinu schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:17:
[...]omdat ik zo'n kabel ook voor de Wii ga halen (SCART met RGB dus).
...daarvoor heb ik m ook ;) (...alleen effe niet gelet op RGB :( ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Zinu schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 13:17:
Ik denk dat ik zo iets als LOST ga halen (ik begrijp wat je bedoelt met 'vrouwtjes', dat de gewone 'mannetjes' daarin kunnen). Alleen heb ik dan wel graag dat die RGB ondersteunt, omdat ik zo'n kabel ook voor de Wii ga halen (SCART met RGB dus).
Tsja, bedenk wel dat je hier veel signaal mee kan verliezen en een aantal apparaten er niet mee overweg kan. Ik heb thuis ook zo'n ding gehad, maar het werkte voor geen meter.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
*Zucht*...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
De enige verdere eisen die ik heb zijn dus:
  • ...dat het niet te groot is/te veel ruimte nodig is (vandaar mijn interesse in LOST's tip);
  • ...dat RGB Scart gewoon kan omdat ik zo'n kabel bij de Wii ga kopen.
Pagina: 1