Condensator voeding leeggelopen > Garantie?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 16:49

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Topicstarter
Mede Tweakers, ik heb even jullie wijsheid nodig.

Eerst even korte beschrijving systeem en wat er is aangepast:

Begin november 2006
Bij Mycom een Asus Barbone T2-AH1 gekocht. Socket S939.
( Inhoud een AMD Athlon 3800+ 512 mb video on board, HD 250 gb voeding 250w enz)

Tot deze week wat zaken aangepast,
2 gig geheugen geplaatst
Asus 7300 LE 256 mb video kaart
Andere CPU AMD Athlon x2 4200
En een TV kaart.

Over alles dik tevreden deze week dus de andere CPU geplaatst, dit was het laatste wat ik wou aanpassen. Ben dus over het hele systeem erg tevreden. Lekker snel, kan veel tegelijk, goede temperaturen, en lekker stil.

Geen reden om te klagen. Tot op vrijdag avond. Na dat ik de PC had uitgezet en weer wou opstarten, bleef deze in het XP opstartscherm met de balk hangen. Opnieuw geprobeerd en wederom kom ik niet verder. Ook in de safemode niet. Stekker er uit, en XP start zonder problemen op. En bij elke herstart heb ik weer het zelfde probleem. Pas als de je stroom er af gaat de PC pas door met opstarten.

Ik natuurlijk alles nagekeken. Niets te vinden, ook intern alles nagekeken aansluitingen van HD en DVD speler gewisseld. Systeem check, virus check. Alles niets.
Als de PC aan is, loopt het als een trein. Dat zat me toch niet lekker. Dus zoeken en lezen hier op GOT en Google. Dus maar een alle condensatoren nakijken op het moederbord, deze zien er allemaal goed uit. Bij de voeding zag ik eerst niets. Maar bij goed kijken zag ik dat er een kleine condensator leeggelopen was. ( witte drab), ik heb de voeding daarvoor niet open gemaakt, via de gaatjes en met een zaklamp gekeken). Mijn 12v lijn zit ook tussen de 11.41v en de 11.49v komt nu niet meer richting de 12v. Dus dat is de boosdoener.

Mijn vraag is dus deze, gezien de ouderdom van dit onderdeel en de hele PC ( net 3 maanden) en ondanks dat ik het nodige heb aangepast valt dit onder garantie neem ik aan?. Ik kan gewoon met PC naar Mycom gaan en vragen om een nieuwe onder garantie ( die zullen ze wel moeten bestellen ga ik van uit).

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:30
Mycom levert doorgaans garantie op de onderdelen, zelfs al heb je hem als complete pc gekocht.

Dus ik zou ze even bellen, want waarschijnlijk is het genoeg om alleen het voedingsblok terug te brengen. Meestal heb je dan ook gelijk een nieuwe.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Witte drap komt niet uit condensators. Als condensators lekken komt er bruingele prut uit.
De witte drap is wss wat plakrommel om het ding recht op z'n plek te houden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Montana

Montana

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:08:
Witte drap komt niet uit condensators. Als condensators lekken komt er bruingele prut uit.
De witte drap is wss wat plakrommel om het ding recht op z'n plek te houden.
Qua kleur weet ik het niet helemaal zeker lijkt wit, de condensator staat behoorlijk scheef, en zit aan de onderkant helemaal onder, zelfs over ander onderdelen heen. Het lijkt mij niet iets van lijm of zo.

Maar ook gezien waar de condensator zit, deze staat redelijk vrij en komt niet tegen andere onderdelen aan. Dus verlijmen ofzo, zou niet nodig zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Montana op 10-02-2007 23:19 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mwah dat witte spul is echt een of ander lijmgoedje. Zit vaak in voedingen en andere elektronica.
Ik weet absoluut zeker dat wit spul niet uit een condensator komt iig.

Daarnaast lekt een condensator ook altijd aan de bovenkant. Die komt bol te staan en knapt dan, waarna er bruin/gele prut uit komt.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 23:28 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:27:
Mwah dat witte spul is echt een of ander lijmgoedje. Zit vaak in voedingen en andere elektronica.
Ik weet absoluut zeker dat wit spul niet uit een condensator komt iig.

Daarnaast lekt een condensator ook altijd aan de bovenkant. Die komt bol te staan en knapt dan, waarna er bruin/gele prut uit komt.
Dat eerste klopt, dat tweede niet :)
Ik heb al diverse elco's gezien die alleen aan de onderkant bol stonden ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Montana

Montana

Topicstarter
Ik zal morgen het nog eens bekijken en proberen er door de gaatjes een foto van te maken, maar nog steeds blijft het gedrag van de PC. Komt dat wel overeen met een defecte condensator?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat kan, maar het kan ook een defecte harddisk zijn of brak RAM b.v.

Het kan ook heel goed dat die 250watt voeding je systeem niet trekt.
Die A64 X2 4200 trekt max 90 watt. Grafische kaart erbij zal ook wel een watt of 30 a 40 doen, en dan nog een HDD, CD/DVD drive, mobo+RAM en dan kan je heel goed over het maximum van de voeding heen gaat (combined power waarde enzo).

Mijn huidige systeem (A64 X2 3800+ Energy Efficient, 1GB DDR2, Radeon X1600Pro 256MB, 2x SATA 7200RPM 160GB HDD en een DVD brander) trekt onder full load net over de 200 watt. Dat draait dan op een 380watt voeding.

Jouw A64 X2 is geen EE model, en trekt daarmee dus wat meer vermogen dan de mijne.
Gezien een voeding meestal niet aan zijn maximale belasting zal komen omdat de gelijktijdige belasting op de verschillende power rails niet optimaal zal wezen, en je combined power waarschijnlijk op iets van 200 watt ligt, kan het heel goed dat je over de maximale power van je voeding heen gaat.

[ Voor 86% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 23:41 ]

• Montana

Montana

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:34:
Beide getest, geen problemen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Montana schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:35:
[...]

Beide getest, geen problemen.
zie edit ;)

• Montana

Montana

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:34:

Het kan ook heel goed dat die 250watt voeding je systeem niet trekt.
Die A64 X2 4200 trekt max 90 watt. Grafische kaart erbij zal ook wel een watt of 30 a 40 doen, en dan nog een HDD, CD/DVD drive, mobo+RAM en dan kan je heel goed over het maximum van de voeding heen gaat (combined power waarde enzo).

Mijn huidige systeem (A64 X2 3800+ Energy Efficient, 1GB DDR2, Radeon X1600Pro 256MB, 2x SATA 7200RPM 160GB HDD en een DVD brander) trekt onder full load net over de 200 watt. Dat draait dan op een 380watt voeding.

Jouw A64 X2 is geen EE model, en trekt daarmee dus wat meer vermogen dan de mijne.
Gezien een voeding meestal niet aan zijn maximale belasting zal komen omdat de gelijktijdige belasting op de verschillende power rails niet optimaal zal wezen, en je combined power waarschijnlijk op iets van 200 watt ligt, kan het heel goed dat je over de maximale power van je voeding heen gaat.
Daar had ik juist nagekeken mijn oude CPU 3800+ had een verbruik van 89w de x2 4200 heeft dat ook. De 7300LE max 69 w, en 1 HD daarvan weet ik het niet. Maar volgens mij is dat het niet.
Dat trekt die voeding wel. Had ik ook nog nagekeken op andere forums. Maar ook volgens Asus kan deze PC en ook evt uitbreidingen. Het zou wel een 250 w voeding zijn maar wel een sterke ( of hoe druk je dat uit)

[ Voor 4% gewijzigd door Montana op 10-02-2007 23:49 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het aan de voeding zou liggen (zoasl het verhaal van mckaamos) probeer dan eens een tijdje te draaien zonder die extra videoakaart. Alleen met de onboard dus. Als ie dan wel wil herstarten dan is het idd grote kans dat het aan de voeding ligt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

nou, als die videokaart bijna 70 trekt, plus de 90 van die X2, dan zit je al op 160 watt...
Reken dan nog even de rest erbij en je zit ruim over de 200 heen.
Controleer eens wat de max combined power van je voeding is... Ik verdenk toch heel sterk de voeding.
Niet zozeer de condensator, maar puur het geleverde vermogen dat niet voldoende is.

edit: ^^met Palomar

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 23:50 ]

• Montana

Montana

Topicstarter
Palomar schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:48:
Als het aan de voeding zou liggen (zoasl het verhaal van mckaamos) probeer dan eens een tijdje te draaien zonder die extra videoakaart. Alleen met de onboard dus. Als ie dan wel wil herstarten dan is het idd grote kans dat het aan de voeding ligt.
Zal ik morgen ook even testen.

Verwijderd

Zowieso is 11.41W letterlijk net op het randje van het toegestane. Dat kan je eventueel aanhalen als argument. Los daarvan zal je inderdaad waarschijnlijk de voeding gewoonweg overbelasten.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 06:18
Ik maak regelmatig slecht werkende voedingen open, Dat witte spul is lijm om loszittende componenten vast te zetten.
Dit is tegen valse contact punten, trillingen en vibraties.
Maar dat stekker eruit en weer erin verhaal heeft heel vaak toch met slecht werkende condensators te maken.
Voor dit systeem is een degelijke 300/350 watt voeding wel aanbevolen.
11.41V kan nooit goed zijn voor de levensduur van je pc en voornamelijk de hardeschijf(en)

• Montana

Montana

Topicstarter
Update,

Bij daglicht blijkt dat jullie gelijk hebben, condensator is niet defect, is dus verlijmt.

Wat heb ik verder gedaan, TV kaart er uit / Videokaart eruit, gestart met de videokaart onboard.
Geheugen van bank gewisseld. Het probleem blijft.
Voeding er helemaal uit, en goed nagekeken. Met het oog valt er niets te zien.
PC reboot > blijft dus hangen in de XP balk. PC stroom er even af (2 sec) en systeem draaid perfect.
Temperaturen zijn goed, Alleen de 12+ lijn blijft tussen de 11.41 en de 11.48 hoger komt de voeding niet.
Wat nu: is de uitlezing de voltages van Asus PC probe > goed of moet ik het met een ander stukje software doen?

En geheugen testen dat had ik gedaan met Rightmark memory stability test (blok van 1150 mb), die kan alleen een groot deel van het vrije geheugen testen.

Ik gebruik geen swapfile, is dit mogelijk iets.

Als de opstart goed is dan ben ik super tevreden. en gaat echt alles 100% goed, Maar behalve bij die herstart.
En als de voeding defect is gezien de +12v lijn, is dit garantie? Het zelf aanschaffen van een nieuwe is ook geen probleen gezien de kosten ongeveer € 32, ex verzenden. Maar los ik het daarmee op.

Dus Tweakers ik weet het ff niet meer. Dit gaat buiten mijn opgedane ervaringen en kennis.

Toch nog een aanvulling, ik heb de 2 x 1 gb er uitgehaald en wisselend in de 2 slots gedaan, totaal dus 4 wisselingen. Dit had allemaal het zelfde resultaat. (zoals hierboven)

[ Voor 6% gewijzigd door Montana op 12-02-2007 09:17 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-02 06:18
Als de voeding met de originele hardware ook onstabiel loopt met echt 11.40Volt (Multimeter) dan kun je garantie claimen.
Aangezien dit een compleet systeem is denk ik dat je geen garantie kan claimen omdat deze voeding is berekent voor de originele hardware.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als de opstart goed is dan ben ik super tevreden. en gaat echt alles 100% goed, Maar behalve bij die herstart.
En als de voeding defect is gezien de +12v lijn, is dit garantie? Het zelf aanschaffen van een nieuwe is ook geen probleen gezien de kosten ongeveer € 32, ex verzenden. Maar los ik het daarmee op.
Koop aub een *goede* voeding, en die kosten geen 32E.
Scheelt je veel gezeik.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Boudewijn schreef op maandag 12 februari 2007 @ 02:23:
[...]

Koop aub een *goede* voeding, en die kosten geen 32E.
Scheelt je veel gezeik.
pricewatch: AOpen FSP300-60SAV, 300W (mATX)

Ach komt aardig in de buurt toch ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Montana

Montana

Topicstarter
Phenos2 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 02:18:
Als de voeding met de originele hardware ook onstabiel loopt met echt 11.40Volt (Multimeter) dan kun je garantie claimen.
Aangezien dit een compleet systeem is denk ik dat je geen garantie kan claimen omdat deze voeding is berekent voor de originele hardware.
Even naar Mycom geweest, alles uitgelegt, en wat printscreens laten zien, Het was een herkenbaar probleem, kwam bij deze voeding wel eens voor. Er is een nieuwe onder garantie besteld.

Dus iedereen bedankt voor jullie bijdrage.

(Het kopen van een zwaardere voeding is nog niet nodig, maar zal zowiezo moelijk worden gezien de afmetingen van de orginele voeding ( Midi Barbone)

Pagina: 1