Ik hoorde van iemand dat je een stuk van je harde schijf kan opofferen en die als mbram te gebruiken
Hoe doe ik dat? Ik heb windows xp pro
Hoe doe ik dat? Ik heb windows xp pro
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Jah, en dat is zo traag als dikke stront in een trechterSnakiej schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:37:
Gebeurt zowiezo, je pagefile.
Zit je RAM vol, dan wordt het minst nodige (pak, tijdens een spel zijn je themes niet belangrijk op je RAM) weggeschreven naar je RAM.
XBL: Warheadheadshot
Gebeurt dus al automatisch, windows regelt dit zelfVerwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:39:
ja ik wil dus meer mb ram kan dat dus met deze methode?
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 10-02-2007 21:46 ]
Verwijderd
Sorry hoor, maar je hoeft je schijf echt niet vaker te defragmenteren als je een swap file gebruikt. Van welke grote dan ook. Een aantal programma's werken trouwens helemaal niet zonder swap file (dacht bv. Photoshop).kevlar01 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:44:
Beter kun je je swapfile uit zetten als je genoeg geheugen hebt(1GB+ voor XP, vista zou ik niet durven zeggen). Scheelt aardig in performance en je hoeft je schijf minder vaak te defragmenteren![]()
Al is het wel zo dat sommige programma's/spellen(al dan niet jammer genoeg) een swapfile EISEN..
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 21:48 ]
Ja, dan krijg je lekker meldingen van "Windows heeft onvoldoende virtueel geheugen", als je daar op zit te wachtenkevlar01 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:44:
Beter kun je je swapfile uit zetten als je genoeg geheugen hebt(1GB+ voor XP, vista zou ik niet durven zeggen). Scheelt aardig in performance en je hoeft je schijf minder vaak te defragmenteren![]()
Al is het wel zo dat sommige programma's/spellen(al dan niet jammer genoeg) een swapfile EISEN..
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 21:58 ]
Of je maakt de pagefile een constante grootte. Defraggen tijdens de boot met één of ander programma. Daarna heb je geen last van defragmentatie (van de pagefile) en het daarmee gepaard gaande performance verlies.kevlar01 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:44:
Beter kun je je swapfile uit zetten als je genoeg geheugen hebt(1GB+ voor XP, vista zou ik niet durven zeggen). Scheelt aardig in performance en je hoeft je schijf minder vaak te defragmenteren
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
de pagefile wordt niet geleegd op elke boot. zou ook wel veel werk zijn om 1GB aan nullen weg te schrijven tijdens het afsluiten. als een schijf een schrijfsnelheid heeft van 50MB/s ben je 20s aanhet scrhijfen.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:59:
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij werd de pagefile elke boot "geleegd" oa. om veiligheid redenen.
Als je bij default een te kleine pagefile hebt die elke keer moet groeien omdat er te weinig geheugen is dan zal je best last van fragmentatie hebben. Maar hoevaak krijg je nou de melding van Windows dat deze automatisch de pagefile heeft vergroot ? ik nooit iig.
Verwijderd
Je hebt gelijk, dit is niet bij default maar een optie om de veiligheid van je systeem te vergroten.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:06:
[...]
de pagefile wordt niet geleegd op elke boot. zou ook wel veel werk zijn om 1GB aan nullen weg te schrijven tijdens het afsluiten. als een schijf een schrijfsnelheid heeft van 50MB/s ben je 20s aanhet scrhijfen.
daarnaast voegt het toch geen veiligheid toe omdat je buiten windows om de heleschijf toch kunt benaderen en je helemaal niet aan windows regels hoeft te houden. zo zou je een ntfs driver kunnen maken die alle permisie's compleet negeert. dan kun je vrolijk overal bij en alles veranderen.
Bron: http://www.techspot.com/v...-windows-more-secure.htmlClear the page file - The page file isn't cleaned out regularly, and as a result can accumulate data, personal info, and passwords, all of which can me extracted by someone with the right tools and knowledge. A quick registry change can have windows clear it out every time the machine is shut down. Open "regedit" and make your way to HKEY_Local_Machine\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SessionManager\Mem oryManagement. Create a new DWORD value called ClearPageFileAtShutdown if it's not already there, and set its value to 1. This will take effect the next time windows is restarted, and will purge the pagefile every time thereafter.
Verwijderd
Oww, raar dat mijn XP jaren achtereen goed start ZONDER pagefile. De meesten hebben de pagefile nodig, maar als je zonder kunt, d.o.e.n.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:49:
sterker nog, je windows kan niet eens starten zonder swap. latere versie's kunnen het wel maar worden ontiegelijk traag, zelfs als je een swapfile van onder de 192mb zet.
je kunt je swap instellen onder system => tablad advanced => performance options => en dan bij 'virtual memory' klik je op 'change'. je krijgt dan een schermpje waarje de partitie kunt selecteren waarop windows de swapfile moet neer zetten. standaard zal dat waarschijnlijk C: zijn. ook kun je de minium en maxium groote van je swapfile veranderen. of je kunt je swapfile door windows laten beheren.
vergeet niet dat als je je swapfile naar een andere schijf set je oude swapfile pas bij de volgende reboot verdwijnt. je hebt dan zeg maar 2 swapfiles omdat windows de oude nog gebruikt.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
ik zeg toch ook dat de latere versie het wel kunnen maar dat je dan wordt dood gegooied met melding van 'te weinig virtueel geheugen' en je systeem ook merkbaar trager is. daarom draai ik nog altijd een pagefile van 256mb ondanks dat ik 2GB geheugen heb. als ik minder dan 256mb instell gaat windows zeuren. zal wel iets met dat brake geheugenmangament van windows te maken hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 22:44:
[...]
Oww, raar dat mijn XP jaren achtereen goed start ZONDER pagefile. De meesten hebben de pagefile nodig, maar als je zonder kunt, d.o.e.n.
1) ook al zit de swap file op een plek - stel dat de CPU de eerste byte en de laatste byte uit die file wil. Dat wordt seeken...Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:29:
[...]
@dion_b
nou zal het met die seek-times ook weer geen compleet drama zijn omdat windows probeert om 'systemfiles' bijmekaar te houden en je dus makkelijk een burst-snelheid. maar swap blijft gewoon langzaam.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
ik zeg ook niet dat er niet geseekt wordt maar er zit wel een verschil tussen burst-seek-burst en seq-seek-seq-seek-seq-seek-seq-seek etc. zoals dat normaal met gefragmenteerde bestanden gaat.dion_b schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:34:
[...]
1) ook al zit de swap file op een plek - stel dat de CPU de eerste byte en de laatste byte uit die file wil. Dat wordt seeken...
2) als RAM vol komt te zitten moet die data ergens vandaan komen. Dat zal meestal van de HDD komen. Kortom, tenzij je een HDD hebt die als dedicated swap drive werkt zal meestal tegelijk met het lezen/schrijven van swap diezelfde drive ook andere lees/schrijfactiviteiten moeten afhandelen. Dus moet er geseekt worden zodra hij van de een naar de ander springt.
Verwijderd
ROFLRemmertjuh schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:40:
[...]
Jah, en dat is zo traag als dikke stront in een trechter
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 08:32 ]
en hoeveel RAM hangt er in jouw systeem? 3GB? 4GB?Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 08:31:
[...]
ROFL
Pagefile is hier ingesteld op 0 min en 0 max. Zelf Vista pikt het als ik de pagefile erafgooi.
bij z'n specs staat 3x 512mb...McKaamos schreef op zondag 11 februari 2007 @ 09:57:
[...]
en hoeveel RAM hangt er in jouw systeem? 3GB? 4GB?
Verwijderd
Het systeem waar ik nu achter zit heeft 1.5GB en geen pagefile, dit werkt probleemloos. Ik gebruik veel verschillende programma's zoals Nero, Visual Studio, vmware, ultaedit, office, etc. maar niets voor videobewerking of zware foto bewerking.McKaamos schreef op zondag 11 februari 2007 @ 09:57:
[...]
en hoeveel RAM hangt er in jouw systeem? 3GB? 4GB?
XP kernel in RAM-geheugen
Wanneer u beschikt over een computer met 512 MB of 1 GB intern geheugen, dan kan het een goed idee zijn om de Windows XP kernel (basiscode) volledig in het interne geheugen te laten draaien. Bij stabiliteitsproblemen zet u deze instelling, die in principe een snelheidsverbetering moet opleveren, natuurlijk weer snel terug. Maak daarom altijd eerst een herstelpunt als in het Windows register wijzigen gaat doorvoeren. Ga daarna als volgt te werk:
1. Kies Start >> Uitvoeren.
2.Typ in het dialoogvenster Uitvoeren de opdracht Regedit en klik op OK of druk op Enter.
3. In de Register-editor kiest u HKEY_LOCAL_MACHINE >> SYSTEM >> CurrentControlSet >> Control >> Session Manager >> Memory Management >> DisablePagingExecutive.
4. Wijzig de instelling van 0 naar 1. Hierdoor wordt de kernel in het geheugen gehouden.
5. Herstart uw systeem. Mocht u geen snelheidsverbetering constateren, zet bovengenoemde waarde dan weer terug naar 0.
RAM, Virtual Memory, Pagefile and all that stuffThe optimal solution is to create one paging file that is stored on the boot partition, and then create one paging file on another partition that is less frequently accessed on a different physical hard disk if a different physical hard disk is available. Additionally, it is optimal to create the second paging file so that it exists on its own partition, with no data or operating-system-specific files. By design, Windows uses the paging file on the less frequently accessed partition over the paging file on the more heavily accessed boot partition. An internal algorithm is used to determine which paging file to use for virtual memory management.
Ik krijg elke keer weer de indruk dat veel mensen denken dat de MS programmeurs maar wat aangeklooid hebben m.b.t. het geheugenbeheer en dat ze het zelf allemaal veel beter weten en daardoor van die drastische dingen daan doen als pagefiles uitschakelen e.d. Ik blijf van mening dat als je niet precies weet wat je doet dat je gewoon alles lekker op auto moet laten staan. Heb je extra schijven in je systeem dan kan het zoals hierboven staat wel handig zijn om daar ook een pagefile op te zetten.Pagefile
RAM is a limited resource, whereas virtual memory is, for most practical purposes, unlimited. There can be a large number of processes each with its own 2 GB of private virtual address space. When the memory in use by all the existing processes exceeds the amount of RAM available, the operating system will move pages (4 KB pieces) of one or more virtual address spaces to the computer’s hard disk, thus freeing that RAM frame for other uses. In Windows systems, these “paged out” pages are stored in one or more files called pagefile.sys in the root of a partition. There can be one such file in each disk partition. The location and size of the page file is configured in SystemProperties, Advanced, Performance (click the Settings button).
A frequently asked question is how big should I make the pagefile? There is no single answer to this question, because it depends on the amount of installed RAM and how much virtual memory that workload requires. If there is no other information available, the normal recommendation of 1.5 times the amount of RAM in the computer is a good place to start. On server systems, a common objective is to have enough RAM so that there is never a shortage and the pagefile is essentially, not used. On these systems, having a really large pagefile may serve no useful purpose. On the other hand, disk space is usually plentiful, so having a large pagefile (e.g. 1.5 times the installed RAM) does not cause a problem and eliminates the need to fuss over how large to make it.
Werkt ook met Windows 2000. Let wel dat je SP4 moet hebben omdat er in SP3 en eerder een fout zit: zie The DisablePagingExecutive Setting May Cause Windows 2000 to HangIk ben het! schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:53:
Het scheelt al lekker in snelheid als je de XP kernel in zijn geheel in het intern geheugen laat draaien...
[...]
Setting this (DisablePagingExecutive) value to 1 is useful when debugging drivers, because all of the code and data is always memory resident. It also improves performance on machines with a lot of memory, because it prevents disk reads to get code or data.
[ Voor 24% gewijzigd door TweakerNummer op 11-02-2007 12:42 ]
Verwijderd
Dat ligt net aan de programmatuur die je draait en spyware kan ook heel moeilijk doen. Zonder pagefile draaien is eigenlijk meteen als een anti-spyware scanner. Je merkt een verhoging in geheugengebruik zo.Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:29:
[...]
ik zeg toch ook dat de latere versie het wel kunnen maar dat je dan wordt dood gegooied met melding van 'te weinig virtueel geheugen' en je systeem ook merkbaar trager is. daarom draai ik nog altijd een pagefile van 256mb ondanks dat ik 2GB geheugen heb. als ik minder dan 256mb instell gaat windows zeuren. zal wel iets met dat brake geheugenmangament van windows te maken hebben.
@dion_b
nou zal het met die seek-times ook weer geen compleet drama zijn omdat windows probeert om 'systemfiles' bijmekaar te houden en je dus makkelijk een burst-snelheid. maar swap blijft gewoon langzaam.
zelfs een flashdisk zal nog langzaam zijn hoeweel daar de seektimes < 1ms liggen zijn de schrijf en leessnelheid nog altijd dramatiesch lager (< 25MB/s). zelfs nog lager dan die van een hd. je zou bijna een raid van 16 flashdisk bij elkaar moeten zetten wil het enigsinds wat in de richting komen.
Verwijderd
At your serviceTweakerNummer schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:41:
[...]
Werkt ook met Windows 2000. Let wel dat je SP4 moet hebben omdat er in SP3 en eerder een fout zit: zie The DisablePagingExecutive Setting May Cause Windows 2000 to Hang
Overigens:
[...]
Verwijderd
Ik denk dat Hammer(HL2 editor 1,4GB) of BF2 (1,8GB) of Photoshop (1,1GB) daar wel ondervalt. ik draai overigens Windows XP64 en heb 2GB(2x1024MB) DDR400 geheugen op een AMD64 X2 3800+. mischien dat dat er wat mee te maken heeft. als ik de pagefile onder de 192MB zet klaagt windows aan een stuk door over te weinig virtueel geheugen beschikbaar. op 256Mb geen enkel probleem en swap file wordt eigenlijk niet gebruikt.Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:35:
[...]
Dat ligt net aan de programmatuur die je draait en spyware kan ook heel moeilijk doen. Zonder pagefile draaien is eigenlijk meteen als een anti-spyware scanner. Je merkt een verhoging in geheugengebruik zo.
Zelfs Vista moet het ontgelden en zonder swap doen
Maar de meeste mensen hebben een pagefile nodig!
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq