Toon posts:

Nieuwe SATA, corrupte zelf geripte MP3 files

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe HDD Seagate SATA 320 GB, in extern USB kastje, gepartitioneerd als NTSF. Sommige mp3 files waren ineens onleesbaar. Toen 3 partities gemaakt, opnieuw geformateerd als FAT32, de files opnieuw erop gezet, echter nog steeds corrupte files die niet gelezen kunnen worden.
Volgende stap is vullen harddisk met 00, waar hij week zoet mee is.

Vragen:
1) wat kan de oorzaak zijn geweest van de corrupte files.
2) hoe het beste een externe USB (SATA) harddisk in te delen? primair, extended, FAT32 of NTSF

Hartelijk dank vast voor uw antwoord

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Tsja wat kan de oorzaak zijn...? Daarvoor zullen we toch iets meer informatie nodig hebben.

Stonden die mp3's al op de HDD toen je die in de externe behuizing bouwde? Zijn andere files ook corrupt op de HD? Misschien zijn de bronbestanden van de mp3's ook al corrupt?

Mogelijke oorzaken:
* IO Controller in externe behuizing
* corrupte bronbestanden
* defecte HDD

En het compleet vullen met 0-en van je harddisk zal je probleem waarschijnlijk niet oplossen. Seagate heeft vast ook een tooltje om je HDD te checken op eventuele fouten net als de andere HDD fabrikanten.

[ Voor 21% gewijzigd door Borizz op 10-02-2007 20:06 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-02 11:16

IEF

Why so serious?

Ik neem aan dat je NTFS bedoelt ? :+

Al eens geprobeerd eventueel die HD direct aan te sluiten (op een SATA poort) ipv op je USB enclosure ?

En daarna een schijfcontrole uitgevoerd, plus een scantool gebruikt van de maker van je HD ?

Zie ook de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ hiervoor.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

dus rippen naar locale HD -> MP3's zijn goed.
goede MP3's copieren naar externe HD -> MP3's corrupt?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
brakke usb kabel misschien of slechte controller in de behuizing?

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst de bestaande MP3 files gekopieerd van vaste naar externe HDD, later nieuwe toegevoegd via rip methode vanuit WMP. Ook ander formaat files, geschreven naar een andere partitie op de externe HDD was later corrupt. Een recovery programma heeft de foute files ondekt er zogenaamd herstelt (andere extensie gekregen...maar heb ik niet meer)
Met programma van Seagate wel (quick) test uitgevoerd, maar die ontdekte geen fouten aan de HDD.
Omdat ik het vermoeden heb dat het door mijn geklooi kwam van NTFS naar FAT32, vul ik de HDD dus met 00 en wil opnieuw partitioneren en formateren alhoewel ik nog niet precies weet wat voor soort partitie en via welk programma (Partition Magic misschien?)
Helaas kan ik de SATA niet op mijn PC (Dell GX-270) aansluiten omdat die alleen IDE poorten heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Andere USB kabel gebruikt. Slechte controller in behuizing is mogelijk, kan je die testen op goede werking?

Verwijderd

Ligt het niet aan de files zelf; de inhoud ervan? Of zijn bestanden die je naar je externe schijf kopieert opeens corrupt (gewijzigde inhoud?). Die vraag moet je eerst zien te beantwoorden; het kan namelijk aan je rips liggen of aan je externe schijf. Wat zegt een chkdsk?

En je moet altijd NTFS gebruiken tenzij je een goede reden hebt om dat niet te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Enlightenment: De bestanden (van de Stones nota bene) waren ineens corrupt op de externe disk, op de originele harddisk niet! Chkdsk heeft inderdaad fouten gevonden en de bestanden 'gered' onder een zelf opgegeven filenaam. De Seagate is (was) spiksplinternieuw.

• Borizz
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 20:14:
..
Omdat ik het vermoeden heb dat het door mijn geklooi kwam van NTFS naar FAT32, vul ik de HDD dus met 00 en wil opnieuw partitioneren en formateren alhoewel ik nog niet precies weet wat voor soort partitie en via welk programma (Partition Magic misschien?)
Helaas kan ik de SATA niet op mijn PC (Dell GX-270) aansluiten omdat die alleen IDE poorten heeft.
Ik heb het al eerder gezegd dat het met nullen vullen helemaal niets uitmaakt als je daarna toch weer gaat formateren met een bepaald bestandssysteem (FAT32, NTFS, of wat dan ook). Het maakt namelijk niets uit of je de disk eerst met nullen 'vult' of later bij het kopieren van bestanden de disk met data vult.

Probeer eens een full test uit te voeren met het programma van Seagate. Ik gok trouwens nog steeds op een kapotte IO Controller in de externe behuizing of een brakke USB kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz:
De kabel sluit ik uit want die heb ik al een keer verwisseld. Vreemde is dat bestanden eerst wel goed waren, maar later toch corrupt zijn geraakt.
Vullen met 00 is morgen klaar dus daar wacht ik nog op. Dan lijkt mij beste om partities aan te maken, 3 stuks NTSF formaat, en nogmaals de files erop zetten en maar weer testen.
Mochten er wéér problemen zijn dan contact opnemen met leverancier over andere behuizing en/of HDD. Te gebruiken programma om partities aan te maken lijkt mij Partition Magic 8.0.
Gaarne jullie opmerkingen over mijn te volgen plan.

• Borizz
Partities aanmaken kan ook met het in windows xp aanwezige schijfbeheer.

code:
1
Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc [enter]

Verwijderd

Topicstarter
Nog één vraag.....
Als ik op externe HDD partities aanmaak als NTSF, kan ik dan in de problemen komen met "toegangsrechten" als ik de externe HDD gebruik op verschillende PC's met win-XP?
Heb gelezen bij FAQ's opslagmedia maar kan niks vinden hierover.
Pagina: 1