Toon posts:

gf fx5200 overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halloo daar!
ben nog een echte n00b op het gebied qua tweaken, maar ik heb het bij een vriend van mij gezien en zn pc (vooral vista erop) liep behoorlijk goed daardoor.
Dus nu was mijn vraag is de geforce fx 5200 te tweaken?
ff wat specs van mn pc :$
AMD athlon 1800+
kloksnelheid 1.49 ghz
512MB RAM-geheugen..

Als iemand mij kan helpen thanx ohja, wat zijn de risico's ervan? :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Rivatuner al geprobeert? En ATitool om voor arti's te scannen. De risico's kapotte kaart.

Denk dat je met een nieuwe kaart (+systeem) meer opschiet.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een geforce 5200 is zeker over te klokken, natuurlijk moet je opletten op dat hij niet daardoor te heet word en kan actieve koeling van goede kaliber noodzakelijk worden!

Dus overclocken in kleine stapjes en in de gaten houden dat er geen artifacts komen. Bassie heeft wel gelijk met het punt dat je weinig winst kan behalen hier..misschien worden dingen minder langzaam maar snel zal het nooit worden met een fx5200. Daarvoor mist deze budget chip gewoon teveel...

Een tip, forceer de kaart is om in Dx8 modus te draaien met Rivatuner..in Dx8 zijn ze sneller dan in "Psuedo Dx9". Is hier wel vaak langzamer in dan bijvoorbeeld een ti4200 kaart die soms nog op een kast liggen te verstoffen. Maar het helpt wel!

[ Voor 10% gewijzigd door swampy op 10-02-2007 19:42 ]

There is no place like ::1

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ik heb zelf ook die kaart en ik moet zeggen dat hij redelijk gemakkelijk is over te klokken.
standaard draaide hij op 250Mhz/333Mhz en hij kan makkelijk op 300Mhz/400Mhz draaien.
Ik heb wel een 6cm fan op 12 volt op het koelblok gezet.
De prestaties gingen best wel omhoog bij sommige 3dmark01 tests.
Maarja eerst haalde ik bij sommige tests 10fps en daarna 15fps. Toch is het 50% meer :P
Bij UT2003 was het wel een beetje te merken maar echt veel sneller werd ie er niet van.
Om die kaart te overklokken moet je eerst dit bestandje toevoegen aan het register voordat je kan overklokken.
En dan kan je gewoon met rivatuner of het standaard programma wat bij: Eigenschappen van het beeldscherm > instellingen > geavanceerd > geforce FX5200 staat de kaart overklokken.
Doe het wel in kleine stapjes en kijk daarna steeds of het soepel draait door de videokaart te belasten. :)

Join het DPC Whatpulse team

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 14:58
Maar hoe wil je de temperatuur controleren? Die van mij heeft bijv. geen sensor... ik heb standaard trouwens ook alleen een coolblok (ook een FX 5200 :P). Met Rivatuner kan je trouwens inderdaad overclocken, nooit gedaan, wel geïnstalleerd... maar durfde toen niet meer :P

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
lennartkocken schreef op zondag 11 februari 2007 @ 12:13:
Maar hoe wil je de temperatuur controleren? Die van mij heeft bijv. geen sensor... ik heb standaard trouwens ook alleen een coolblok (ook een FX 5200 :P). Met Rivatuner kan je trouwens inderdaad overclocken, nooit gedaan, wel geïnstalleerd... maar durfde toen niet meer :P
Een thermometer misschien?

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Om deze kaart over te clocken kun je het beste een fan halen voor een paar euro en die er met tie wraps oid op monteren. Ik heb zelf ook een FX5200 draaien en die wordt behoorlijk warm met enkel het passieve koelblokje. Een aftermarket koeler kopen is het niet waard voor deze kaart. Voor datzelfde geld kun je een beter presterende videokaart kopen. Helemaal als je op zoek gaat naar een 2e hands.

Ik neem aan dat je niet gaat voltmodden dus kan er niet zoveel misgaan als je er een fan op hebt blazen. Door enkel de snelheid te verhogen wordt de temperatuur niet dramatisch veel hoger volgens mij.

Wat ik de prettigste manier van werken vind is eerst op de stock snelheden 3dmark2001SE nature en gewoon 3dmark draaien. Dat schrijf je even op in een tabelletje ofzo. Vervolgens in stapjes van 5 MHz de snelheid opvoeren en na elke 3 snelheids verhogingen Nature nog een keer draaien en score opschrijven. Het is een beetje langdurig maar ik vind het de prettigste manier.

Op de maximum haalbare snelheid heb je meestal niet de beste performance. De performance/snelheid grafiek is een parabool en je moet dus die top zien te halen. Doordat je die waarden opgeschreven hebt kun je mooi aflezen wat de beste score geeft en dan kun je in de buurt van die snelheden gaan zoeken naar de snelheid die de beste performance levert.
Om te scannen op artifacts kun je ATI tool gebruiken (werkt ook op nvidia kaarten) en 3dmark of natuurlijk je favoriete game.

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 10:09

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Die van mij heeft ook geen tempsensor, maar ik keek gewoon of het goed draaide, als ik bijvoorbeeld 3dmark01 of need for speed underground ongeveer een uur kon draaien zonder dat hij crashte of dat ik artifacts kreeg dan zat ik nog goed.
En als ik wel artifacts kreeg of dat sommige programma's wel crashte dan wist ik dat mijn geheugen of mijn chip te ver was overgeklokt.
Ik heb wel eens heel erg last gehad van artifacts toen ik need for speed opstartte, maar toen ik het spel afsloot en de kaart iets lager klokte was er verder niks meer aan de hand en de kaart bleef ook gewoon werken.

Join het DPC Whatpulse team

Verwijderd

Topicstarter
thanx voor de tips, zal het eens proberen..mocht het niet lukken dan zien jullie waarschijnlijk geen posts zowel post ik ff als het gelukt is haha ;)
Pagina: 1