Automatisch pc aan/uitzetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:21
Hallo,

Ik heb hier thuis een muziek pc in de garage staan, maar er wordt nogal eens vergeten de pc snachts uit te zetten en op jaarbasis scheelt dit toch aanzienlijk in de stroomrekening.

Is er op een makkelijke manier iets te regelen dat de pc smorgens om 8 uur automatisch aangaat, en snachts rond half 3 uitgaat ? Ik heb vernomen dat je met geplande taken de pc wel uit zou kunnen zetten om half 3, maar hoe de pc weer aan kan weet ik niet..

Alle hulp is welkom :) alvast bedankt _/-\o_

Inventaris | WhatPulse

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
je zou eens in de bios kunnen kijken, bij recente computers kan je instellen dat die om een bepaald uur opspringt.

Verwijderd

Uitzetten kan met een scheduled task, aanzetten uiteraard niet ;)

je zou wake on lan kunnen gebruiken, of de pc op een stroomklok aansluiten, misschien ondersteund de bios dat de pc automatisch aangaat zodra er stroom op komt, anders zal je `s ochtends even moeten lopen.

Ik denk dat je wel de moeite zal nemen om te lopen om hem aan te zetten dan hem uit te zetten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

naja voor afsluiten kan je wel een scriptje in windows scheduler zetten.
Opstarten kan via de BIOS (onder powermanagement kan je vaak een tijd opgeven om op te starten) of je stuurt vanaf je PC een Wake On LAN magicpacket (als die PC dat ondersteunt).
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 18:59:
Uitzetten kan met een scheduled task, aanzetten uiteraard niet ;)

je zou wake on lan kunnen gebruiken, of de pc op een stroomklok aansluiten, misschien ondersteund de bios dat de pc automatisch aangaat zodra er stroom op komt, anders zal je `s ochtends even moeten lopen.

Ik denk dat je wel de moeite zal nemen om te lopen om hem aan te zetten dan hem uit te zetten.
AC Restore functie idd. dat zit vaak in biossen. Meteen aanspringen als er weer AC power is.

[ Voor 53% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 19:00 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

gewoon zo een tijdklok tussen PC en stroomnet zetten? misschien niet al te goed voor je PC :p

• appel22
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:00:
gewoon zo een tijdklok tussen PC en stroomnet zetten? misschien niet al te goed voor je PC :p
idd dat lijkt mij ook niet om um altijd zo'n harde stop te geven :P

Inventaris | WhatPulse

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:00:
uiteraard wel laten afsluiten om half 3 snachts en om 3 uur de stroom er af ;) half uurtje voor een shutdown moet genoeg zijn toch?

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 19:01 ]

• appel22
ja maar dan werkt het toch niet meer ? want hij start volgens mij alleen automatisch op als de stroom er abrupt is afgegooid ..

Inventaris | WhatPulse

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-03 16:49
Hmm... half 3 uit en 8 uur weer aan. Dat is een besparing van 5,5 uur op 24 uur en dan ook nog tijdens goedkoop nachttarief....
Als de machine alleen voor muziek wordt gebruikt, moet je eens kijken of je niet met iets simpelers / goedkopers / minder stroom verbruikend aan de slag kan. Misschien Flash disk ipv harddisk. Of VIA processor. Of underclocken van je CPU. Dat zal al snel meer dan 20% besparing opleveren en dus MEER opleveren dan 's nachts een paar uurtjes uit.
Maar het kan natuurlijk ook EN EN

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

appel22 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:02:
ja maar dan werkt het toch niet meer ? want hij start volgens mij alleen automatisch op als de stroom er abrupt is afgegooid ..
not that i know of... Het is het proberen waard iig.
Anders even kijken naar scheduled opstarten in de BIOS of met WOL Magicpacket (helemaal handig als je een server hebt draaien die wel 24/7 aan staat. Daar ff schedulen dat er een WOL-Mp verstuurd wordt om 8 uur sochtends
GarBaGe schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:03:
Hmm... half 3 uit en 8 uur weer aan. Dat is een besparing van 5,5 uur op 24 uur en dan ook nog tijdens goedkoop nachttarief....
Als de machine alleen voor muziek wordt gebruikt, moet je eens kijken of je niet met iets simpelers / goedkopers / minder stroom verbruikend aan de slag kan. Misschien Flash disk ipv harddisk. Of VIA processor. Of underclocken van je CPU. Dat zal al snel meer dan 20% besparing opleveren en dus MEER opleveren dan 's nachts een paar uurtjes uit.
Maar het kan natuurlijk ook EN EN
Misschien een combinatie van?
Zuinige machine gebruiken icm shutdowns/restarts op geschedulede tijden?
Scheelt wel lekker op je energierekening.

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 10-02-2007 19:05 ]

• appel22
nou.. het is al een trage pc oud (p3 733 mhz, 6 gb hd, en zo'n ligt mobo) maar m'n pa die werkt van smorgens 8 á 9 tot 2 á half 3 ofzo en ja alle kleine beetjes helpen :) (zo'n 2000 uur per jaar stroombesparing)

Inventaris | WhatPulse

• appel22
McKaamos schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:04:
[...]

not that i know of... Het is het proberen waard iig.
Anders even kijken naar scheduled opstarten in de BIOS of met WOL Magicpacket (helemaal handig als je een server hebt draaien die wel 24/7 aan staat. Daar ff schedulen dat er een WOL-Mp verstuurd wordt om 8 uur sochtends

[...]

Misschien een combinatie van?
Zuinige machine gebruiken icm shutdowns/restarts op geschedulede tijden?
Scheelt wel lekker op je energierekening.
ik heb nu idd een eigen pc (als server) 24/7 aan en straks komt er ook een server bij dus die zou dan die pakketjes kunnen gaan sturen.. Moet ik dat instellen in de bios van de pc die aanmoet want daar staat nml een ww op die ik niet heb :P

Inventaris | WhatPulse

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-03 09:19
Is dit je oplossing?
scheduled task: om 3 uur uit
kwart over 3: met schakelklok de PC van stroom halen
om 8 uur: schakelklok aan

In bios instellen: State after power loss: ON :) Problem solved ;)

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 15:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

• appel22
Voor het uitzetten kan ik dit heel goed gebruiken dus, of zoals een aantal zeggen een sheduled task !
FlorisB schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:09:
Is dit je oplossing?
scheduled task: om 3 uur uit
kwart over 3: met schakelklok de PC van stroom halen
om 8 uur: schakelklok aan

In bios instellen: State after power loss: ON :) Problem solved ;)
(ik kan niet in de bios die is password protected en die heb ik niet :) daarom zou een andere optie handig kunnen zijn anders moet ik de bios resette..)

Schakelklok zou kunnen, maar als er snachts doorgewerkt wordt ofzo is er geen muziek.. Dat wake-on-lan is dus wel een optie. Hoe werkt dat precies moet dat nog ingesteld worden in de bios dan ? Wordt er door een andere pc/server een pakketje naar de muziekpc gestuurd dat die moet opstarten ? Hoe maak ik zo'n wake-on-lan en hoe zorg ik dat deze verstuurd wordt ? :*)

[ Voor 7% gewijzigd door appel22 op 10-02-2007 19:17 ]

Inventaris | WhatPulse

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

appel22 schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 19:14:
[...]

Voor het uitzetten kan ik dit heel goed gebruiken dus, of zoals een aantal zeggen een sheduled task !

[...]

(ik kan niet in de bios die is password protected en die heb ik niet :) daarom zou een andere optie handig kunnen zijn anders moet ik de bios resette..)

Schakelklok zou kunnen, maar als er snachts doorgewerkt wordt ofzo is er geen muziek.. Dat wake-on-lan is dus wel een optie. Hoe werkt dat precies moet dat nog ingesteld worden in de bios dan ? Wordt er door een andere pc/server een pakketje naar de muziekpc gestuurd dat die moet opstarten ? Hoe maak ik zo'n wake-on-lan en hoe zorg ik dat deze verstuurd wordt ? :*)
Je moet in de bios aangeven dat de computer daar op moet reageren volgens mij. Wel afhankelijk van je netwerkkaart, deze moet dit wel ondersteunen.
Het wachtwoord kun je van je bios halen door de bios te resetten naar factory defaults met de jumper die op het moederbord zit hiervoor.

Verwijderd

Heb je misschien ACPI? Daar zou je mogelijk iets mee kunnen doen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie gaat het hier eigenlijk over? Ik zou die nog graag even in je topic titel zetten :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je XP gebruikt kun je gewoon het commando Shutdown gebruiken icm scheduled tasks.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• appel22
Hey,
Beekforel schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 20:25:
[...]

Je moet in de bios aangeven dat de computer daar op moet reageren volgens mij. Wel afhankelijk van je netwerkkaart, deze moet dit wel ondersteunen.
Het wachtwoord kun je van je bios halen door de bios te resetten naar factory defaults met de jumper die op het moederbord zit hiervoor.
Bios reset zal ik dan maar eens gaan doen !
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 10:59:
Heb je misschien ACPI? Daar zou je mogelijk iets mee kunnen doen.
Waar zou ik dat kunnen vinden, ik weet verder niet precies wat dat inhoudt.
elevator schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:38:
Welke Windows versie gaat het hier eigenlijk over? Ik zou die nog graag even in je topic titel zetten :)
Het gaat hier om een WinXP (lite) sp2 versie !
ZeRoC00L schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:42:
[...]

Als je XP gebruikt kun je gewoon het commando Shutdown gebruiken icm scheduled tasks.
Het uitzetten zou ik daar idd mee kunnen doen :), eigenlijk blijft dan het grootste probleem hoe ik de pc automatisch kan aanzetten..

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

appel22 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:26:

Waar zou ik dat kunnen vinden, ik weet verder niet precies wat dat inhoudt.
ACPI is Advanced Configuration & Power Interface:

http://www.acpi.info/

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar of je dit hebt kun je bv zien in apparaatbeheer onder systeemapparaten.

Verwijderd

appel22 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:26:

Het uitzetten zou ik daar idd mee kunnen doen :), eigenlijk blijft dan het grootste probleem hoe ik de pc automatisch kan aanzetten..
Afhankelijk van hoe je de PC normaal kunt aanzetten, zou het misschien mogelijk zijn om gewoon een tijdklok op het stopcontact aan te sluiten. Beetje ruwe oplossing, maar als het werkt waarom niet?

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 22:03
Je kunt ook afsluiten met het commando shutdown -s -t 00 (zit standaard in windows)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Hibernate of Standby gebruiken een optie. PC gebruikt dan nog wel wat stroom maar vrij weinig. Hoeveel is afhankelijk van mobo en systeem...

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-03 16:23

Dutch_guy

WYSIWYG

Dit is een erg goed programmaatje voor je probleem:

http://www.lifsoft.com

Gebruik het hier zelf ook en werkt prima.

Zorgt ervoor dat je pc op een bepaalde tijd in hibernation gaat en op een bepaalde tijd weer opstart.

Pay peanuts get monkeys !

• appel22
Dutch_guy schreef op maandag 19 februari 2007 @ 16:10:
Dit is een erg goed programmaatje voor je probleem:

http://www.lifsoft.com

Gebruik het hier zelf ook en werkt prima.

Zorgt ervoor dat je pc op een bepaalde tijd in hibernation gaat en op een bepaalde tijd weer opstart.
dat lijkt me een goede oplossing, en dan eens in de 1 á 2 weken gewoon een restart zodat het ff weer "schoon" wordt. Ik ga het eens uitproberen bedankt !! _/-\o_

Inventaris | WhatPulse

Pagina: 1