Automount van usb-drive wil niet met direct map

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:15
Probleem: ik heb een externe USB drive die ik na opstarten liefst direct gemount wil hebben. In eerste instantie via /etc/fstab geprobeerd:
code:
1
/dev/sda1      /home/vanaalten/downloads       ext3    defaults,acl,errors=continue    0       0

Werkt niet na een reboot: volgens mij omdat usb devices nog niet aanwezig zijn op het moment dat de boel in fstab gemount wordt. Uiteraard heb ik geen zin om het handmatig te doen.

Mijn idee: kijken of het via automount kan. Zou een mooie oplossing zijn, zodra de directory /home/vanaalten/downloads ge-accessed wordt wordt de boel gemount.

Echter, volgens mij als ik het exact zo wil als hierboven staat moet het met een 'direct map'. Via een 'indirect map' zal niet werken want dan moet ik /home/vanaalten als mountpoint opgeven en downloads als key. Geprobeerd, en /home/vanaalten werd leeggemaakt - enge ervaring...

'direct map' geprobeerd. Eerst enabled in /etc/default/autofs, daarna code ingeklopt:
code:
1
2
3
4
5
/etc/auto.master:
/-      /etc/auto.direct --timeout=600

/etc/auto.direct:
/home/vanaalten/downloads -fstype=ext2   :/dev/sda1

Dit werkt niet. /home/vanaalten/downloads bestaat niet en als ik er toch naartoe 'cd', krijg ik een 'no such file or directory'.

Geen zinvolle informatie in de logfiles gevonden. Op internet gezocht maar de direct map voorbeelden leken niet op wat ik wil (waren voornamelijk nfs-achtige dingen) maar gaven mij wel het idee dat ik het goed deed. Ook hier in NOS kwam ik geen bruikbare tips tegen voor direct maps.

Suggesties?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Het is misschien beetje ranzig, maar als je inlogd mount -a? Dan kan je die fstab entry laten staan, en kan je inmiddels wel je usb-devices vinden

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:15
Dat is niet zozeer ranzig, maar gewoon geen goede oplossing:
De machine is een mailserver/downloader, ofwel hij staat 24/7 aan en er wordt niet dagelijks op ingelogd.

Zou je dus denken, 1 keer handmatig mounten en je bent klaar - maar als de spanning uitvalt en het ding reboot daardoor, dan is de USB-drive niet meer gemount en krijg ik vage fouten als ik iets laat downloaden.

Ik geef toe, het komt niet vaak voor, maar ik wil dit soort dingen voor die enkele keer dat het voorkomt gewoon netjes opgelost hebben. Daarbij ben ik liever van de nette oplossingen dan de pragmatische oplossingen; via automount met direct mapping moet het kunnen dus wil ik snappen hoe het werkt en wat ik fout doe.

Iemand nog een andere suggestie?